سئو سایت

سئو سایت


سئو سایت

سئو سایت چیست ؟

سئو یا بهینه سازی وب سایت ( SEO ) از عبارت انگلیسی Search Engine Optimization برگرفته شده است که به طور کلی به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است.

اگرچه هر شخصی این موضوع را با کلمات متعددی مانند بهینه سازی وب ، سئو ، SEO یا … به کار می برد ولی محتوا و موضوع اصلی به اصل کلمه برمیگردد که همان هماهنگ سازی و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوست.

سئو ( بهینه سازی وب برای موتور های جستجو ) روشی برای فریب دادن گوگل نیست بلکه روشی برای همیاری و همکاری با گوگل برای نمایش بهتر نتایج به کاربران است.

سئو در روندی به گوگل می فهماند که وب سایت ما یا مقاله ی ما محتوای برتری نسبت به سایت های دیگر دارد و می تواند تعامل بهتری بین کاربران شما و ما ایجاد کند که گوگل نیز از این موضوع مشتاقانه حمایت میکند و سایت شما را در نتایج بالاتر نشان میدهد.

پادشاه سئو، محتوای ایجاد شده در مطالب یا محصولات وب سایت شماست.

سئو سایت
سئو سایت

سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد. سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است.

موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود غير قابل پيش‌بيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است. الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از ۲۰۰ معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است. از اين رو مهندسين سئو مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي موفق سئو بدانند.

تاریخچه سئو و بهینه سازی وب

در این قسمت میخواهیم با تاریخچه سئو  بیشتر آشنا شویم.

اوایل شروع سئو در سایت ها

اولین موتور های جستجو در سال 1990 راه اندازی شده بود که معروف ترین آنها Alta Vista ، Infoseek و Yahoo بودند. مردم آن زمان موتورهای جستجو رو به صورت یک دایرکتوری یا لیست فهرست می دیدند ، به صورت صفحه زرد ، بر اساس حروف الفبا دیده میشد.

با رشد مداوم اينترنت موتورهاي جستجوي جديد‌تري ظاهر مي‌شدند که از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري استفاده مي‌کردند.

اين الگوريتم‌ها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌هاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايت‌ها استفاده مي‌کردند.

به دنبال اين رشد سئو براي بيشتر ديده شدن سايت‌ها فعاليت خود را شروع کرد. با توسعه رتبه‌بندي صفحات توسط موتور‌هاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راه‌هايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روش‌هاي اخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند.

مقاله نیویورک تایم درباره سئو و بهینه سازی وب سایت ها

يک مقاله که توسط نيويورک تايمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که براي قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روش‌هاي غير اخلاقي سئو استفاده مي‌کردند.

اين مقاله توضيح مي‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که معمولا در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاري مي‌کنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش مي‌دهند.

بدست آوردن رتبه بندی بالا در کلمات کلیدی سئو

به دست آوردن رتبه بندی بالا در کلمات کلیدی خاص و خوب ، به کمی زمان و صبر نیاز دارد تا به مرور زمان و اثبات خودتان در گوگل رتبه بگیرید. اما امروزه خیلی از سئو کاران کلاه سیاه از روش های غیر اخلاقی استفاده میکنند تا در سریعترین زمان ممکن در رتبه بالایی قرار بگیرند.

حال این موضوع کلاه سیاه را در ادامه کامل توضیح خواهیم داد. البته امروزه به دلیل پیچیده تر شدن الگوریتم های گوگل ، مهندسین سئو نمیتوانند در روند کار اختلال ایجاد کنند.

سئو سایت
سئو سایت

اهداف بهینه سازی و سئو سایت

یکی از مهمترین اهداف سئو رساندن سایت به رتبه بندی های بالای گوگل است تا فروش / بازدید وب سایت شما بالا برود. البته لازم به ذکر است که موضوع ذکر شده و رسیدن به اهداف باید به صورت طبیعی باشد. طبیعی به آن معناست که سئو به روش کلاه سفید و بازدید به صورت ارگانیک باشد.

یکی دیگر از اهداف سئو ، نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجو شده کاربران است که داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است.

چرا برای موتور جستجو خوب است ؟ چون در آن جستجو کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود. بعد از اينکه سئو براي بهبود رتبه‌بندی سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پياده‌سازي روش‌هاي خود شد.

زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است. بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، سئو هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد.

اگرچه ممکن است که در کوتاه مدت نتیجه نبینید ولی در دراز مدت بهترین نتیجه هارا خواهید دید. یکی از بزرگترین اهداف سئو جذب کاربران جدید و افزایش بازدیدکنندگان است. بالا رفتن بازدیدکنندگان رابطه کاملا مستقیمی با فروش یا معامله شما دارد.

البته لازم به ذکر است که هرچقدر بازدید کنندگان شما بالاتر برود رتبه سایت شما نیز بالاتر میرود و همین امر باعث میشود تا در گوگل نیز از رنک ( Rank ) بهتری برخوردار شوید.

براي وب سايت‌ها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که ۵۸.۴ درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار گيرند.

اهداف سئو به طور کلی به صورت زیر است :

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • منجر به افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  • باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار باشد.
  • مبتنی بر افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است.

سئو چگونه عمل میکند؟

پیش از به کارگیری Seo در کسب و کار خود باید بدانید که عملکرد سئو چگونه میباشد تا بتوانید بهترین تکنیک ها را به کار گیرید. در واقع موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات هایی خاص برای خزیدن صفحات در وب،جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آنها در فهرست استفاده میکنند.

به طور مثال این فهرست را مانند یک کتابخانه غول پیکر در نظر بگیرید که در آن کتابدار با شناختی کلی از تمامی کتاب ها، کمک میکند تا آنچه را که به دنبال آن هستید پیدا کنید. پس از دریافت این اطلاعات و بررسی سایت شما در مرحله بعد، الگوریتم هایی از پیش تعیین شده،صفحات خزش شده را بررسی میکنند.

سپس با توجه به قوانین طراحی شده برای این الگوریتم ها،صفحات را بر اساس صدها فاکتور یا سیگنال رتبه بندی، تجزیه و تحلیل خواهند کرد. در نهایت نیز داده مربوط به اطلاعات تمامی صفحات مشابه تعیین میکند تا به چه ترتیبی در نتایج جستجوی یک کاربر دیده شوند.

اگر این روند را همان کتابخانه و کتابدار فرض کنید ،مانند این است که آن کتابدار ،کتاب مورد نظر شما را کامل خوانده و میتواند بگوید که آیا پاسخ شما در آن هست یا خیر! علت موفقیت سئو در موتورهای جستجویی چون google را میتوان ناشی از عملکرد آن مبنی بر رضایت کاربران دانست.

در واقع ربات ها و الگوریتم ها تمام تالش خود را میکنند تا بهترین نتیجه مورد نظر یک کاربر را در اختیارش قرار دهند. در نتیجه نسبت به بسیاری از روش های سنتی تجارت، سئو روندی عادلانه تر داشته و به هر کسب و کاری هرچند در سطح کوچک اجازه دیده شدن و پیشرفت میدهد. به این ترتیب تنها با به کارگیری اصول و قواعد سئو و بهینه سازی صحیح ،قدرت ارتقا دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

چگونه گوگل به سئو سایت اعتماد می‌کند؟

در واقع صرف نظر از جزئیات ریزی که در هر بخش از سئو سایت وجود دارد، با سه بخش کلیدی روبرو هستیم که توانایی وب سایت شما در هر یک از این سه مورد می‌تواند منجر به اعتماد ربات‌های خزنده به سایت شما شود.

این سه بخش عبارتند از:

  • قدرت
  • نرخ پرش
  •  سن دامنه

بنابراین تنها دانستن این که بهینه سازی سایت چیست کافی نبوده و ما باید کامل‌ترین استراتژی بهینه سازی را پیاده کرده تا منجر به بهبود سه مورد فوق شود. با ما همراه باشید تا به طور مختصر نگاهی به چیستی و اهمیت قدرت، نرخ پرش و سن دامنه بیاندازیم.

۱.قدرت وب سایت

زمانی که از شما می‌پرسند، سئو چیست؟ قطعاً بخش اعظمی از این حوزه را به مقایسه رتبه و ارزش یک وب سایت نسبت به رقبای خود اختصاص می‌دهید. در اصطلاح به این روش می‌گویید که صفحه X قدرت بیشتری را در مقایسه با صفحه Y جهت نمایش در نتایج SERP گوگل دارد. اما اینکه چگونه می‌توان چنین قدرتی را به صفحات وب سایت خود اختصاص دهید، مربوط به پروسه پیاده سازی تمامی ارکان سئو و دریافت رتبه مناسب است.

به این ترتیب گوگل وضعیت SEO سایت شما را آنالیز کرده و اعتبار کلی سایت را با ترکیبی از دو نوع قدرتی که می‌توانید ایجاد کنید تعیین می‌کند:

اعتبار دامنه سایت:

اعتبار یک دامنه به میزان گسترده بودن نام آن دامنه در میان دیگر وب‌سایت‌ها مربوط می‌شود.

اعتبار صفحه:

دومین بخش از وب سایت شما که قدرت کلی سایت را در فرایند بهینه سازی به گوگل نمایش می‌دهد، میزان اعتبار محتوای یک صفحه (مثلاً یک پست وبلاگ) است. به این منظور می‌توانید از ابزارهای رایگان و پولی موجود برای بررسی قدرت صفحات وب سایت خود در مقیاس ۱-۱۰۰ استفاده کنید. همچنین دو معیار محبوب دیگر، اعداد اعتبار دامنه و صفحه از Moz هستند.

 

سئو سایت
سئو سایت

۲.نرخ پرش وب سایت

بعد از این که به عنوان مدیر یک وب سایت به طور دقیق و کامل فهمیدید بهینه سازی سایت چیست و آن را پیاده سازی کردید، باید توانایی آنالیز نتایج را نیز داشته باشید. نرخ پرش یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که روند موفقیت سئو سایت شما را نمایش می‌دهد. در حقیقت این معیار نشان می‌دهد که چند نفر تنها یک صفحه را در سایت شما مشاهده کرده و بلافاصله سایت شما را ترک می‌کنند.

محتوا، زمان بارگذاری، قابلیت استفاده و جذب مخاطبان، همگی بخشی از کاهش نرخ پرش شما هستند. به عبارت دیگر کاربران زمان خود را صرف وب سایتی خواهند کرد که سرعت بالا، محتوای ارزشمند و رابط کاربری مناسبی دارد.

۳.سن دامنه وب سایت

گاهی اوقات محترم‌ترین فرد در اتاق مسن‌ترین است، درست است؟ بله ما همیشه برای بزرگ‌ترها احترام و ارزش بیشتری قائل هستیم، گوگل نیز تا حدودی به همین شکل عمل می‌کند. در نتیجه اگر وب سایتی برای مدت طولانی‌تری نسبت به یک وب سایت تازه کار فعالیت ثابت و مفیدی انجام دهد، دارای رتبه و اعتبار بیشتری برای موتورهای جستجو است.

به این ترتیب اگر وب سایت شما تازه کار است و تمامی روش‌های سئو را به نحو احسن پیاده سازی کردید، نگران نباشید قطعاً شما طی ماه‌های آینده به رتبه خوبی خواهید رسید.

سئو سایت

چرا SEO برای تجارت ها مهم است؟

امروزه هر تجارتی که خواهان رقابت قدرتمند در حوزه آنلاین باشد، باید بر بهینه سازی و سئو سایت خود تمرکز کند. به عبارت دیگر seo تبدیل به بخش اساسی بازاریابی دیجیتال شده است. چرا که افراد سالانه میلیاردها جستجو را در گوگل انجام میدهند، اغلب این جستجو ها نیز با هدف تجاری و پیدا کردن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات می باشد.

به این ترتیب این جستجوها میتواند تبدیل به منبع اصلی جذب ترافیک دیجیتال برای برندها شود. در این جاست که اهمیت رتبه بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما آشکار شده و با ارتقا آن میتواند فروش بیشتری را در اختیار داشت. با وجود هوشمندتر شدن هرچه بیشتر موتور جستجوی گوگل ،کاربران پاسخ های دقیق و اطلاعات مستقیم مورد نیاز خود را خیلی سریع تر از قبل پیدا خواهند کرد.

اما آیا تجارت شما نیز با این میزان از هوشمندی و سرعت پیشرفت هماهنگ است ؟
سئو و بهینه سازی سایت، یک روند مداوم و همیشگی برای تجارت ها می باشد تا علاوه بر آنالیز رقبای خود، از بازاریابی دیجیتال عقب نمانید. همچنین توجه داشته باشید که بودن در نتایج برتر ، میتواند به شناسایی هرچه بیشتر برند شما ، بخصوص اگر در ابتدای برندسازی هستید ، کمک کند.

سئو سایت
سئو سایت

جمع بندی

در مجموع ، SEO و سئو سایت پایه و اساس یک اکوسیستم بازاریابی جامع است. هنگامی که می فهمید کاربران وب سایت شما چه میخواهند، میتوانید این دانش را در کمپین های پولی و ارگانیک وب سایت، در ویژگی های رسانه های اجتماعی خود و موارد دیگر پیاده سازی کنید. سئوکار سیروتا با سالها تجربه در زمینه سئو سایت های مختلف آماده خدمت رسانی به شماست . سئوی سایت خود را به ما بسپارید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!