what is marketing

سئوکار معروف در کشور

مارکتینگ چیست؟

مارکتینگ به فعالیت های یک کمپانی مربوط می شود که می خواهد میزان خرید یا فروش یک محصول یا یک خدمات را افزایش دهد. مارکتینگ شامل تبلیغات، فروش و توزیع محصولات به مشتریان یا دیگر تجارت ها می باشد.

مارکتینگ

مارکتینگ به عنوان یک دیسیپلین کاری، شامل همه فعالیت های یک کمپانی می شود که می خواهد مشتریان را جذب کند و روابط خود را با آن ها پایدار نگه دارد.

نتورکینگ با مشتریان گذشته یا مشتریان پنهانی، بخشی از کار می باشد و ممکن است شامل موارد تشکر یا ایمیل ها، بازی گلف با مشتریان، تماس یا حتی ارسال ایمیل به صورت کاملاً سریع و یا ملاقات مشتریان برای صرف قهوه یا وعده غذایی باشد.

در سطحی ترین حالت ممکن، مارکتینگ، یک کمپانی و خدمات آن را با مشتریانی که می خواهند به آن ها دسترسی داشته باشند، هماهنگ می کنند. هماهنگ کردن محصولات به مشتریان به طرز گسترده ای می تواند روی سود آن ها تاثیرگذار باشد.

محصول، قیمت، مکان و ارتقا جزء چهار عامل اصلی مارکتینگ هستند. این چهار عامل ترکیب خوبی را برای پیشرفت یک کمپانی در مورد یک محصول یا خدمات ایجاد می کند که این ایده در سال 1950 ابداع شد.

متخصصان مارکتینگ همواره بر ارتباطات تأکید می کنند زیرا نگهداری مشتریان نسبت به بدست آوردن مشتریان جدید بسیار مقرون به صرفه بوده و از ریزش مشتریان جلوگیری می کند.متخصصان مارکتینگ اقدام به ایجاد برنامه هایی تحت عنوان CRM از تلفیق دانش فناوری اطلاعات و تخصص و تجربیاتشان می کنند.

سئوکار معروف در کشور
سئوکار معروف در کشور

عناصر اصلی مارکتینگ

متخصصان مارکتینگ باید درباره مواردی که هریک از عناصر مارکتینگ را در بر می گیرد آگاهی داشته تا بتوانند با ترکیب این عناصر به یک برنامه مؤثر جهت ارائه ارزش بپردازند. فعالیت های مارکتینگ سبب می شود نام تجاری یک شرکت تبدیل به برندی موفق شود.

محصول

محصول مربوط به آیتم و آیتم هایی از برنامه های تجاری است که به مشتریان پیشنهاد داده می شود. محصول باید بتواند یک کمبود را در بازار جبران کند یا که در خواست مشتری را برای تعداد زیادی از محصولات فراهم کند.

قبل از اینکه این محصولات برای یک کمپین مناسب آماده شوند، این افراد نیاز دارند که بفهمند چه محصولی فروخته می شود و چگونه در ارتباط با رقیبان جذاب تر می گردد و آیا می توان محصول را با یک محصول ثانویه جفت کرد تا کار جذاب تر جلوه کند؟

قیمت

قیمت مربوط به میزانی است که فروشنده محصول را می فروشد. زمانی که قیمت تعیین می شود، کمپانی ها آن ها را به صورت واحدی تعیین می کنند. هزینه مارکتینگ و هزینه های توزیع هم در نظر گرفته می شود و همچنین قیمت محصولات رقیب هم مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان قیمت مناسب را تعیین کرد.

مکان

مکان مربوط به توزیع محصول است. بررسی های کلیدی شامل این است که آیا فلان کمپانی محصول را به صورت حضوری و آنلاین یا هردو به فروش می رساند یا خیر؟ زمانی که فروش محصول حضوری باشد، باید ببینیم که کجا باید این کار را انجام دهیم اما زمانی که آنلاین فروخته می شود، باید ببینیم که چه محصولاتی به صورت دیجیتالی و از چه منبعی به فروش می رسند.

ارتقاء

ارتقا چهارمین عامل موثر در کمپین ارتباطی مارکتینگ می باشد که شامل طیفی از فعالیت ها مانند فروش تبلیغات، ارتباطات عمومی، مارکتینگ مستقیم، اسپانسر و غیره است. ارتقا بسته به مرحله چرخه محصول و نوع آن متفاوت است.

بازاریابان متوجه می شوند که مشتریان قیمت و توزیع محصول را بر اساس کیفیتی که دارند انتخاب می کنند و سپس با توجه به این، استراتژی کارهای بعدی را پیش می برند.

سئوکار معروف در کشور
سئوکار معروف در کشور

ابعاد مختلف مارکتینگ

گرایش به بازار

اولین ویژگی بازاریابی جدید بازار گرایی و نیاز مشتریان است. کارکنان و مدیران گرایش به بازار را به عنوان یک فرهنگ و بینش بپذیرند تا بتوانند سازمان را با شرایط روز همگام نمایند.

شناخت بازار

بازار شناسی اقدامی موثر و لازم برای گردآوری، ضبط و ثبت اطلاعات مربوط به همه ی اجزای تشکیل دهنده ی نظام بازار و همه عواملی است که بر نظام بازار تاثیر می گذارند.

بازاریابی

بازاریابی یعنی بخش بندی یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسب ترین بازارها. بنابراین مدیران باید با بازاریابی آشنا باشند و بدانند مناسبترین بازار و بخش هایی که سازمان می تواند در آن جا به صورت مفید تر و موثرتر حضور یابد، کجاست.

بازار سازی

با بازارسازی شما می توانید شرایط مختلف جایگاهی در بازار را برای خود به دست آورید و با سیاست ها و برنامه های مناسب سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرید پس بازارسازی به معنی نفوذ در بازار و معرفی و شناساندن سازمان و محصولات و خدمات آن با استفاده از عوامل قابل کنترل بازاریابی (4P:محصول، قیمت، توزیع و تبلیغ) است.

بازار گردی

بازاریاب، با بازارگردی بیش از دیگران با تحولات و تغییرات بازارها آشنا می شود. همانطور که در نمناک اشاره شده است تقویت و گاهی تغییر “دید” از مهمترین نقش بازار گردی است. شرکت کردن در نمایشگاهها، بازدید از بازار های گوناگون و بودن در محیط بازار، سبب بازتر شدن دید مدیران می شود.

سئوکار معروف در کشور
سئوکار معروف در کشور

بازار سنجی

بازار سنجی یا ارزشیابی و سنجش فعالیت های سازمان، نقاط قوت و ضعف را به خوبی ظاهر می سازد. بازار سنجی یعنی تحلیل موقعیت بازار با توجه به آنچه بودیم و داشتیم، آنچه هستیم و داریم و آنچه باید داشته باشیم. همه محصولات و خدمات و سازمان ها عمر خاصی دارند و بازاریاب باید براساس این ویژگی ها واکنش های مناسبی نشان دهد.

بازار داری

بازار داری یعنی ایجاد رضایت در مشتری و حفظ مشتریان کنونی و تشویق و ترغیب آنان به خرید بیشتر. برای حفظ مشتری آگاهی از رفتار مشتریان، ارتباط برقرار کردن با آنان، داشتن اطلاعات روانشناختی و جامعه شناختی و اطلاع داشتن از حرکات و امکانات رقبا بسیار موثر است.

بازار گرمی

بازارگرمی به معنی تبلیغات و تشویقات به موقع جهت آگاه ساختن، متقاعد کردن و ترغیب مشتریان برای ارتباط بیشتر با سازمان و خرید از آن و مقابله با حرکات رقیب با استفاده از خلاقیت ها، نوآوری ها و ابتکارات می باشد.

بازار گردانی

بازار گردانی به معنی مدیریت بازار است که شامل برنامه ریزی، اجرا و کنترل امور گوناگون بازار و ابعاد مختلف بازاریابی می باشد. بازارگردانی همه امور مربوط به برنامه ریزی، اجرا و کنترل فعالیت های گوناگون را در بر می گیرد پس واژه ی مناسب برای Marketing “بازار گردانی” یا همان “مدیریت بازار” است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!