بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال


بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال به اصطلاح چتری است بر روی همه تلاش های بازاریابی آنلاین. شرکت ها از کانال های دیجیتالی نظیر موتور جستجوی گوگل، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده شان بهره می برند.

بسیاری از مردم امروز خرید های خود را از موتورهای جستجو آغاز می کنند، یعنی قبل از خرید یک کالا آن را در اینترنت می یابند و در مورد آن تحقیق می کنند. این جدای خریدهایی است که مردم از سایت های شناخته شده در زمینه فروش کالا و خدمات انجام می دهند. شاید بتوان نتیجه گرفت که روش های سنتی و پیشین کسب و کار دیگر آنقدر ها کار ساز نیست!

بازاریابی همیشه درباره ارتباط با مخاطب، در زمان و مکان درست بوده است. پس می توان نتیجه گرفت با این وقتی که مردم به خصوص با گوشی هایش در اینترنت می گذرانند، بازاریابان هم در آنجا باید به دنبال مشتری و یا مخاطب خود بگردند.

بازاریابی دیجیتال دقیقا چیست؟

از وب سایت شما گرفته تا ابزارهای برند سازی آنلاین مانند: تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و غیره، طیف زیادی از تاکتیک ها و ابزارها زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال قرار می گیرند و یک بازاریاب دیجیتال حرفه ایی می داند که هر یک از ابزارها و تاکتیک ها را برای رسیدن به کدام هدف استفاده کند.

اینجا چند تا از تاکتیک ها را به طور کوتاه و سریع نام می برم:

  • وب سایت شما
  • پست ها وبلاگ
  • کتاب های الکترونیکی، گزارشات و پروپوزال ها
  • ابزارها و محتویات گرافیکی
  • شبکه های اجتماعی (لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و …)
  • بدست آوردن پوشش آنلاین
  • بروشورهای آنلاین
  • ابزارهای برندسازی (لوگو، فونت و …)
بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال

تاکتیک ها

سئو SEO

سئو روند بهینه سازی وب سایت شما به جهت رتبه بندی بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر را به عهده دارد که باعث افزایش میزان ترافیک آلی (اورگانیک) وب سایت شما می شود. سئو روشی دائمی و به صرفه بوده که می تواند جایگاهی چشمگیری در نتایج موتورهای جستجو را برای شما به ارمغان بیاورد. سئو به عنوان بهترین روش بازاریابی شناخته شده است و در مقایسه با AdWords هزینه ایی ندارد.

بازاریابی محتوا

ایجاد و ارتقاء دارایی های محتوا به منظور ایجاد آگاهی از نام تجاری، رشد ترافیک، ارتباطات و مشتریان بسیار حائز اهمیت است.

بازاریابی ربایشی یا Inbound

بازاریابی ربایشی اشاره به رویکرد “قیف کامل” (full-funnel) یعنی جذب، تبدیل، خرید (بستن) و رضایت داشتن مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین دارد.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

روش تبلیغ برند و محتوا در کانال های رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک سایت و ایجاد ارتباط منحصر به فرد برای کسب و کار شما.

پرداخت برای هر کلیک (PPC)

یک روش افزایش ترافیک به وب سایت شما، پرداخت به یک سایت ناشر برای هر بار که روی آگهی شما کلیک می شود. یکی از رایج ترین انواع آن PPC Google AdWords است.

بازاریابی رابطه ای Affiliate Marketing

نوعی از تبلیغات مبتنی بر عملکرد که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وب سایت خود کمیسیون دریافت می کنید.

تبلیغات بومی

این نوع تبلیغات به نوعی از تبلیغات گفته می شود که اساسا محتوا محور بوده و توسط یک پلتفرم بطور رایگان انجام می شود. مثلا پست های حمایت شده توسط BuzzFeed مثال خوبی در این زمینه است. اما بسیاری از مردم تبلیغات شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام را در این دسته در نظر می گیرند.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی اطلاق می شود که هدف آنها خودکار سازی عملیات بازاریابی است. بسیاری از بخش های بازاریابی باید کارهای تکراری مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی و سایر فعالیت های وب سایت را خودکار کنند.

بازاریابی ایمیلی

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و رویدادها و همچنین هدایت افراد به وب سایت کسب و کار استفاده می شود.

روابط عمومی آنلاین یا Online PR

روابط عمومی آنلاین راهی برای تثبیت پوشش آنلاین بدست آمده از طریق نشریات دیجیتالی، وبلاگ ها و سایر محتویات وب است. این روش بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است اما بصورت آنلاین صورت می گیرد.

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی ربایشی (Inbound) چیست؟

در سطح، هر دو مشابه هستند: هر دو به صورت آنلاین رخ می دهند، و هر دو بر ایجاد محتوای دیجیتال برای استفاده مردم متمرکز هستند. پس تفاوت چیست؟

اصطلاح «بازاریابی دیجیتال» بین روشهای بازاریابی Inbound و Outbound تفاوتی قائل نمی شود. هر دوی اینها هنوز زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می گیرند.

در تاکتیک های دیجیتال Outbound هدف این است که پیام های بازاریابی مستقیما در چشم هر تعداد از مردم که می شود نمایش داده شود، جدا از اینکه چقدر این تبلیغات مرتبط یا مورد علاقه آنها خواهد بود. برای مثال: استفاده از بنر های تبلیغاتی که در بالای بسیاری از وب سایت ها برای ترویج دادن کالا یا خدمات به مردمی است که آمادگی این تبلیغات را ندارند.

در سوی دیگر بازاریابان از تاکتیک های Inbound برای جذب کردن مشتریان هدف به وب سایت خود با فراهم کردن ابزارهایی که برای آنها مفید است دست می زنند. یکی از ساده ترین و پرقدرت ترین این ابزارهای بازاریابی وبلاگ است، که به وب سایت شما اجازه می دهد روی واژه هایی که مشتریان شما جستجو می کنند سرمایه گذاری کنید.

در نهایت بازاریابی Inbound یک متدلوژی است که از ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای جذب، تبدیل، بستن، رضایت مشتری آنلاین سود می برد. بازاریابی دیجیتال از سوی دیگر بطور ساده مانند چتری است که تمام تکنیک های بازاریابی صرف نظر از Inbound یا Outbound در زیر آن قرار می گیرند.

آیا بازاریابی دیجیتالی برای همه شرکت ها کار می کند؟

دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری ثمر بخش است. صرفنظر از اینکه کمپانی شما چه چیزی می فروشد، بازاریابی دیجیتال هنوز در ساخت تجربه رابط کاربری، شناسایی نیاز مخاطبان و تولید ارزش با محتوای آنلاین نقش دارد. اما این به آن معنا نیست که همه ی کمپانی ها می بایست بازاریابی دیجیتال را به یک شکل پیاده کنند.

برای مدل بنگاه به بنگاه یا Business-to-Business

اگر کمپانی شما یک B2B است، تلاش شما در بازاریابی دیجیتال احتمالا به دور تولید مشتری بالقوه، با هدف نهایی رسیدن به کسی که فروشنده شما بتواند با آن درباره معامله صحبت کند، باشد.

به همین دلیل، نقش استراتژی بازاریابی شما جذب و تبدیل با کیفیت ترین سرنخ ها به مشتری از طریق وب سایت و کانال پشتیبانی دیجیتال برای افراد گروه فروش خود خواهد بود. ورای وب سایت، ممکن است شما تلاش خود را بر روی کانال های مخصوص کسب و کار مثل لینکدین LinkedIn که دارای ترافیک محلی هستند قرار دهید.

برای مدل های بنگاه به مشتری یا Business-to-Customer

اگر کمپانی شما یک B2C است، صرفنظر از قیمت محصولات شما، احتمالا هدف بازاریابی شما جذب مردم به وب سایت شما برای تبدیل آن ها به مشتری است، بدون آنکه کاربران نیازی به صحبت با فروشنده داشته باشند.

برای این منظور، احتمالا شما بر روی تسریع سفر مشتری از زمان ورود به وب سایت تا پایان خرید تمرکز خواهید داشت. به جهت اهمیت بیشتر محصول یا خدمات شما در فرآیند های بازاریابی نسبت به مدل B2B، شما احتمالا به CTA یا ابزارهای قوی تری برای آسان کردن خرید نیاز خواهید داشت.

برای کمپانی های B2C کانال هایی مانند تلگرام و اینستاگرام بیشتر از کانال های مانند لینکدین که بیشتر حرفه ایی است مفید خواهد بود.

فواید اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟

بر خلاف بسیاری از تلاش های بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می دهد تا نتایج دقیق را بلافاصله ببینند. اگر قبلا در روزنامه ای تبلیغ کرده اید، می دانید چقدر سخت است که برآورد کنید چه تعداد افرادی آن صفحه را دیده و به تبلیغ شما توجه کرده اند. هیچ راهی مطمئنی برای دانستن اینکه آیا این تبلیغات برای فروش شما موثر بوده اند وجود ندارد.

از سوی دیگر با بازاریابی دیجیتال شما می توانید بازگشت سرمایه گذاری خود را در تلاش های مختلف بازاریابی شناسایی کنید.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال

کلام آخر

سئو یکی از موثرترین و کارآمدترین روش ها در بازاریابی دیجیتال است. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با سئوکار سیروتا در ارتباط باشید. ما با برطرف کردن موانع و افزایش سئو سایت در بازاریابی دیجیتال همراه شما خواهیم بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!