رتبه سئو سایت

رتبه سئو سایت


رتبه سئو سایت

هر یک از موتورهای جستجوگر (مانند گوگل و یاهو) به صفحات سایت‌ها بر حسب الگوریتم های خاص خودشان امتیاز می‌دهند. هر قدر سایتی امتیاز بالاتری داشته باشد، در هنگام نمایش نتایج search، در خط بالاتری قرار می‌گیرد و این به معنای ورود بیننده بیشتر از سایت‌های جستجوگر است. اما چگونه می‌توان از رتبه سایت خود در وب آگاه شد؟ چه معیارهایی برای مشخص کردن رتبه سایت و رنکینگ سایت در اینترنت وجود دارد.

ما در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که رتبه سایت بر چه اساس محاسبه می‌شود و معیارهای مختلف برای رتبه بندی صفحات اینترنتی کدام هستند و همچنین رنکینگ سایت های مختلف را بررسی خواهیم کرد.

رتبه سئو سایت
رتبه سئو سایت

رتبه سایت و روش بررسی آن

اولین چیزی که این روزها به‌ عنوان رتبه سایت ها مطرح است Pagerank گوگل است. گوگل امتیازی را بین 0 تا 10 به سایت‌ها و صفحات داخلی آنها می‌دهد که هر قدر این امتیاز بالاتر باشد نشان از مهم بودن سایت دارد. این امتیاز بندی تقریبا هر ماه یکبار یا دو بار توسط گوگل بازبینی شده و تغییر می‌کند. برای اینکه امتیاز پیج رنک سایت‌های مختلف را در حین باز کردن آن سایت مشاهده کنید می‌توانید به آدرس www.pagerank.net مراجعه کنید و آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کنید تا امتیاز آن را به شما اعلام کند.

محاسبه PageRank گوگل کار بسیار زمان بری است و بار محاسباتی زیادی به گوگل وارد می‌کند، در تاریخ 28 فروردین 1395، گوگل نمایش پیج رنک را برای عموم غیرفعال کرد. گوگل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل سوء استفاده بعضی وب مسترها از پیج رنک و استفاده از آن به عنوان معیاری برای ارزش گذاری سایت و فروش بک لینک به سایرین، دیگر پیج رنک را به صورت عمومی نمایش نمی‌دهد و فقط از آن به عنوان

یک مقدار سنجش برای الگوریتم‌های خودش استفاده می‌کند و وب مسترها امروزه از اتوریتی autorithy به عنوان معیار سنجش اعتبار سایت استفاده می‌کنند که یک مقدار عددی بین 0 تا 100 است و هرچه این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، اعتبار و قدرت سایت بالاتر است. این معیار توسط شرکت MOZ ایجاد شده و با سنجش مجموعه‌ای از عوامل مختلف در مورد یک سایت سنجیده می‌شود.

برای نمایش اتوریتی سایت میتوانید به http://opensiteexplorer.com مراجعه کنید و آدرس سایت خود را در کادر مربوطه وارد کنید یا تولبار moz را بر روی مرورگر کروم خود نصب کنید.

اگر به عنوان یک مدیر سایت قصد دارید به سایتی سفارش رپورتاژ یا بک لینک بدهید بهتر است ابتدا اتوریتی آن را بررسی کنید و ترجیحا از سایت‌هایی با اتوریتی زیر 20 لینک نگیرید. زیرا لینک‌های بی کیفیت ممکن است به رتبه بندی سایت شما آسیب برسانند. در نظر داشته باشید که معیار اصلی امتیاز صفحات اینترنتی کماکان پیج رنک گوگل است و PA و DA تنها تخمینی برای رتبه صفحات اینترنتی هستند و ممکن است با مقادیر گوگل انطباق نداشته باشند.

در نظر داشته باشید که معیار پیج رنک گوگل بر این اساس تعریف می‌شود که لینک‌های صفحات اینترنتی به یکدیگر امتیاز یکسانی ندارند و هر صفحه‌ای که پیچ رنک بالاتری داشته باشد امتیاز بیشتری خواهد داشت و این امتیاز را به صفحاتی که به آنها لینک داده است منتقل می‌کند (بدون آنکه از امتیاز خود کاسته شود) به همین جهت برای یک سایت اینترنتی بسیار مهم است که از وب سایت‌هایی لینک ورودی دریافت کند که امتیاز بالاتری دارند. هر چه امتیاز ورودی سایت شما بیشتر باشد، گوگل نیز امتیاز بیشتری به سایت شما ارائه می‌دهد.

رتبه سئو سایت
رتبه سئو سایت

رتبه سایت در الکسا بر چه اساسی مشخص می شود؟

سایت الکسا (http://www.alexa.com) نیز یک رنک برای صفحات سایت‌ها تعریف می‌کند و اطلاعات نسبتا کاملی را هم در باره سایت ها ارائه می‌دهد. به آدرس https://www.alexa.com/siteinfo بروید و آدرس سایت خود را وارد کنید. همانطور که می بینید امتیاز و  ترافیک شما را با جزئیات کاملی ارائه می دهد. همچنین این سایت امکان مقایسه نموداری ترافیک 2 سایت را با هم فراهم نموده است.لینک های دیگران به سایت شما : برای اینکه ببینید چند سایت بشما لینک داده اند میتوانید به سایت گوگل بروید و در بخش جستجو، آدرس سایت را با افزودن عبارت :link در ابتدای آن بنویسید. مثلا : link:www.seo24.ir

در نظر داشته باشید که وب سایت الکسا این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا وضعیت بازدید سایت‌های مختلف را مشاهده کنید (حتی اگر مالک آن سایت نباشید) و به همین خاطر به عنوان معیاری برای رتبه بندی سایت های اینترنتی مورد توجه قرار گرفته است.

رتبه بندی الکسا بر اساس کاربرانی که تولبار الکسا را نصب کرده‌اند محاسبه می‌شود و به صورت تخمینی است. به همین دلیل است که نمی‌توان به صورت کامل به اطلاعات ارائه شده توسط الکسا اعتماد کرد. سایت‌های دیگری نیز هستند که امکان مقایسه وضعیت بازدید سایت های اینترنتی را در اختیار ما قرار می‌دهند، مانند سایت سیمیلار وب که دسترسی کاربران ایرانی را به سایت خود بسته است.

سایت leapMarket نیز امکان مقایسه سایت شما را با سایت‌های رقبا در چند موتور جستجوگر به‌صورت یکجا فراهم می‌کند. شما می‌توانید آدرس سایت خود را در مقایسه با 3 سایت رقیبتان در این سایت مشاهده کنید. این سایت اطلاعات خود را از موتورهای جستجوگر یاهو و گوگل و msn و Hotbot دریافت می‌کند و با ساخت نمودارهای مقایسه‌ای شما را در فهم این اطلاعات یاری می‌کند.

یکی از دلایلی که باعث شده سایت الکسا اهمیت زیادی پیدا کند، ارائه اطلاعات بروز و جهانی از وضعیت بازدید سایت‌ها و رتبه بندی جهانی و کشوری سایت‌های اینترنتی است، این موضوع باعث می‌شود که شما بتوانید به راحتی وضعیت سایت خود را با سایر سایت‌ها مقایسه نموده و نهایتا حتی اگر تصمیم دارید که در وب سایت خاصی تبلیغ کنید، از طریق سایت الکسا متوجه شوید که آیا این تبلیغ برای شما بازدهی لازم را دارد یا خیر. البته باید دقت داشت که رتبه الکسا به صورت تخمینی ارائه می‌شود و رتبه صد در صد دقیقی نیست.

رنکینگ سایت بر چه اساسی مشخص می شود؟

در نظر داشته باشید که وب سایت‌هایی مانند الکسا معیارهای خاص خود را برای امتیازدهی به سایت های اینترنتی دارند، به عنوان مثال الکسا بر اساس تعداد بازدیدکننده یکتا در روز و تعداد صفحات مشاهده شده به سایت‌های مختلف امتیاز می‌دهد.

اما گوگل رنکینگ خود را بر اساس مجموعه‌ای از فاکتورها که در داخل و خارج از سایت محاسبه می‌شوند، به‌دست می‌آورد. امتیاز صفحه گوگل یا Page Rank بر اساس لینک‌های با کیفیت که به یک صفحه اینترنتی داده می‌شود محاسبه می‌شود، اما فاکتورهای زیاد دیگری نیز هستند که نهایتا در رتبه بندی سایت در گوگل موثر هستند. در تصویر زیر برخی از مراحل بهینه سازی سایت را که برای بهبود رتبه بندی موثر هستند مشاهده می‌کنید که عبارتند از:

انجام موارد فوق نهایتا باعث می‌شود که رتبه سایت بهبود یابد. در نظر داشته باشید که برای بهبود رتبه سایت در گوگل و بهبود رتبه سایت در الکسا روش‌های مختلفی وجود دارد که شامل روش های صحیح و اصولی و روش های فریب آمیز و متقلبانه می‌شوند.

روش‌های اصولی برای بهبود بازدید سایت و نهایتا امتیازی که سایت بدست می‌آورد، اهمیت دادن به تولید محتوای مفید برای کاربر و ایجاد تجربه کاربری مناسب بر روی سایت است. این کار باعث می‌شود که کاربران سایت شما را به دیگران معرفی کرده و لینک‌های ورودی بیشتری دریافت کنید و بازدید سایت شما نیز افزایش پیدا کند.

رتبه سئو سایت
رتبه سئو سایت

چگونه رتبه سایت خود در گوگل را دنبال کنیم؟

در نظر داشته باشید که رتبه‌های گوگل به صورت لحظه‌ای در حال جابجایی هستند و برای دنبال کردن رتبه‌های گوگل و کلمات کلیدی که برای وب سایت شما اهمیت دارند، می‌توانید از نرم افزارهایی که این کار را برای شما انجام می‌دهند استفاده کنید، دلیل اینکه نتایج گوگل همواره در حال تغییر هستند و اصطلاحا نتایج گوگل یا SERP که مخفف Search Engine result pages است همواره تغییر می‌کند، این است که الگوریتم‌های گوگل همواره تغییر می‌کنند و رقبای شما نیز همینطور.

به همین دلیل است که ما به ابزاری نیاز داریم تا این تغییرات را رصد کند و اتفاقات ناگهانی را به ما اطلاع دهد. زیرا اگر خودمان بخواهیم بر روی تک تک کلمات کلیدی سایت، رتبه سایت را چک کنیم زمان بسیار زیادی از وقت روزانه خود را باید برای این کار قرار دهیم.

یکی از بهترین اینگونه نرم افزارها، نرم افزار جت سئو است که به صورت رایگان این امکان را به شما می‌دهد. نرم افزار جت سئو یک نرم افزار موبایلی تحت سیستم عامل اندروید است که به صورت خودکار رتبه سایت شما رصد می‌کند و به صورت روزانه به شما گزارش تغییر رتبه‌ها را ارائه می‌دهد. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید تغییرات رنکینگ سایت خود را متوجه شوید و وضعیت خود را بهبود دهید. استفاده از جت سئو کمک بسیار زیادی به صرفه جویی در وقت شما می کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!