internal link building for SEO

ابزارهای سئو

حضور و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

ابزارهای سئو

حضور در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل، برای همه‌ی کسانی که در فضای وب فعالیت می‌کنند اهمیت دارد.

در پاسخ به این سوال که چگونه در صفحه اول گوگل باشیم، تنها یک پاسخ تضمینی وجود دارد: باید در گوگل تبلیغ کنید و فرصت نمایش در صفحه اول گوگل را از این شرکت بخرید

 

برای این‌که در صفحه اول گوگل باشیم، تبلیغ معمولاً بهترین گزینه نیست

برآورد می‌شود حدود ۲۰ درصد ترافیک صفحه اول گوگل، به لینک های تبلیغاتی هدایت می‌شوند و این قطعاً سهم کوچکی نیست.

اما باید به خاطر داشته باشیم که کاربران به لینکی که به طور طبیعی در نتایج اصلی جستجو ظاهر شده (به اصطلاح: نتایج سرچ ارگانیک) بسیار بیشتر از لینکی که با پرداخت هزینه و در قالب تبلیغ نمایش داده شده، اعتماد می‌کنند.

نکته‌ی واضح دیگری هم وجود دارد که نباید فراموش کنیم:

زمانی که برای مطلب خود تبلیغ می‌کنیم، صرفاً تا زمانی که هزینه‌ی تبلیغ را پرداخت می‌کنیم مطلب‌مان بالا می‌ماند.

بنابراین نمی‌توانید بگویید هزینه حضور در صفحه اول گوگل را پرداخت می‌کنم و پس از‌ آن، برای همیشه در آن‌جا باقی می‌مانم. این کار فقط برای مدت مشخصی برای شما ترافیک می‌خرد.

تعداد بازدید یک نوشته/محتوا، مزیت چندانی برای آن مطلب نیست و اگر با تبلیغ کلیکی یا هر روش دیگری هزاران بار مطلب را برای مخاطبان نمایش دهیم، در نهایت میدان رقابت را به نوشته‌/محتوای دیگری که قوی‌تر است، اما بازدید کمتری دارد، واگذار خواهد کرد.

همین علت‌هاست که باعث شده تا سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) در تولید محتوا جدی گرفته شود.

حضور در صفحه اول، فرمول قطعی ندارد

در گذشته، الگوریتم های موتورهای جستجو، ساده‌تر و پیش‌بینی‌پذیرتر بودند.

طی سال‌های اخیر با به‌کارگیری هوش مصنوعی و توسعه روش‌های یادگیری ماشینی، به تدریج سهمِ اهمیتِ شکل ظاهری محتوا کاهش یافته و سهمِ رفتار کاربران و رضایت کاربران از محتوا افزایش می‌یابد.

کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی را پیش از نوشتن متن مشخص کنید

در لحظه‌ای که می‌خواهید نوشتن را آغاز کنید، با خودتان تصمیم بگیرید که میل دارید این مطلب، در پاسخ به چه سوالی به صفحه اول گوگل بیاید. به این عبارت Focus Keyword یا Focus Term گفته می‌شود.

فرض کنید ما می‌خواهیم در متمم مطلبی درباره‌ی مذاکره بنویسیم. سوال این‌جاست که کدام یک از موارد زیر را می‌خواهیم به عنوان کلمه یا عبارت کلیدی انتخاب کنیم:

  • مذاکره
  • اصول مذاکره
  • آموزش مذاکره
  • تعریف مذاکره چیست
  • ترفندهای مذاکره
  • مذاکره کننده تجاری حرفه ای چه کسی است

البته کدام‌یک از این کلمات را انتخاب کنید، به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. از جمله‌ی این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاً حرفی که می‌خواهید بزنید، درباره‌ی چیست؟ آیا درباره‌ی اصول مذاکره حرف می‌زنید یا ترفندهای مذاکره؟ یا صرفاً تعریف مذاکره را به شکلی جدی و آکادمیک ارائه می‌کنید؟
  • در کدام عبارت، می‌توانید راحت‌تر رقابت کنید؟ قطعاً رفتن به صفحه اول با کلمه‌ی مذاکره دشوارتر از حضور در همان صفحه با عبارت مذاکره کننده تجاری حرفه ای خواهد بود.
  • کدام به هدف شما نزدیک‌تر است؟ اگر مثلاً قرار است دوره آموزش مذاکره خودتان را تبلیغ کنید، آموزش مذاکره می‌تواند از مذاکره مفید‌تر باشد و نرخ تبدیل بالاتری ایجاد کند. تلاش برای به دست آوردن لغت مذاکره در گوگل، حتی به فرض این‌که پرستیژ بیشتری داشته باشد، الزاماً درآمد بالاتری ایجاد نخواهد کرد.

پلاگین های سئو مانند Yoast برای وردپرس هم، نخستین سوالی که در زیر هر مطلب از شما می‌پرسند همین است. این‌که عنوان SEO یا Focus Keyword شما چیست.

این افزونه ها صرفاً بر اساس کلمه یا عبارتی که به آن‌ها اعلام می‌کنید، می‌توانند به شما در بهینه سازی محتوا کمک کنند.

یک نکته برای زمان‌هایی که در انتخاب عبارت کلیدی تردید دارید

نکته‌ای که در ادامه می‌آید، تجربه‌ی ما در متمم است و از آن به صورت قطعی دفاع نمی‌کنیم. اما خودمان به عنوان یک قانون آن را همواره رعایت کرده‌ایم.

فرض کنید نمی‌دانیم از بین سه عبارت زیر (که کمابیش یکسان هستند) کدام را انتخاب کنیم:

  • بهبود کیفیت تصمیم گیری
  • تصمیم گیری با کیفیت بهتر
  • ارتقاء کیفیت تصمیم گیری

می‌توانیم هر یک از این‌ها را در گوگل جستجو کنیم و ببینیم آیا در پایین صفحه، گوگل پیشنهادهای دیگری به ما ارائه می‌دهد؟

در مورد اول و سوم (بهبود کیفیت تصمیم گیری و ارتقاء کیفیت تصمیم گیری) پیشنهاد دیگری مطرح نمی‌شود.

اما وقتی تصمیم گیری با کیفیت بهتر را جستجو می‌کنید، گوگل نتایج دیگری را هم پیشنهاد می‌کند پیشنهادهای گوگل در زمان‌های مختلف و برای کاربران مختلف، می‌تواند متفاوت باشد

لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو

ابزارهای سئو

لینک سازی داخلی (Internal Link-building) یکی از اصول مهم در سئو است که معمولاً کمتر از حدی که شایسته‌ی آن است، جدی گرفته می‌شود.

البته منظور ما این نیست که کسی به لینک سازی داخلی توجه نمی‌کند، بلکه مسئله این است که لینک سازی به شکل حرفه‌ای و جدی پیگیری نمی‌شود.

حتی گاهی افرادی که با #تولید محتوا درگیر هستند، به لینک سازی‌های اتوماتیک که در بسیاری از پلتفرم‌های مدیریت محتوا وجود دارد، اکتفا می‌کنند و معتقدند که همین اندازه، می‌تواند برای بهبود جایگاه مطالب آن‌ها در صفحه‌ی نتایج جستجو کافی باشد

تعریف لینک داخلی چیست؟

پیش از این‌که به اهمیت لینک سازی داخلی در سئو بپردازیم، مناسب است لینک داخلی یا Internal Link را تعریف کنیم:

هر لینکی در سایت شما که به صفحه‌ای دیگر از سایت‌تان اشاره می‌کند، یک لینک داخلی نامیده می‌شود.

به عبارت دیگر، لینک داخلی صفحه‌ای روی یک دامین مشخص را به صفحه‌ی دیگری روی همان دامین پیوند می‌دهد.

شما معمولاً در درس‌های متمم، نمونه‌های بسیاری از لینک‌های داخلی را مشاهده کرده‌اید: لینک‌هایی که شما را به مطلب دیگری در خود متمم هدایت می‌کنند.

چرا لینک سازی داخلی مهم است؟

نخستین علت و در واقع فلسفه‌ی وجودی لینک سازی داخلی این است که بازدیدکنندگان از سایت شما، بتوانند مطالب مختلف را پیدا کنند و به سادگی در سایت‌تان بچرخند.

اگر بخواهیم این مسئله را به زبان رسمی‌تر بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم که کاربرد لینک سازی داخلی برای Site Navigation است.

کسی که به سایت سر می‌زند، اگر مطلبی را دید و آن را پسندید، باید بتواند سایر مطلب مشابه و مربوط به آن را پیدا کند. هم‌چنین باید بتواند به خوبی متوجه شود که ساختار کلی سایت شما چیست و چه نوع مطالبی را می‌تواند در آن بیابد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!