download 1

سئوی منفی چیست؟

به تازگی مباحث زیادی حول سئو منفی یا negative SEO صورت گرفته است اگر چه مفهوم سئوی منفی موضوع جدیدی نیست ولی بسیاری از صاحبان کسب‌وکار ها از شنیدن سئو منفی دچار استرس و اضطراب می‌شوند و از خطرات و تأثیرات بالقوه سئو منفی بی‌اطلاع هستند. و سؤالاتی مانند سئوی منفی چیست؟ چگونه می‌توان فهمید که بر روی سایت negative SEO انجام‌شده و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ از ذهنشان خطور می‌کنید در این مطلب قصد داریم ابعاد گوناگون سئوی منفی و روش‌های پیشگیری از آن را به شما معرفی کنیم.

سئوی منفی چیست؟

سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو, به فرآیند افزایش میزان بازدید یک سایت از طریق موتورهای جستجو به طور طبیعی بدون صرف هزینه گفته می‌شود. این تکنیک سایت شما را قادر می‌سازد وقتی کسی کلمات معینی را در موتورهای جستجو وارد می‌کند، سایت شما بالاتر از میلیون‌ها وب سایت در نتایج اول جستجو دیده شود. در مقابل برای بهینه‌سازی موتور جستجو از قبل نیاز به سرمایه‌گذاری است و این امکان وجود دارد قبل از دستیابی کامل نتایج آن ماه‌ها یا سال‌ها به طول انجامد. بسیاری از کسانی که کار آنان جستجوی آنلاین است, روش نتیجه جستجوی ارگانیک را به روش‌های تبلیغات آنلاین اولویت می‌دهند. درحالی‌که سئو کلاه سفید سعی بر این دارد که با استفاده از محتوای غنی و باکیفیت به طور کاملاً طبیعی حضور قوی در نتایج جستجو داشته باشد, سئو کلاه سیاه سعی دارد تا در الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل روزنه‌های به وجود آورد تا به سرعت رتبه‌بندی سایت خود را بالا ببرد. سایت های که با چنین تکنیک های رتبه خود را بهبود داده‌اند در زمان کوتاهی توسط الگوریتم‌های موتوری‌های جستجو شناسایی‌شده و جریمه خواهند شد این جریمه می‌تواند از طریق حذف کردن دامین آن‌ها از صفحه اول یا فهرست کردن مجدد سایت آن‌ها باشد.
سئوی منفی چیست؟

سئو منفی چه زمانی اتفاق می افتد؟

سئو منفی هنگامی روی می‌دهد که شخصی آگاهانه تلاش دارد که از طریق تکنیک های سئو کلاه سیاه به سمت سایت های رقیب خود, رتبه‌بندی سایت آنان را در موتورهای جستجو پایین بیاورد. به دلیل این که موتورهای جستجو به اندازه‌ای هوشمند نیستند که تشخیص دهند که این لینک ها از سوی اشخاص ثالثی در حال انتشار هستند, سایت که مورد نظر آن‌ها بوده را جریمه می‌کند. در ادامه به تاکتیک‌های که سئو منفی طبق معمول شامل آن‌ها می‌شود اشاره می‌کنیم:
  • لینک‌‌های بی‌کیفیت و اسپم به سمت‌‌ها
  • کپی‌برداری و قرار دادن محتوای‌ شما در تمام وب به دلیل ایجاد محتوای تکراری
  • ایجاد حساب‌های کاربری غیرواقعی در شبکه‌های اجتماعی و انتشار اطلاعات نادرست درباره شرکت شما
  • لینک دهی غیر مرتبط‌‌ها و وب‌نوشت‌ها به یک‌ دیگر
طبق اعلام گوگل دیگر از طریق تکنیک های که در بالا اشاره کردیم نمی‌توان موتور جستجویش را فریب داد. و نیز اشاره نموده است که سئو منفی هم از این قاعده خارج نیست. با توجه به‌روزرسانی الگوریتم گوگل پنگوئن که به واسطه آن لینک های بی‌کیفیت و لینک های شتاب‌دهنده غیرطبیعی را جریمه می‌کند، موقعیت خود را کامل کرده است.

چگونه آگاه شویم که مورد حمله سئو منفی قرار گرفته ایم؟

بزرگ‌ترین چالش درباره سئو منفی این است که هنگامی از این خطر مطلع می‌شویم که تقریباً خیلی دیر شده است. بیشتر شرکت‌ها هنگامی متوجه می‌شوند که در خطر سئو منفی هستند که به طور غیرمنتظره ترافیک سایت آن‌ها افت می‌کند و یا با جریمه غیر خودکار از جانب گوگل روبه رو می‌شوند. تغییرات ناگهانی در میزان بازدید سایت شما می‌تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد. اگر چه تغییر در الگوریتم‌های موتورهای جستجو یا خطاهای کد نویسی ناخواسته گاها از دلایل اصلی هستند. با این وجود نشانه‌های بسیاری وجود دارند که نشان می هند سایت شما قربانی سئو منفی شده است که در ادامه به چند مورد آن اشاره‌ کرده‌ایم:
  • افزایش ناگهانی تعداد لینک دهی‌های به سایت شما
  • لینک دهی های غیر مرتبط یا از سایت های خارجی؛ برای مثال، اگر شما سایتی درباره تکنولوژی دارید و ناگهان لینک دهی های از سایت های غیراخلاقی و شرط‌بندی یا سایت های به زبان‌های دیگر دریافت می‌کنید, این ظن وجود دارد که فردی در حال اسپم کردن سایت شما است.
  • تعداد بالا و غیرمعمول از لینک‌هایی که به وسیله کلمات کلیدی پست‌های وبلاگ یا وب‌سایت‌های دیگر پر شده باشند.
همه لینکچگونه سئو کنیم؟ دهی های غیر مرتبط در ظاهر بد نیستند و موتورهای جستجو به خوبی آگاه هستند که سایت شما ممکن است به ناچار برخی از لینک های غیرطبیعی را به خود جذب کند. تنها رفتاری که لازم است انجام دهید این خواهد بود که مراقب باشید لینک های اسپم چه تعداد و با چه سرعتی در حال ظهور هستند.

ابزارهایی کنترل سئو منفی

ابزارهای مختلفی وجود دارند که شما را قادر می‌سازند به کمک آن‌ها بک لینک های سایت خود را تحت کنترل قرار دهید در ادامه به مشهورترین آن‌ها اشاره می‌کنیم: ابزارهای کنسول جستجوی گوگل: گزارش کاملی از بک لینک های وب سایت شما را نمایش می‌دهد. این ابزار همچنین کمک می‌کند تا از هک شدن؛ویروسی شدن یا جریمه دستی سایت خود اطلاع پیدا کنید. Authority Labs: رتبه‌بندی سایت شما را بر اساس کلمات کلیدی مختلف نمایش می‌دهد اگر شاهد افت ناگهانی رتبه سایت در کلمات کلیدی خود شدید احتمال دارد به دلیل حمله اسپم به آن باشد. Monitor Backlinks نظارت بر بک لینک های سایت: این ابزار گزارش کاملی از بک لینک های جدید سایت را به شما ارسال می‌کنید با استفاده از این ابزار می‌توانید به راحتی لینک های اسپم را هنگام عمل خنثی کرد.

درصورتی‌که مورد حمله قرار گرفتیم، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

موتور جستجوی گوگل راه‌های مقابله با سئو منفی برای کسب و کارها را آسان نموده است, کافی است با استفاده از ابزار (Disavow Tools) به گوگل اعلام کنید که یک سری از لینک های منتخب شما که شامل الگوی رتبه‌بندی سایت شما هستند را نمی‌خواهید و مایل به حذف آن‌ها هستید. بهترین راهبرد این است که به طور منظم بک لینک های سایت خود را بررسی کنید تا بتوانید بر فهرست کلی سایت خود تسلط داشته باشید در چنین مواردی سرچ کنسول گوگل بهترین راه حل است اگر چه تنها نمونه‌ای از فهرست کل لینک های سایت شما را نمایش می‌دهد. برای داشتن فهرستی کامل از بک لینک های خود می‌توانید از ابزارهای پرمیوم نظیر Ahrefs، SEOMoz،Majestic SEO بهتر خواهند بود.
درک مفاهیم سئو با استفاده از علم پزشکی
درک مفاهیم سئو با استفاده از علم پزشکی
نتیجه‌گیری کلی:
برای بسیاری از افراد شنیدن سئوی منفی به نظر ترسناک می‌آید, اما در نظر داشته باشید شانس افرادی که کسب‌وکار شما را مورد هدف قرار می‌دهند بسیار کم است. و گوگل به صورت مکرر اعلام کرده است که صاحبان کسب‌وکار ها نباید نگران تأثیرات بالقوه سئوی منفی باشند. گاها اسپمر های کلاه سیاه می‌توانند رتبه‌بندی شما را در موتورهای جستجو تغییر دهند ولی نمی‌توانند اعتماد مشتریان در مورد شما را تغییر دهند. بنابراین با راهکارهای که در بالا ذکر کردیم می‌توانید به صورت فعالانه و قدم به قدم از اشخاصی که در صدد تخریب برند شما هستند پیشی بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!