domain purchase2 2

کدام دامنه بهتر است؟ مقایسه ir و com

1_ مردم به دامنه ir اعتماد میکنند یا com؟

این سوال خیلی از وبمستران و سئوکاران است که مردم به دامنه های ir اعتماد میکنند یا com؟ خب راستش را بخواهید طبق تجربه خودم؛ مخاطبان ایرانی همیشه به سایت هایی با دامنه ir اعتماد بیشتری دارند. مخصوصا اینکه برای ثبت دامنه ir سختگیری های بیشتری وجود داشته و افراد دارنده آن قابل اعتمادتر (و قابل شناسایی تر) هستند.

البته نکته مهم اینجاست که اگر مخاطبان وب سایت شما قرار است از همه کشورها باشند و کاربران بین المللی دارید؛ مطمئنا باید اقدام به ثبت دامنه با پسوند com هم کرده تا بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید.

2_ دامنه ir و com از لحاظ رقابت

همانطور که میدانید؛ هیچ دامنه ای نمیتواند با یک اسم و پیشوند چند بار ثبت شود. این یعنی هیچکس نمیتواند دامنه farin.academy که قبلا ما آن را ثبت کرده ایم را ثبت کند. اما ممکن است همین دامنه farin در پسوندهای دیگری مثل ir، com و… آزاد باشد. در این حالت شما و بقیه میتوانید آن را ثبت کنید.

اما اینها را برای چه به شما میگویم؟ موضوع اینجاست که تعداد رقبا در ثبت دامنه .com بسیار زیاد است. در دنیا میلیاردها دامنه با پسوند com ثبت شده و این موضوع باعث میشود شما حق انتخابی کمی در ثبت این نوع دامنه داشته باشید. یعنی ممکن است شما از یک اسم خوشتان بیاید اما وقتی بخواهید دامنه اش را با پسوند com ثبت کنید؛ به مشکل بخورید چون قبلا کسی آن را ثبت کرده. در مقابل، احتمال بیشتری وجود دارد که دامنه ها در زبان ir و در کلمات مختلف باز باشند و بتوانید از آنها استفاده کنید.

کدام دامنه بهتر است؟
کدام دامنه بهتر است؟

3_ قیمت دامنه ها

قیمت دامنه های بین المللی برای ما ایرانیان بسیار گران است. دلیل این گران بودن هم قیمت بالای دلار است. اما در مقابل دامنه های ir هزینه کمتری برای ثبت نیاز دارند. همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتم این تفاوت قیمت چیزی در حدود 10 برابر است.

نکته مهم اینجاست که قیمت پرداخت شده برای ثبت دامنه، جهت ثبت آن به مدت 1 سال است. این یعنی اگر دامنه com را به قیمت 200 هزار تومان خریداری کردید؛ سال بعد هم باید دوباره همین هزینه را برای تمدیدش پرداخت کنید. بنابراین با توجه به این، برای ثبت دامنه مورد نظر اقدام کنید.

4_ برای تبلیغات، دامنه ir بهتر است یا com؟

موضوع بعدی بحث تفاوت دامنه های آی آر و کام در تبلیغات است. خب در واقع امروز خیلی تفاوت زیادی بین این 2 دامنه وجود ندارد اما در گذشته تبلیغات بین المللی برای دامنه های ir کمی سخت بود. منظورم از تبلیغات بین المللی، چیزی مثل تبلیغات گوگل است.

مثلا تا همین چند سال پیش زمانی که ما میخواستیم برای مشتریان با دامنه ir تبلیغات گوگل بگیریم؛ مجبور بودیم با تکنیک های مختلف، تحریم ها و محدودیت های گوگل را برای سایت ها دور بزنیم. اما امروز دیگر گوگل مشکلی با دامنه های ir ندارد. البته نباید فراموش کرد که ممکن است به دلیل مسائل سیاسی، گوگل باز هم ایران را در فهرست دامنه های تحریم شده خودش قرار بدهد. در کل با وجود تحریم های مختلف، میتوان محدودیت های موجود بین المللی را یکی از معایب دامنه ir دانست.

نکته: قبلا برای تبلیغ وب سایت خودتان در رسانه های داخلی مثل صدا و سیما، حتما باید از دامنه های ایرانی ir استفاده میکردید. اما امروز محدودیت های صدا و سیما هم برای دامنه های بین المللی کمتر شده و گاها تبلیغات سایت هایی با دامنه com را هم میپذیرد.

ir or com 4

5_ برای سئو، دات کام یا دات آی آر؟

اما به بخش مهم مقاله رسیدیم: برای سئو دامنه دات کام بهتر است یا دات آی آر؟ خب برای اینکه جواب این سوال را بدانیم باید کمی با موضوع سئو محلی آشنا شویم.

سئو محلی یا local seo موضوعی است که به کسب و کارها کمک میکند به مخاطبان اطراف خودشان دسترسی داشته و در مقابل آنها قرار بگیرند. این یعنی اگر شما در تهران جستجو کنید “شرکت طراحی سایت” گوگل سایت هایی را نمایش میدهد که شرکتشان در تهران باشد. اما در مقابل اگر همین کلمه را در اصفهان جستجو کنید؛ در نتایج گوگل سایت هایی را میبینید که در اصفهان واقع شده اند.

این موضوع در سطح بین المللی هم کار میکند. یعنی اگر شما کلمه ای را در ایران جستجو کنید؛ گوگل ترجیح میدهد سایت های ایرانی را به شما نمایش بدهد. بنابراین ممکن است گوگل کمی نسبت به دامنه های ir مهربان تر باشد.

نکته: دقت کنید که تاثیر دامنه ir نسبت به دامنه بین المللی روی سئو آنقدرها نیست که بخواهید به خاطرش اقدام به ثبت دامنه ir کرده و بیخیال com بشوید. همانطور که میبینید ما در فرین آکادمی از یک پسوند متفاوت استفاده میکنیم و هیچ مشکلی هم در سئو سایتمان نداریم.

6_ امنیت کدام دامنه بهتر است؟

یک سوال مهم: برای شخص ثبت کننده دامنه، کدام دامنه بهتر است و امنیت بیشتری دارد؟ خب در جواب این سوال باید بدانید که امنیت دامنه های ir نسبت به بقیه دامنه ها از جمله com بسیار بیشتر است. منظور چیست؟

ببینید، شما برای ثبت دامنه ir باید از طریق سایت nic که یک سایت دولتی ایرانی است اقدام کنید. در واقع همه دامنه های ir در دنیا، با تایید این سایت ثبت میشوند. بنابراین عملا پشت همه این دامنه ها یک نهاد دولتی ایرانی قرار گرفته. اما در مقابل برای ثبت دامنه های com و… باید به سراغ سایت های واسط ایرانی و خارجی بروید.

در بعضی مواقع ممکن است این سایت های واسط اعتبار بالایی نداشته باشند و از دامنه شما به درستی مراقبت نکنند. با توجه به همین موضوع است که پیشنهاد میکنیم تا جای ممکن برای ثبت دامنه، از دو پسوند استفاده کنید. مثلا پسوند آی آر و کام در کنار هم.

معایب دامنه ir

تا اینجای مقاله اغلب از دامنه های ir خوب گفتیم و متوجه شدیم که عملا خرید آنها به صرفه تر بوده و انتخاب بهتری است. اما میخواهم در ادامه مقاله کمی در موردشان جزئی تر صحبت کرده و نکات ریزی که ممکن است از چشم وبمستران دور بماند را بررسی کنم. در واقع میخواهم معایب دامنه ir را بررسی کنم:

1_ مشکلات بین المللی

نه فقط دامنه های ir، بلکه دامنه ملی اغلب کشورها در سطح بین المللی شناخته شده نیست و این موضوع باعث میشود سایت هایی که مخاطبان جهانی دارند؛ کمی در چشم کاربران حقیر جلوه کنند. مثلا زمانی که شما به یک سایت روسی با دامنه rus سر بزنید؛ کمی نسبت به اعتبار آن شک میکنید. همینطور اگر به یک سایت ترکیه ای با پسوند tr مراجعه کنید؛ ممکن است این پسوند دامنه شما را بترساند.

اما اگر همان سایت روسی یا ترکیه ای یک پسوند بین المللی مثل com داشته باشد؛ دیگر جای شک زیادی در مورد اعتبار آن برای شما باقی نخواهد ماند.

2_ هزینه بالا برای خرید ssl

ssl یک پروتکل امنیتی است که باعث میشود آدرس وب سایت شما به جای http با https نمایش داده شود. تا چند سال پیش وجود ssl در سایت اهمیت زیادی نداشت اما مدتی است که گوگل نسبت به آن حساسیت زیادی نشان میدهد و حتی سایت های بی ssl را جریمه میکند.

اگر دامنه وب سایت شما ir باشد؛ برای خرید ssl باید هزینه بیشتری نسبت به سایت هایی با دامنه com پرداخت کنید. در واقع این یکی از معایب دامنه ir است.

نکته: دقت کنید که الزامی در خرید ssl نیست و اغلب شرکت های هاستینگ نوعی از ssl رایگان را به مخاطبان خودشان ارائه میکنند.

کدام دامنه بهتر است؟
کدام دامنه بهتر است؟

3_ تحریم ها

در بالاتر کمی در مورد محدودیت ها و تحریم هایی که گاها شامل ایرانیان میشود با شما صحبت کردم. متاسفانه چه بخواهیم و چه نه، سایت ها و ابزارهای زیادی هستند که به دلیل قوانین کشورشان مجبورند از ارائه خدمات به شرکت های ایرانی خودداری کنند. در ادامه اولین راهکار برای تشخیص یک سایت ایرانی و سرویس ندادن به او، بررسی پسوند دامنه است. بنابراین وجود دامنه ir برای بعضی سایت ها که نیاز به خدمات ابزارهای خارجی دارند؛ کمی مشکل ساز است.

4_ تلفظ سخت

البته شاید این موضوع خیلی مهمی نباشد؛ اما در هر حال تلفظ دامنه ها با پسوند ir کمی سخت تر از تلفظ آن با پسوند کام است. چرا؟ چون دامنه های ir دو حرفی تلفظ میشوند اما کام صرفا با یک حرف.

در نهایت دامنه ir بخریم یا com؟

خب این که دامنه ir بخریم یا com به نظر من کاملا نسبت به نیاز شما تعیین میشود. اگر قرار است وب سایتی راه اندازی کنید که مخاطبان بین المللی دارد؛ قطعا وجود دامنه کام برای شما یک امر ضروری است. اما اگر قرار است به شکل عادی فعالیت تان را در ایران و در وب فارسی جلو ببرید؛ شاید وجود دامنه com خیلی برایتان ضروری نباشد.

البته پیشنهاد بهتر این است که هر دو پسوند دامنه ir و com را خریدار کنید تا در آینده هم به مشکل برنخورید. اما چه مشکلی؟

  1. ممکن است رقبای شما پسوند دیگری از دامنه تان را خریداری کرده و با آن برای شما برندسازی منفی کنند.
  2. همینطور ممکن است شما به پسوند دامنه مورد نظر، نیاز پیدا کنید و در این حالت مجبورید برای خرید آن پول زیادی به خریدارش بپردازید.

بنابراین خرید دو دامنه همراه هم انتخاب بهتری است.

کلام آخر

به انتهای مقاله مقایسه دامنه com و ir رسیدیم. در این مقاله مزایا و معایب خرید دامنه ir و com را بررسی کرده و آنها را با هم مقایسه کردیم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!