ابزار سئو چیست؟
در واقع ابزار سئو (SEO)، سایتهایی هستند که بتوان از طریق آنها سایت را به لحاظ رعایت تمام جوانب و زوایای مختلف، آنالیز و بررسی نمود. آنالیز وب سایت در گوگل، میتواند به عنوان یکی از معیارهای این آنالیز قرار گیرد. اکثر میتواند هزینهای را در بر داشته باشد. در صورتی که صاحب یک کسب و کار و یا وبمستر یک سایت هستید، شغل شما ایجاب میکند که با انواع ابزار سئو، یک آشنایی مختصری داشته باشید.
انواع ابزار سئو بر اساس کارکرد آنها
- ابزارهای آنالیتیک: نوعی ابزار سئو میباشند که برای آنالیز جستجوهای کاربران مورد استفاده قرار میگیرد.
- ابزارهای یافتن بهترین کلمات کلیدی: این نوع از ابزار سئو به شما کمک میکند بهترین کلمه کلیدی را بیابید.
- ابزارهای بررسی رقابت کلمات کلیدی: این نوع ابزار سئو برای بررسی میزان رقابت در جستجوی کلمات کلیدی، استفاده میشود.
- ابزارهای سئو داخلی سایت: این ابزارها برای آنالیز سئو داخلی سایت، مورد استفاده قرار میگیرند.
- ابزارهای بررسی بک لینک: این ابزارها برای بررسی و آنالیز میزان بک لینکهای موجود در سایتها، استفاده میشوند.
- ابزار رتبهبندی سایت گوگل: این ابزار جهت آنالیز و بررسی رتبهبندی و رنکینگ یک سایت در گوگل، مورد استفاده قرار میگیرد.
- ابزارهای بهینهسازی محتوا: این ابزارها غالباً برای بهینهسازی کردن محتوای سایتها استفاده میشوند.
- ابزارهای تست سرعت سایت: این نوع ابزار سئو برای تست سرعت یک سایت و بالا آمدن آن، مورداستفاده قرا میگیرد.
ابزارهای سئو سایت
به کمک این ابزارها قادر خواهید بود رفتار ها و عملکرد خود و رقیبتان را در هر لحظه مورد بررسی قرار دهید.
- Google Analytics: در صورتی که با SEO آشنا شده باشید، گوگل آنالیتیکس غیر قابل وصف است. دیدن صفحاتی که حداکثر ورودی و کلیک را از گوگل داشته اند، نرخ خروج از سایت ، تحلیل ترافیک و درصد ورودی از طریق موتور جستجو، تنها بخشی از اطلاعات مفیدی هستند که آنالیتیکس در اختیار شما می گذارد.
- Google Search Console: کنسول جستجوی گوگل ( GSC ) تعدادی از ابزارهای مفید است که به طور مستقیم از سمت گوگل جهت یاری به مدیران سایت ساخته شده است. شما می توانید از طریق این ابزار محتوای تکراری، وضعیت ایندکس صفحات و نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو و … را ببینید و بررسی کنید.
- Google Keyword Planner: ابزاری از سمت گوگل برای کشف و انتخاب کلمات کلیدی ایده آل برای فرآیند سئو یا کمپینهای تبلیغات اینترنتی و دیدن میزان جستجو کلمات مورد نظر در بازه زمانی خاص . توجه داشته باشید برای دسترسی به این ابزار به وی پی ان نیاز دارید.
- Google Mobile-Friendly Test: گوگل برای سایتهایی که با کیفیت و رزولوشنهای مختلف و دستگاههای مختلف تطبیق پذیر و واکنشگرا هستند ارزش زیادی قائل می شود. ابزار تست سایت برای موبایل وضعیت سایت شما را در این مورد نشان میدهد.
- Google PageSpeed Insights: سرعت بارگذاری سایت یکی دیگر از عوامل رتبه بندی است. ابزار تست سرعت گوگل به شما می گوید که سایت شما سرعتی مانند سرعت خرگوش دارد یا سرعتی شبیه به لاک پشت! همچنین برای افزایش سرعت سایت پیشنهاداتی نیز به شما ارایه میشود.
- Sitecheckup: سایت چکاپ به عنوان یک سامانه تحلیلگر، هر وبسایتی را از نظر SEO بررسی و آنالیز میکند و در راستای حل مشکلات موجود، راهکارهای اثربخش پیشنهاد میدهد و با ارائه گزارش کامل مشکلات سئو به زبان فارسی به شما کمک می کند.
- Browseo: یک ابزار خیلی خوب برای دیدن سایت از طریق عنکبوت موتورهای جستجو که با آن وضعیت نمایش محتوا و لینکهای قابل دسترسی را میتوان دید اگر قسمتی از محتوا یا لینکهای شما در اینجا نمایش داده نشد برای رفع آن سریعتر اقدام کنید.
- Open Site Explorer: سایت اکسپلورر ابزاری برای شناسایی و نمایش لینکها است . این ابزار توسط شرکت MOZ توسعه یافته است و در بخش Off-site خیلی خوب به شما کمک می کند. دقت کنید که برخی ویژگیهای پایه به صورت رایگان ارایه شده است و برای قسمت پیشرفته و دریافت گزارش نیاز به حساب کاربری دارید.
- سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی