سئو چگونه کار می کند؟
این سؤال، که سئو چگونه کار می کند؟ سئوال 2 دسته افراد میباشد، یک دسته، افرادی که قصد دارند سئو را برای کسب درآمد و به عنوان شغل آغاز کنند و یک دسته دیگر که می خواهند که سئوی سایت خود را انجام دهند و یا آنرا به سئوکار بسپارند اما میخواهند بدانند که از فرد سئوکار باید چه چیزی دریافت کنند.
پس در ابتدا به این سئوال پاسخ میدهیم:
سئو چگونه کار می کند؟
سپس به این سئوال جواب میدهیم که:
چگونه روی سئو سایت کار کنیم؟
در ابتدا ممکن است با کلمه سئو یا بهینه سازی موتور های جستجو آشنا نباشید، سئو عجیب و ترسناک نیست، با کمک سئو می توانید ورودی سایت خود را از همه موتورهای جستجو به خصوص گوگل افزایش دهید و در نتیجه کسب و کار خود را رشد دهید و پرسونال برندینگ خود را ارتقاء دهید.
سئو مخفف search engine optimization میباشد و به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.
مزایای سئو
با کمک سئو می توانید هزینه های اضافی خود را کاهش دهید و از طرفی یک کسب و کار قدرتمند داشته باشید.
لیست مزایای سئو کردن سایت:
سئو اعتبار شرکت شما را به شدت افزایش میدهد
سئو ترافیکی با کیفیت بالا به سایت شما روانه میکند
سئو میزان آگاهی از برند شما را افزایش می دهد
سئو فروش و اعتماد بیشتری را برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد
سئو، پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)، شما را به حداقل می رساند
سئو موفقیت بلند مدت شما را تضمین می کند
سئو موفقیت شما را میتواند تضمین کند
سئو موفقیت شما در بازار محلی بیشتر می کند
سئو باعث رشد روزافزون شرکت شما میشود
سئو بازاریابی محتوایی شما را رشد میدهد
اکنون که ارزش واقعی سئو را دریافتید. برای یادگیری سئو، شما باید با اصول و تکنیکهای مختلف سئو آشنا شوید.
اصول سئو شامل موارد زیر می شود:
- کلمات کلیدی
- تولید محتوای ارزشمند وبسایت
- لینک سازی و ارتباطات بین صفحات
- سرعت بارگذاری صفحات
- بهینهسازی سایت برای تلفن همراه
بهترین راه برای یادگیری سئو، مطالعه منابع آموزشی و پیگیری تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو است. همچنین، با بررسی رقبای خود و تحلیل روشهای آنها می توانید به دانش بیشتری در این زمینه دست پیدا کنید.
با آموزش مفاهیم اصلی سئو، میتوانید برای وبسایت خود استراتژی بهینهسازی را تعیین کرده و با رعایت اصول سئو، رتبه وبسایت خود را در موتورهای جستجویی افزایش دهید.
سئو چگونه کار می کند؟
همه چیز از یک خزنده (ربات های گوگل) شروع میشود. این خزنده به سایت سر میزند و بعد از طریق لینک های موجود به تمام صفحات در دسترس میخزد و اطلاعات آنها را جمع آوری و برای گوگل ارسال میکند.
گوگل بر اساس الگوریتم های رتبه بندی خود، سایت را امتیاز بندی میکند و به آنها در صفحه نتایج رتبه میدهد. با توجه به تغییرات و بروزرسانی های الگوریتم های گوگل، رتبه سایت ها به صورت پیوسته در حال تغییر میباشد.
برای اینکه یک سئو کار بهترین نتیجه را بگیرد، میبایست به صورت کامل الگوریتم های گوگل را بشناسد و دانش خود را بروز نگهدارد.
تعریف سئو + روش کار سئو
سئو یا Search engine optimization به معنای بهینه سازی موتور های جستجوگر می باشد، البته در دنیا موتور های جستجو گر فراوانی وجود دارد ولی گوگل معروف ترین آن هاست و سئو بیشتر در بستر گوگل انجام می شود.
شما می توانید با فراهم کردن سئوی سایت و زیر ساخت آن، از گوگل مشتری جذب کنید.
شما باید با تولید محتوا و همینطور با فعالیت های داخلی و خارجی رو سایت بتوانید رتبه بالایی در گوگل کسب کنید که این رتبه بالا، مخاطبان بیشتری را به سایت شما می رساند.
موتور های جستجوگر و گوگل تمایل دارند که بهترین محتوا را به کاربران خود نمایش دهند تا به کمک آن محتوا، نیاز مخاطب رفع شود.
در گوگل اصطلاحی به نام خزیدن یا کراول(crawl چیست) وجود دارد که موتور های جستجو با این روش، موضوع سایت را تجزیه و تحلیل می کند تا بتواند سایت بهتری را با توجه به نیاز مخاطب، در لینک های یک تا سه به کاربران نمایش دهد.
اکثر کاربران گوگل کلمات کلیدی را سرچ میکنند بنابراین باید کلمات کلیدی کسب و کار خود را شناسایی کنید و با توجه به آن کلمات محتوای خود را برای کاربر بهینه کنید.
موتور های جستجوگر و گوگل هرگز الگوریتم های خود را لو نمی دهند ولی کارشناسان سئو با آزمون و خطا به قانون هایی رسیده اند که با رعایت آنها می توان به رتبه بالایی در گوگل رسید.
تمام این الگوریتم ها شامل 3 بخش میشود:
- سئو on-page {سئوی داخلی}
- سئو off-page {سئو خارجی}
- سئو technical {سئو فنی}
سئو داخلی سایت
همانطور که مشخص است شما باید فعالیت هایی را به روی سایت خود انجام دهید و با آزمون و خطا کردن به بهترین نتیجه برسید.
در سئو داخلی سایت مؤلفه هایی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید بهترین سئو را انجام دهید.
تگ عنوان
هر صفحه از سایت شما یک آدرس دارد که به وسیله آن، موضوع آن صفحه از سایت توسط گوگل شناسایی می شود.
تگ عنوان یا تایتل تگ بهتر است که دارای کلمه کلیدی و حداکثر هفتاد کاراکتر باشد.
توضیحات متا
این مورد مربوط به توضیحات محتوای کلی سایت است که مخاطب در هنگام سرچ متوجه می شود که شما در چه زمینه ای فعالیت می کنید.
توضیحات متا می تواند شامل کلمات کلیدی و همینطور شعار کسب و کار شما باشد.
زیر عنوان
با استفاده از زیر عنوان ها خوانایی متن بهتر و راحت می شود و گوگل می تواند با آنالیز صحیح محتوای شما، جایگاه بهتری بدهد.
لینک های داخلی
یکی از مؤلفه های مهم برای سئو، زمان ماندن کاربر در سایت شماست به همین دلیل شما می توانید در مقاله ها و یا توضیحات محصول به صفحات مرتبط سایت لینک دهید تا مخاطب زمان بیشتری را در سایت صرف کنید، اولین نکته در لینک سازی این است که صفحات لینک شده، به هم مرتبط باشند.
نام عکس و تگ های جایگزین
عکس ها و به طور کلی مدیا هم باعث می شود که زمان ماندگاری مخاطب در سایت افزایش یابد به همین دلیل باید برای استفاده از سئو در سایت ها نکاتی را رعایت کنید.
برای توضیحات تصاویر حتماً از کلمه کلیدی مربوط به خود استفاده کنید تا مخاطب بتواند با استفاده از این تصاویر به سایت شما دسترسی پیدا کند.
سئو خارجی سایت
قبل از پرداختن به سئوی خارجی بهتر است بدانید در هنگام سئو بیش از حد و به صورت ربات گونه از کلمات کلیدی استفاده نکنید، چون گوگل به رشد معمولی و یونیک اهمیت می دهد.
در هر محتوا، شما می توانید به روی یک یا دو کلمه کلیدی کار کنید، با استفاده از کلمات کلیدی متنوع، گوگل متوجه می شود که محتوای شما به صورت یکپارچه بر یک موضوع خاص متمرکز نبوده و این نکته در سئو عملکرد منفی خواهد داشت.
بعد از انجام تمام فعالیت های مربوط به سئوی داخلی اکنون به سئو خارجی سایت می پردازیم منظور از سئوی خارجی، فعالیت هایی هستند که در خارج از سایت انجام می شود و به سئوی ما کمک می کند.
سئو خارجی هم مانند سئو داخلی مؤلفه هایی دارد؛
لینک و بک لینک
ریپورتاژ یا تبلیغات کلیکی باید طبق اصول خود انجام شود تا بتواند بهترین بازدهی را داشته باشد.
لینک سازی خارجی به صورت مصنوعی و ربات گونه در رتبه سایت شما تاثیر منفی دارد.
سوشال مدیا
گوگل به فعالیت در شبکه های اجتماعی و لینک هایی که در این شبکه ها به سایت شما می دهد اهمیت می دهد، به همین دلیل بهتر است به صورت موازی با سئو، در شبکه های اجتماعی هم فعالیت داشته باشید.
به طور کلی هر چقدر محتوای شما نیاز مخاطب را رفع کند گوگل هم رتبه بالاتری به شما می دهد.
سئو فنی سایت
این بخش از سئو بیشتر بر روی عواملی مانند سرعت لود سایت و نحوه نمایش سایت به کاربران تمرکز دارد. همچنین مواردی مثل معماری سایت نیز که بر روی سئو به شدت تاثیر گذار هستند، زیر مجموعه سئو تکنیکال به حساب می آیند.
پیش نیاز آموزش سئو سایت
برای یادگیری پیش نیازهای سئو، از اینجا شروع کنید.
افرادی ممکن است برای نتیجه سریع تر دست به فعالیت های اسپم و خلاف قوانین گوگل بزنند، این افراد سایت خود را یر اساس ربات های گوگل سئو می کنند و توجهی به کیفیت محتوا ندارند و فقط قصد دارند که در موتور های جستجوگر رتبه های بالایی بگیرید.
این سایت ها خیلی سریع به عنوان سایت اسپم توسط گوگل شناسایی می شود و هزینه های انجام شده شما به هدر می رود، به این سئو، سئو کلاه سیاه گفته می شود که مدیر سایت قصد دارد قوانین گوگل را دور بزند.
با استفاده از این نوع سئو، شما سایتی دارید که نیاز کاربر را رفع نمی کند.
در مقابل سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید قرار دارد که سئو کار با کمک ابزار ها و محتوای یونیک، یک سایت هدفمند و کاربر پسند را طبق الگوریتم های گوگل، سئو می کند.
در این سئو تمام فعالیت ها، ارگانیک و به صورت یونیک است به همین دلیل بعد از صرف زمان برای انجام مراحل سئو، سایت شما در رتبه های بالایی قرار می گیرد. با استفاده از سئو کلاه سفید، هزینه و زمان صرف شده شما به ثمر می نشیند و می توانید ترافیک ارگانیک را جذب سایت کنید.
پیش نیاز آموزش سئو سایت
برای یادگیری پیش نیازهای سئو، از اینجا شروع کنید.
سوالات مربوط به اینکه سئو چیست و چگونه کار می کند؟
- سئو چگونه کار می کند؟
سئو به این چند فرآیند که در کنار هم برای بهتر شدن رتبه سایت انجام میگیرد، گفته میشود: 1. تولید محتوا 2. لینک ساز داخلی و خارجی 3. سئو تکنیکال، مثل افزایش سرعت سایت - سئو در چه بازه زمانی جواب می دهد؟
برای این سوال نمی توان زمان خاصی را متصور شد، به طور کلی بستگی به رقابت شما با رقبا و همینطور تجربه شما در سئو دارد. - برای سئو سایت حتماً باید خودم سئو را انجام دهم؟
خیر شرکت هایی هستند که شما می توانید سئو سایت خود را به آن ها بسپارید.