سئو (SEO) چیست؟

سئو (SEO) چیست؟


متخصص سئو وردپرس

یکی از دلایل محبوبیت وردپرس سازگاری این سیستم مدیریت محتوا با سئو بصورت پیش فرض است. اما این به معنی این نیست که تنها با نصب وردپرس تمام نکات مربوط به سئو وردپرس را رعایت کرده‌اید و رتبه شما در گوگل افزایش خواهد یافت. شما همچنان نیازمند یادگیری و بکارگیری تاکتیک‌ها و ترفندهای تکمیلی سئو هستید. نکته مثبت درباره سیستم مدیریت محتوای وردپرس این است که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای سازگار با سئو است.

قواعد بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو طی ۱۰ سال اخیر دستخوش تغییرات اساسی شده است. هرچقدر سهم سایت‌های وردپرس از دنیای اینترنت بیشتر می‌شود، تمایل کاربران برای یافتن راه‌های صحیح بهبود سئوی سایت‌های وردپرسی نیز بیشتر می‌شود. کسب و کارها اکنون باید راهبردهای جدید و درست‌تری در پیش بگیرند تا بتوانند در رقابت دائمی قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل برنده باشند.

در این راهنما ما به بررسی و آموزش نکاتی در سئو وردپرس خواهیم پرداخت. مطالعه و پیاده سازی این نکات به شما در افزایش رتبه در گوگل و بالابردن سئو وردپرس کمک خواهد کرد. در این راهنما به جنبه‌های مختلف سئو وردپرس از جمله نکات سئو تکنیکال، نکات سئو محتوایی، افزایش سرعت سایت وردپرسی و پیکربندی افزونه‌های سئو وردپرس (یوست سئو) خواهیم پرداخت.

وردپرس چیست؟

وردپرس (WordPress) یک سیستم مدیریت محتوای بسیار محبوب است. امروزه بیش از ۴۰ درصد از وبسایت‌های روی اینترنت از وردپرس استفاده می‌کنند. بسیاری از وبسایت‌های معروف نظیر نیویورکر، مجله تایم، بی بی سی آمریکا، ادوبی بلاگ، والت دیزنی و مرسدس بنز از وردپرس استفاده می‌کنند. حتی سایت کاخ سفید امریکا نیز همچنان از وردپرس استفاده می‌کند. از بین وبسایت‌های معروف ایرانی نیز بسیاری از خبرگزاری های و سایت‌های محتوا محور نظیر سایت تجارت نیوز، سایت چطور، سایت متمم و مجله دیجی کالا از این سیستم استفاده می‌کنند.

سیستم مدیریت محتواسی وردپرس در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و خیلی زود توانست توجه کاربران و توسعه دهندگان وب را به خود جلب کند. امروزه وردپرس سهم ۶۰ درصدی از بازار سیستم‌های مدیریت محتوا را در اختیار دارد. از وردپرس همچنین به عنوان یک راهکار برای فروش اینترنتی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز می‌توان استفاده کرد.

متخصص سئو وردپرس
متخصص سئو وردپرس

بطور کلی دلایل محبوبیت وردپرس به شرح زیر است:

  1. کاربری آسان: شما بدون نیاز به دانش برنامه نویسی می‌توانید یک سایت وردپرسی بسازید.
  2. سازگاری و انطباق پذیری بالا: با وجود هزاران پوسته و صدها افزونه وردپرس (plugin) شما می‌توانید سایت وردپرسی را مطابق نیازهای خود شخصی‌سازی کنید.
  3. جامعه کاربری گسترده: وردپرس یک نرم افزار متن باز است. هزاران سایت و تالار گفتگو وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آنها با سایر کاربران در ارتباط باشید، دانش خود را به اشتراک بگذارید و پاسخ سوالاتتان درباره طراحی سایت با وردپرس را دریافت کنید

سئو وردپرس چیست؟

سیستم مدیریت محتوای انتخاب شده توسط شما تضمین‌کننده موفقیت شما در صفحات جستجوی گوگل نخواهد بود. وردپرس یک سلاح جادویی نیست و نمی‌تواند به تنهایی جایگزین یک استراتژی سئوی موثر باشد. شما باید همچنان برای بهبود سئو سایت وردپرسی خود تلاش کنید.

سادگی سیستم مدیریت محتوای وردپرس به شما کمک می‌کند زمان زیادی را در تولید و انتشار محتوا صرفه جویی کنید. بسیاری از نیازمندی‌های سئو بصورت پیشفرض در وردپرس رعایت شده است. بخش بزرگی از سئو مربوط به مباحث تکنیکال می‌شود اما زیبایی وردپرس در امکان بهبود جنبه‌های مختلف سئو تکنیکال حتی برای کاربران با دانش فنی کم است.

چرا وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر سئو است؟

  • امکان تغییر و اصلاح آدرس صفحات (Permalinks): در وردپرس امکان تغییر و پیاده سازی ساختار مشخص برای آدرس صفحات مختلف وجود دارد.
  • اضافه کردن متادیتا (Metadata) بصورت خودکار: تایتل و توضیحات متا از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی در سئو هستند. وردپرس بصورت خودکار بسیاری از تگ‌های ضروری را به صفحات سایت اضافه می‌کند.
  • سئو تصاویر: دیده شدن تصاویر سایت شما در صفحات جستجوی گوگل مهم است. سئو تصاویر در وردپرس به آسانی قابل مدیریت کردن است.
  • تجربه کاربری: وجود بیشمار افزونه وردپرس و پوسته در اکوسیستم وردپرس این امکان را به شما می‌دهد تا سایت خود را شخصی سازی کنید، قابلیت‌ها و امکانات مختلف به سایت اضافه کنید و تجربه کاربری سایت را بهبود بخشید. تجربه کاربری یک از مهمترین فاکتورهای سئو است.
  • سرعت بارگذاری: بسیاری از پوسته‌ها در وردپرس به منظور سرعت بارگذاری بهتر بهینه‌سازی شده‌اند. همچنین افزونه‌ها و ابزارهای مختلفی برای بهبود سرعت در سایت‌های وردپرسی وجود دارد.
  • سازگاری با موبایل: امروزه بیش از ۶۰ درصد از جستجوها در گوشی‌های موبایل صورت می‌پذیرد و نمایش درست سایت در موبایل (ریسپانسیو بودن) اهمیت دارد. اغلب قالب‌های وردپرس بصوتر پیش فرض سازگار با دستگاه‌های همراه می‌باشند.

متخصص سئو وردپرس

چک لیست سئو وردپرس

در زیر یک لیست کامل و جامع از همه نکاتی که برای افزایش رتبه و سئو سایت وردپرسی باید رعایت شود ارائه شده است. بسیاری از موارد ارائه شده بطور کلی در همه سایت‌ها فارغ از اینکه به چه نحوی توسعه داده شده‌اند باید رعایت شوند.

استفاده از یک هاست مناسب برای وردپرس

طبق اطلاعات سایت وردپرس نیازمندی‌های وردپرس عبارتند:

  • PHP نسخه 7.4
  • مای اس کیو ال(mySQL) نسخه 5.6 یا بالاتر و یا ماریادی بی(MariaDB) نسخه ۱۰.۱
  • پشتیبانی از HTTPS

موارد ذکر شده در بالا را در انتخاب هاست خود مد نظر داشته باشید. استفاده از هاست‌های اشتراکی ارزان و بی کیفیت می‌تواند تمام زحمات شما برای تولید محتوا و سئو را به باد دهد پس بهتر است حداقل در هزینه برای خدریا یک هاست وردپرسی مناسب صرفه‌جویی نکنید.

نصب یک افزونه‌ی سئو وردپرس

وردپرس به تنهایی عملکرد نسبتا خوبی در زمینه سئو در مقایسه با سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر جوملا، ویکس، مجنتو و … دارد. با اینحال توصیه همیشگی ما این است که یک افزونه‌ی سئوی مناسب روی سایت وردپرس خود نصب کنید. با این کار کنترل کاملی روی بهینه‌سازی آنچه که گوگل از سایت شما مشاهده می‌کند خواهید داشت.

افزونه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که از میان آن‌ها افزونه یوست سئو (Yoast Seo) از بقیه محبوب‌تر است. افزونه رنک مث نیز یک افزونه تازه وارد در زمینه سئو وردپرس است. در صورتی که در انتخاب افزونه مورد نظرتان شک دارید پست مربوط به مقایسه یوست سئو و رنک مث را مطالعه کنید. با توجه به اینکه افزونه یوست سئو قدمت بیشتری دارد، در این راهنما بیشتر مثال‌های ما نیز از افزونه یوست سئو خواهد بود.

افزونه یوست سئو این امکانات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد:

  • نوشتن محتوای بهتر با ارائه تحلیل صفحه و کلیدواژه
  • ویرایش توضیحات متا (meta description) صفحه محتوا
  • ایجاد نقشه سایت XML به صورت خودکار
  • فعالسازی قابلیت Breadcrumbs (ریزمسیرها)
  • اضافه کردن برچسب‌های اسکیما و شبکه‌های اجتماعی

این افزونه بیش از ۵ میلیون نصب فعال دارد و امتیاز شگفت‌انگیز ۵ از ۵ را در مخزن وردپرس کسب کرده است. این افزونه دارای یک نسخه رایگان و یک نسخه تجاری است. می‌توانید نسخه رایگان این افزونه را از بخش افزونه‌های وردپرس دانلود کنید و یا از داشبورد سایت خود آن را نصب کنید.

متخصص سئو وردپرس
متخصص سئو وردپرس

ایجاد نقشه سایت XML

گوگل و بینگ از نقشه سایت (sitemap) برای دریافت درک بهتری از ساختار هر سایت و بررسی هرچه بهتر آن‌ توسط خزنده‌هایشان استفاده می‌کنند. به طور کلی ایجاد نقشه سایت یا سایت مپ برای سایت‌های کوچک اجباری نیست، اما داشتن آن باعث می‌شود به گزارش‌های بهتر و مفیدتری از سایتتان در گوگل سرچ کنسول دسترسی داشته باشید.

ما همیشه توصیه می‌کنیم یک نقشه XML از سایتتان تهیه کنید. با این کار تصویر واضحی از ساختار سایت به موتورهای جستجو ارائه می‌دهید و گوگل زودتر از انتشار مطالب جدید در سایت شما مطلع خواهد شد.

خوشبختانه از وردپرس نسخه 5.5 نقشه سایت بصورت خودکار تولید می‌شود و حاوی تمام پست‌ها و صفحات عمومی سایت است. از نقاط ضعف سایت مپ پیش فرض وردپرس این است که تصاویر، ویدیو و اخبار را دربر نمی‌گیرد.

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

بعد از اینکه نقشه سایت را ایجاد کردید، باید آن را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری از وضعیت سایت وردپرس خود به دست بیاورید. فرض بر این است که قبلا حساب گوگل سرچ کنسول سایتتان را ایجاد کرده‌اید.

دسته‌بندی نوشته‌ها و محصولات را ایندکس کنید

اجرای این استراتژی اختیاری است، اما ایندکس کردن دسته‌بندی‌ها در گوگل، می‌تواند میزان ارتباط و مفید بودن محتوای شما را افزایش دهد که نتیجه‌ی آن افزایش ترافیک، بهبود رتبه در موتور جستجوی گوگل و بهبود سئو وردپرس خواهد بود.

بسیاری از قالب‌های وردپرس به صورت پیش‌فرض دسته‌بندی‌ها را نمایش نمی‌دهند.

صفحات بی ارزش را نو ایندکس کنید

ممکن است در سایت شما صفحاتی وجود داشته باشد که توسط قالب و یا افزونه‌های مختلف تولید شده‌اند و ارزشی برای کاربر خلق نمی‌کنند. یک مثال از این صفحات برچسب‌ها هستند. برای اینکه این صفحات توسط ربات گوگل ایندکس نشوند همانند قسمت قبل باید به به تنظیمات افزونه در منوی اصلی > SEO > ظاهر جستجو > رفته و روی زبانه طبقه‌بندی‌ها کلیک کنید. سپس گزینه‌ی «نمایش برچسب‌ها در نتایج جستجو؟» را غیر فعال کنید.

در صورتی که نویسندگان وبسایت شما یک نفر هستند نیز می‌توانید از فهرست شدن صفحات بایگانی نویسندگان نیز جلوگیری کنید. صفحات بایگانی بر اساس تاریخ هم یک نمونه دیگر از صفحات بی ارزش هستند که بهتر است از فهرست شدن آنها جلوگیری کنید.

تنظیم تایید نظرات به صورت دستی

همواره ربات‌ها و افرادی هستند که از قسمت نظرات وبلاگ شما برای ثبت نظرات بی‌ربط، قراردادن لینک و معرفی محصولات و خدمات خود استفاده خواهند کرد. بهترین راه برای مقابله با این افراد، تنظیم نمایش نظرات بعد از تایید ادمین سایت است. برای این منظور به قسمت تنظیمات وردپرس بروید و از قسمت گفتگو تیک کنار گزینه «دیدگاه‌ها بصورت دستی تایید شوند» را فعال کنید.

برِدکرامب یا مسیر راهنما، به بازدیدکنندگان و همچنین موتورهای جستجو این امکان را می‌دهد که مسیر روشنی را در سایتتان دنبال کنند.

استفاده از برِدکرامب اجباری نیست، اما مزایای زیر را دارد:

  • به موتورهای جستجو کمک می‌کنند ساختار و سلسله مراتب سایت شما را بهتر درک کنند.
  • ساختار خوبی از لینک‌های داخلی ایجاد می‌کنند.
  • برای کاربران بسیار کارآمد هستند.
  • در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند.

به تعداد کلمات محتوا توجه کنید

جمله‌ قدیمی «محتوا پادشاه است» همچنان و در سال 2022 نیز کاملا صادق است. هم گوگل و هم مخاطبان، محتوای با کیفیت را دوست دارند. به طور کلی می‌توان گفت انتشار یک محتوای طولانی بهتر از انتشار همان محتوا در چند صفحه یا نوشته مجزا است. البته که این قانون ممکن است تغییر کند. مثلا اگر سایت شما یک سایت خبری باشد، بهتر است که محتوای کوتاه منتشر کنید. چرا که باید نوشته‌ها را به سرعت منتشر کرد تا بتوان پا به پای سرعت اخبار جهان پیش رفت.

متخصص سئو وردپرس

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!