تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

اثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ باعث شد تا اغلب افراد شاغل در فعالیت‌های مرتبط با فضای دیجیتال مانند دیجیتال مارکترها به دنبال سرنوشت خود پس از ظهور هوش مصنوعی و ابزارهایی مانند ChatGPT و Bard باشند، تغییرات ایجاد شده در این ابزارها بود که آن‌ها را پیش از گذشته پیشرفته‌تر و کارآمدتر کرد.

چون هوش مصنوعی قادر خواهد بود تا مانند یک انسان مطالب جدید را یاد بگیرد، برای حل مسائل مختلف راه‌حل مناسب انتخاب و در شرایط سخت و دشوار، درست تصمیم‌گیری کند.

اما این قابلیت‌ها به تنهایی باعث نشده است که اکثر دیجیتال مارکترها بابت آینده شغلی و کاری خود نگران باشند و این موضوع دلایل عمیق‌تری دارد. ولی اگر می‌خواهید با آن‌ها آشنا شوید، تا انتهای این سفر هیجان‌انگیز و پرمحتوا همراه ما باشید. چون در ادامه قصد داریم به این موضوع اشاره کنیم که هوش مصنوعی فقط قواعد بازی را تغییر می‌دهد و هرگز بازیگران این حوزه جای خود را به این بازیکن جدید نخواهند داد.

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی ربات نیست!

به زبان ساده هوش مصنوعی یک تکنولوژی است که کامپیوترها را قادر می‌سازد تا هوش انسانی داشته باشند و همان‌طور که انسان‌ها برای انجام برخی فعالیت‌ها از مغز خود استفاده می‌کنند، این کامپیوترها نیز چنین قابلیتی داشته باشند. اما آن چیزی که امروزه از هوش مصنوعی شاهد هستیم یک موجودیت باهوش داخل یک جعبه مهروموم شده است که با باز شدن این جعبه، دو جنبه کاملا متفاوت از این موجودیت باهوش را می‌بینیم.

یک جنبه آن، فرصت‌هایی پیش روی ما انسان‌ها قرار می‌دهد که چگونه با استفاده از آن‌ها می‌توانیم فعالیت‌های خود را پیش از گذشته کارآمدتر انجام بدهیم و همچنین به ما کمک می‌کند بدانیم چگونه از زمان خود به بهترین شکل ممکن برای خلق ارزش استفاده کنیم.

جنبه دوم این موجودیت باهوش هم با زیرسوال بردن و تخریب تمام آن چیزهایی که ما را به انسان امروزی تبدیل کرده است، جهان متفاوتی را پیش چشمان ما به تصویر می‌کشد. چون جنبه دوم این موجودیت باهوش قابلیت‌هایی نظیر تحلیل و آنالیز حرفه‌ای حجم زیادی از داده‌ها و تبدیل آن‌ها به اطلاعاتی قابل درک، ادغام تکنولوژی‌های مختلف برای درک عمیق رفتار کاربران و یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل گوناگون را دارد که این قابلیت‌ها باعث شده است تا افراد بسیاری که در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کنند، بابت سرنوشت خود پس از ظهور هوش مصنوعی نگران باشند.

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی، دستیار انسان یا جایگزین آن؟

به عقیده بسیاری از فعالان حوزه کارکرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ این است که تا دیجیتال مارکترها زمان بیشتری برای انجام فعالیت‌های ارزشمندی در ارتباط با بهبود فرآیندهای بازاریابی خود داشته باشند و همچنین با سپردن وظیفه انجام برخی از کارهای کوچک به هوش مصنوعی، زمان بیشتری برای اضافه کردن چاشنی خلاقیت به فرآیندهای بازاریابی خود داشته باشند.

پس برطبق این عقیده اگر بخواهیم به سوال بالا پاسخ بدهیم باید بگوییم که هوش مصنوعی دستیار انسان به حساب می‌آید.

اما از آنجایی که هر سکه‌ای دو رو دارد و روی دیگر سکه هوش مصنوعی توانایی یادگیری مطالب جدید و تفکر انسانی است؛ بنابراین این موضوع باعث می‌شود، حداقل تا چند سال آینده شاهد این باشیم که در برخی از فعالیت‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان جایگزین نیروی انسانی ظاهر شود و وظایف آن‌ها را انجام بدهد.

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی چه تاثیری روی دیجیتال مارکتینگ می گذارد؟

برای درک این موضوع باید ابتدا به قابلیت‌های هوش مصنوعی اشاره کنیم که در دیجیتال مارکتینگ نیز کابرد دارد. به عنوان مثال یکی از قابلیت‌های اصلی این موجودیت باهوش این است که با انجام تجزیه و تحلیل‌های دقیق داده‌های مربوط به پایگاه‌های داده‌ها و سیستم‌های گزارش‌گیری آنلاین به اطلاعاتی قابل فهم برای انسان است. پس این موضوع باعث می‌شود تا یکی از فرآیندهای مهم در خدمات سئو و دیجیتال مارکتینگ یعنی تجزیه و تحلیل داده‌ها دچار تغییرات فراوانی شود.

از جمله دیگر قابلیت‌های هوش مصنوعی تفکر انسانی است که این موضوع باعث می‌شود تا این موجودیت باهوش درک درستی از زمان داشته باشد. همچنین توانایی دسته‌بندی داده‌ها و اطلاعات مختلف مانند سایر ابزارهای تحلیلی، به هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد تا درک عمیقی از مفاهیم داشته باشد و باتوجه به این ویژگی برای انجام برخی فعالیت‌های تحقیقاتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

اما باتوجه به تمام این موارد هنوز ممکن است این موضوع برای شما حل نشده باشد که دقیقا هوش مصنوعی می‌خواهد چه مشکلی از کسب‌وکارهای حوزه دیجیتال را رفع کند؛ بنابراین در ادامه قصد داریم تا این موضوع را به‌طور مفصل مورد بررسی قرار دهیم.

هوش مصنوعی می خواهد چه مشکلی را رفع کند؟

در سالیان اخیر اغلب کسب‌وکارها فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرده‌اند و سرویس‌های جدیدی را به خدمات خود اضافه کرده‌اند؛ بنابراین در این شرایط چنین کسب‌وکارهایی نیاز دارند تا حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات را آنالیز کنند. پس نیروی انسانی یا دیجیتال مارکتری که در گذشته انتظار دیدن حجم مشخصی از داده‌ها در نمودارها و مدل‌های گرافیکی را داشت، الان با انبوهی از داده‌ها مواجه می‌شود که تحلیل تمام آن‌ها کار دشواری برای این فرد خواهد بود.

پس در چنین شرایطی است که نیاز ضروری کسب‌وکارها به استفاده از هوش مصنوعی مشخص می‌شود. چون این ابزار با قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند در مقایسه با نیروی انسانی، تعداد داده‌های بیشتر را در زمان کوتاه‌تری تجزیه و تحلیل کند و سپس نتایج آن را در گزارش‌های تحلیلی دقیقی ارائه دهد.

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی چه جنبه هایی از دیجیتال مارکتینگ را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تا اینجا با قابلیت‌های هوش مصنوعی آشنا شدیم و فهمیدیم که این موجودیت باهوش می‌خواهد چه مشکلی از کسب‌وکارها رفع می‌کند. در ادامه می‌خواهیم به جنبه‌هایی از دیجیتال مارکتینگ بپردازیم که هوش مصنوعی روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

۱- شخصی‌سازی خدمات برای مشتریان:

مشتریان هر کسب‌وکاری می‌خواهند خدماتی مخصوص به خود دریافت کنند، از این رو اگر به عنوان صاحب یک کسب‌وکار خدمات خود را به گونه‌ای طراحی کنید که نیاز و خواسته اصلی مشتریان را پوشش بدهد و به نوعی خدمات شما برای آن‌ها سفارشی‌سازی شده باشد، بهتر می‌توانید رضایت آن‌ها را جلب کنید. اما برای این سفارشی‌سازی شما نیاز دارید تا تحلیل درستی از الگوهای رفتار مشتریان خود داشته باشید که این امر به کمک هوش مصنوعی کاملا امکان‌پذیر خواهد بود.

۲- پاسخگویی در لحظه:

یکی دیگر از مواردی که رضایت مشتریان را در پی دارد، این است که آن‌ها در لحظه بتوانند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند و زمانی که با مشکلی مواجه می‌شوند، می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن به راه‌حل مناسب آن دسترسی داشته باشند. پس در چنین شرایطی یک بات گفتگو بر پایه هوش مصنوعی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود تا هم به سوالات مشتریان خود پاسخ بدهید و هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌حل مناسب را برای مشکلات آن‌ها ارائه بدهید.

۳- ریسک هزینه‌ای کم‌تر:

اغلب صاحبان کسب‌وکارها به دلیل ریسک هزینه‌ای بالای برخی استراتژی‌های بازاریابی، هرگز به سراغ چنین استراتژی‌هایی نمی‌روند. اما از آنجایی که هوش مصنوعی توانایی تحلیل الگوی رفتاری مشتریان را دارد، می‌تواند استراتژی‌های بازاریابی شما را به گونه‌ای برای طیف مشخصی از مشتریان‌تان شخصی‌سازی کند که احتمالا هرگونه ضرر و زیان مالی ناشی از شکست کمپین به حداقل برسد.

همچنین شما برای اینکه کمپین‌های تبلیغاتی اثربخش‌تری در فضای دیجیتال داشته باشید، می‌توانید به صفحه خدمات گوگل ادز سئوکار حرفه ای سیروتا مراجعه کنید.

تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

۴- تبلیغات اثربخش:

تبلیغات یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر کسب‌وکارهای دیجیتال و فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید.

چون کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از آن محصولات و خدمات خود را به جامعه بزرگی از مخاطبان خود معرفی کنند. اما موضوعی که در اینجا پیش می‌آید، اثربخش بودن تبلیغات است که کسب‌وکارها می‌توانند باتوجه به قابلیت تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان هوش مصنوعی، با شناسایی دقیق نیاز اصلی و علایق مشتریان خود، تبلیغات موثر و اثربخشی در فضای دیجیتال انجام بدهند.

۵- بهینه‌سازی موثر:

بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو یکی از فرصت‌هایی است که اغلب متخصصان سئو و دیجیتال مارکترها برای نمایش هنر خود در اختیار دارند.

اما زمانی یک دیجیتال مارکتر می‌تواند هنر خود را بیشتر نشان بدهد که فرآیند بهینه‌سازی را براساس گزارش‌های ابزاری انجام بدهد که عملکردی مانند خزنده‌های موتورهای جستجو دارد و با یک تجزیه و تحلیل درست می‌تواند اطلاعات مفیدی در ارتباط با یک وب‌سایت ارائه می‌دهد. از این رو ابزاری که چنین قابلیت‌هایی دارد هوش مصنوعی خواهد بود.

سخن پایانی

در انتهای این مقاله از سایت سئوکار حرفه ای سیروتا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که هوش مصنوعی دنیای دیجیتال را به گونه‌ای متحول کرده است که هر کسب‌وکار برای موفقیت در آن باید تحلیل درستی از داده‌ها و اطلاعات مربوط به خود داشته باشد و در هر زمان بتواند با استفاده از قابلیت‌های این موجود باهوش راه‌حل مناسبی برای رفع چالش‌های خود پیدا کند.

همچنین تمام موارد بالا به ما می‌گوید که هوش مصنوعی هرگز جایگزین نیروی انسانی نخواهد شد. چون هوش مصنوعی تنها کمک می‌کند که هر دیجیتال مارکتری، زمان خود را بهتر مدیریت کند و با سپردن برخی کارها به هوش مصنوعی، به جنبه‌های دیگری از فعالیت خود بپردازد.

به عبارت دیگر استفاده از هوش مصنوعی به دیجیتال مارکترها کمک می‌کند تا به جای ساعت‌ها درگیر الگوریتم‌ها بودن، به دنبال این باشند که چگونه می‌توانند با خلاقیت بیشتر، فعالیت‌های بازاریابی خود را اثربخش‌تر کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!