شورت کد چیست؟

شورت کد چیست؟

در حالت کلی، شورت کدها در 2 جا کاربرد دارند:

  1. در تلفن ها و شماره گیری و یا جهت ارائه خدمات در اپراتورهای تلفن همراه
  2. کاربرد شورت کدها در طراحی سایت

شورت کد ها یا شماره های کوتاه، شماره های کوتاه دنباله داری هستند که معمولا از شماره های عادی کوتاه تر هستند و برای شماره تماس های عمومی تر استفاده میشوند، برای تلفن های عمومی تر و پنل های پیامکی ارسال انبوده sms در اپراتور های مختلف.

در سالهای اخیر میتوان گفت که ussd کدها نیز در همین دسته کدهای کوتاه قرار میگیرند. (معمولا در ussd کدها با * شروع و با # پایان میابند)

از اینجا به بعد به موضوع شورت کدها در برنامه نویسی و طراحی سایت میپردازیم.

اگر کمی با وردپرس و افزونه هایی آن آشنایی دارید، حتماً با اسم”شورتکد” یا “کد کوتاه” را شنیده اید. اما دانستن و شناخت دقیق آن چه کاری در وبسایت وردپرسی شما انجام می‌دهد، اگر سرعت و راندمان بالا برایتان مهم باشد.

پس الان نیاز به توضیحات بیشتری درباره اینکه شورت کد چیست؟ دارید. شورت کد ها در برنامه نویسی، طراحی سایت با وردپرس، کارهای وبمستری و مدیریت سایت که طراحی منحصر به فرد تری دارند، کاربرد دارد.

برخی میگویند افزونه‌ها می‌توانند به حدی در این زمینه ها کمک کنند، اما سفارشی‌سازی با استفاده از شورتکدها می‌تواند به شکلی کامل‌تر نسبت به افزونه ها انجام شود. در ادامه با شورت کد بیشتر آشنا می شوید.

شورت کد چیست؟

Shortcode به معنای یک قطعه کد کوچک است. این کدهای کوچک به ما کمک می‌کنند تا بدون زحمت زیادی به یک خروجی دلخواه و تعریف شده برسیم.

shortcode‌ ها از ورژن ۲.۵ وردپرس ایجاد شدند و هدف از تولید آنها اجازه دادن به کاربران برای اجرای کد در میان پست‌ها، برگه‌ها یا ویجت‌ها بود بدون اینکه مستقیم کدی نوشته شود.

شورت کد چیست؟

شورت کد در طراحی سایت

در تصویر فوق یک شورت کد را که با براکت یا همان [] ساخته میشود ملاحظه میکنید.

شورت کد در وردپرس چیست؟

شورت کدهای وردپرس (wordpress shortcodes) برچسب‌های کوچکی هستند که به عنوان میانبر برای اجرای ویژگی‌های خاص در صفحات، نوشته‌ها، برگه‌ها و ابزارک‌های وردپرس استفاده می‌شوند. با استفاده از این شورتکدها، می‌توانید بدون نیاز به نوشتن کدهای بلند، ویژگی‌های خاصی را به سایت خود اضافه کنید.

شورت کد چیست؟

شورت کد در wordpress

شورتکد به عنوان یک تکه کوچک کد درون براکت [ ] قرار می‌گیرد و به صورت اختصاصی عملیاتی را در وبسایت وردپرسی شما انجام می‌دهد. شما می‌توانید این شورتکدها را در هر بخشی از سایت خود قرار دهید و با قرار دادن شورتکد، ویژگی‌های خاصی را به صفحات، نوشته‌ها یا هر محتوای دیگری در سایت خود اضافه کنید.

موارد استفاده شورت کد ها:

شورت کد ووکامرس
شورت کد ها در وردپرس

شورت کد افزونه های معروف وردپرس مانند: شورت کد گرویتی فرم
شورت کد های دیجیتس
شورت کدهای افزونه دکان
شورت کد ها در وردپرس

شورت کد html
شورت کد php

شورت کدها در کدام بخش‌ها قابل استفاده هستند؟

به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک فرم تماس با ما را در وب‌سایت خود قرار دهید، نیاز به کدنویسی زیادی ندارید. با استفاده از افزونه‌هایی مانند contact form 7، می‌توانید با یک کد کوتاه فرم تماس با ما را ساده‌ترین شکل ممکن بسازید.

با امکاناتی که افزونه contact form 7 و سیستم کد کوتاه وردپرس فراهم می‌کنند، شما بدون نیاز به نوشتن کدهای پیچیده، بسیار آسان و سریع می‌توانید فرم تماس با ما را در سایت خود قرار دهید.

کافیست کد کوتاه مربوط به فرم را به صفحه موردنظر اضافه کرده، تنظیمات مورد نیاز را انجام داده و فرم تان را به نمایش بگذارید. به این ترتیب، زمان و هزینه نصب و تنظیم فرم به شدت کاهش می‌یابد و شما می‌توانید به سرعت با بازدیدکنندگان خود در ارتباط باشید.

اگر در قسمت‌های اصلیی همچون هدر، فوتر و سایدبار وب‌سایت قرار دارید، شورت کد یا کد کوتاه وردپرس می‌تواند بسیار مفید باشد. این بخش‌ها در تمام بخش‌های سایت تکرار می‌شوند و استفاده از کدهای کوتاه به شما امکان می‌دهد خدمات موردنظر را به راحتی در این بخش‌ها نمایش دهید.

یک مثال خوب استفاده از این امکان، ساخت یک افزونه برای نمایش جدول یا تقویم، نمایش لیست قیمت و یا نمایش تعداد پست‌ها است.

شما با ایجاد یک شورت کد و استفاده از آن در بخش‌های مختلف سایت، به راحتی و به صورت یکپارچه امکانات موردنظر خود را نمایش می‌دهید. در واقع، شورت کد وردپرس به طور ساده و قابل فهم، امکان قرار دادن کدها و امکانات وردپرس در نوشته‌ها، برگه‌ها و ابزارک‌ها را به شما می‌دهد.

شورت کد چیست؟

تصویر نمونه ای از شورت کد در نوشته سایت

بعد از درج شورت کد فوق در نوشته یا برگه سایت، خروجی را در زیر مشاهده میکنید:

شورت کد چیست؟

تصویری از سایت که در آن ویدئو بوسیله شورت کد درج شده

تصویری از نمونه شورت کد در سایت که کد کمتری نسبت به حالت عادی برای نمایش در سایت نیاز دارد.

اهمیت استفاده از shortcode در وب‌سایت

استفاده از شورتکد در وردپرس بسیار مهم است. با استفاده از یک آیدی شناسایی شده، می‌توان با یک کد کوتاه و ساده تمام فعالیت‌های طولانی و پیچیده یک قطعه کد PHP را انجام داد. به عنوان مثال، فرض کنید یک برگه ثبت سفارش داریم و با افزونه‌ای یک فرم ثبت سفارش ساخته‌ایم.

سپس شورتکد مربوط به این فرم را در برگه می‌چسبانیم. حالا فرض کنید می‌خواهیم این فرم را در برگه دیگری نمایش دهیم، کافیست همان شورتکد را در آن قسمت کپی کنیم. شورتکد تنها یک یا دو کلمه است و فضای کمی را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین می‌توانیم به راحتی در هر جای متن از این شورتکد استفاده کنیم. استفاده از شورتکد نسبت به نوشتن چند خط کد هر بار برای نمایش ویژگی‌های دلخواه بسیار ساده‌تر است. استفاده از کد کوتاه در جریان اجرایی سایت به شما کمک زیادی می‌کند.

از این رو، شورتکد مهم است زیرا با استفاده از آن می‌توانید به سرعت و سهولت خدمات و امکانات مختلفی را در سایت خود اضافه کنید، در حالی که به شما زمان و تعداد خطوط زیادی از کد نیاز نخواهد بود و احساس سردرگمی نمی‌کنید.

مزیت استفاده از شورت کد

به‌طور کلی، استفاده از کدهای کوتاه در وردپرس مزایایی مانند کوتاه کردن و ساده‌تر کردن کدها را به‌همراه دارد. این کدها معمولاً با چند کلمه مفهومی تعریف می‌شوند و به ما امکان می‌دهند با استفاده از آنها، امکانات و افزونه‌های مختلف را در سایتمان استفاده کنیم.

با استفاده از شورت کدها، نیاز به نوشتن کدهای طولانی و پیچیده را نداریم و با حذف یک خط یا ویرایش چند کلمه، می‌توانیم اشتباهات را رفع کنیم. این امر باعث سهولت استفاده و مدیریت سایت می‌شود و مدیر سایت تنها شورت کد را مشاهده می‌کند و کاربران نیز خروجی شورت کد را مشاهده می‌کنند.

به علاوه، استفاده از شورت کدها باعث می‌شود تا امکان تشخیص و تغییر در کدهای سایت به راحتی انجام شود. در صورت بروز خطا یا نیاز به به‌روزرسانی وردپرس، می‌توانیم به‌سادگی تغییرات لازم را در کدها اعمال کنیم تا مسائل مربوطه را برطرف کنیم.

اما باید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، نباید به طور زیاد از شورت کدها استفاده کنیم و فقط در موارد لازم آنها را به‌کار ببریم. همچنین، در صورت به‌روزرسانی وردپرس، برخی از شورت کدها ممکن است کار نکنند، اما با اعمال تغییرات موردنیاز، می‌توان به‌راحتی این مشکلات را برطرف کرد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به توضیحی درباره شورت کد های وردپرس و نحوه استفاده از آن ها توضیح داده شد. شما می توانید با استفاده از راهکارهایی که در این مطلب بیان شد؛ از شورت کدها برای پیشرفت کسب و کار آنلاین خود قدم بردارید.

سوالات متداول درباره شورت کد ها

  1. مهم ترین مزیت استفاده از شورت کدها چه می باشد؟
    با استفاده از شورت کدها، نیاز به نوشتن کدهای طولانی و پیچیده را نداریم و با حذف یک خط یا ویرایش چند کلمه، می‌توانیم اشتباهات را رفع کنیم./ اگر هم منظور از شورت کد، شماره ارتباطی باشد، قطعا به علت کوتاه بودن شماره، راحت تر در ذهن باقی میماند.
  2. اهمیت استفاده از این شورت کدها چیست؟
    با استفاده از یک آیدی شناسایی شده، می‌توان با یک کد کوتاه و ساده تمام فعالیت‌های طولانی و پیچیده یک قطعه کد PHP را انجام داد.
  3. چرا استفاده از شورت کد مهم است؟
    شورت کد مهم است زیرا با استفاده از آن می‌توانید به سرعت و سهولت خدمات و امکانات مختلفی را در سایت خود اضافه کنید، در حالی که به شما زمان و تعداد خطوط زیادی از کد نیاز نخواهد بود و احساس سردرگمی نمی‌کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!