5460

اسلایدر سایت چیست؟

باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، روش‌های طراحی سایت نیز دست‌خوش تغییرات و بهبود شده‌اند. به‌عنوان مثال، در گذشته تنها روش‌های طراحی وب‌سایت‌ تخصصی، استفاده از کد‌نویسی بود اما با ورود وردپرس به دنیای طراحی سایت، طراحی سایت بدون نیاز به دانش کدنویسی امکان‌پذیر شد. فرقی نمی‌کند سایت خود را با چه روشی راه‌اندازی کنید، تکنیک‌های مختلفی برای بهبود عملکرد سایت شما وجود دارد که یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های طراحی سایت، استفاده از اسلایدرها (Sliders) است. اسلایدر‌ها می‌توانند نحوه نمایش محتوای وب‌سایت شمارا به‌گونه‌ای تغییر دهند که بخش وسیعی از محتوا در حجم کمی دیده شود.

اسلایدر سایت چیست؟
اسلایدر سایت چیست؟

اگر دوست دارید با اسلایدر سایت آشنا شوید و یادبگیرید اسلایدر سایت چیست و چه‌ کاربردی دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اسلایدر سایت چیست؟

اسلایدر (slider) به معنای لغزنده است. اسلایدر‌ها در واقع ابزارهایی هستند که می‌توانند محتوای سایت شما را به‌صورت اسلایدی نمایش دهند. این محتوا می‌تواند شامل تصویر، نوشته، آیکون و لینک‌ها باشد. برای اینکه دقیق‌تر متوجه شویم اسلایدر سایت چیست، از یک مثال استفاده می‌کنیم؛ کاروسل‌های وب‌سایت یک نمونه از اسلایدرهای سایت هستند که چندین تصویر را در عرض صفحه، به‌ نمایش می‌گذارند. از جمله این کاروسل‌ها می‌توان به کاروسل محصولات اشاره کرد که چندین محصول را با به‌همراه تصویر و متن کوتاهی، در یک نوار عرضی نشان می‌دهد.

یک نمونه دیگر از اسلایدرها، جعبه‌های بزرگی هستند که احتمالا در بالای سایت‌ها دیده‌اید. این جعبه‌ها شامل صفحات تصویری هستند که در مدت زمان تعیین شده، به‌صورت اسلایدی عوض می‌شوند.

چه نکاتی در طراحی اسلایدر اهمیت دارد؟

اسلایدرها تاثیر مستقیم در جذب کاربران و افزایش بازدید سایت شما دارند. زمانی که کاربران وارد سایت شما می‌شوند، در اولین نگاه اسلایدر شما را می‌بینند، هرچقدر که این اسلایدرها جذاب‌تر باشند، احتمال این‌که کاربران در سایت شما بمانند بیشتر است. به‌عنوان مثال، در یک سایت فروشگاهی که محصولات مختلفی را می‌فروشد، با استفاده از اسلایدرها می‌‌توان دسته‌بندی محصولات، تخفیف‌های فصلی یا مناسبتی و جشنواره‌های فروشگاه را در معرض دید کاربران قرار داد. در ساخت اسلایدرها دقت کنید که محتوای شما برای کاربران خسته کننده نباشد ک تنها نکات کلیدی و برجسته را در آن به نمایش بگذارید.

فراموش نکنید که اسلایدر شما ممکن است در تمام صفحات سایت شما نمایش داده شود، بنابراین سعی کنید از تصاویری استفاده کنید که در عین کیفیت بالا، حجم کمی داشته باشد تا سرعت بارگذاری صفحات را پایین نیاورد. چرا که سرعت پایین لود شدن صفحه، رتبه سایت شمارا در موتور گوگل پایین می‌آورد و ورود شما از گوگل کاهش می‌یابد.

یک اسلایدر سایت خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

رعایت ویژگی‌های زیر در طراحی اسلایدر حرفه ای به شما کمک می‌کند تا بتوانید بیشترین بهره را از ساخت اسلایدر ببرید.

هدف مشخص

برای این‌که یک اسلایدر، سئو وب‌سایت شما را بهبود ببخشد یا بتواند بازدید صفحات مهم شما را افزایش دهد، باید هدف دار باشد. برای مثال یک وب‌سایت خدمات مشاوره یا خرید و فروش املاک که محصولی برای فروش ندارد، باید مشتریان را به صفحه تماس هدایت کند، بنابراین باید در اسلایدر سایت خود به صفحات تماس با ما، لینک دهد یا ادرس و شماره تماس شرکت را مستقیماً در اسلاید‌ها نمایش دهد.

اسلایدر سایت چیست؟
اسلایدر سایت چیست؟

عبارات کلیدی مرتبط

یک اسلایدر وب‌سایت خوب باید بتواند تمرکز کاربران را روی پیامی قرار دهد که شما در ابتدای ورود کاربر به صفحه، قصد معرفی و توضیح آن را دارید. به‌عبارت دیگر، باید کلمه کلیدی شما را به کاربران منتقل کند. سعی کنید پیامی را در اسلایدها نمایش دهید که موردپسند عموم افراد باشد تا نرخ بازدید سایت‌تان را افزایش دهید.

دکمه CTA

یک اسلایدر خوب، فرصت مناسبی برای لینک‌دهی به صفحات هدف را فراهم می‌اورد، بنابراین باید قابلیت call to action یا دعوت به اقدام را داشته‌باشد تا کاربران را به خرید یا دریافت خدمات ترغیب کند.

هماهنگی با محتوای سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین عناصری که در ساخت اسلایدرها باید رعایت شود، هماهنگی اسلایدرها با محتوای سایت است که بسیار ساده است.

سرعت بارگزاری

نکته دیگری که در جذب و ماندن کاربران در وبسایت شما مهم است، سرعت بالای بارگذاری اسلایدر است تا مخاطب خسته نشود و از سایت خارج نشود.

طراحی اصولی گرافیکی

جذابیت ظاهری وب‌سایت همیشه تاثیر فوق‌العاده‌ای در جذب کاربران دارد، اسلایدرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تم و رنگ‌آمیزی اسلایدرها باید با زمینه و قالب وب‌سایت هماهنگ باشد. بعضی از طراحان وب‌سایت تصور‌ می‌کنند هرچه بیشتر از عناصر گرافیکی در  ساخت اسلایدها استفاده کنند، اسلایدر جذاب‌تری خواهند داشت؛ در صورتی که این تفکر اشتباه است و استفاده از جلوه‌های بصری‌ و گرافیکی باید معقول و اصولی باشد.

سایز استاندارد اسلایدر چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که در ایجاد اسلایدر سایت باید در نظر بگیرید، اندازه تصاویر اسلایدر است که تاثیر مستقیم روی کیفیت و سرعت بارگذاری سایت دارد. اندازه تصاویری که در یک اسلایدر استفاده می‌شود، به‌ اندازه عرض صفحه نمایشی که کاربران با آن وارد می‌شوند، بستگی دارد. در واقع سایز اسلایدر سایت باید به‌گونه‌ای باشد که برای کاربران موبایل و دسکتاپ، با سرعت و کیفیت بالا لود شده و در دسترس قرار گیرد.

اندازه عرض صفحه نمایش در موبایل حدود ۳۲۰ پیکسل و در مانیتورهای بزرگ یا دسکتاپ حدود ۱۳۲۰ پیکسل است. برای این‌که کیفیت تصویر بعد از تغییر سایز افت نکند، بهتر است از وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های تعییر سایز تصویر استفاده کنید.

نکته قابل توجه در اینجا《وب فرندلی》بودن تصاویر است که در زیر توضیح داده شده‌است:

  • اندازه تصویر اسلایدرها، همان اندازه‌ای باشد که در زمان طراحی سایت تعیین شده است.
  • سعی کنید اندازه تصاویرتان از ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل کم‌تر باشد.
  • هنگام ذخیره تصاویر در فوتوشاپ، گزینه “save for web” را انتخاب کنید تا اندازه فایل بدون کاهش کیفیت تصویر، کاهش یابد.

نکته: اگر سایت شما با وردپرس ساخته شده‌است، سایز استاندارد اسلایدر متفاوت می‌شود. اندازه اسلایدها در سایت‌های وردپرسی، عرض ۱۲۰۰ پیکسل و ارتفاع ۵۰۰-۸۰۰ پیکسل است. همچنین به یاد داشته باشید که ویرایش تصاویر در اسلایدرهای کوچک‌تر راحت‌تر از اسلایدرهای بزرگ است.

اسلایدر سایت چیست؟
اسلایدر سایت چیست؟

کاربرد اسلایدر وب‌سایت چیست؟

از اسلایدرها می‌توان در بخش‌های مختلف سایت، برای بهبود سئو و جذب کاربر استفاده کرد. اما بهترین جلوه اسلایدرها در کدام بخش سایت است؟ می‌توانید با روش‌های زیر از اسلایدرها استفاده کنید تا وب‌سایت‌تان را جذاب‌تر کنید.

هدر قهرمان (hero heade)

پیام اصلی و کلمه کلیدی سایت خود را می‌توانید از طریق اسلایدر هدر به کاربران منتقل کنید. اگر هدفتان ارتباط با مخاطبین است، لینک‌های هدایت به صفحه تماس را در آن‌جا قرار دهید. یا اگر می‌خواهید با کاربران تعامل داشته باشید می‌توانید دکمه عضویت سریع در سایت را در اسلایدر قرار دهید.

ویترین لوگوها

اسلایدر کاروسل در ویترین محصولات نیز استفاده می‌شود. می‌توانید لوگوی شرکت‌ها و برند‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید را در معرض نمایش قرار دهید. این‌کار موجب افزایش اعتماد مخاطبین به شما می‌شود.

ویترین محصولات

محصولات محبوب و پرطرفدار یا محصولاتی که شامل تخفیف می‌شوند را در یک نوار عرضی قرار دهید تا کاربران را به ماندن در صفحه، ترغیب کنید.

اسلایدر پست

می‌توانید پست‌های تازه و داغ صفحه خود را با استفاده از اسلایدرها نمایش دهید و کاربران را به خواندن مطالب تشویق کنید.

اسلایدر ویدیو

اگر قصد آموزش مطلبی را دارید، محتوای تصویری و ویدیوها بازدهی خوبی دارند. می‌توانید از ویدیوهای موجود در آپارات یا یوتیوب کمک بگیرید یا خودتان ویدیو را ضبط کنید؛ سپس ویدیوها را با استفاده از اسلایدر‌ها در اختیار کاربران قرار دهید.

اسلایدر گواهینامه‌ها

برای این‌که کاربران تبدیل به مشتریان شما شوند، باید به شما اعتماد کنند. به‌همین منظور، می‌توانید لوح‌ تقدیرها، گواهینامه‌ها، افتخارات و حتی نظرات مثبت و رضایت کاربران را در اسلایدرها بارگزاری کنید.

گالری تصاویر

برای آشنایی بیشتر افراد با کسب و کار خود، می‌توانید چند تصویر را از فرایند کار، محیط کار و خدماتی که ارائه می‌دهید، به‌صورت گالری در ابتدای صفحه خود قرار دهید.

تبلیغات

اسلایدرها یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات هستند، شما می‌توانید در چند صفحه به تبلیغ و معرفی کسب و کاری دیگر بپردازید.

اسلایدر سایت چیست؟
اسلایدر سایت چیست؟

روش‌های ساخت اسلایدر وب‌سایت

روش‌های مختلفی برای ساخت اسلایدر وجود دارد که بعضی از آن‌ها نیاز بدون کدنویسی انجام می‌شوند و بعضی دیگر نیاز به دانش کدنویسی دارند.

با استفاده از بوت‌استرپ  (html و css)  جاوااسکریپت، می‌توانید با کدنویسی، اسلایدر دل‌خواهتان را بسازید،. اما اگر هیچ‌کدام از روش‌های بالا را بلد نیستید، نگران نباشید؛ هنگام طراحی سایت با وردپرس، می‌توانید برای ساخت اسلایدر از افزونه روولوشن استفاده کنید یا از صفحه‌سازهایی‌ مثل ویژوال کامپوزر کمک بگیرید.

مزایا و معایب استفاده از اسلایدر سایت چیست؟

اسلایدرها می‌توانند کمک زیادی به بهبود رتبه‌ سایت شما کنند. اما استفاده از آن‌ها ممکن است معایبی نیز داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای استفاده از اسلایدر سایت

اغلب طراحان وب معتقدند استفاده از اسلایدر در سایت مزایای زیر را دارد:

افزایش مدت زمان حضور کاربران در وب‌سایت

باتوجه به‌ این‌که اسلایدرها به‌صورت اتوماتیک و در زمان مشخصی حرکت می‌کنند، در صورت جذابیت داشتن برای مخاطب، کاربران منتظر می‌مانند تا تمام اسلایدها را مشاهده کنند، همین امر موجب می‌شود مدت زمان حضور کاربران در وب‌سایت شما افزایش یابد.

صرفه‌جویی در زمان کاربر

بعضی کاربران حوصله یا وقت خواندن مطالب سنگین و طولانی را ندارند؛ به‌همین علت پس از مواجه شدن با متن‌های طولانی، ممکن است صفحه وب‌سایت را ببندند. با استفاده از اسلایدرها می‌توانید مطالب مهم را در نگاه کوتاهی به کاربران ارائه دهید.

دسترسی راحت و سریع کاربران

اگر سایت شما نقشه مبهمی داشته‌باشد، کاربران می‌توانند به‌راحتی و با کلیک روی اسلایدها، وارد بخش‌های‌ مهم سایت شما شوند.

صرفه‌جویی در فضا

اسلایدرها به شما کمک می‌کنند تا چندین بخش را در یک قسمت خلاصه کنید و برای کاربران نمایش دهید. این‌کار باعث صرفه‌جویی در فضای صفحه شما می‌شود.

معایب استفاده از اسلایدر سایت

باور بعضی از طراحان سایت این است که استفاده از اسلایدرها می‌تواند باعث اثر منفی بر تجربه کاربر شود. از جمله معایب استفاده از اسلایدرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردرگمی کاربران

اگر اسلایدر شما بی‌هدف باشد، ممکن است کاربران را گیج کند چرا که در آن واحد، چندین پیشنهاد و پیام را به کاربران ارائه می‌دهد.

اشغال فضا

بعضی طراحان معتقدند اسلایدرها فضای زیادی را اشغال می‌کند و به‌جای آن‌ها می‌توان از المان‌های مفیدتری استفاده کرد.

خروج کاربران از سایت

اگر اسلایدر شما تبلیغاتی باشد، ممکن است کاربران با این تصور که تمام محتوای شما تبلیغاتی است، به اسلایدر توجهی نکنند و از صفحه شما خارج شوند.

اندازه اسلایدر نامناسب

بعضی اسلایدرها موبایل فرندلی نیستند و در صفحه نمایش موبایل، جلوه مناسبی ندارند. این‌کار از زیبایی ظاهری پیج شما می‌کاهد و ممکن است کاربران برای بار دوم وارد پیج شما نشوند.

البته تمام این موارد به‌راحتی رفع می‌شوند و نمی‌توانیم از مزایای فراوان اسلایدرها غافل شویم. به‌عنوان مثال، مشکل کاهش سرعت وب‌سایت را می‌توان با روش‌های بهینه‌سازی رفع کرد یا از طراحی ریسپانسیو برای رفع مشکل نمایش در موبایل استفاده کرد. علاوه‌براین، همان‌طور‌که قبل‌تر اشاره کردیم اگر از اسلایدرها درست استفاده کنیم، نه تنهای فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند، بلکه محتواهای زیادی را در خود جای می‌دهد‌.

جمع بندی

همان‌طور که اشاره کردیم، به جعبه‌های چند اسلایدی که معمولا در ابتدای صفحات وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند و چندین اسلاید را با فاصله زمانی معین نمایش می‌دهند، اسلایدر سایت می‌گویند. در این پست از بلاگ پونیشا توضیح دادیم اسلایدر چیست و به کاربرد اسلایدرها و تاثیر آن‌ها در رتبه و بهینه‌سازی سایت پرداختیم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!