در کل آنتی اسپم Anti-Spam به هر گونه نرم افزار، سخت افزار و یا پروسه ای که از ورود اسپم به سیستم جلوگیری می کند اطلاق می شود. نرم افزارهای آنتی اسپم از محبوب ترین نوع آنتی اسپم ها به شمار می روند. این نرم افزار ها از مجموعه ای از پروتکل ها استفاده می کنند که می توانند پیام های ناخواسته و جانک را تشخیص دهند و از ورود آن ها به اینباکس کاربر جلوگیری کنند. بیشتر آنتی اسپم هایی که امروزه وجود دارند قادر هستند که بر اساس نیازهای کاربر برای هر فرد آن را شخصی سازی کنند. مثلا خودتان انتخاب کنید چه ایمیل هایی وارد اینباکس تان شود چرا که اینطور نرم افزار ها معمولا تمام ایمیل های ورودی را به جز آنها که می شناسیدشان اسپم فرض می کنند.

آنتی اسپم ها مزایای بسیاری دارند از جمله:

  • بلاک کردن اسپم ها: آنتی اسپم ها نه تنها ایمیل آدرس های خاص را بلاک می کنند بلکه میان عناوین ایمیل و تکست ایمیل جست و جو انجام می دهند. می تواند ایمیل هایی را بر اساس فرستنده بلاک کنید، حتی اگر آدرس ایمیل شما مرتبط با ایمیل گرفته شده باشد.(مثلا در زمینه کاری مشابه باشد)
  • قرنطینه کردن اسپم ها: فیلتر های آنتی اسپم به طور اتوماتیک ایمیل های اسپم را قرنطینه می کنند تا اینباکس کاربر عاری از اسپم باشد. معمولا ایمیل های قرنطینه شده به مدت 30 روز یا بیشتر نگهداری می شوند و بعد حذف می شوند. در این مدت زمان مشخص می توانید چک کنید و ایمیل آدرس های معتبر را غربال کنید.
  • آپدیت اتوماتیک فیلتر ها: آپدیت اتوماتیک نه تنها به آنتی اسپم کمک می کند که به روز بماند بلکه از سیستم شما در برابر لینک های مخرب و ویروس ها محافظت می کند.
  • نظارت هم زمان بر چندین اکانت:توسط این ویژگی می توانید هم زمان چندین ایمیل مانند ایمیل شخصی ، کاری و … را مدیریت کنید.
  • تهیه لیست سفید و شخصی:توسط این ویژگی می توانید لیستی از دوستانتان و یا ایمیل هایی که می خواهید دریافت کنید تهیه کنید. این کار باعث می شود هیچ وقت حتی به اشتباه این گونه ایمیل ها در اسپم قرار نگیرند. این لیست قابلیت ادیت شدن را نیز دارد.
  • گزارش اسپم:توسط این ویژگی می توانید از ایمیل آدرسی خاص شکایت کنید و در واقع آن را ریپورت کنید تا فعالیت آن توسط سرویس میزبان ایمیل بررسی شود.

انواع هرزنامه یا اسپم و مقابله با آن

امروزه آشنایی با انواع هرزنامه یا اسپم و مقابله با آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ دو نوع اصلی آن که تاثیرات متفاوتی بر کاربران اینترنت دارند:

  • یوزنت اسپم ها

معمولا این نوع هرزنامه ها، به شکل پیامی واحد به تعدادی گروه خبری یوزنت ارسال می شود ( کم کم کاربران یوزنت با کسب تجارب بلند مدت دریافته اند پیامی که به گروه های خبری زیادی ارسال می شود، اغلب به همه یا اکثر آن ها مرتبط نیست). هدف اصلی این نوع هرزنامه ها، افرادی هستند که مطالب گروه های خبری را مطالعه می کنند، ولی به ندرت ، در گروه های خبری شرکت کرده و مشخصات خود را نشان می دهند.

  • ایمیل اسپم ها

ایمیل اسپم ها از طریق ارسال مستقیم پیام ها به آدرس ایمیل کاربران، آنان را هدف قرار می دهند. آدرس های ایمیل افرادی که هرزنامه به آن ها ارسال می شود، از طریق جستجو در پست های شبکه های خبری، لیست ایمیل های سرقت شده در اینترنت و یا صرفا جستجوی ساده آدرس های ایمیل در اینترنت شناسایی می گردد. دریافت ایمیل اسپم ها معمولا برای کاربران، ISP ها و سرویس های آنلاین هزینه بر است؛ زیرا باید هزینه کاذب ارسال هرزنامه ها را بپردازند.

آنتی اسپم

استفاده از آنتی ویروسی با قابلیت آنتی اسپم ، در حفظ امنیت بسیار موثر است و از ورود ایمیل های ناخواسته به سیستم شما با بالاترین دقت، جلوگیری می نماید. این قابلیت در آنتی ویروس اورجینال اویرا، با نام Safe downloads and email attachments و در مابقی آنتی ویروس ها، با همان نام AntiSpam ارائه شده است.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!