نکات مهم سئو

نکات مهم سئو

در این مقاله کاربردی، می خواهیم شما را با جدید ترین نکات مهم سئو سایت در سال ۲۰۲۰ آشنا کنیم.

ما برای بررسی مهم نکات سئو سایت، ابتدا به بررسی نکات کلیدی سئو داخلی سایت خواهیم پرداخت. مشخصا برای کسب رتبه اول در گوگل، بهترین و ابتدایی ترین راه،  بهینه سازی صفحات داخلی سایت می باشد.

به همین دلیل در این فیلم آموزشی، قصد داریم ابتدا شما را با نکات مهم در سئو داخلی سایت آشنا کنیم.

ما در این ویدئو آموزشی، تلاش کرده ایم تا شما را با ۱۱ ترفند کلیدی سئو داخلی سایت آشنا کنیم. رعایت این نکات سئو و انجام این تکنیک ها، به شما کمک خواهد کرد به راحتی در صفحه اول گوگل، جایگاه کسب کنید.

در این مقاله نسبتا کوتاه سعی می کنیم تا مهم ترین نکات سئو داخلی سایت را برای شما بازگو نماییم.

تاثیر سئو داخلی در طولانی مدت دیده می شود و هر از چند یک بار باید با استانداردهای روز هماهنگ شود.

آیا فرصت کافی برای کنترل این موارد را ندارید یا نمی دانید از کجا شروع کنید؟

نگران نباشید! ما در کنار شما هستیم و در طول مسیر راهنمایتان خواهیم کرد و البته می توانید هر بخشی که با مشکل مواجه شدید را به ما، وبمستر وردپرس بسپارید.

مقدمه: نکات سئو چیست؟

امروزه اکثر افراد به دنبال جذب کاربرها و مشتری های بالقوه برای سایتشان هستند. برای این کار در همان ابتدای کار، به سراغ بک لینک سازی و سفارش رپورتاژ می روند.

اما این کار هر چقدر هم در مدت زمان خاصی کاربران را جذب کند باعث ماندگاری آنها نمی شود. نکات سئو داخلی سایت، در واقع پر اهمیت ترین مسائلی است که به ما کمک می کند تا هم کاربران جذب شوند و هم گوگل ما را به رتبه های بالاتر در صفحه اول خود برساند.

با نکات ضروری سئو داخلی سایت، چقدر آشنا هستید؟

اگر بخواهید در جذب ترافیک ارگانیک موفق باشید به چند عنصر مهم احتیاج پیدا خواهید کرد:

  • سئو تکنیکال یا فنی (Technical SEO)
  • سئو داخلی (On-Page SEO)
  • سئو خارجی (Off-Page SEO)

در این مقاله سعی می کنیم تا یازده نکته کلیدی و اساسی سئو داخلی on-page seo را برای شما بیان کنیم.

با دانستن این نکات مانند یه فرد متخصص در سئو و بهینه سازی عمل خواهید کرد؛ چرا که متخصصان سئو هوشمند همیشه می دانند که بهینه سازی سئو داخلی در اولویت است.

پس با ادامه  مقاله جدیدترین تکنیک های سئو داخلی سایت، با ما همراه شوید.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی یا همان on-Page SEO ، به روند بهینه سازی صحفه های وب سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو و جذب ترافیک ارگانیک گفته می شود.
پس، علاوه بر تولید محتوا که به آن بسیار اهمیت می دهید، باید به ساختار وب سایت خودتان نیز توجه کنید.

عموما سئو داخلی سایت شامل موارد مختلفی می شود. این مواردی طور مثال شامل: بهینه سازی عنوان های صفحات؛ تگ های html ؛ بهینه سازی یا optimize کردن توضیحات متای صفحات مختلف سایت؛ هدینگ های مختلف یک صفحه؛ بهینه سازی تصاویر و موارد مشابه آن می باشد.

نگران نباشید، تک تک آنها را برای شما توضیح خواهیم داد و اگر در مرحله ای با مشکل مواجه شدید می توانید از ما راهنمای و مشاوره بگیرید.

حتی با گشتی در سایت ما می توانید به آموزش سئو و دوره های سئو دسترسی پیدا کنید.

نکته: این آموزش، یکی از سری آموزش های سئو سایت در وبمستر وردپرس می باشد. برای دیدن همه مقالات این سری، می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

سئو داخلی on-Page و اهمیت آن

قصد و هدف اصلی ما از بهینه سازی وب سایتمان و محتوای درون آن، این است که موتورهای جستجو بتوانند بهتر وب سایت شما را درک کنند.

از این طریق هم متوجه می شوند که آیا وب سایت شما به سوال های جستجوگر و کاربران ارتباطی دارد یا خیر.

گوگل یک روز هم منتظر ما نمی ماند. الگوریتم های گوگل، هر روز پیچیده تر می شوند تا:

  • بتوانند پرسش های کاربرها را بهتر درک کنند.
  • نتیجه های مرتبط با هدف کاربر را نشان دهند.

اگر شما هم قصد پیشرفت و دیده شدن در موتورهای جستجو را داشته باشید باید مطمئن شوید که وب سایت و محتوایش با عناصر سازنده ی وب سایت همگی به خوبی مطابق با آخرین نکات سئو، بهینه سازی شده باشند.

به نظر شما کدام منطقی تر است؟

  • ساخت بک لینک های متفاوتی که بر رویشان کنترل مستقیم نداریم.
  • انجام سئو داخلی که کنترل کاملش را در اختیار داریم.

۱. توجه به E-A-T

اولین و مهم ترین نکته سئو در داخل سایت، توجه شما به مساله ای است که به آن به اصطلاح E-A-T گفته می شود.

  • E-A-T چیست؟

    این سه حرف مخفف سه کلمه Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness هستند. معنی آنها به ترتیب : تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن است.

    در سرچ گوگل در تعریف E-A-T آمده است:

    گوگل از این سه پارامتر که شامل Expertise و Authority و Trust می باشد، برای اندازه گرفتن این استفاده می کند که یک سایت یا یک نام برند،  به چه اندازه و مقدار، مورد اطمینان می باشد.

    گوگل می خواهد به کاربران خود، بهترین تجربه جستجوی ممکن را، ارائه کند، به همین دلیل همواره می خواهد تا سایت هایی را در نتایج خود، بالاتر نمایش دهد که کاملا مورد اطمینان باشند.

گوگل از شما انتظار دارد وب سایت شما تخصصی باشد؛ ساختاری با اقتدار داشته باشد؛ و با انتشار محتوای با کیفیت نشان دهید که قابل اعتماد هستید.

هر چقدر این موارد را بهتر رعایت کنید، موتورهای جستجو پاداش بهتری به شما خواهند داد و آن هم رتبه بندی خوب است! در مقابل هر چقدر محتوا و ساختار یک وب سایت بی کیفیت باشد، کمتر در دیدرس کاربران قرار می گیرد.

از دید گوگل، این پارامتر، یکی از نکات مهم در سئو سایت می باشد که برای رتبه بندی سایت ها، از آن استفاده می کند.

۲. تگ عنوان (Title Tag)

تگ  عنوان یا همان تگ title ، یکی از  تگ های HTML هست که در  تگ head قرار می گیرد. هنگامی که وب سایتی را باز می کنید، در قسمت بالای مرورگر یا تب ها این عنوان نمایش داده می شود.

خیلی ها فکر می کنند که تگ عنوان  به خودی خود تاثیر آن چنانی در جذب ترافیک ارگانیک ندارد. همین امر باعث می شود تا افراد آن را نادیده بگیرند.

نکته مهم در مورد تگ عنوان این است که استفاده نادرست و نبودن آن، تاثیر منفی می گذارد. عنوان های نامناسب و نا مرتبط با موضوع صفحه، تاثیر منفی و البته قابل توجه ای بر سئو سایت می گذارد.

در واقع بهینه سازی یا همان optimize کردن تگ title، یکی از تکنیک های حرفه ای سئو داخلی محسوب می شود.

۳. اهمیت توضیحات متا (meta description)

از بدو تولد مفهوم سئو، توضیحات متا یکی از عنصرهای مهم بهینه سازی بوده و هست.

همین طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، توضیحات متا یا Meta Description در در یکی از تگ های متا قرار می گیرند و توضیحاتی درباره صفحه به ما و موتورها جستجو می دهند.
البته گوگل اشاره کرده است که توضیحات متا در گرفتن رتبه بندی به سایت ها کمکی نمی کند، اما شواهد نشان داده اند که به طور غیر مستقیم تاثیرات مهمی می گذارند.
برای مثال، اسم وب سایت خود را در گوگل جستجو کنید و توضیحات متا مرتبط با صفحات سایت خود را، در آن مشاهده کنید. یکی از عواملی که می تواند باعث بالا رفتن نرخ کلیک در صفحه SERP برای سایت شما گردد، توضیحات متا می باشد.

یکی از مواردی که بسیار رایج است، عوض کردن توضیحات متا توسط گوگل، در صفحه SERP می باشد. طبق تحقیقی که سایت ahref انجام داده است، حدود ۶۰ درصد موارد، meta description صفحات توسط گوگل بازنویسی می شوند.

بنابراین هیچگاه تضمین نمی شود که توضیحات متا شما، دقیقا همانی باشد که گوگل، به کاربران خود نمایش می دهد. بنابراین برای بهتر دیده شدن در نتایج، یکیدیگر از تکنیک های سئو داخلی سایت، مرتبط با سئو کردن یا بهینه سازی توضیحات متا می باشد.

۴. اهمیت عنوان های جذاب برای محتوا

دوست دارید محتوای وب سایت شما در موتورهای جستجو بهتر دیده شوند؟ پس باید هم برای تگ عنوان صفحات خود و هم برای متن محتوای داخل صفحات خود، عنوان های جذاب بنویسید.

شاید انتخاب یک عنوان مسئله ای خیلی ابتدای به نظر برسد، اما نوشتن یک عنوان جذاب می تواند در مرحله اول، می تواند به نرخ کلیک و جلب نظر مثبت کاربران، برای جلب شدن به محتوای شما، کمک کند.

به هر حال برخورد اول خیلی مهم است!

از طرف دیگر، هنگامی که کاربران وارد صفحات سایت شما می شوند، به سرعت به بالا و پایین کردن در صفحه می پردازند تا ببینید آیا کلیت مطلب، مطابق جستجوی آن ها می باشد یا خیر.

در این مرحله است که اگر از عناوین یا هدینگ های جذاب در متن خود استفاده کرده باشید، کاربر به بیشتر ماندن در آن صفحه و خواندن کامل محتوای شما، جذب خواهد شد.

همین امر، تاثیر بسیار زیادی در کسب جایگاه در گوگل، برای صفحات سایت شما خواهد داشت. پس در استراتژی سئو داخلی خود، انتخاب Headlines های مناسب و جذاب را فراموش نکنید.

عنوانی که می گذارید باید علاقه کاربر را مورد هدف قرار بگیرد و او را وسوسه کند تا برای خواندن ادامه محتوا بر روی لینک آن کلیک کند. عنوان های جذاب، از مهم ترین نکات سئو داخلی سایت شما می باشد.

۵. اهمیت تگ های هدینگ در داخل محتوا

یکی دیگر از نکات مهم در سئو داخلی سایت، اهمیت سر تیتر هایی است که ما در محتوای خود استفاده می کنیم. به این سر تیتر ها در داخل محتوا، هدینگ گفته می شود. در واقع اسم این مورد، از تگ های هدینگ در html گرفته شده است.

در نظر داشته باشید، تگ های Heading با بخش Head متفاوت هستند؛ پس این دو را با هم اشتباه نگیرید.

اگر با تگ head در HTML و کاربرد آن آشنا نیستید؛ همین طور اگر با تگ های فرمت دهی متن در HTML مثل تگ های heading آشنایی ندارید، می توانید از مقاله های زیر استفاده کنید:

همه تگ های هدینگ از H1 گرفته تا H6، به شما کمک می کنند تا عنوان و زیر عنوان های هر بخش از محتوای شما مشخص شوند. یکی از نکات مهم در سئو داخلی سایت شما، استفاده درست از این تگ ها است.

سال هاست که اهمیت تگ H1 و ارزشمند بودن آن جهت شناسایی مفهوم اصلی صفحه، بر همگان آشکار شده است. اما علاوه بر اپتیمایز کردن تگ H1 در صفحه، نیاز هست تا کلیه تگ های هدینگ دیگر شامل تگ های H2 و H3 و H4 و H5 و H6 نیز، مورد بهینه سازی قرار بگیرند.

تکنیک های بسیار زیادی برای بهینه سازی تگ های هدینگ مرتبط با هر محتوا وجود دارد. ما در مقاله های آینده و فیلم های آموزشی بعدی مرتبط با ترفندهای کلیدی سئو سایت، این موارد را با جزئیات آن، تشریح خواهیم کرد.

۶. اهمیت بالای نویسندگی سئو یا SEO Writing

از دیگر نکات ضروری در سئو داخلی سایت، اهمیت زیاد SEO writing یا همان نویسندگی سئو می باشد.

  • SEO writing چیست؟ نویسندگی سئو به چه معناست؟

    تعاریف مختلفی در مورد نویسندگی سئو یا همان SEO writing  وجود دارد. من فکر می کنم که تعریف ساده زیر، از سایت Backlinko، می تواند ساده ترین تعریف برای این موضوع باشد:

    SEO writing ( که به عنوان نوشتن برای سئو شناخته می شود) فرآیند برنامه ریزی، ساختن و بهینه سازی محتوا با در نظر گرفتن هدف اصلی برای کسب جایگاه در موتورهای جستجو می باشد.

در سال ۲۰۱۹ این مسئله در سئو داخلی سایت، بهتر است که به این صورت  معنی گردد:

«نویسندگی سئو به معنای آن است که هنگام نوشتن محتوا هم موتورهای جستجو را در نظر داشته باشیم و هم کاربران را که قرار است از مطالب محتوا استفاده کنند.»

در پشت نویسندگی سئو استراتژی محکمی وجود دارد. یعنی چیزی بیشتر از پیدا کردن کلمات کلیدی و پر کردن شکاف ها با آن کلمات.

و تنها نوشتن محتوا به خاطر اینکه چیزی باید نوشته شود هم کافی نخواهد بود.

پس به خاطر داشته باشید : محتوا علاوه بر اینکه باید کیفیت بالا داشته و با هدف کاربر مرتبط باشد؛ باید بتواند برای موتورهای جستجو هم، قابل فهم بوده و کیفیت بالایی داشته باشد.

همیشه در نظر داشته باشید، برای صعود به جایگاه های بالاتر در رنکینگ گوگل، فقط این کافی نیست که محتوای با کیفیت داشته باشید، بلکه نیاز دارید تا محتوای صفحه خود را برای موتور های جستجو  نیز، مورد بهینه سازی و اپتیمایز کردن قرار دهید.

۷. همنوع خواری کلمه های کلیدی یا keyword cannibalization

یکی از مهم ترین نکات سئو سایت، توجه به مساله keyword cannibalization  می باشد. برای درک این موضوع، ابتدا باید با تعریف همنوع خواری کلمات کلیدی، آشنا گردید.

  • Cannibalization یا همنوع خواری چیست؟

    همنوع خواری در سئو سایت، به این معنی می باشد که چندین صفحه یک سایت، برای یک کلمه کلیدی، جایگاه گرفته باشند یا صفحه نادرستی به عنوان نتیجه جستجو، در نتایج ظاهر گردد.

    به عنوان مثال، به جای جایگاه گرفتن دسته بندی شما در هنگام جستجوی دسته بندی شما، یک صفحه محصول در نتایج برای سرچ دسته بندی، در نتایج نمایش داده شود.

تصور رایج غلط، این است که هر چقدر از کلمه کلیدی در صفحه‌های بیشتری استفاده کنید، رتبه‌بندی بهتری برای آن کلمه کلیدی می‌گیرد.
این تصور کامل اشتباه بوده و مصداق کامل keyword cannibalization می باشد.

هدف قرار دادن یک اصطلاح خاص یا کلمه کلیدی در چند صفحه و بخش های مختلف باعث به وجود آمدن هم نوع خواری کلمه کلیدی یا keyword cannibalization می شود.

بنابراین یکی دیگر از نکات کلیدی سئو سایت، انتخاب کلمات کلیدی مناسب و هدف گذاری درست کلمات کلیدی در سایت می باشد که از آن به عنوان keyword targeting یاد می شود.

در صورتی که با فرآیند انتخاب کلمات کلیدی سئو در سایت، آشنایی ندارید، می توانید از مقاله زیر (که یکی از جامع ترین مقالات در حوزه سئو می باشد) استفاده کنید.

وقتی چندین صفحه شما با یک کلمه کلیدی مشابه رتبه بگیرند، انگار با خودتان در رقابت هستید. پس همین حالا این مورد را در لیست سئو داخلی خودتان قرار دهید و زودتر برطرفش کنید.

پس سعی کنید هیچگاه با keyword cannibalization رتبه خود را در گوگل نابود نکنید.

۸. بازرسی پی در پی سئو سایت (SEO Audit)

از دیگر موارد مهم که می باید در نکات سئو سایت رعایت گردد، مبحثی با نام SEO Audit می باشد. تعاریف بسیار کمی از SEO audit در وب فارسی موجود می باشد. اما به طور کل می توان تعریف زیر را در مورد آن داشت.

  • SEO Audit یا بازرسی سئو چیست؟

    تعریف های مختلفی در سطح وب برای این منظور در نظر گرفته شده است. به نظر می رسد، تعریف زیر در مورد SEO Audit، تعریف ساده و جامعی در این مورد باشد:

    بازرسی مجدد در سئو یا همان SEO Audit به فرآیند تحلیل و بازبینی سئو سایت در بازه های زمانی مختلف گفته می شود که مجددا بررسی می کند که آیا تغییرات داده شده در داخل یا بیرون از سایت شما، مطابق با استانداردهای به روز سئو  یا Best practice های این حوزه می باشد.

در صورتی که قصد دارید تجارت اینترنتی جدی و استواری داشته باشید، پس حتما مرتبا باید این کار (یعنی فرآیند بازرسی مجدد سئو سایت خود را)  انجام بدهید.
حسابرسی یا ممیزی سئو یک روش استاندارد هست. شما باید در بازهای زمانی مشخص یا حتی هر روز به موارد چک لیست سئو خودتان سر بزنید و محتوا و ساختارهای قدیمی سایتتان را چک کنید.

ممیزی سئو یا همان SEO Audit ،  چه چیزهای را معلوم می کند؟

عملا شما می توانید با فرآیند های مستمر SEO Audit به مشکلات سئو سایت خود پی ببرید و در بهبود و اصلاح آن ها، بکوشید. این موارد می تواند شامل مشخص شدن موارد زیر باشد:

  •  مشکلات سئو فنی
  •  مشکلاتی که در ساختار وب سایت وجود دارد
  •  مشکلات سئو داخلی
  •  اشکالات سئو خارجی
  •  خطاها و مشکل های تجربه کاربری
  •  کنترل محتوا و ایجاد فرصت های جدید از آنها
  •  ارائه چشم اندازی از رقابت در بازار اینترنتی

با اجرای seo audit سئو داخلی محتوای قدیمی خود را هم می توانید مجددا کنترل و بررسی کنید.

۹. بهینه سازی تصاویر در سایت

با اضافه کردن چند تصویر می توانیم منظور محتوای خودمان را بهتر به مخاطب برسانیم. علاوه بر این با استفاده از تصاویر متنوع و مرتبط با موضوع صفحه،  صفحه های وب سایتمان را جذاب ترکنیم.

اما در نظر داشته باشید که همه تصاویر یکسان ساخته و ایجاد نمی شوند. حتی برخی از آنها ممکن است سرعت سایت شما را کم کنند.

اگر این تصاویر به درستی بهینه سازی نشوند، سرمایه سئوی با ارزشی را از دست می دهید.

تصاویر را همان هنگامی که در حال نوشتن محتوا هستید تعیین کنید. ضمنا فراموش نکنید که برایشان عنوان و متن alt  را هم بنویسید.

۱۰. درگیر کردن مخاطبان یا User Engagement

بک لینک ها و سئو خارجی کمک می کنند تا کاربران مختلفی با وب سایت ما آشنا شوند. اما حفظ کردن و نگهداری این کاربران در چیست؟

باید سعی کنید محتوایی ارائه دهید که در نتیجه به واکنش مخاطب بی انجامد.  محتوای شما باید باعث گردد تا کاربر شما، حتی  مجددا به سایت شما برگشته و دوباره محتوا را مطالعه کند. این یعنی محتوایی که نوشته اید مفهوم و معنای خود را به کاربر هدف رسانده است.

البته انجام این کار چالش بزرگی هست، اما امکان پذیر است.

عناصر مهم در جذب کاربران یا user engagement  چیست؟

سه تا از مهم ترین و ضروری ترین عناصر در جذب کاربران موارد زیر می باشند:

  • سرعت سایت
  • تجربه کاربری
  • بهینه سازی محتوا

۱۱. اهمیت Core Web Vital

بهینه سازی کیفیت برای تجربه کاربری بهتر قطعا کلید مهمی برای موفقیت طولانی مدت وب سایت شما است. چه صاحب کسب و کار باشید، چه بازاریاب و یا توسعه دهنده وب، Web Vitals ایجاد شده تا موقعیت های خوب و تاثیر گذار را پیدا کنید.

همان طور که قبلا هم گفتیم، گوگل هر روز در حال تغییرات هست و حالا ابتکاری جالب زده است که Web Vitals نام دارد.

گوگل چند مدل ابزار مختلف ارائه داده تا ما بتوانیم وب سایتمان را بسنجیم و گزارشی از عملکردش دریافت کنیم.

هدف اصلی وب ویتال ها ساده سازی هست و کمک می کند تا وب سایت ها بر معیارهای مهم تمرکز کنند.

وب ویتال دارای یک زیر بخش به نام Core Web Vitals هست که کل صفحه های وب را در بر می گیرد و همه صاحبان سایت باید از آن استفاده کنند. این مورد یکی از نکات سئو داخلی در سال ۲۰۲۰ که مورد توجه اکثر سئو کاران قرار گرفته است.

هر عنصر Core Web Vitals نشان می دهد که چقدر اجزای وب سایت ما با آنچه که کاربران انتظار دارند متفاوت است.

در حال حاضر سه عنصر اصلی توسط وب ویتال های هسته ای مورد اندازه گیری قرار می گیرند:

  • سرعت صفحه ها (Loading)
  • تعامل (Interactivity)
  • ثبات بصری (Visual stability)

این موارد  معیارهای زیر را در بردارند:

  • LCP یا Largest Contentful Paint:

    سرعت بالا آمدن و بارگیری وب سایت را اندازه می گیرد. برای یک تجربه کاربری خوب LCP باید ۲.۵ ثانیه باشد.

  • FID یا First Input Delay:

    تعامل و واکنش به درخواست کاربر توسط صفحه وب، باید FID کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه داشته باشد.

  • CLS یا Cumulative Layout Shift :

    ثبات و پایداری بصری و ظاهر وب سایت را اندازه می گیرد. یک تجربه کاربری خوب CLS کمتر از ۰.۱ دارد.

نکات مهم سئو

نتیجه گیری برای جدید ترین نکات مهم سئو داخلی

در این مقاله، ما سعی کردیم تا مهم ترین نکات در سئو سایت را بیان نماییم.

در ابتدا به بررسی اولین و مهم ترین نکته در سئو سایت یعنی E-A-T پرداختیم.  سپس در مورد تگ title و همین طور تگ meta description صحبت کردیم.

در بخش بعد، در مورد عنوان های جذاب و همین طور تگ های هدینگ و  مسائل مرتبط با آن پرداختیم.

در ادامه در مورد موضوعاتی چون SEO writing  و  Cannibalization و SEO Audit صحبت نمودیم.

در انتها نیز به بررسی بهینه سازی تصاویر و درگیر کردن مخاطبان و سپس فاکتور جدید گوگل با نام Core Web Vital پرداختیم.

ممکن است شما با موارد بیشتری در این حوزه آشنا باشید، که ما فراموش کرده ایم تا آن ها را در این مقاله قرار دهیم.

اگر شما از این موارد آگاه هستید، حتما در بخش نظرات عنوان کنید تا آن را به مقاله “مهم ترین نکات سئو سایت” اضافه کنیم. در ضمن اگر این مقاله را مفید دیدید، حتما آن را به دوستان خود معرفی کرده یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!