هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرندههای اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی میدهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل دادهها به صورتهای مختلفی ارائه میشود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و دادههای خام را در قالبهای بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.
در حقیقت هوش تجاری به شما به عنوان یک مدیر کمک میکند، بفهمید که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژههایتان موثر است. همین باعث میشود که بتوانید بفهمید چه عواملی سود بیشتر برای شما رقم میزنند و چه عواملی سود کمتری برای شما به همراه دارند.
دلایل اهمیت هوش تجاری:
- اندازهگیری: ایجاد KPI (شاخصهای عملکرد کلیدی) براساس دادههای تاریخی
- شناسایی و تعیین معیارهای فرآیندهای متفاوت
- با سیستمهای BI سازمانها میتوانند گرایشات بازار و مشکلات کسبوکار را شناسایی کنند
- BI به تجسم داده کمک میکند و کیفیت دادهها و در نتیجه کیفیت تصمیمگیری را بالا میبرد
- نه تنها تشکیلات اقتصادی بلکه SME (شرکتهای کوچک و متوسط) نیز میتواند از سیستمهای BI استفاده کند
اهداف تجاری استفاده از هوش کسب و کار
مزایای هوش تجاری:
- امکان مشاهده اطلاعات از بانک های اطلاعاتی گوناگون
- توانایی مشاهده خلاصه ای از داده ها در بخش های گوناگون سازمان
- امکان مشاهده اطلاعات با تقسیم زمانی
- امکان پاسخ دادن به سوالاتی که با “چه می شود اگر…” شروع می شود
- عدم دخالت در سیستم ها و روش های تولید سازمان
- کم ریسک بودن
- افزایش میزان بازگشت سرمایه
- کمک به تصمیمات سریع هوشمندانه
- افزایش بهره وری کسب و کار
- کاهش هزینه های نیروی انسانی
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی