images 24

تولید محتوا و کپی رایتینگ دو اصطلاحی هستند که در چند سال اخیر بسیار به آن‌ها توجه شده است و به طور کلی برای جذب مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی هریک دارای هدف متفاوتی هستند. شاید از دید کلی کپی رایتینگ و محتوا بسیار شبیه به یکدیگر باشند، ولی حقیقت آن است که کپی رایتینگ زیر مجموعه بازاریابی محتوا قرار می‌گیرد و هدف از آن، این است که در بازه زمانی بسیار کوتاهی بتوانیم مخاطب را به خود جذب کنیم، خواه با یک کلمه خواه با یک جمله تاثیرگذار. کپی رایتینگ شغلی است که با ظهور علم تبلیغات و بازاریابی به وجود آمد و مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت.

کپی رایتر به کسی می‌گویند که با تکیه بر فنون نویسندگی و علوم بازاریابی برای افراد، شرکت‌ها،‌ برندها (و یا به طور کلی هر مجموعه‌ای که قصد فروش کالا یا خدمات داشته باشد) مطلب می‌نویسد. به عبارت دیگر کپی‌رایتر، نویسنده‌ای است که به‌قصدِ بازاریابی مؤثرتر و فروش بیشتر محصول/خدمات، محتوای مفید (و حتی کوتاه) تولید می‌کند. این اولین قدم جهت آگاهی از تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا بود.

در بازاریابی محتوا نیز هدف تولیدکننده تهیه‌ی یک محتوای مؤثر برای جلب نظر مخاطب با چاشنی توجه به یک برند خاص است. در حقیقت اصل هدف در بازاریابی محتوا این است که محتوا ابتدا برای کاربر مفید، کاربردی و آموزنده باشد، سپس او را به سمت برند خاصی هدایت کند. نوشتن مطالب با هدف بازاریابی محتوا باید بسیار توصیفی، منحصربه‌فرد و علمی باشد. برخلاف کپی‌رایت که باید تا حد امکان جملات مختصر بوده و سریع تأثیر لازم را بر خواننده بگذارند.

بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد شامل:

  • پست‌های وبلاگی
  • مقالات
  • محتوای ویدیویی
  • محتوای صوتی
  • کتاب‌های الکترونیک
  • ایمیل‌های خبری
  • گزارش‌های موضوعی
  • پادکست‌ها

تمام این موارد فرصت‌هایی است که تولیدکننده‌ی محتوا می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. بازاریابی محتوا روشی است که در آن مخاطبی که در اینترنت به دنبال محصول خاصی می‌گردد با مشاهده‌ی محتوا یا مطالعه‌ی آن به‌تدریج به قابل‌اعتماد بودن یک برند پی می‌برد و آن را برای خرید انتخاب می‌کند.

تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا

مهم‌ترین تفاوت‌های کپی رایتینگ و بازاریابی محتوا

  1. اولین تفاوت در هدف‌گذاری این دو موضوع است.

شاید مهم‌ترین تفاوت کپی‌رایت و بازاریابی محتوا در هدف‌گذاری این دو مقوله باشد. در حقیقت قصد بازاریابی محتوا این است که با توضیحات جامعی که در خصوص یک محصول یا خدمات می‌دهد ابتدابه‌ساکن برای مخاطب مفید باشد، سپس در مرحله‌ی دوم این توضیحات جامع نقش طعمه‌ای را بازی کند که نظر مشتری را به یک برند خاص جلب کرده و او را به اطمینان این برساند که محصول انتخابی او یکی از بهترین‌ها است.اما در کپی‌رایت همواره اولویت با سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری مشتری است و بهترین حالت آن است که پیام نوشته‌شده به‌اندازه‌ای قدرتمند باشد که مخاطب را خیلی زود راضی به کلیک کردن روی گزینه‌ی خرید کند.

  1. شیوه‌ی تولید کپی رایتینگ و بازاریابی محتوا متفاوت است.

کپی رایتینگ در حقیقت هنر به‌کارگیری کلمات و چینش درست و تأثیرگذار آن‌ها در جمله است اما بازاریابی محتوا تهیه‌ی یک محتوای کاملاً علمی است که باید ریشه و بنیان درست و البته قابل‌اثباتی داشته باشد.

  1. رسانه‌های نشر این دو موضوع متفاوت است.

فضایی که می‌توان در آن کپی رایتینگ را منتشر کرد محدود به بروشور، بیلبورد، بنر و صفحات اصلی وب‌سایت‌ها است. در حقیقت به دلیل آن‌که کپی‌رایت مختصر و در قالب خاصی نوشته می‌شود نمی‌توان از هر فضایی برای انتشار آن استفاده کرد. اما در خصوص بازاریابی محتوا به دلیل تنوع بسیاری که در تولید محتوا در قالب‌هایی مختلف مثل متن، عکس، اینفوگرافیک، صدا و تصویر وجود دارد، رسانه‌های بسیاری برای نشر محتوا در دسترس است.

  1. بازاریابی محتوا اهداف بیشتری را دنبال می‌کند.

کپی‌رایت تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن فروش بیشتر است اما اهداف بازاریابی در این موضوع خلاصه نمی‌شود. بازاریابی محتوا می‌خواهد بازدید از یک وب‌سایت افزایش یابد، ترافیک وب‌سایت بالا برود، نرخ تبدیل مخاطب به مشتری و مشتری به مشتری ثابت رو به فزونی باشد، نام یک برند بیشتر بر سر زبان‌ها بیفتد و درنهایت هرروز افراد نمره‌ی بهتری به اعتبار یک برند بدهند.

download 22

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!