download 6 2

گوگل آنالیتیکس وردپرس

گوگل آنالیتیکس یک سرویس آنالیز وبسایت است که توسط گوگل ارائه شده و با بررسی سایت، آمار و گزارشی دقیق از ترافیک و میزان بازدید صفحات سایت در اختیار ما می‌گذارد. این ابزار در نوامبر ۲۰۰۵ توسط گوگل به بازار آنلاین معرفی شد و هم‌اکنون به عنوان پلتفرم مارکتینگ برند گوگل در دسترس است.

گوگل آنالیتیکس وردپرس

آموزش گوگل آنالیتیکس

ابتدا در این مقاله در خصوص اهمیت گوگل آنالیتیکس و نحوه تاثیرگذاری آن در رشد سایت شما توضیحاتی خواهیم داد. سپس در ادامه نحوه ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در گوگل آنالیتیک و روش‌های نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس مطالبی ذکر نموده و در انتها نحوه مشاهده گزارش‌های ترافیک سایت در Google Analytics را توضیح می‌دهیم.

 

چرا Google Analytics مهم است؟

هنگامی ‌که یک وبلاگ را راه اندازی می‌کنید، هدف اصلی شما این است که ترافیک و کاربران بیشتری بدست آورید.
Google Analytics با نشان دادن آمار‌های مهم به شما کمک می‌کند تا بر اساس این داده‌ها، برای پیشرفت و حتی ایجاد تغییراتی اساسی در سایت خود تصمیم بگیرید. امکان مشاهده موارد زیر از طریق Google Analytics فراهم است:

 

چه کسی به وب‌سایت شما مراجعه می‌کند؟
این بخش از تجزیه و تحلیل، موقعیت جغرافیایی مخاطبان شما، مرورگر مورد استفاده کاربر و سایر اطلاعات مهم مانند وضوح صفحه، پشتیبانی ازJavaScript، پشتیبانی از فلش، زبان و موارد دیگر را مشخص می‌نماید.

 

این داده‌ها بسیار مفید بوده و به روش‌های مختلفی می‌توانند به شما کمک کنند. حال چگونه؟
هنگام تهیه یا ویرایش طراحی سایت، می‌توانید از داده‌های کاربر استفاده کنید تا مطمئن شوید سایت شما با مخاطبان شما سازگار خواهد بود.
اگر بیشتر کاربران شما دارای وضوح صفحه ۱۲۸۰ هستند، مطمئن شوید که طراحی شما با این وضوح تصویر یا کم تر از آن سازگار است.

 

کاربران در سایت مشغول انجام چه کاری هستند؟
با استفاده از Google Analytics می‌توانید موقعیت مکانی کاربران در وب‌سایت، مدت زمان باقی ماندن در سایت و میزان نرخ پرش (Bounce Rate) یا درصد بازدید کنندگانی که در اولین بازدید از سایت شما خارج می‌شوند و یا زمانی خیلی کمی را در صفحات سایت شما می‌گذرانند را مشاهده نمایید.

 

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید میزان bounce rate را کاهش داده و بازدید از صفحات سایت را افزایش دهید. چرا که با افزایش بازدید صفحات و همچنین افزایش زمان ماندگاری افراد در سایت شما، نشان دهنده این است که محتوای ساییتان برای افراد از جذابیت زیادی برخوردار بوده و در نتیجه گوگل به سایت شما رتبه بالایی خواهد داد.
با استفاده از این موارد امکان شناسایی محبوب‌ترین مقالات سایت، مطالب نه چندان محبوب و نوع محتوای مورد نیاز و مورد جستجوی کاربران سایت فراهم خواهد بود.

 

چه زمانی افراد از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند؟
با شناسایی بیشترین ساعات بازدید از سایت می‌توانید زمان انتشار پست خود را انتخاب کنید.
در صورت عدم تطبیق منطقه زمانی، می‌توانید برنامه خود را متناسب با آن ساعت برنامه ریزی کنید.

 

چگونه کاربران وب‌سایت شما را می‌یابند؟
این بخش از تجزیه و تحلیل Google Analytics به شما نشان می‌دهد که کاربران سایت از کجا به سایت شما هدایت شده‌اند (برای مثال: موتور‌های جستجو، لینک‌های مستقیم، پیوند‌های ارجاع از سایت دیگری). همچنین به شما نشان می‌دهد که چند درصد از بازدید کنندگان از هر یک از این منابع به سایت دسترسی یافته‌اند. گوگل آنالیتیکس، هر یک از این دسته بندی‌ها را تفکیک می‌کند.

برای مثال در دسته بندی موتور‌های جستجو، به شما نشان می‌دهد که کدام موتور جستجو Google، Yahoo، Bing و غیره بیشترین ترافیک را به سایت شما اختصاص داده است.
تفکیک منابع ارجاع به سایت نشان می‌دهد که نیاز به کار کردن یا همکاری با چه سایت‌هایی دارید. در صورتی که بیشترین ارجاع دهنده به سایت یا بک لینک به سایت، لینکداین است؛ می‌بایست نسبت به تولید محتوای اختصاصی در لینکداین اقدام نمایید. چنان‌چه بیشترین منبع ارجاع به سایت، سایت دیگری است، ممکن است بخواهید با آن وب‌سایت همکاری داشته باشید (مثلا از پست مهمان استفاده نمایید).

 

تعامل و ارتباط کاربران با محتوای شما چگونه است؟
گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد که کاربران شما چگونه با محتوای سایت ارتباط برقرار می‌کنند. این مورد به شما نشان می‌دهد که چند درصد کاربران بر روی کدام لینک از سایت کلیک کرده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از A/B تست نسبت به ایجاد محتوای آزمایشی در Google Analytics اقدام نموده تا مشخص گردد چه محتوایی برای رسیدن به اهدافتان بهتر است.

A/B تست به این معنی است که یک صفحه از وب‌سایت را با طراحی کاملا یکسان با تغییر تنها یک مورد یا یک پست به دو گروه از مخاطبین سایت نمایش می‌دهید. بر اساس بازخورد این دو گروه می‌توانید در خصوص متن انتخابی تصمیم گیری داشته باشید.

با مشاهده نحوه تعامل کاربر، می‌توانید محتوای سایت را بر اساس نیاز کاربران تولید کنید. با مشاهده پاسخ سؤالات فوق، می‌توانید روی استراتژی‌هایی که برای سایت شما مفید است متمرکز شوید و از راهکار‌هایی که سودی ندارد، اجتناب نمایید.
به عبارت ساده، حدس و گمان در خصوص سایت را کنار گذاشته و بر اساس آمار‌ها و داده‌های به دست آمده تصمیم‌گیری نمایید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!