www day

روز جهانی وب مبارک


روز جهانی وب مبارک

Web رسانه جهان اطلاعات است که کاربران می تواننداز طریق ابزار مختلف به اینترنت متصل شوند.  در دنیای وب اغلب با نشانی www روبرو می شوید که  سرنام سه واژه word wide web (شبکه جهانی وب) است. وب بخشی از شبکه اینترنت است که شامل متن، عکس، تصویر یا حتی صدا می باشد.

نحوه شکل گیری و به وجود آمدن وب

تیم برزنلی و رابرت کایلیمائو دانشمندان کامپیوتر انگلستانی در سال 1989 زمانی که قصد ارسال  اولین طرح پیشنهادی و پروژه خود را به موسسه CERN (پژوهشگاه فیزیک هسته ای و انرژی های سطح بالا) در ژنو سویس داشتند راه حل برای برقراری ارتباط را فرستادن یک هایپرلینک دانستد و به این طریق hypertext  market language  یا به اختصار HTML را راه اندازی کردند، این لینک صفحه ای ساده بود که توضیحاتی راجع به پروژه www  و اطلاعاتی در مورد وب سرورها در آن گنجانده شده بود به این ترتیب اولین صفحه وب جهان شکل گرفت.

www day
روز جهانی وب مبارک

ایده برزنلی به این صورت بود که تصور داشت همه افراد در سراسر دنیا بتوانند به فایل ها و داده ها در مکان های مختلف دسترسی داشته باشند.

Untitled

به این ترتیب اولین مرورگر جهانی www نام گرفت و در امتداد آنHTTP  سرورها و FTP سرورها و… شکل گرفتند. در سال های اول فقط در پژوهشگاه CERN  از این مرورگر استفاده می شد، صفحه ای با آدرس info.certn.ch بود و ظاهری بسیار ساده با لینک دسترسی به چند مطلب ، اما در اکتبر سال 1993 تقریبا شکل جهانی پیدا کرد و دراین سال تقریبا 500 سرور در کلا جهان وجو داشت.

در این سال ها وب به عنوان یک نسخه برای ارتباط مستندات توسط پیوندها و لینک ها شناخته می شد، به مرور زمان محتویات توسط کاربران ایجاد شد و اطلاعات به صورت پویا تولید و رشد پیدا کرد.

رشد و توسعه وب

یک وب سایت، سیستمی بر روی اینترنت است که شامل سرویس دهنده وب (web server) است. این سرویس دهنده، نرم افزاری بر روی وب سایت است کهامکان دست یابی مرورگرهای وب را به مستندات موجود فراهم می کند.

در سال ۱۹۹۸ گوگل با پیشنهاد الگوریتم جدید، بواسطه سادگی و توانایی خود در جستجو در اینترنت، پیشرفت قابل توجهی برای وب به وجود آورد . موتور جستجوی گوگل انتظارات بعدی مصرف کنندگان، که به دنبال پیدا کردن اطلاعات، محصولات و سرویس‌ها و دیگر مردم بودند را بالا برد. همچنین گوگل سطح پذیرش راهبرد تجارت پیچیده‌تر و برنامه فروش آنلاین برای شرکت‌ها را ارتقاء داد.

در حالی که تجارت‌ها و کسب و کارها داشتند از روش‌های قبل به روشهای جدید وب مهاجرت می‌کردند یک نسل جدیدی از کاربران و برنامه نویسان وب شروع به همکاری فعالی کردند. در سال ۲۰۰۴ تیم آوریلی را با عنوان انقلاب تجارت در صنعت کامپیوتر بوسیله مهاجرت به روی بستر وبرا (به جهان) معرفی کرد.

و به مرور شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدال ان، پاسادو، ببو، یوتیوب، اورکات و مای اسپیس راه تعامل مردم در وب را هموار ساختند. تجار با توجه به این شبکه‌های اجتماعی و جنبه‌های همکاری‌های درون وب نظرشان را به راههای ایجاد بستر استفاده واقعی و ابزاری توسط شرکتهایشان و مصرف کنندگانشان معطوف کردند.

بعد از گذشت از این مرحله کنسرسیوم وب جهانگستر شکل گرفت و مفهوم های جدیدی از جمله : : وب مفهومی، ویدئو روی وب، وب سیار و همراه و… معرفی کرد.

دیدگاه وب مفهومی این است که مبانی وب را از تکیه بر مستندات و فایلها به پایه ریزی بر اساس اطلاعات گسترش دهیم. اطلاعات یک مطلب باید بتوانند به مستندات مورد استفاده در معماری عمومی وب دسترسی داشته باشند، مثلاً آدرس‌های اینترنتی باید قابلیت اتصال به مستند دیگر یا قسمت از آن را که در رابطه با همین موضوع است در حال حاضر ارتباط داشته باشند. این یعنی ایجاد یک چارچوب مشترکی که اجازه بدهد اطلاعات قابلیت اشتراک گذاری و استفاده مجدد در سرتاسر برنامه‌ها، برنامه‌های خیلی بزرگ و محدوده‌های ارتباطی و اجتماعی بصورت اتوماتیک و خودکار با کیفیت و درستی ابزارهای دستی، که شامل قابلیت ایجاد ارتباطات جدید و قابل نمایش در میان اطلاعات باشد.

طبق آمار در سال 2009 بیش از یک میلیارد و 700 میلیون نفر از اینترنت استفاده می کردند و با این حال سه پنجم از مردم هنوز به آن دسترسی نداشتند.

photo 2016 08 01 19 15 08
روز جهانی وب مبارک

و امروزه پس از گذشت 26 سال شبکه اینترنت به مهمترین پل ارتباطی دنیا تبدیل شده است و اکنون زمانی است که در هرجا اراده کنیم به اطلاعات  دسترسی پیدا می‌کنیم، مثل هر شبکه‌های اجتماعی مجازی، بانکها، وبلاگها، اتاقهای خبری، اجتماعات اقتصادی و غیره، تقریبا همه چیز آنلاین انجام میگیرد. انسانها از این طریق ایمیل ارسال می کنند، فیلم می بینند، سواد خود را ارتقا می دهند و حتی خودشان وب سایت طراحی می کنند.

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *