6

صفحات بی کیفیت چیست؟

در حالات کلی صفحات بدون محتوا از دید کاربران و موتورهای جستجو خوب نیستند. دلیل این مطلب نیز واضح است. این گونه صفحات، مانند صفحات پیوست در وردپرس، حاوی اطلاعات خاصی نیستند و یا صرفا یک عکس در آن ها وجود دارد. این صفحات تنها برای نمایش یک عکس به وجود آمده اند. عکس های وب سایت های وردپرسی بعضا داری لینک بوده و با کلیک بر روی آنها به صفحه ای می رسیم که تنها حاوی همان عکس می باشد.

نوع دوم صفحات بی کیفیت، صفحات با محتوای تکراری هستند. این گونه صفحات ارزش بسیار پایینی داشته و محتوای آنها در سایر صفحات سایتتان یا سایت های دیگر وجود دارد. این صفحات بی کیفیت می توانند تاثیر منفی زیادی بر روی سئو سایت داشته و موجب افت شدید رتبه آن گردند. همچنین گوگل ممکن است در صورت مشاهده نسبت به جریمه سایت شما اقدام کند.

مورد سوم نیز مربوط به صفحاتی می گردد که به شکل ضعیفی نوشته شده و قواعد نگارشی در آن رعایت نشده است. در نتیجه کاربر نمی تواند اطلاعاتی از آن کسب کند.

چگونه صفحات بی کیفیت سایت را شناسایی کنیم؟

معرفی یک ترفند یا ابزار برای شناسایی صفحات بی کیفیت بسیار دشوار است، چرا که ما درباره تمام صفحاتی صحبت می کنیم که کمکی به گوگل و کاربران نمی کنند.

در مورد محتوای تکراری می توانید مطلب ما در این باره را خوانده و از روش های یافتن آنها آگاهی یابید. سایت شما ممکن است بدون اینکه از آن خبر داشته باشید، دارای محتوای تکراری بسیاری باشد. ابزارهایی مانند Copyscape می توانند در این کار بسیار راهگشا باشند و کمک زیادی به شما کنند.

به عنوان مثال اگر به دنبال صفحات پیوست ها در وردپرس هستید می توانید از گوگل کمک بگیرید.

fix low quality pages 2

با جستجوی عبارت زیر در گوگل، تمام صفحات ایندکس شده ای را که دارای استرینگ attachment در سایت هستند به نمایش در می آید.

site:example.com inurl:attachment_id

شیوه‌های رایج برای تشخیص محتوای بی کیفیت

اگر معقولانه به ماجرا نگاه کنیم به دلیل پنهان بودن بسیاری از الگوریتم‌های گوگل، نمی‌توان به تمام جزئیاتی که این موتور جستجو برای تشخیص محتوای بی کیفیت در نظر می‌گیرد، دسترسی داشت؛ اما معیارهایی هستند که اگرچه از سوی مسئولان گوگل به طور رسمی اعلام نشده‌اند ولی به دلیل آزمون و خطاهای مختلفی که بر روی آنها صورت گرفته به احتمال زیاد می‌توان بر آنها استناد کرد تا محتوای بی کیفیت را تشخیص داد و از وب سایت خود حذف کرد.

به طور کلی هنگامی که به جستجوی عبارت کیفیت محتوا یا تشخیص محتوای بی کیفیت بپردازید، با صفحاتی مواجه می‌شوید که به موضوعاتی نظیر Time on Site، بانس ریت و بازدیدکنندگان طبیعی (Organic Visitors) می‌پردازند. این موارد اگرچه از اهمیت بالایی برای افزایش کیفیت محتوا از دید گوگل برخوردارند، اما می‌توانند کمی گمراه‌کننده نیز باشند. با این وصف، چشم بسته نمی توان به آنها اعتماد کرد.

ماندگاری طولانی مدتِ کاربران در صفحات می‌تواند به دلیل دلبستگی و عادت آنها به وب‌سایت شما باشد. این در حالی است که کاربران جدید ممکن است چنین پیوندی با شما برقرار نکنند. همچنین، در پاره‌ای از مواقع کاربران به دلیل مطالعه بخشی از محتوا، مدت زمانی را در وب سایت شما توقف می‌کنند و Time on Site را افزایش می‌دهند. با این حال پس از مدتی به دلیل نیافتن آنچه که به دنبالش هستند به صفحه نتایج بازمی‌گردند و بر روی لینک دیگری کلیک می‌کنند.

همچنین، ممکن است کاربران با صفحات مزاحم Pop-up مواجه شوند و بستن آنها زمان زیادی بگیرد. این مورد نیز اگرچه Time on Site را کمی افزایش می‌دهد، اما به معنای محتوای با کیفیت نیست و نارضایتی مخاطبان را به همراه دارد. به علاوه، بسیاری از مخاطبان از ترس باز شدن پاپ‌آپ‌های جدید به صفحات دیگر سر نمی‌زنند و از وب‌سایت خارج می‌شوند.

Bounce Rate نیز می‌تواند مفهومی دو پهلو داشته باشد. این معیار به معنای درصد خروج کاربرانی است که پس از ورود به سایت شما، بدون مشاهده صفحات دیگر از آن خارج می‌شوند. با این وجود بانس ریت نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص محتوای بی کیفیت باشد و حتی به طور مستقیم نیز از سوی گوگل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. گوگل تنها زمانی بازگشت کاربران از صفحات را به معنای محتوای بی کیفیت می‌داند که آنها بلافاصله بر روی یکی دیگر از لینک‌های نتایج کلیک کنند.

همچنین، افرادی که از طریق بک لینک به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند نیز هدف و انتظار مشخصی از محتوای شما ندارند. در واقع آنها در حین مطالعه یک مطلب با لینک صفحه شما مواجه می‌شوند و اگر خوش شانس باشید بر روی آن کلیک می‌کنند و درصد قابل توجهی از آنها پس از مطالعه مطلب دوباره به صفحه مرجع بازمی‌گردند. با این وصف این موضوع به معنای محتوای بی کیفیت صفحه شما نخواهد بود. افزون بر این، کاربرانی که از طریق خبرنامه از مطالب جدید شما آگاه می‌شوند نیز با احتمال کمی به صفحات دیگر سایت سر می‌زنند زیرا مطالب را به‌روز مطالعه می‌کنند.

بازدیدکنندگان طبیعی یا Organic Visitors نیز گاهی می‌توانند ما را به اشتباه بیاندازد. احتمالاً شما نیز صفحاتی با محتوای بی کیفیت که از بازدید مناسبی برخوردارند را مشاهده کرده‌اید. این صفحات ممکن است برای عبارات و کلماتی که در حوزه کاری وب سایت شما نیست رتبه خوبی کسب کرده باشند. وجود چنین محتوایی در وب سایت شما موجب افزایش نرخ بانس ریت می‌شود و با توجه به اینکه کلمه کلیدی سئو شده با موضوع وب سایت شما همخوانی ندارد به احتمال قوی کاربران پس از بازگشت از صفحه بر روی لینک‌های دیگر نتایج جستجو کلیک کنند. نتیجه آنکه توصیه می‌شود به‌جای شادی از کسب رتبه مناسب به‌سرعت این صفحات را از وب سایت خود حذف کرده یا محتوای آنها را اصلاح کنید.

با محتوای بی کیفیت چه کنیم؟

اگر زمان و حوصله کافی برای بازنگری مطالب وب سایت خود را دارید، پیش از انجام این کار بهتر است سه دسته‌بندی مختلف را برای مطالب خود در نظر بگیرید و محتوای هر یک از صفحات را در یکی از این سبدها قرار دهید.

  1. محتواهای پراهمیت: به طور معمول زمان قابل توجهی برای تولید محتواهای پراهمیت صرف می‌شود. در نتیجه، این مطالب از کیفیت بالا و بازدید و نظرات فراوانی برخوردارند. با این وصف این مطالب نیازی به اصلاح یا حذف کردن ندارند.
  2. محتوای متوسط: دسته دوم مطالبی هستند که اگرچه نیاز به اصلاح دارند، اما بهتر است در وب سایت باقی بمانند. این مطالب به برند شما آسیبی نمی‌زنند و با معیارهای سنجش محتوای بی کیفیت گوگل نیز همخوانی ندارند. تنها ایرادشان، شاید ناهماهنگی با سطح انتظار شما باشد که در اثر گذشت زمان ایجاد شده است. در نتیجه می‌توانید با یک بازنویسی بهتر، کیفیت آنها را افزایش دهید و دوباره منتشر کنید.
  3. محتوای بی کیفیت: این دسته از محتوا نه تنها با سلیقه شما سازگار نیست، بلکه حتی استانداردهای مورد نظر گوگل را نیز ندارد. به طور معمول محتواهای کپی شده، محتواهای با اشتباهات املایی و دستور زبان فراوان، محتواهای بدون بازدید و بازخورد مناسب از سوی کاربران و محتواهای بدون بازنشر در شبکه‌های اجتماعی در این دسته قرار می‌گیرند. این محتواهای بی کیفیت مستعد ضربه زدن به رتبه وب‌سایت شما هستند. در این هنگام بهتر است پیش از حذف ناگهانی تمامی آنها یک آزمایش کوچک انجام دهید. یک دسته قابل توجه از این مطالب را انتخاب کرده و پس از کپی برداری، آنها را حذف کنید. سپس رتبه، میزان ترافیک و ایندکس شدن مطالب وب سایت را بازبینی کنید. اگر بهبود قابل توجهی در این شاخص‌ها مشاهده کردید به‌ مرور و دسته دسته دیگر مطالب را از وب سایت خود حذف کنید. در نظر داشته باشید که اگر بهبود خاصی در این شاخص‌ها دیده نمی‌شود یا در دسته‌بندی محتوای بی کیفیت اشتباه کرده‌اید یا وب‌سایت شما از لحاظ فنی مشکلات دیگری دارد که از سوی گوگل برای رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!