Featured Snippet چیست؟
Featured Snippet یا قطعه های ویژه که امروزه در موتورهای جست و جوگر وب بسیار دیده می شوند، برای بهینه سازی موتور جستجوی وب سایت یاهمان سئو بسیار مفید هستند. Featured Snippet ها، قطعات کوچکی از اطلاعات هستند که در یک بلوک در بالای صفحات نتایج جستجوی گوگل فهرست می شوند و نیازی نیست صفحه را به پایین اسکرول کنید.
هدف از ایجاد این قطعات غنی از اطلاعات، ارائه ی پاسخ های کوتاه، سریع و مفید و مختصر به کاربران است. گوگل، Featured Snippet ها را از صفحات خود استخراج می کند و در اختیار کاربران قرار می دهد. Featured Snippet ها دارای انواع متعددی هستند و این که کدام نوع برای شما به نمایش در آید، توسط گوگل تعیین می شود.
Featured Snippet مناسب شما، آسان ترین راه برای پاسخ به جست و جوی شما می باشد.
انواع Featured Snippet
در ادامه، انواع Featured Snippet هایی را که ممکن است گوگل به درخواست های کاربران نشان دهد، معرفی خواهیم کرد.
اسنیپت پاراگراف ( Paragraph Snippet )
اسنیپت پاراگراف همان طور که از نامش مشخص است، پاسخ هایی برای جستجوهای کاربران در قالب یک پاراگراف است. اسنیپت پاراگراف معمولاً برای پرسشهایی ظاهر می شود که پاسخ های پیچیده ای دارند، مانند سؤالهای علمی یا سؤالهایی که با «چه کسی»، «چه چیزی»، «چرا است/می کند» و « … چگونه کار می کند» شروع می شوند. هفتاد درصد از Featured Snippet ها از نوع پاراگراف هستند، با میانگین حدود 42 کلمه و 250 کاراکتر.
اسنیپت لیست ( List Snippet )
اسنیپت لیست، به شکل لیست شماره گذاری شده یا گلوله ای (bullet) است. فهرست شماره دار معمولاً برای نمایش مراحل نحوه انجام کاری مانند نتایج جستجوهای مربوط به دستور العمل ها استفاده می شود. معمولاً فهرستهای شمارهدار را برای پرسشهایی مانند «چگونه می توانم» یا «چگونه» و برای دستور العمل ها مشاهده می کنید. لیست های گلوله ای (bulleted list) نیز نوع دیگری از اسنیپت لیست ها هستند که گوگل از آن استفاده می کند. این ها برای لیست های نامرتب که نیازی به رتبه بندی اعداد یا برچسب های مرحله ای ندارند استفاده می شوند. به طور متوسط 19٪ از Featured Snippet ها از نوع لیستی هستند که به طور متوسط از 6 مورد و 44 کلمه تشکیل شده اند.
اسنیپت جدول ( Table Snippet )
اسنیپت جدول برای نمایش اطلاعات سازمانیافته استفاده می شوند. گوگل می تواند اطلاعات را از یک وبسایت جمعآوری کند و جدول خود را ایجاد کند یعنی برای دریافت اسنیپت جدول، نیازی به وجود جدول در صفحه نیست . حدود 6.3 ٪ از فیچر اسنیپت ها، اسنیپت جدول هستند. آن ها به طور متوسط پنج سطر و دو ستون با 40 تا 45 کلمه دارند.
اسنیپت ویدئو ( Video Snippet )
اسنیپت های ویدئو در گوگل، اغلب از YouTube می آیند. گوگل می تواند یک کلیپ پیشنهادی از یک ویدیو را نشان دهد یا حتی تکه های متنی را از ویدیوها بگیرد و آن ها را به صورت پاراگراف نمایش دهد. تنها 4.6 درصد از Featured Snippet ها از نوع ویدیو هستند که میانگین آن 6 دقیقه و 35 ثانیه است.
افزایش ترافیک ارگانیک و نرخ کلیک (CTR)
با استفاده از Featured Snippet ها، صفحه شما در بالای صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP برجسته می شود و این باعث افزایش ترافیک ارگانیک شما می شود. Featured Snippet در کادر برجسته است و کاربران را تشویق می کند تا در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر روی صفحه کلیک کنند. بسیاری از افراد این گونه استدلال می کنند که داشتن یک Featured Snippet حتی از قرار گرفتن در رتبه ی یک نتایج جست و جو نیز بهتر است. تصور کنید تا کاربران عبارت و یا سوالی را سرچ می کنند، با صفحه ی شما در قالبی بسیار برجسته در بالای صفحه مواجه می شوند. این می تواند بسیار بیشتر از قرار گرفتن در رتبه ی اول به شما کمک کند.
جلب توجه و اعتماد کاربران
اگر اطلاعاتی از وب سایت شما در قالب فیچر اسنیپت به نمایش در آید، احتمالاً کاربران صفحه شما را به عنوان یک مرجع در مورد موضوعی که جستجو می کنند در نظر می گیردند زیراگوگل، اطلاعات صفحه شما را به شیوه ای چشم نواز نمایش می دهد.
سئو برای Featured Snippet ها
در ادامه به برخی از راه های سئو محتوا برای Featured Snippet ها می پردازیم.
1. هدف جست و جو را درک کنید.
یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند به شما کمک کند تا در Featured Snippet های گوگل قرار بگیرید، درک هدف جست و جوی کاربران است. به دقت هدف و سوال را بررسی کنید و دقیقاً به همان پاسخ دهید. اگرچه برخی از محتوا نویسان برای افزایش تعداد لغات محتوا، شروع به حاشیه سازی می کنند اما در نظر داشته باشید که امروزه دیگر دوران حاشیه نویسی و گزافه گویی به پایان رسیده است. جدا از مسئله ی Featured Snippet ها، کاربران اگر احساس کنند که شما در حال گزافه گویی هستید و به سوالات آن ها پاسخ نمی دهید، به سرعت وب سایت شما را ترک می کنند زیرا می دانند وب سایت دیگری وجود دارد که به سرعت به سوال آن ها پاسخ دهد. بنابراین چه برای بهینه سازی و قرار گرفتن در Featured Snippet ها و چه برای بهینه سازی کلی محتوای خود، سعی بر مفید تولید محتوا داشته باشید.
2. دقیق بنویسید.
در Featured Snippet ها، اطلاعات دقیق می آید. به عبارت دیگر، گوگل برای اطلاعات یک Featured Snippet، نیاز به نهایت 3 کلمه دارد و در این 3 کلمه باید پاسخ مخاطب به طور دقیق و کامل داده شود. بنابراین دقیق بنویسید.
3. بررسی کار رقبا.
اگر به تازگی شروع به بهینه سازی محتوای خود برای Featured Snippet ها کرده اید، می توانید کار رقبای خود را بررسی کنید و به بررسی محتوای وب سایت هایی بپردازید که اغلب مطالب آن ها Featured Snippet شده اند. این بررسی می تواند به شما کمک کنند.