images 1

یک سازمان مجموعه متنوعی از کاربران دارد که از جمله آنها می توان به مشتریان، شرکا، کارمندان اشاره کرد. همه این کاربران علاقه مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده کنند. کاملا آشکار است که هر کدام از آنها نیازهای خاص و اغلب متفاوتی دارد. برای پاسخگویی به این تنوع، انواع مختلف پورتال ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

یک سایت پرتال در اصل از ۵ عنصر زیر تشکیل می شوند:

۱-      جستجو

۲-      مدیریت محتوا

۳-      مدیریت کاربر

۴-      تعیین گروه کاری

۵-      توسعه خلاقیت فردی

تقسیم بندی پورتال از نظر دامنه

۱-      پورتال های افقی:محدوده تحت پوشش این پورتال ها بسیار زیاد است.مثلا یاهو یک پورتال افقی است.

۲-      پرتال های عمودی:محدوده پوشش این پورتال ها یک موضوع یا مطلب خاص است.

محتوا یکی از مفاهیم اصلی پرتال می باشد ، محتوا را در حالت کلی هر شئ الکترونیکی مانند : تصاویر ، صدا،اسناد و…

پورتال اعمال زیر را روی محتوا انجام می دهد که باید در طراحی سایت پرتالی نیز مد نظر قرار گیرند:

۱-      جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف

۲-      دسته بندی اطلاعات ، اختصاصی کردن

۳-      توصیه و معرفی محتوا از طریق خود پرتال

۴-      گلچین کردن مطالب برای استفاده بهتر از آن توسط کاربر

طراحی سایت پورتالی با طراحی سایت های خاص دیگر تفاوت های زیادی دارد ، در واقع وب سایت با پورتال تفاوت هایی دارد که در زیر بطور خلاصه معرفی می شوند:

۱-      پرتال یک درگاه برای ورود به یک بانک اطلاعاتی است .پرتال یک راهنما در اینترنت نیز محسوب می شود چراکه ما را به پرتال های دیگر وصل می کند .در حالی که وب سایت حاوی مقدار زیادی اطلاعات است که فقط بر روی آن سایت قابل دسترسی است.

۲-      مطالب پرتال جنبه اطلاعات عمومی دارد چرا که مطالب پرتال از منابع متعددی تامین می شود برای همین هم در پرتال نرم افزارهایی برای کاوش و دسته بندی مطالب در نظر گرفته می شود.ولی در وب سایت اولا منابع اطلاعاتی محدود است و ثانیا موضوعات دارای پراکندگی زیادی نبوده و حول یک موضوع مشخص کار می شود.

۳-      پرتال یک سیستم کاربر محور است و تمام موضوعات آن بر اساس اینکه جوابگوی نیاز کاربران باشد دسته بندی می شوند.در حالی که وب سایت موضوع محور می باشد.و در مورد یک موضوع خاص به کاربران سرویس دهی می کند.

۴-      اما در اینجا جنبه اقتصادی نیز مد نظر است و آن این است که در طراحی سایت پرتال به جنبه کسب درآمد اهمیت داده می شود در حالی در طراحی وب سایت اهمیت چندانی به این موضوع نمی شود چرا که پرتال برای کسب در آمد طراحی می شود در حالی که وب سایت بیشتر برای معرفی و تبلیغ طراحی می شود.

images

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!