اسپم

آشنایی کامل با مفهوم اسپم در اینترنت

وقتی به اسپم فکر می کنید چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ ممکن است برای کسانی که اولین بار این اصطلاح را میشنوند جدید و عجیب باشد و ذهنتان با هر موضوعی درگیر شود اما تعریف و مفهوم اسپم چیست؟ مفهوم اسپم در چه مورد صدق میکند؟

اسپم به ارسال پیام های انبوه و آزاردهنده در یک زمان بدون رضایت گیرندگان غالباً با هدف تبلیغاتی گفته می شود که می توانند از طریق پیام های متنی، تماس های تلفنی یا رسانه های اجتماعی نیز توزیع شوند و در برخی موارد نیز تهدید کننده هستند.

هر شخصی که بیش از چند ثانیه را در اینترنت سپری کرده باشد با اسپم مواجه شده است. این به ظاهر بخشی جدایی ناپذیر از تجربه اینترنت است، چیزی که ما آن را به عنوان موردی عادی میپذیریم؛ اما چگونه می توانیم اسپم را تعریف کنیم؟

اسپم پیام هایی نا خواسته و آزار دهنده است که در عین حال یک تهدید به شمار می آید؛ در حالی که بسیاری از ما ممکن است فکر کنیم به اندازه کافی اطلاعات مناسبی داریم تا بتوانیم هر شکلی از آن را تشخیص دهیم، ارسال‌کنندگان اسپم به طور مرتب روش‌ها و پیام‌های خود را برای فریب قربانیان احتمالی به‌روزرسانی می‌کنند؛ واقعیت این است که همه ما دائماً مورد حمله مجرمان سایبری هستیم؛ باور نمی کنید؟ می توانید همین الان نگاهی به صندوق ورودی ایمیل خودتان بی اندازید و با پیام های ناخواسته بسیاری رو به رو می شوید.

تعریف اسپم

SPAM مخفف Send and Posting Advertisement in Mass است؛ اسپم هر نوع ارتباط دیجیتال نا خواسته ای است که به صورت انبوه برای هزاران نفر در یک زمان بدون رضایت گیرندگان برای دریافت آن ارسال می شود. اغلب اسپم ها از طریق ایمیل ارسال می شوند، اما می توانند از طریق پیام های متنی، تماس های تلفنی یا رسانه های اجتماعی نیز توزیع شوند، اکثر مواقع هکرها به این امید که اطلاعات شخصی یا مالی شما را به سرقت ببرند پیام های اسپم می فرستند.

داستان تاریخی اسپم

آقای گری فورک کسی بود که در سال ۱۹۷۸ ششصد نامه به کاربران ارسال کرد؛ آن هم با هدف تبلیغ شرکتش! می توانیم گری فورک را به عنوان اولین اسپمر تاریخ بشناسیم!

اگر بخواهیم ارسال اسپم را از نظر فنی بررسی کنیم، باید بگوییم که این کار عملا از نظر فنی هزینه ای ندارد و به همین دلیل است که شرکت های بازاریابی تمایل دارند تا از این روش استفاده کنند.

مورد دیگری که باعث می شود شرکت های بازاریابی از این روش استفاده کنند، این است که از نظر فنی این کار مشکلی ایجاد نمی کند و به همین دلیل به این کار روی می آورند.

کشور های مختلف در تلاش برای ایجاد قوانین و مقرراتی هستند که با این هرزنامه ها مبارزه کنند.

در حال حاضر می توایند با گزارش هرزنامه یا spam report فرستنده اسپم را گزارش کرد.

 اسپم در اینترنت
اسپم در اینترنت

اسپمر کیست؟

اسپمر همان کسی است که ایمیل ها یا پیامک های اسپم را به دیگران ارسال می کند. اسپمر در عرض چند روز یا چند هفته، نامه های الکترونیکی یکسان را به گیرندگان ارسال می کند.

البته این کار ممکن است به صورت خودکار انجام گیرد و فرد خاصی پشت این کار نباشد.

انواع اسپم

ارسال کننده های اسپم از اشکال ارتباطی بسیاری برای ارسال انبوه پیام های ناخواسته خود استفاده می کنند؛ برخی از این ها، پیام های بازاریابی هستند که کالاهای ناخواسته را می فروشند. انواع دیگر پیام‌های اسپم می‌توانند بدافزار را گسترش دهند، شما را فریب دهند تا اطلاعات شخصی را فاش کنید، یا شما را بترسانند که گمان کنید برای رهایی از مشکل باید هزینه پرداخت کنید.

فیلترهای هرزنامه ایمیل، بسیاری از این نوع پیام‌ها را دریافت می‌کنند و شرکت‌های مخابراتی اغلب به شما در مورد «خطر اسپم» از تماس‌گیرندگان ناشناس هشدار می‌دهند؛ چه از طریق ایمیل، پیامک، تلفن یا رسانه های اجتماعی، برخی از پیام های هرزنامه دریافت می شوند. اگر قصد دارید انواع اسپم را بشناسید و از این تهدیدات اجتناب کنید؛ در بخش زیر چندین حالت از اسپم نام برده شده است که بهتر است به آنها توجه داشته باشید:

ایمیل های فیشینگ و اسپم

ایمیل‌های فیشینگ نوعی از اسپم هایی هستند که مجرمان سایبری برای بسیاری از افراد ارسال می‌کنند، به این امید که چند نفر را به دام انداخته باشند؛ ایمیل‌های فیشینگ قربانیان را فریب می‌دهند تا اطلاعات حساسی مانند ورود به وب‌سایت یا اطلاعات کارت اعتباری را از دست بدهند؛ عمل فیشینگ ساده‌ترین و در عین حال خطرناک‌ ترین و مؤثرترین نوع حمله سایبری است؛ به آسیب پذیرترین و قدرتمندترین رایانه روی کره زمین؛ یعنی ذهنیت انسان را مورد حمله قرار میدهد!

به منظور آشنایی هر چه بیشتر با اسپم فیشینگ میتوانید مقاله ای تحت عنوان: فیشینگ چیست؟ از آسام سرور را نیز مورد مطالعه قرار دهید❗

 

جعل ایمیل

ایمیل ها در جهت انجام کاری از طرف شما فرستنده قانونی جعل یا تقلید می کنند؛ کلاهبرداری هایی که به خوبی اجرا شده اند، حاوی نام تجاری و محتوای آشنا هستند، اغلب به عنوان یک شرکت بزرگ معروف مانند پی پال یا اپل!

پیام های اسپم رایج جعل ایمیل عبارت‌اند از:

  • درخواست پرداخت فاکتور معوق
  • درخواستی برای بازنشانی رمز عبور یا تأیید حسابتان
  • تأیید خریدهایی که انجام نداده‌اید
  • درخواست اطلاعات صورتحساب به روز

 

کلاهبرداری های پشتیبانی فنی

در یک کلاهبرداری با پشتیبانی فنی، پیام اسپم نشان میدهد که شما یک مشکل فنی دارید و باید با تماس با شماره تلفن یا کلیک کردن روی پیوند موجود در پیام با پشتیبانی فنی تماس بگیرید؛ مانند جعل ایمیل، این نوع از اسپم ها اغلب می گویند که از یک شرکت فناوری بزرگ مانند مایکروسافت یا یک شرکت امنیت سایبری مانند Malwarebytes هستند.

اگر فکر می‌کنید مشکل فنی یا بدافزاری در رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند خود دارید، همیشه باید برای یافتن اطلاعات تماس قانونی و وب‌سایت رسمی شرکتی که می‌خواهید برای پشتیبانی فنی با آن تماس بگیرید، حضوری مراجعه کنید؛ پشتیبانی فنی از راه دور اغلب شامل دسترسی از راه دور به رایانتان برای کمک به شما است و مطمئناً که نمی خواهید تصادفاً این دسترسی را به یک کلاهبردار پشتیبانی فنی بدهید.

کلاهبرداری های رویداد فعلی

برای جلب توجه شما برخی از کلاهبرداران در پیام های اسپم از موضوعات داغ در اخبار استفاده می کنند، در سال ۲۰۲۰، زمانی که جهان با همه‌گیری کووید-۱۹ مواجه بود و مشاغل خانگی افزایش یافت، برخی از کلاهبرداران پیام‌های اسپم ارسال کردند که وعده مشاغل از راه دور را می‌دادند که با بیت کوین پرداخت می‌شد؛

در همان سال، یکی دیگر از موضوعات پرطرفدار اسپم مربوط به ارائه تسهیلات مالی برای مشاغل کوچک بود، اما کلاهبرداران در نهایت جزئیات حساب بانکی را درخواست کردند؛ عناوین اخبار می توانند جذاب باشند، اما در مورد پیام های اسپم احتمالی مراقب باشید.

کلاهبرداری با پیش پرداخت

این نوع هرزنامه احتمالاً برای هر کسی که از دهه ۹۰ یا ۲۰۰۰ از ایمیل استفاده می کند آشنا است، این نوع از اسپم ها برای سال‌های متمادی فرستنده پیام بودند، اگر ابتدا پیش پرداخت نقدی ارائه کنید، وعده پاداش مالی را به شما می‌دهند؛ فرستنده معمولاً نشان می دهد که این پیش پرداخت نقدی نوعی هزینه پردازش یا پول هنگفت برای باز کردن قفل مبلغ بزرگ‌تر است، اما پس از پرداخت، آن‌ها ناپدید می شوند، برای شخصی‌تر کردن آن، نوع مشابهی از کلاهبرداری شامل این است که فرستنده وانمود می‌کند یکی از اعضای خانواده است و برای برطرف کردن مشکل خود به پول نیاز دارد، اما اگر پرداخت کنید، متأسفانه نتیجه خوبی را دربر نخواهد داشت.

اسپم بد افزار Malspam

«اسپم بدافزار» یا «اسپم مخرب»،مخفف malspam یک پیام هرزنامه است که بدافزار را به دستگاه شما تحویل می‌دهد، خوانندگان ناآگاهی که روی یک پیوند کلیک می‌کنند یا یک پیوست ایمیل را باز می‌کنند، با نوعی بدافزار از جمله باج‌افزار، تروجان‌ها، ربات‌ها، دزدان اطلاعات، رمزارزها، جاسوس‌افزارها و کی لاگرها مواجه می‌شوند؛ یک روش رایج تحویل، گنجاندن اسکریپت های مخرب در یک پیوست از نوع آشنا مانند یک سند Word، فایل PDF یا ارائه پاورپوینت است، پس از باز شدن پیوست، اسکریپت ها اجرا می شوند و بار بدافزار را بازیابی می کنند.

تماس ها و پیامک های اسپم

آیا تا به حال یک تماس نا آشنا و خودکار دریافت کرده اید؟ این تماس نیر به نوعی اسپم است، پیام متنی از طرف یک فرستنده ناشناس که از شما می خواهد روی یک پیوند ناشناس کلیک کنید؟ به این پیام متنی اسپم یا “smishing” گفته می شود که ترکیبی از پیامک و فیشینگ است.

اگر در سیستم اندروید یا آیفون خود تماس‌ها و پیام‌های اسپم دریافت می‌کنید، اکثر اپراتورهای اصلی گزینه‌ای برای گزارش هرزنامه به شما می‌دهند، مسدود کردن شماره ها راه دیگری برای مبارزه با هرزنامه تلفن همراه است.

 اسپم در اینترنت
اسپم در اینترنت

اسپم یا هرزنامه در ایمیل به چه معناست؟

به ایمیل هایی که به صورت انبوه فرستاده می شوند و دریافت کنندگان تمایلی به دریافت ایمیل ندارند، ایمیل هرزنامه می گویند.

آمار نشان داده اند که ۸۰ الی ۸۵ درصد ایمیل هایی که ارسال و دریافت می شوند اسپم هستند؛ در برخی از منابع این عدد را بالای ۹۵ درصد در نظر گرفته اند.

چرا نباید ایمیل هایی به پوشه اسپم ارسال می شوند را باز کرد؟

تا جایی که می توانید از باز کردن پوشه اسپم ایمیل هایتان خودداری کنید؛ دلیل این موضوع نیز این است که این ایمیل ها لینک های تبلیغاتی مخربی و بدافزارهایی در ایمیل ها دارند که ممکن برایتان گران تمام شود.

بخش پوشه هرزنامه در ایمیل کجاست؟

هرزنامه ها عموما دارای یک پوشه هستند که در نوار کنار صفحه و در همان ستونی که صندوق ورودی یا همان inbox قرار گرفته است، قرار گرفته است.

موتورهای جست و جو با هدف اسپم

موتورهای جست و جو با هدف اسپم یا همان اسپم دکسینگ، عملکردی است که برای تقویت و افزایش شانس صفحات html را بر روی لیست اعتباری موتورهای جست و جو اطلاق می شود.

روشی که این سایت ها برای افزایش رتبه سایت ها در موتور های جستجو استفاده می کنند، سئو کلاه سیاه است. جالب است بدانید که بیشتر موتورهای جستجو الگوریتم های جستجویشان را برای پیشگیری کردن از تاکتیک های اسپم دکسینگ تقویت کرده اند.

هرزنامه وبلاگی

در سال ۲۰۰۳ بود که هرزنامه وبلاگی با نوشتن مطالب تجاری در نرم افزارهای متحرک وبلاگی و با تکرار کردن این مطالب در وبلاگ ها مورد توجه قرار گرفت. دلیلش این بود که می‌شد بیش از یک لینک برای این سایت های اسپمر تهیه کرد.

اسپم انجمنی

هرزنامه انجمنی نیز نوعی از مفهوم اسپم در اینترنت است که در بسیاری از انجمن های گفتگو مشاهده می شود و گاهی به عنوان یک دردسر و گاهی هم به عنوان سرگرمی شناخته می شود.

احتمالا با این نوع اسپم ها بسیار مواجه شده اید که کاربرانی که در زیر سوالاتی که در انجمن ها پرسیده می شود پاسخ هایی را قرار می دهند که ارتباطی با پرسش ندارد و بحث را به بیراهه می کشانند و گاه جنبه تبلیغاتی پیدا می کنند.

هدف پشت انتشار اسپم ها چیست؟

پشت انتشار اسپم ها اهداف متنوعی وجود دارد؛ هرچند که بیشتر اسپم ها با اهداف تجاری به وجود می آیند و انتشار پیدا می کنند؛ اما در این بین اسپم هایی نیز وجود دارند که با اهداف غیر تجاری مانند اعلانات و آگهی های مختلف در مورد موارد سیاسی و مذهبی انتشار پیدا می کنند.

هزینه هایی اسپم در پی  دارد

ارسال اسپم علاوه بر این که هزینه هایی را به صورت مستقیم در پی دارد، هزینه هایی را نیز به صورت غیرمستقیم در پی دارد.

هزینه های مالی ارسال اسپم شامل استفاده از کامپیوتر، منابع شبکه، از دست رفتن زمان و نیاز به منابع انسانی بیشتر است. هزینه های دیگری که ارسال هرزنامه در پی دارد را باید به موارد زیر اشاره کرد:

روش هایی که ارسال کنندگان اسپم برای این دست پیام ها دارند، هزینه هایی برای اجرا کردن قوانین مربوط اسپم و پیشگیری از هدر رفت منابع مالی می شود.

هزینه های غیر مستقیم دیگری که ارسال هرزنامه دارد، شامل سرقت های مالی و سرقت داده ها، سرقت هویت، سرقت خلاقیت دیگران، انتشار ویروس و بدافزار، آلوده سازی فایل ها، کلاهبرداری و فروش تقلبی می شود.

نتیجه دیگری که هرزنامه ها در پی دارند، این است که موتورهای جست و جو با صفحات بی محتوایی پر می شوند که هزینه جستجوهای انجام شده را بالا می‌برد.

اسپم کردن هزینه های زیادی را برای اسپمر دارد؛ دلیل این موضوع نیز این است که انجام اسپم، سیاست های کلی ارائه دهندگان خدمات دهندگان اینترنت را نقض می کنند و به همین دلیل  اسپمر ها سال های زیادی را زحمت می کشند تا بتوانند منشا اسپم‌شان را پنهان کنند.

عموما از پروکسی های ناامن برای ارسال ایمیل های اسپم، یوزنت و پیام های آنی استفاده می شود.

اسپمر ها عموما از اطلاعات دروغین استفاده می کنند؛ گاهی حتی از شماره کارت های دزدی برای پرداخت کردن حساب های استفاده می کنند. دلیل این موضوع نیز این است که اگر حساب جعلی‌شان برملا شد، به راحتی از حسابی به حساب دیگر کوچ کنند.

هرزنامه سئو

به عنوان spamdexing شناخته می شود، این روش، سوء استفاده از راه های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای بهبود رتبه بندی جستجو برای وب سایت هرزنامه است، ما می توانیم هرزنامه های سئو را به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

  • هرزنامه محتوا: ارسال‌کنندگان هرزنامه صفحات خود را پر از کلمات کلیدی محبوب، که معمولاً به وب‌سایتشان مرتبط نیستند، پر می‌کنند تا سعی کنند سایت خود را در جستجوی آن کلمات کلیدی رتبه‌بندی کنند، دیگران محتوای موجود را بازنویسی می‌کنند تا صفحات خود را اساسی‌تر و منحصربه‌فردتر جلوه دهند.
  • هرزنامه پیوند: اگر با یک نظر وبلاگ یا پست فروم مواجه شده اید که با پیوندهای نامربوط پر شده است، با هرزنامه پیوند مواجه شده اید، هرزنامه‌نویس سعی می‌کند از مکانیک SEO معروف به «بک لینک» برای هدایت ترافیک به صفحه خود سوء استفاده کند.

تفاوت اسپم با فیشینگ

تفاوت بین هرزنامه و فیشینگ در هدف ارسال کننده اسپم (فیشر) نهفته است، هرزنامه‌ها آزاردهنده هستند، اما معمولاً تبلیغاتی هستند و قصد آسیب رساندن به شما را ندارند، آن‌ها محصولی برای فروش دارند و به این نتیجه رسیده اند که ارسال پیام های اسپم یک تکنیک مؤثر برای تبلیغ محصول، پیشنهاد یا خدمات آن‌هاست. (البته، آن محصولات و خدمات ممکن است کیفیت پایین یا تقلبی داشته باشند)

از سوی دیگر، فیشرها از طریق فریب و یا استفاده از بدافزار، به دنبال اطلاعات شخصی حساس شما مجرمان سایبری هستند؛ مانند پیام های اسپم، کلاهبرداری های فیشینگ اغلب به صورت انبوه ارسال می شوند، اما با اهداف پلیدتری که ممکن است شامل کلاهبرداری، سرقت و حتی جاسوسی شرکتی باشد.

 اسپم در اینترنت
اسپم در اینترنت

چگونه ارسال کنندگان اسپم اطلاعات شما را دریافت می کنند؟

سؤال اینجاست که فرستنده های اسپم چطوری می توانند آدرس و اطلاعات ما را برای ارسال پیام های اسپم پیدا کنند؟ حقیقت ناامید کننده این است که بسیاری از شرکت ها با فروش آدرس ایمیل و سایر اطلاعات تماس شما به اشخاص ثالث، کسب درآمد می کنند.

همچنین ارسال کننده های اسپم؛ برنامه‌هایی که به‌طور خودکار وب‌سایت‌هایی را به دنبال نماد @ هستند می نویسند، معمولاً با یک آدرس ایمیل مرتبط است؛ آن‌ها این اطلاعات را ذخیره و یک لیست بزرگ ایجاد می کنند، سپس شما را با پیام های اسپم غرق می کنند؛ حتی ممکن است آن لیست را به سایر اسپمرها بفروشند تا آن‌ها نیز بتوانند همین کار را انجام دهند.

یا ارسال کنندگان هرزنامه ایمیلی را می نویسند که به نظر می رسد از طرف شخصی آشنا برای گرفتن داده های شما آمده است، ممکن است فکر کنید که از بانک یا شرکت کارت اعتباری شما می آید، اما اگر اعتبار ورود خود را وارد کنید، ضربه های کلید شما را ضبط می کنند و اطلاعات شما در دست اسپمر ها قرار می‌گیرد.

ارسال کنندگان اسپم در مقابل ارسال ایمیل ها به هرکسی که در دسترسشان هستند؛ هیچ هزینه‌ای نمی پردازند، اگر تنها تعداد انگشت شماری از گیرندگان به کمپین پاسخ مثبت دهند، ارسال کننده هرزنامه به راحتی بازگشت سرمایه خود را مشاهده خواهد کرد.

از آنجایی که اکثر ارسال کنندگان اسپم برای پنهان کردن هویت خود از گیرندگان و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی از جعل استفاده می کنند، مسئولیت پذیر نگه داشتن آن‌ها در قبال اقدامات خود دشوار است، ریسک‌ها و هزینه‌های کم، هرزنامه را به گزینه‌ای جذاب برای تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان کم‌دقت تبدیل می‌کند.

فیلتر اسپم چیست؟

نرم افزار فیلتر اسپم ابزاری است که توسط سرورهای ایمیل برای جلوگیری از پیام های ایمیل ناخواسته (اسپم) استفاده می شود، در بیشتر موارد، از فرستنده یا عبارات خاصی در موضوع ایمیل و محتوای متن برای شناسایی از طریق این فیلتر استفاده می شود؛

این فیلترها در تلاش هستند تا پیام های اسپم را شناسایی و از ورود آن ها به صندوق پستی شما جلوگیری کنند، این امکان وجود دارد که یک فیلتر اسپم تطبیقی ​اشتباهات خود را در تشخیص اسپم اصلاح نماید و با استفاده از عبارات یا تاکتیک هایی که در هرزنامه استفاده می شود، بهتر و دقیق تر در شناسایی اسپم ها عمل کند.

برای عبور از فیلترهای اسپم تطبیقی، هرزنامه‌نویسان هر روز از انواع تکنیک‌ها و رویکردهای پیچیده استفاده می‌کنند، برای مثال، آن‌ها از استراتژی‌هایی مانند پنهان کردن پیام‌ها در متن های بی ضرر برای رویکردهای هوشمندانه‌تر استفاده می‌کنند که هدف آن ها ایجاد اختلال در تشخیص پیام های اسپم از غیر آن است که ممکن است باعث شود فیلترها، پیام های اسپم با کلمات بی ضرر را نشانه اسپم نداند و اجازه عبور دهند و برعکس پیام های عادی و ارزشمند را به عنوان اسپم شناسایی کند و در این صورت است که عملکرد فیلتر ضعیف و نادرست خواهد شد.

 

چگونه در برابر اسپم از خود محافظت کنیم؟

اگرچه به طور کلی اجتناب از هرزنامه امکان پذیر نمیباشد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری یا فیشینگ از پیام هرزنامه انجام دهید:

یاد بگیرید که فیشینگ را شناسایی کنید: همه ما ممکن است قربانی حملات فیشینگ شویم و بدون توجه به صورت عجولانه ای روی یک پیوند مخرب کلیک کنیم. اگر نوع جدیدی از حمله فیشینگ ظاهر شود، ممکن است به راحتی آن را تشخیص ندهیم، برای محافظت از اطلاعات خود، یاد بگیرید که برخی از نشانه‌های کلیدی را بررسی کنید که نشان می‌دهد پیام اسپم فقط آزاردهنده نیست، بلکه یک تلاش برای فیشینگ است!

آدرس ایمیل فرستنده: برای شناسایی قانونی بودن ایمیلی از طرف شرکت، دامنه شرکتی که ادعا می کند نماینده آن است باید با آدرس ایمیل فرستنده مطابقت داشته باشد، گاهی اوقات این‌ موارد واضح هستند، اما د رمواردی دیگر نیز تغییرات کمتر قابل توجه هستند، مانند example@paypa1.com به جای paypal.com!!

اطلاعات شخصی از دست رفته: اگر مشتری شرکتی هستید، اطلاعات شما باید در اختیار آن شرکت باشد که برخی از شرکت های نامعتبر می توانند به روش های مختلف از آن سوءاستفاده کنند، به خصوص در پیام هایی که از طرف شرکتی است که با آن تجارت دارید؛ دریافت ایمیلی مبنی بر قفل شدن حساب شما یا بدهکار بودن شما باعث نگرانی می شود و گاهی اوقات برای رفع مشکل عجله می کنیم تا روی پیوند کلیک کنیم، اگر فیشینگ باشد، دقیقاً همان چیزی است که فرستنده می‌خواهد، بنابراین مراقب باشید و بررسی کنید که آیا ایمیل عمومی است یا به طور خاص به شما خطاب شده است.

پیوندها: مراقب همه پیوندها، از جمله گزینه های موجود در ایمیل باشید، عاقلانه است؛ در صورتی که پیامی از شرکتی دریافت می‌کنید که با آن حساب کاربری دارید، به جای اینکه بدون تأیید اولیه فقط روی پیوند موجود در پیام کلیک کنید، وارد حساب خود شوید تا ببینید آیا پیامی در آنجا وجود دارد یا خیر؛ می توانید در جهت پیگیری قانونی بودن پیامی که دریافت کردید با شرکت تماس بگیرید؛ اگر در مورد پیامی شک دارید، روی هیچ پیوندی کلیک نکنید!

اشتباهات گرامری: همه ما این نوع اشتباهات را مرتکب می شویم، اما شرکتی که پیام های قانونی ارسال می کند، احتمالاً خطاهای نگارشی، گرامری ضعیف و املایی ندارد، این‌ موارد نیز می توانند پرچم قرمز دیگری باشند که نشان می دهند ایمیل ممکن است مشکوک باشد.

پیشنهادات خیلی خوب تا واقعی: بسیاری از پیام های فیشینگ وانمود می کنند که از طرف شرکت های بزرگ و معروف هستند، به این امید که خوانندگانی را که اتفاقاً با این شرکت تجارت می کنند به دام بی اندازند، سایر تلاش‌های فیشینگ چیزی را به صورت رایگان مانند پول نقد یا یک جایزه مطلوب ارائه می‌دهند و این می تواند هشداری باشد که یک پیام اسپم به جای اینکه چیزی به شما بدهد، سعی دارد چیزی از شما دریافت کند.

پیوست‌ها: لازم است قبل از دانلود یا باز کردن پیوستی احتیاط کنید؛ مگر اینکه در انتظار ایمیلی با پیوست‌ها باشید؛ استفاده از برنامه ضد بدافزار می تواند با اسکن فایل هایی که دانلود می کنید به جلوگیری از دانلود بدافزار کمک کند.

گزارش اسپم: ارائه دهندگان ایمیل در فیلتر کردن اسپم ها بسیار خوب عمل کرده اند، می توانید پیام های ارسالی در صندوق ورودیتان را گزارش دهید، این موضوع در مورد تماس‌های اسپم و پیام‌های متنی نیز صادق است، زیرا بسیاری از اپراتورها به شما امکان گزارش اسپم را نیز می‌دهند؛ اغلب در همان مرحله با گزارش پیام می توانید فرستنده را مسدود کنید.

گزارش اسپم می تواند به ارائه دهنده ایمیل یا شرکت مخابراتی شما در تشخیص هرزنامه کمک کند؛ یکی دیگر از گام‌های مفید این است که فرستنده‌های آشنا را به طور فعال به فهرست مخاطبین خود اضافه کنید.

استفاده از احراز هویت دو عاملی (2FA): با احراز هویت دو مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای، حتی اگر نام کاربری و رمز عبور شما از طریق یک حمله فیشینگ به خطر بیفتد، مجرمان سایبری نمی‌توانند نیازهای احراز هویت اضافی مرتبط با حساب شما را دور بزنند، فاکتورهای احراز هویت اضافی شامل سؤالات مخفی یا کدهای تأیید ارسال شده به تلفن شما از طریق پیام متنی است.

امنیت سایبری را نصب کنید: در صورتی که روی پیوند بدی کلیک کنید یا بدافزاری را دانلود کنید که از طریق هرزنامه برای شما ارسال شده است، نرم افزار امنیت سایبری بدافزار را شناسایی کرده و قبل از اینکه بتواند به سیستم یا شبکه شما آسیب برساند، آن را خاموش می کند.

 اسپم در اینترنت
اسپم در اینترنت

نکاتی دیگر برای متوقف کردن ایمیل های اسپم

اسپم بخشی قابل مشاهده از زندگی دیجیتال روزانه شما نمیباشد، با چند نکته و ترفند ساده، می توانید یاد بگیرید که چگونه ایمیل های اسپم را متوقف کنید و همچنین میزان ارسال هرزنامه های عمومی را کاهش دهید، در همان زمان، خواهید آموخت که چگونه ایمیل های اسپم را با جلوگیری از نمایش آن‌ها در صندوق ورودی خود مسدود کنید.

از عملکرد گزارش اسپم ایمیل خود استفاده کنید

اکثر ارائه دهندگان ایمیل محبوب یک دکمه مفید دارند که می توانید با کلیک بر روی آن ایمیل را به عنوان اسپم گزارش کنید. با انجام این کار، می توانید ایمیل خود را «آموزش دهید» تا در تشخیص اسپم بهتر شوید. هر ایمیلی که از این طریق شناسایی شود مستقیماً به پوشه اسپم شما ارسال می شود و صندوق ورودی شما را به طور کامل دور می زند.

بسیاری از پلتفرم های تجارت الکترونیک و خدمات اینترنتی برای استفاده به آدرس ایمیل نیاز دارند؛ اگر واجب نیست، از ایمیل اصلی خود برای ثبت نام های کوتاه مدت و غیر ضروری مانند صفحات فرود کتاب الکترونیکی یا برنامه های بازی استفاده نکنید؛ شما هرگز نمی دانید چه کسی قرار است آن را به یک هرزنامه نویس بفروشد.

  • به هیچ وجه با اسپم درگیر نشوید

این موضوع برای همه انواع اسپم ها نه فقط ایمیل صدق می کند؛ روی پیوندها کلیک نکنید، پیوست ها را دانلود نکنید و هرگز به هرزنامه ها پاسخ ندهید؛ اگر این کار را انجام دهید، ممکن است آن‌ها را به این باور برساند که شما یک هدف پذیرا هستید و به این معنی که آن‌ها هرزنامه بیشتری برای شما ارسال می کنند.

  • اطلاعات تماس خود را منتشر نکنید

ارسال کنندگان هرزنامه می توانند مخاطبین را به صورت آنلاین پیدا کنند. تمام تلاش خود را بکنید تا حضور آنلاین خود را تا حد امکان خصوصی نگه دارید. این به شماره تلفن و آدرس فیزیکی شما نیز گسترش می یابد.

  • از outlook برای کنترل ایمیل های خود استفاده کنید

با امکانات آن می‌توانید ایمیل هایی را در قسمت junk mail نگهداری کنید و در صورت نیاز پاکسازی کنید؛

اگر یک پیام اسپم از یک مخاطب مورد اعتماد دریافت کرده اید، به آن‌ها بگویید که حساب آن‌ها هک شده و جهت ارسال اسپم استفاده شده است؛ از این طریق می توانند اقدامات اصلاحی انجام دهند و کنترل را دوباره به دست آورند.

اگر وب سایتی را مدیریت می کنید، از نرم افزارهای فعلی و اقدامات امنیتی استفاده کنید؛ وب سایت خود را به روز نگه دارید تا از خود در برابر هرزنامه هایی که به دنبال سوء استفاده از آسیب پذیری ها هستند محافظت کنید، در عین حال، فناوری Captcha را در صفحات ورود، نظرات و سایر مناطق تعاملی پیاده سازی کنید.

  • از نرم‌افزار امنیتی قوی استفاده کنید

با وجود هرزنامه و سایر خطرات آنلاین که امنیت شما را تهدید می‌کند، به یک برنامه آنتی‌ویروس قوی نیاز دارید که به شما در زمان واقعی در برابر مجموعه‌ای از ناقل‌های تهدید مراقبت کند، با محافظت از آنتی ویروس در سطح جهانی در امان بمانید!

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!