seo 1

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) برای وب سایت دو مقوله مهم هستند که نمی‌توان مشخص کرد کدام یک بر دیگری اولویت دارند.

تمام متخصصان زبده سئو می‌دانند که بهینه سازی وب سایت هرگز به اتمام نمی‌رسد. درست زمانی که فکر می‌کنید کارتان تمام شده است گوگل تصمیم می‌گیرد الگوریتم خود را تغییر داده یا ویژگی‌های ارگانیک یا پولی جدیدی را اضافه کند. علاوه بر این، وب سایت شما دائما در حال تغییر است و به همین دلیل، ترفندهای کوچک برای حفظ مطلوب استراتژی سئو و یک قدم جلوتر بودن از رقیب، ضروری است.

گاهی ترفندهای کوچک مانند برجسته‌تر کردن دکمه «افزودن به سبد خرید» در صفحه محصول، خلاقانه به نظر می‌رسند. شما هم احتمالا با این سبک موقعیت‌ها رو به رو شده‌اید که یک تغییر کوچک بسیار مفید به نظر می‌رسد اما بدون در اختیار داشتن داده‌های مرتبط، سنجش اثر این تغییر تقریبا غیرممکن است. در اینجا است که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) وارد عمل می‌شود. سوالاتی که در مورد SEO و CRO وجود دارد تا حدودی گیج کننده است مثلا:

– آیا باید روی هدایت ترافیک به سایت خود از طریق سئوی ارگانیک تمرکز کرده و سپس به بهینه سازی نرخ تبدیل بپردازید؟

– یا باید ابتدا یک مسیر هموار برای تبدیل ایجاد کنید؟

با توجه به اینکه تا چه حد می‌خواهید در اقدامات مربوط به CRO خود پیش بروید، برخی از ابزارها نیازمند یک آستانه حداقلی از بازدیدکننده هستند تا مطمئن شوند که تست‌های A/B شما و دیگر متدهای جمع‌آوری داده می‌توانند به آنچه که اهمیت آماری نامیده می‌شود برسند. به همین دلیل، منطقی است که ابتدا بودجه خود را صرف سئو کنید چون کیفیت وب سایت تاثیر مستقیم بر دیگر کانال‌های شما خواهد داشت. یک مثال مستقیم از این قضیه، امتیاز کیفیت می‌باشد که شامل کیفیت صفحه فرود و نرخ کلیک (CTR) است که نقش پر رنگی در تعیین هزینه به ازای کلیک (CPC) شما دارد.

گرچه بهینه سازی نرخ تبدیل به تنهایی نمی‌تواند ترافیک بیشتری را به وب سایت شما بکشاند اما به کاهش تعارض‌ها و موانع بر سر راه کاربر برای خرید کمک می‌کند که به معنای کسب درآمد بیشتر برای شماست. حتی برخی از موفق‌ترین وب سایت‌ها با محصولات پرفروش هم می‌توانند در رسیدن به پتانسیل واقعی خود با شکست مواجه شوند که دلیل آن هم فرآیند پر زحمت انتخاب تا خرید نهایی کالا می‌باشد.

download 4

ابزارهای CRO برای بهبود سئو وب سایت

ابزارهای زیر می‌توانند توسط کارشناسان امر تبدیل و متخصصان سئو به کار روند. در اینجا، چهار ابزار فوق‌العاده CRO معرفی می‌شود که به بهبود و تاثیرگذاری بیشتر فعالیت‌های شما در زمینه سئو کمک می‌کند.

۱. Hotjar

قابلیت‌ها: شامل ابزارهای مختلف تحلیلی مانند نقشه گرمایی تصویری، ثبت بازدیدکننده‌ها، ردیابی قیف تبدیل، تحلیل فرم‌ها، نظرسنجی، تحقیق و غیره است.

زمان جمع آوری داده: متغیر

این ابزار یکی از تنها ابزارهای موجود در بازار است که به شما امکان سفارشی سازی کامل روند جمع‌آوری داده را می‌دهد. بیشتر ابزارها دائما در حال جمع‌آوری داده از تمام صفحات و بازدیدکننده‌ها هستند اما Hotjar از این لحاظ متفاوت است و به شما امکان کنترل داشتن روی میزان داده جمع‌آوری شده و ایجاد گزارش را می‌دهد. همچنین، این ابزار از تکنیک‌های نمونه گیری هوشمند استفاده می‌کند. برای مثال، اگر وب سایت شما روزانه ۷۵۰۰۰ بازدیدکننده داشته باشد اما برنامه hotjar شما تنها اجازه ثبت ۲۵۰۰۰ رکورد را بدهد، الگورتیم این ابزار از هر سه بازدیدکننده فقط داده‌های یک نفر را جمع‌آوری می‌کند تا مطمئن شود که توزیع به صورت یکنواخت انجام شده است. شما می‌توانید نرخ نمونه گیری را با توجه به ترجیح خود تغییر دهید.

استفاده از این ابزار در سئو

نقشه‌های گرمایی را با نوع دستگاه تحلیل کنید تا نقاط سرد و گرم مشخص شده و داده‌های کلیکی را به دست آورید و متوجه شوید کدام عناصر بیشترین تعامل را دریافت کرده‌اند. اگر می‌خواهید تعامل واقعی کاربر با وب سایت خود را بدانید، بخش visitor recordings را فعال کرده تا بتوانید سفر کاربر در وب سایت خود را رصد کنید. همچنین، می‌توانید از تحقیق‌ها و نظرسنجی‌ها استفاده کرده و از کاربران فیدبک مستقیم دریافت کنید که در زمان طراحی مجدد لندینگ پیج بسیار می‌تواند کارآمد باشد.

۲. EyeQuant

قابلیت‌ها: یک ابزار پیش‌بینی نقشه گرمایی که به شما امکان تحلیل متریک طراحی صفحات وب سایت را می‌دهد؛ مشاهده نقشه مفهومی برای شناسایی جلب توجه کننده‌ترین ویژگی‌های وب سایت، هایلایت کردن نقاط مهم  و مورد علاقه.

زمان جمع آوری داده: الگوریتم به کار رفته در این ابزار حاصل هزاران تحقیق آماری مهم و نقشه چشمی می‌باشد و از یادگیری ماشینی برای شناسایی مورد توجه‌ترین عناصر صفحه یک وب سایت استفاده می‌کند.

این ابزار در حال حاضر روی یک مولفه نمایشی کار می‌کند که می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا درک بهتری از نحوه بهبود تحقیقات بنری آنلاین خود داشته باشند. این «امتیاز پدیداری تبلیغ» نام دارد و ویژگی‌های بصری یک تبلیغ را از ویژگی‌های ساده مانند رنگ‌ها و کنتراست‌ها تا فاکتورهای پیچیده‌تر مانند تشخیص اشیاء، تحلیل می‌کند. گرچه EyeQuant می‌تواند به تبلیغ شما از یک تا صد امتیاز دهد اما این کمپانی هنوز در حال جمع‌آوری داده‌هایی است که دقیقا مشخص می‌کنند چه فاکتورهایی اجرای یک تبلیغ را بهبود می‌بخشند.

مفیدترین ویژگی این ابزار «نقشه توجه» است که به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید کدام نواحی لندینگ پیج شما بیشترین توجه را کسب کرده است. با این ابزار می‌توانید نقاط کانونی یک صفحه را یافته و اطلاعات مفیدی در مورد طراحی صفحات وب سایت خود به دست آورید. بر خلاف اکثر ابزارهای نقشه گرمایی که بر جمع‌آوری داده‌های کاربر تکیه دارند، EyeQuant به شما این امکان را می‌دهد تا اسکرین شات‌هایی از صفحات فرود خود آپلود کرده و با کلیک کردن روی یک دکمه، فیدبک‌هایی را دریافت کنید. این یعنی شما می‌توانید صفحات فرود خود را در مرحله ساخت و قبل از عرضه عمومی آن، ارزیابی کنید.

۳. Crazy Egg

قابلیت ها: با استفاده از این ابزار می‌توانید ببینید نقاط گرم را یافته و از نقشه‌های گرمایی استفاده نکنید، تحلیل اسکرول‌ها، تهیه نقشه سفر مشتری در وب سایت شما، تحلیل عمیق صفحات شامل رفتار کلیکی کاربر و امکان تست‌های A/B.

زمان جمع آوری داده: متغیر

Crazy Egg امکان ردیابی دلخواه مشتری را فراهم می‌کند. برای مثال، شما می‌توانید رفتار کاربرانی که لاگین کردند را در مقایسه با کاربرانی که لاگین نکرده‌اند، ردیابی کنید، کاربران را براساس تاریخچه پیشین کلیک‌های آن‌ها تقسیم بندی کنید یا از جاوا اسکریپت دلخواه خود برای دسته بندی کاربران براساس سلیقه خود استفاده کنید.

استفاده از این ابزار در سئو

Crazy Egg امکان تست‌های A/B را بدون نیاز به استفاده از نرم افزارهای گرانقیمت فراهم می‌کند. این ابزار همچنین تحلیل عمیقی از رفتار کلیکی کاربر فراهم می‌کند که EyeQuant فاقد آن است. ویژگی “confetti map” به شما این امکان را می‌دهد تا کلیک‌ها را براساس منبع ارجاعی آن‌ها، نوع دستگاه، زمان از روز، روز از هفته، کلمه کلیدی، موتور جستجو، متغیرهای دلخواه و غیره دسته بندی کنید.

۴. Optimizely

قابلیت ها: optimizely یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های تست‌های A/B، چند متغیری و چند صفحه‌ای است. اگر شما اشتراک پولی آن را داشته باشید، یک ابزار CRO فوق‌العاده در اختیار خواهید داشت. از این ابزار برای ایجاد مشاهدات دلخواه و آزمایشات مورد نظر خود بدون نیاز به کد زدن، استفاده کنید. با این ابزار کنترل کاملی روی مواردی مانند مکان یابی ترافیک، بخش بندی دلخواه و غیره خواهید داشت.

زمان جمع آوری داده: متغیر

صفحه وب سایت خود را آنالیز کرده و ببینید که آیا عنصری وجود دارد که در تست A/B به خوبی ظاهر شود. با این ابزار می‌توانید به صورت هم زمان دو نسخه از یک محتوا را بدون نگرانی، تست کنید. optimizely تست‌های خود را تا زمان رسیدن به اهمیت آماری ادامه می‌دهد.

با استفاده از این ابزارهای CRO می‌توانید از داده‌های واقعی برای پشتیبانی از ایده‌های خود برای تغییر در طراحی سایت، استفاده کنید. اگر ترافیک بالایی به وب سایت شما روانه می‌شود، زمان آن رسیده است که از ابزارهای CRO استفاده کنید.

download 6

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!