نظارت بر شبکه

مانیتورینگ شبکه چیست؟

در دنیای امروزی مفهوم مانیتورینگ شبکه در سراسر صنعت IT به کار میره. مانیتورینگ شبکه یک فرایند IT حیاتیه که تمامی اجزای شبکه مثل روترها، سوئیچ‌‌ها، فایروال‌ها، سرورها و ماشین های مجازی (VM) رو از نظر مشکلات عملکردی و خطاها مانیتور می‌کنه. اینطوری مطمئن هستیم که تمامی اجزا در بهترین حالت ممکن کار می‌کنن و در دسترس هستن.

یکی از وظایف اصلی که نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه به عهده دارند، پایش پهنای باند شبکه و ترافیک‌های جاری بین دستگاه‌‌های موجود هستش.

به بیانی واضح تر، همه نرم افزارهای مانیتورینگ بررسی می‌کنند که آیا یک دستگاه در شبکه شما کار می‌کنه یا خیر.

این ابزار پیامی به سمت دستگاه موردنظر ارسال می‌کنه و در صورت مطلوب (OK) بودن وضعیت دستگاه، پیغام پینگ را مبنی بر سلامت دستگاه دریافت می‌کنه. اعلام هشدار، تشخیص مشکلات و پیش بینی وقایع از دیگر وظایف اصلی مانیتورینگ شبکه در سطح کسب و کار به شمار می‌ره.

هشدارها هنگامی که بروز مشکلات شبکه ای (مثل responsive نبودن یک برنامه کاربردی) هنگام ایجاد خطای کلی (مثل بروز یک خطای قریب الوقوع در پردازش) به کار گرفته می‌شن.

تعدادی از بهترین ابزار های مانیتورینگ شبکه، با فراهم کردن ویژگی‌های ترسیم توپولوژی شبکه در قالب نقشه و قابلیت‌های گرافیکی نظیر داشبورد ها  به ادمین سیستم اجازه مشاهده محل دقیق مشکل بوجود آمده را می دهند.

مانیتورینگ شبکه چیست؟
مانیتورینگ شبکه چیست؟

چه زمانی می‌توان از مانیتورینگ استفاده کرد؟

در بسیاری از موارد، مستقل از راه‌حل انتخاب شده، ما بر این واقعیت پافشاری می‌کنیم که مانیتورینگ شبکه هسته ی فعالیت هر سازمان یا شرکت است.

اگه کسب و کار شما فراهم کردن خدمات برای مشتریان هستش و این خدمات به زیرساخت شما بستگی داره، پس شما حتما باید شبکه رو هر لحظه مانیتور کنید تا قادر باشین خطاهای موجود رو شناسایی و رفع کنین و از رنجش مشتریان به علت یک سرویس Down شده جلوگیری کنید.

در صورتی که خدمات مشتریان شما مستقل از شبکه‌ ها و دستگاه‌ هاتون باشه، شما باید به خاطر داشته باشید که در هنگام اقدام به استفاده از ایمیل سرور ، سیستم‌های DHCP، DNS شبکه رو پایش کنید. اما مهمه که بدونین که هیچ‌وقت راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ شبکه رو به بهونه‌ی اینکه نمی‌خواهید تصیمیم شتاب‌زده بگیرید به تاخیر نندازید، خصوصاً اگه شبکه شما در حالت اختلال هستش.

دستگاه‌های شبکه که دچار مشکل هستن میتونن روی عملکرد شبکه تاثیر بگذارن. با مانیتورینگ پیوسته شبکه میشه این دستگاه‌ها رو سریع تر شناسایی و حذف کرد. اولین قدم اینه که این دستگاه‌ها و شاخص‌های عملکردی مرتبط شناسایی بشن. قدم دوم اینه که فاصله زمانی مانیتورینگ رو مشخص کنین.

دستگاه‌هایی مثل دسکتاپ ها یا پرینترها خیلی حساس نیستن و نیازی نیست به صورت مداوم مانیتور بشن. از سوی دیگه، سرورها، روترها و سوئیچ‌ها وظایف بسیار حیاتی دارن و باید دائما تحت نظارت باشن. برای دستگاه‌هایی با حساسیت کم میتونین فقط یک سری از شاخص‌ها رو به صورت انتخابی مانیتور کنین.

 

مشخصات اصلی نرم افزار پایش شبکه

هنگام انتخاب نرم افزار مانیتورینگ مهمه که بدونین چه مشخصاتی لازم و ضروری ست. اینکه مانیتورینگ شبکه نیازهای اصلی شما رو برآورده کنه، تاثیر بسزایی در شناسایی نرم افزار مناسب برای شما رو داره. برای بررسی و ارزیابی مانیتورینگ‌های شبکه می‌تونید از چک لیست زیر استفاده کنید:

 

1-  امکان ارسال هشدار

نرم افزار مانیتورینگ شبکه باید قادر به پیکربندی و ارسال هشدار به صورت انبوه باشه و امکان ارسال این هشدارها از طریق کانال‌های ارتباطی متفاوت فراهم باشه ( مانند: ایمیل، پیام کوتاه، دستگاه آژیر، ابزار نمایشگر اخطار و غیره).

 

2- کاربر پسند بودن نرم افزار مانیتورینگ شبکه

خیلی مهمه که ابزاری که انتخاب می‌کنین کاربر پسند باشه، این موضوع به این معنیه که اجزای مورد نیازتون در داشبورد نمایش داده شه، قابلیت دسترسی آسان داشته یاشه و به راحتی مورد استفاده قرار بگیره.

 

3- شناسایی دستگاه ها به صورت خودکار

این که نرم افزار پایش شبکه منتخب شما، امکان‌ شناسایی خودکار دستگاه‌‌ها و اجزای مرتبط با اونو داشته باشه، منجر به استفاده حداکثری از زمان و افزایش قابل توجه کارایی میشه.

 

4- یکپارچگی با سرویس‌های ابری

اگر شرکت یا سازمان شما سرورهای ابری استفاده می‌کند، آنگاه می‌بایست بررسی نمایید که آیا سیستم مانیتورینگ شبکه موردنظر با شرکتی که سرورهای ابری را پیشنهاد می‌دهد قابلیت یکپارچگی دارد یا خیر.

 

5- مانیتورینگ تعداد بالای دستگاه‌ها

سیستم مانیتورینگ شبکه باید قادر به پایش تعداد زیادی از دستگاه‌‌ها باشه، بدون اینکه کارایی آن کاهش پیدا کنه.

6- مانیتورینگ انواع پروتکل های شبکه

ابزار پایش انتخابی شما باید قادر به مانیتور کردن تعداد زیادی از پروتکل‌ها مانند: UDP، TCP SNMP، WMI، HTTP(s)، DNS و غیره باشه.

 

7- یکپارچگی با ماشین‌های مجازی

فراموش نکنید که دستگاه‌های مجازی نیز به شبکه تعلق دارند و در یک دستگاه فیزیکی می‌توان با دستگاه‌های دیجیتال مختلف برابری کرد. به همین دلیل می‌بایست اطمینان حاصل کرد که مانیتور شبکه به گونه‌ای صحیح با دستگاه‌‌های مجازی یکپارچه شود.

مانیتورینگ شبکه چیست؟
مانیتورینگ شبکه چیست؟

معرفی انواع پروتکل‌ها در مانیتورینگ شبکه

هنگام مانیتورینگ یک شبکه و تجهیزاتش، یکی از بهترین کارها اینه که از یک پروتکل مدیریت شبکه‌ی امن و بدون مصرف پهنای باند استفاده کنین. اینطوری حداقل تاثیر رو روی عملکرد شبکه تجربه می‌کنین.

اکثر تجهیزات شبکه و سرورهای لینوکس از پروتکل‌های  SNMP  و CLI پشتیبانی می کنن و تجهیزات ویندوزی هم با پروتکل WMI سازگاری دارن. SNMP یکی از رایج ترین پروتکل‌‌های شبکه هستش که برای مدیریت و مانیتورینگ مورد اجزای شبکه استفاده می‌شه. اکثر اجزای شبکه به همراه یک SNMP agent ارائه میشن.

به همین دلیل فقط کافیه این ویژگی رو فعال و پیکربندی کنین تا با سیستم مدیریت شبکه یا NMS ارتباط برقرار کنه. وقتی اجازه خواندن/نوشتن رو به SNMP میدین، اجازه کنترل کامل روی دستگاه رو صادر می‌کنین. با استفاده از SNMP می‌تونین پیکربندی دستگاه رو به طور کامل تغییر بدین. یک سیستم مانیتورینگ شبکه به ادمین کمک می‌کنه تا با تنظیم مجوزهای خواندن/نوشتن SNMP و محدود کردن کنترل توسط سایر کاربران، مسئولیت شبکه رو به عهده بگیره.

 

بهترین فاصله زمانی برای مانیتورینگ اجزای شبکه

فاصله زمانی مانیتورینگ تعداد دفعاتی که تجهیزات شبکه و شاخص‌های مرتبط با اونها تحت نظر قرار می‌گیرن رو مشخص می‌کنه. تنظیم فاصله زمانی مانیتورینگ می‌تونه فشار کاری سیستم مانیتورینگ شبکه رو کاهش بده و باعث میشه به منابع کمتری نیاز پیدا کنین.

فاصله زمانی مانیتورینگ به نوع تجهیزات شبکه و یا پارامترهای دیگه بستگی داره. وضعیت دسترسی یک دستگاه بهتره حدقل هر 1 دقیقه یکبار مانیتور بشه. وضعیت مصرف منابع سرور مثل پردازنده یا رم می‌تونه هر 5 دقیقه یکبار تحت نظر قرار بگیره. مانیتورینگ هارد دیسک هم می‌تونه هر 15 دقیقه یکبار انجام بشه. مانیتورینگ غیرضروری تجهیزات یا شاخص‌هایی که حساسیت بالایی ندارن، نیاز شما رو به منابع افزایش میده.

 

مزایای استفاده از مانیتورینگ شبکه

 

1- کاهش هزینه‌ها

اولین مزیتی که یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه خوب فراهم می‌کنه، کاهش هزینه‌هاست.

2- مشاهده تمامی اجزا شبکه در یک پنل

این امکان به همراه مشاهده وضعیت ترافیک شبکه به ما قابلیت‌های زیر رو میده:

  • یافتن دستگاه‌های قدیمی که ممکنه از وجودشون اطلاعی نداشته باشیم و بازیابی آنها
  • قابلیت فهرست اجزای شبکه برای سهولت در مدیریت آنها.
  • شناسایی مشکلات شبکه‌، به منظور رفع هر چه سریعتر آنها.

3- اعلام هشدار به صورت خودکار

این مزیت باعث میشه که بار تقاضاها در حجم وسیع از دوش تیم IT برداشته بشه و همچنین زمان رفع مشکلات لحظه‌ای رو کاهش میده.

4- نظارت بر دیسک

داده ها یا اطلاعات یکی از مهم ترین منابع یک سازمان است. سازمان ها برای برنامه ریزی تجاری و همچنین عملکرد صحیح به داده نیاز دارند. داده های مورد نیاز یک سازمان نیز باید برای استفاده از سوابق یا برای استفاده های بعدی ذخیره شود. در شرکت ها، داده ها در آرایه های ذخیره سازی که دارای چندین دیسک هستند، جمع آوری و ذخیره می شوند. هر مسئله ای که بر روی دیسک ها یا آرایه های ذخیره سازی که داده های تجاری را ذخیره می کند، بوجود می آید، می تواند پیامدهای جدی برای تداوم تجارت داشته باشد.

نظارت بر دیسک شامل مدیریت مناسب فضای دیسک برای استفاده موثر از فضا، نظارت بر عملکرد دیسک برای کشف خطاها، آمار پرونده های بزرگ، فضای خالی و تغییر در میزان استفاده از فضای دیسک، عملکرد ورودی و خروجی و غیره است.

نظارت به مدیران اجازه می دهد تا از قبل برای ارتقا سیستم و همچنین فضا، تشخیص مشکلات مربوط به ذخیره سازی و کاهش خرابی در صورت بروز مشکل برنامه ریزی کنند.

مانیتورینگ شبکه چیست؟
مانیتورینگ شبکه چیست؟

5- مانیتورینگ سخت افزار های شبکه

یک شبکه شامل بسیاری از دستگاه های سخت افزاری است، مانند دستگاه هایی که برای مسیریابی و سوئیچینگ، ذخیره سازی، اتصال، سرورهای برنامه و غیره استفاده می شوند. سخت افزار ستون فقرات کل زیرساخت IT را تشکیل می دهد. اگر یک سخت افزار حیاتی برای عملیات روزمره شبکه خراب شود، این امر منجر به خرابی کل شبکه می شود.

به عنوان مثال، منبع تغذیه معیوب در سوئیچ هسته ای یا گرم شدن بیش از حد روتر لبه ای می تواند باعث اختلال در شبکه شود. برای اطمینان از عملکرد روان شبکه، نظارت بر سلامت و عملکرد دستگاه های سخت افزاری در شبکه مهم است.

برای درک جزئیات مربوط به سلامت سخت افزار، معیارهای مختلفی وجود دارد که باید بررسی شوند. در ادامه به چند معیار مهم و اینکه چرا باید آنها را کنترل کرد اشاره می شود:

CPU: وظایف دستگاه توسط پردازنده آن انجام می شود. اگر بهره گیری از پردازنده به حداکثر مقدار خود برسد، عملکرد دستگاه می تواند دچار اختلال شود

دما: هنگام انجام فعالیت ها، استفاده از پردازنده دستگاه نیز می تواند افزایش یابد. این به نوبه خود می تواند دما را افزایش دهد. افزایش دما می تواند باعث سوء عملکرد دستگاه شود و در نتیجه شبکه را دچار اختلال کند

سرعت و وضعیت فن: دما و عملکرد فن با هم مرتبط هستند. نظارت بر سرعت فن به اطمینان از عملکرد مناسب فن کمک می کند و حتی تعادل را در خنک سازی حفظ می کند و دمای دستگاه را در حد مطلوب خود نگه می دارد

وضعیت منبع تغذیه: منبع تغذیه معیوب یا افزایش جریان در دستگاه باعث سوء عملکرد آن شده و در نهایت منجر به خرابی می شود. نظارت با توجه به هشدارها بر اساس آستانه ها به مدیر کمک می کند مشکلات احتمالی را پیدا کند

 

مانیتورینگ فعال و آستانه ها

داون تایم شبکه میتونه ضررهای مالی زیادی رو به همراه داشته باشه. در بسیاری از مواقع، کاربر نهایی گزارشِ مشکل شبکه رو به تیم مدیریت شبکه ارسال می کنه. این مشکل به خاطر رویکرد ضعیفی هستش که نسبت به مانیتورینگ فعال شبکه وجود داره. چالش اصلی در مانیتورینگ شبکه به صورت بی درنگ اینه که گلوگاه های عملکردی به صورت فعال شناسایی بشن.

این دقیقا جاییه که آستانه ها در مانیتورینگ شبکه نقشی اساسی پیدا می کنن. محدودیت های آستانه در هر دستگاه و در هر کسب و کاری میتونه متفاوت باشه.

 

هشداردهی لحظه‌ای مبتنی بر عبور از حدود آستانه

پیکربندی آستانه‌ها به مانیتورینگ فعال منابع و سرویس‌هایی که روی سرورها و تجهیزات شبکه اجرا میشن کمک می‌کنه. مقدار تعیین شده برای فاصله زمانی یا آستانه هر دستگاه می‌تونه متفاوت باشه. آستانه چند سطحی می‌تونه به طبقه بندی و ساختاربندی مشکلات پیش اومده کمک کنه. با به کارگیری آستانه‌ها، قبل از اینکه دستگاه در وضعیت بحرانی قرار بگیره، هشدارهای لازم ارائه میشه.

 

داشبوردها و شخصی سازی

وقتی اطلاعات به طور شفاف به مخاطب مناسب ارائه بشن، خیلی می‌تونن مفید باشن. این خیلی مهمه که ادمین‌های IT و کاربران به محض ورود به سیستم، در خصوص شاخص‌های حیاتی اطلاع پیدا کنن. یک داشبورد شبکه باید نمای کلی از وضعیت فعلی شبکه شامل شاخص‌های حیاتی مربوط به روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سرورها، سرویس‌ها، اپلیکیشن، آدرس‌های URL، پرینتر، UPS و سایر تجهیزات زیرساختی رو نمایش بده.

پشتیبانی از ویجت‌ها برای مانیتور شاخص‌های مورد نظر و ترسیم گراف‌های عملکردی به صورت بی درنگ در این داشبوردها میتونه به ادمین‌ها کمک کنه تا مشکلات رو خیلی سریع شناسایی و تجهیزات شبکه رو از راه دور مانیتور کنن.

 

دسترسی عالی و Failover

اگه ابزار مورد اطمینان شما برای مانیتورینگ شبکه روی سروری باشه که مدام هنگ می‌کنه و یا ارتباط باهاش قطع میشه، چه اتفاقی می‌فته؟ در چنین مواقعی باید هشدار لازم رو دریافت کنین و مشکل رو به صورت خودکار با استفاده از یک اپلیکیشن مانیتورینگ شبکه‌ی پشتیبان برطرف کنین. دسترسی بالا یعنی دسترسی مداوم به یک سیستم مانیتورینگ شبکه.

هر اتفاقی در شبکه اعم از خرابی تجهیزات، سطوح ناپایدار پهنای باند، حملات DoS، باید خیلی سریع به اطلاع شما برسه تا بتونین اقدامات لازم رو در سریعترین زمان انجام بدین.

ویژگی Failover با کمک یک سرور دوم که در حالت استندبای قرار داره، دسترسی به شبکه‌ای که تحت مانیتورینگ قرار داره رو در بالاترین سطح نگه میداره. اگه مشکلی در سرور اصلی پیش بیاد، سرور دوم بلافاصله و به صورت خودکار وارد عمل می‌شه و مشکلی برای دیتابیس پیش نمیاد. اینطوری دسترسی به شبکه و تجهیزات شبکه همیشه روی عدد 100 درصد هستش.

 

نرم افزار مانیتورینگ شبکه چگونه کار می‌کند؟

همانگونه که از نام آن پیداست، مانیتورینگ شبکه ابزاری است که شبکه را مانیتور می‌کند و بر آنها نظارت دارد. مانند بسیاری از کارها و فرایندهای خودکار که کامیپوترها به راحتی آنها را انجام می‌دهند، ممکن است این تصور ایجاد شود که مانیتورینگ شبکه هم فرایندی ساده است.

اما حجم بالای ترافیک در شبکه از یک سو و تنوع داده‌ها و بسته‌های موجود در بستر شبکه از سوی دیگر مانیتورینگ را بسیار پیچیده می‌کند. به منظور مانیتور کردن داده‌های در حال انتقال در شبکه، نرم افزار فلومون (Flowmon) از پروتکل NetFlow که توسط شرکت CISCO Systems طراحی شده است و بیانگر استانداردهای مورد استفاده در صنعت IT است، استفاده می‌کند.

کدام شاخصه‌های عملکردی (KPI) می‌بایست توسط مانیتورینگ شبکه مانیتور شود؟

هنگامی که تصمیم به نصب سیستم مانیتورینگ دارید، اگر در نظر داشته باشید بهترین ابزار را برگزینید، بسیار مهم است که بدانید دقیقا چه چیزی را می‌خواهید مانیتور کنید. در زیر برخی از شاخصه‌های مهم مانیتورینگ ذکر شده است:

1- پهنای باند (Bandwidth):

مقدار اطلاعات قابل انتقال در شبکه که همواره محدودیت خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. مانیتورینگ پهنای باند می‌تواند هنگامی که ما از حد مجاز شبکه فراتر رفتیم و یا هنگامی که به محدوده آن نزدیک شدیم ارسال هشدار کرده و در جهت جلوگیری از کاهش سرعت و زمان Down شدن به دلیل عدم وجود پهنای باند کافی به ما کمک کند.

برای مثال، اگر پهنای باند ما ۱ گیگابایت بر ثانیه باشد و ما به این محدوده تعریف شده نزدیک شویم، ابزار مانیتورینگ ما می‌تواند به موقع ما را مطلع سازد و به ما اجازه انجام عکس العملی سریع مثل کاهش عملیات‌های غیر ضروری که ممکن است پهنای باند زیادی را اشغال کرده باشد می‌دهد.

 

2- تاخیر (Latency)

زمانی که طول می‌کشد تا یک بیت از نقطه A به نقطه B در شبکه جابه‌جا شود.

 

3- بسته از دست رفته (Packet Loss).

داده در قالب بسته‌هایی در شبکه جابه‌جا می‌شوند. این مهم است که بدانیم چه درصدی از بسته‌ها و داده آنها از بین رفته است. زیرا هرچه تعداد بسته‌های از دست رفته زیاد شود، شبکه ما بیشتر به سمت کند شدن پیش می‌رود. به خاطر داشته باشید برخی بسته‌ها در صورتی که پروتکل مورد نیاز را داشته باشد قابل بازیابی است اما مابقی خیر.

 

4- خطای اجزاء سخت افزاری (Hardware components fail)

پروتکل SNMP یافتن هرگونه رفتار غیر عادی در دستگاه‌ها را برای شما ممکن خواهد کرد.
میزان مصرف پهنای باند برنامه‌های کاربردی و یا پروسه‌ها. کشف تنگناها و سربارها و همچنین اعلام هشدار در خصوص فعالیت‌های مشکوک در شبکه (مزاحمان، ویروس‌ها، حملات DDoS و غیره).

 

5- زمان پاسخ سرور (Server Response Time)

راهکار مانیتورینگ شبکه انتخاب شده ما می‌بایست توانایی اندازه گیری زمان پاسخ سرور برای اطمینان حاصل کردن از اینکه کاربران ما تجربه‌ای پیوسته را خواهد داشت، داشته باشد.

 

چه مقدار برای یک مانیتورینگ شبکه سرمایه گذاری می‌کنید؟

میزان سرمایه گذاری برای مانیتورینگ نسبت مستقیمی با این دارد که چه چیزی را می‌خواهید مانیتور کنید. در ادامه سه هدف استاندارد برای ابزارهای مانیتورینگ را بیان خواهیم نمود:

۱- بررسی میزان ترافیک جاری در شبکه

به کار گرفتن فیلتر و یافتن مشکلات خاص. این کار با دستورات معمول شبکه‌ای که در سیستم عامل و با هیچ هزینه‌ای یافت می‌شود قابل انجام است.

۲- مانیتورینگ ۷/۲۴

جهت شناسایی مشکلات شبکه‌ای مثل تراکم پهنای باند، حملات DDoS، مشکلات مسیریابی بسته‌ها، مشکلات اتصالات و غیره. برای این دسته از مانیتورینگ‌ها، تعداد زیادی نسخه در دسترس وجود دارد. اگرچه در صورتی که ما مسئول زیر ساختی بزرگ و پیچیده باشیم، استفاده از یک پکیج Enterprise جهت ارائه خدمات پشتیبانی کارایی بهتری می‌تواند داشته باشد.

اگر استفاده از این روش مدنظرمان باشد، می‌بایست هزینه لایسنس را در نظر داشته باشیم. نرم افزار مانیتورینگ بینا (در کنار بسیاری مزیت‌های دیگر) بسیار منصفانه قیمت گذاری شده است و از قانون “یک ابزار-یک قیمت” بهره می‌برد، بدون هیچ هزینه اضافی و با ویژگی‌های بیشتر.

 

3-  مانیتورینگ °۳۶۰ شبکه

شامل سرورها، برنامه‌های کاربردی، شبکه‌ها و سیستم‌ها. در این مورد، اگرچه ممکن است شما چندین نرم‌افزار رایگان در این خصوص پیدا کنید، اما بهتر است از نسخه‌ای با تمامی امکانات و پشتیبانی کامل استفاده شود. آنها ممکن است مقرون به صرفه به نظر برسند اما هنگامی که اولین نصب و انتقال به صورت migration انجام گیرد، داشتن یک نقشه مسیر و تیم پشتیبانی، در اجرای طولانی، هزینه را کاهش خواهد داد.

همانطور که مشاهده کردید، بسته به حجم پروژه، هزینه مانیتورینگ شبکه از صفر تا میزان هزینه لایسنس ابزاری که انتخاب می‌کنیم متغیر خواهد بود. لازم به ذکر است که هزینه تیم IT نیز باید در آن لحاظ شود.

cctv camera traffic security room e1607924557231

مزایا و بازگشت سرمایه (ROI) در استفاده از مانیتورینگ شبکه

همانگونه که پیش تر اشاره شد، در نگاه اول یک ابزار مانیتورینگ ممکن است شبیه به یک هزینه گزاف و غیرضروری، به خصوص در نصب اولیه باشد. با این وجود، پس از فاز اولیه هزینه‌ها به شدت افت می‌کنند و شما شروع به پس انداز کردن خواهید کرد خصوصاً اگر رخدادها و اختلالاتی که کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد را به موقع تشخیص و رفع کنید.

یک توصیه کوچک: اگر شما فکر می‌کنید که تعداد المان و دستگاه‌ها جهت مانیتور کردن به صورت قابل توجهی رو به افزایش است، اطمینان حاصل کنید که ابزاری که انتخاب می‌کنید بتواند تعداد ویژگی‌ها را مطابق با تقاضای شما کاهش و یا افزایش دهد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!