logo1

سئو کلاه سیاه در برابر کلاه سفید

بعنوان یکی از صاحبان صنایع، قطعا شما هم میخواهید ترافیک بیشتری وارد سایتتون بشن و ازتون خرید کنن. این یعنی باید همیشه از طریق تبلیغات سنتی سعی در جذب مشتری های جدید برای سایتتون داشته باشید. منظور از تبلیغات سنتی، تبلیغات چاپی یا معرفی مصرف کننده ها بهم دیگست، اما این روشها هم دیگه دارن منسوخ میشن. 
بهترین کار اینه که وقت و انرژیتونو بذارید روی حضور آنلاین. اما واقعیت اونطور که شما فکر میکنید ساده نیست، فقط این نیست که بخواهید مشتری رو به سایتتون بکشونید. 
با این رقابت سختی که تو عرصه وب وجود داره، چطوری میخواهید به چشم مشتری بیایید و مشتری شما رو پیدا کنه؟ جواب اینه: از طریق بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو).

download
  • سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟

بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) یکی از مهمترین بخش های بازاریابی آنلاینه، به خصوص برای کسب و کارهای محلی یا کوچیک. اصولا سئو به فرایند ساخت و نگهداری سایت به نحوی که رتبه بالایی روی صفحه نتایج جستجو کسب بشه میگن. هرچی سایت بتونه رتبه بالاتری روی صفحه نتایج جستجو بگیره، ترافیک بیشتری دریافت میکنه.
موتورهای جستجو این رتبه ها رو با استفاده از الگوریتم هایی که کلیدواژه ها و بک لینکها رو میخزن تعیین میکنن. متخصص های این عرصه روشهای مختلفی رو برای رتبه سایت امتحان کردن. اما این الگوریتم ها هم با باهوشتر شدن گوگل و برای سازگاری با گرایشات کاربرها تغییر میکنن. پس بهترین روش برای بهبود رتبه سایت چیه؟
جواب خاصی برای این سوال وجود نداره، اما دو تا مکتب فکر در مورد سئو وجود داره: کلاه سیاه و کلاه سفید (البته یه منطقه خاکستری هم این وسط هست).
همینطور که گوگل سعی میکنه استانداردهاشو ارتقا بده، کمپین های سئو هم روشهای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو رو بهبود میدن. مهمترین ویژگی سئو ثباتش در نوشتن محتوا اول برای آدما و بعد برای موتورهای جستجوست. خزنده وب که قرار نیست ازتون خرید کنه، آدما خرید میکنن.

  • سئوی کلاه سیاه چیست؟

کلاه سیاه، عبارتیه که برای توصیف روشهای سئویی بکار میره که میخوان موتورهای جستجو رو دستکاری کنن تا از این طریق رتبه بالاتری برای سایتشون بدست بیارن. موتورهای جستجو عموما این روشها رو تأیید نمیکنند و در نتیجه میتونه منجر به جریمه یا حذف سایت از نتایج موتورهای جستجو بشه.
سئوی کلاه سیاه معمولا از مدلهای سریع با برگشت سرمایه بالا استفاده میکنه. اما معمولا اونهایی که از این روشهای کوتاه مدت استفاده کردند، وقتی موتورجستجو راه مقابلشو پیدا کرد، کاملا تخریب شدند.

  • مثالهای سئوی کلاه سیاه

یه بازاریابی داستانشو تعریف میکرد که چطوری 4 سال پیش اسپمر ثروتمندی شده بود، طوری که تونست با اسپم کردن برای گوگل در عرض یک ماه 160 میلیون تومن دربیاره (فقط با 10 ساعت کار در هفته). با استفاده از پلتفرمِ Authority Link Network اسپمر میتونست رتبه سایت کاربرشو با حقه و کلک بالا ببره.
وقتی گوگل باهوش تر شد، دیگه شبکش فهرست نشد (کلا از گوگل حذف شد) و روش کسب و کارش، مشتریهاش و کار و کاسبیش همه به باد رفت.
به نظرتون این آدم از این همه اسپم چی یاد گرفت؟ درسته که روشهای کلاه سیاه میتونن اثرهای مثبت کوتاه مدتی داشته باشن، اما اثرات بلند مدتش برای سایت و کسب و کارش مخرب خواهد بود. هدف اصلی گوگل اینه که سایتها کاربرپسندتر بشن و پر کردن سایت با اسپم هایی که نتایج رو دستکاری میکنه با این اصول جور در نمیاد. هر بروزرسانی که گوگل انجام میده یه جورایی میخواد تجربه جستجوی کاربر رو بهتر کنه – صفحاتی که با این هدف مخالف باشن براحتی از نتایج جستجو حذف میشن.

  • روشهای سئوی کلاه سیاه

معمولا وقتی مردم از سئوی کلاه سیاه استفاده میکنن، لزوما از طرف موتورهای جستجو جریمه نمیشن و شاید فکر کنن میتونن سیستم رو فریب بدن.
اجازه بدید چند تا از این روشهایی رو که گوگل جریمه کرده با هم مرور کنیم:
1- چپاندن کلیدواژه ها
این روش یعنی تا جایی که امکان داره محتوای سایت رو با کلیدواژه ها پر کنیم و معمولا در نهایت یه سری جملات بی معنی بوجود میان. 
یکی از روشهای چپاندن کلیدواژه ها اینه که تعداد زیادی کلیدواژه رو تو قسمت فوتر سایت که معمولا کاربرها نمیخونن ردیف کنیم.
یه حقه دیگه اینه که کلیدواژه رو بارها و بارها تو متن تکرار کنیم اما به رنگ پس زمینه سایت بنویسیم که دیده نشه. یه این ترفند میگن نوشتن نامرئی و حتی اگه کاربر انسانی نتونه ببینتش، قطعا توسط موتورهای جستجو قابل تشخیص هست. این حقه قدیمیه و سالهاست که موتورهای جستجو باهاش آشنا هستن. مطمئن باشید این روش، صفحتونو پایین میکشه.
چپاندن کلیدواژه شاید تونسته باشه طی سالهای گذشته موتورهای جستجو رو فریب بده، اما منجر به تجربه کاربری ضعیف و جریمه شدن سایت میشه که در نتیجه شما رو از جایگاه های بالای صفحه نتایج جستجو دورتر میکنه. 
این نوع نوشته رو روی سایتتون بکار نبرید.
2- مزرعه های لینک
مزرعه لینک به گروهی از سایتهایی میگن که همه اعضای گروه به همدیگه هایپرلینک میدن. مزرعه لینک روشیه که برای ارتقای رتبه URL در صفحه خاصی از نتایج جستجوی بکار میره. 
بعضی از مزارع لینک شامل صدها سایت میشن و هر صفحه ای که به این کار اختصاص داده میشه فهرست وار به سایر سایتهای گروه لینک میده، نه اینکه به روش طبیعی بخواد به مزرعه لینک بده. 
3- صفحات درگاهی
صفحات سایتی که مخصوص کشوندن کاربرها به سایت ساخته شدند. وقتی کاربر کلیدواژه خاصی رو تایپ میکنه، صفحه نتایج جستجو چند صفحه وب در ارتباط با اون کلیدواژه بهش نشون میده که با کلیک روی هر صفحه وب وارد اون سایت میشید. پس صفحات درگاهی اساسا فقط درگاه هایی هستن به سایت اصلی. از نظر کاربر اگه به قضیه نگاه کنید فقط طعمه هستن که کاربر رو به سایت خودشون بکشونن.
4- چرخش مقاله
یه روش دیگه سئوی کلاه سیاه چرخش مقاله یا فرایند بازنویسی مقاله برای ایجاد محتوای تازست تا از مشکلات و جریمه های محتوای تکراری در امان بمونن.
این روش کار مشخصی داره و میخواد مجبور نباشه هر روز محتوای تازه تولید کنه. محتوا معمولا خیلی ضعیف نوشته میشه و در هیچ زمینه ای چیز خاصی به خواننده یاد نمیده. این توهم رو بوجود میاره که به طور منظم داره مقاله جدید منتشر میشه، در حالی که در واقع، همون مقاله های قدیمی دارن به روش غیر ماهرانه ای بازنشر داده میشن. این کار باعث سرگیجه کاربرها میشه. موتورهای جستجو هم دیگه اونقدر زیرک شدند که حقه رو بفهمن و حتی با وجود چرخوندن مقاله باز هم متوجه کپی بودنش بشن. این کار فقط به تعداد صفحات چرخیده بی فایده اضافه میکنه و به صفحه اصلی سایت لطمه میزنه و رتبه صفحه رو پایین میاره.

  • سئوی کلاه سفید چیست؟

سئوی کلاه سفید به استفاده از روشهای بهینه سازی میگن که با محتوای خوانا، جدید و باکیفیت، به جای روباتهای موتور جستجو، به مخاطب انسانی خدمت رسانی میکنه.
کلاه سفید به عنوان روش بهینه سازی اخلاقی سایت در نظر گرفته میشه که از دستورات و راهنمایی های موتورجستجو پیروری میکنه. با این اوضاف بگید ببینم، اگه بهتون حق انتخاب بدن، شما غذای طبیعی رو انتخاب میکنید یا غذای سمی؟ روشهای کلاه سفید روی رتبه طبیعی تمرکز دارن.
در حالی که لینکهای سئوی کلاه سیاه میتونن در نتیجه تلاشهای دیجتالی آژانس ها بوجود اومده باشن، اما لینکهای کلاه سفید، لینکهای طبیعی هستن که بخاطر اشتراک گذاری محتوا از طرف انسانهای دیگه بوجود میان. نویسنده ها و وبمسترها خیلی به این لینکها علاقه نشون میدن. در واقع روشهای کلاه سفید به رتبه گرفتن طبیعی و ارگانیک توجه دارن.
روشهای زیادی برای بهینه سازی سایت کسب و کار محلی با روشهای سئوی کلاه سفید وجود داره. ما تو این مقاله 5 تا از این روشها رو براتون ذکر کردیم که میتونید برای کسب و کار کوچیکتون بکار ببندید.

  • روشهای سئوی کلاه سفید برای کسب و کارهای کوچک

1- کلیدواژه های محلی بکار ببرید
اجرای تحقیق کلیدواژه برای بهینه سازی سایت خیلی مهمه و کلیدواژه ها باید بدون دستکاری تو محتوا بکار رفته باشن. به عبارت دیگه، طبیعی بنویسید و سعی کنید کلیدواژه ها جای مناسب خودشون بکار رفته باشن. 
همیشه تحقیق کلیدواژه های محلی و جاسازی کلیدواژه های طولانی درون متن رو انجام بدید. مثلا اگه تو مشهد دوربین عکاسی میفروشید، محتواتونو مناسب کنید و در مورد کلمات “دوربین”، “مشهد” و “عکاسی” کار کنید. قطعا کلمات کلیدی مرتبط دیگه ای هم هست، اما نتایج جستجو برای هر کدوم خیلی زیاد خواهد بود. شاید مثلا بهتر باشه روی دوربین های فیلمبرداری SLR میلیمتری، مشهد تمرکز کنید.
کلیدواژه های مرتبط رو تو عنوان سایت و سایر قسمتهای صفحه هم بکار ببرید. هرچقدر هم که بخواهید من داد میزنم و میگم که مطمئن بشید که محتوا گویای یک مکالمه یا بحث طبیعی باشه. اگه نیاز به کمک بیشتری در این مورد داشتید میتونید مقاله های قبلی دارکوب رو مطالعه بفرمایید تا با نحوه استفاده از کلمات کلیدی در سایت بیشتر آشنا بشید.
به عنوان صاحب یه کسب و کار کوچیک این کار هم به نفع شماست و هم به نفع مخاطب.
وقتی تحقیق کلیدواژه رو انجام دادید، باید کاری کنید که صفحات سایتتون شناخته بشن:
2- لینکهای طبیعی بسازید
بهترین روش ساخت لینک، ساختش با اعتماده. شما که نمیخواهید مقاله هاتون روی سایتهای غیرمرتبط یا بی کیفیت لینک بشن. این اتفاق به شهرتتون لطمه میزنه و کمکی به رتبتون نمیکنه. ساخت لینک همیشه یکی از روشهای اسپم برای تبلیغ کسب و کار بوده. در واقع ساخت لینک فرصت بازاریابی خیلی خوبی در اختیار کاسبان قرار میده و یکی از قدرتمندترین روشهای سئوی کسب و کارهای کوچیکه. چند روش معتبر برای لینک سازی وجود داره که از قوانین موتورهای جستجو پیروی میکنن:

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!