محتوای پویا چیست؟
محتوای پویا شکلی از محتوای هوشمند است که امکان تنوع بسیاری را فراهم می کند. نیازی به وارد کردن مقادیر زیاد داده به صورت دستی نیست، داده ها مستقیماً از صفحه گسترده/CSV وارد می شوند. حتی می توانید با استفاده از برنامه های صفحه گسترده محبوب، داده ها را به سرعت تولید کنید. سپس این داده ها به طور خودکار به یک جدول تبدیل می شوند و می توان از آن ها برای نوشتن سؤالات با استفاده از متغیرهای جدول استفاده کرد. به طور معمول، تغییرات محتوا بر اساس سیگنال های کاربر، از جمله رفتار در جلسه، ویژگی های کاربر، داده های کاربر، یا سایر پارامترها است.
رفتار در جلسه: تغییر محتوا بر اساس صفحاتی که کاربران بازدید می کنند، مدت زمانی که در سایت می گذرانند، مواردی را که به سبد خرید اضافه می کنند.
ویژگی های کاربر: محتوا را بر اساس جمعیت شناسی، مانند موقعیت جغرافیایی، شخصیت های خریدار تطبیق داده می شود.
داده های کاربر: تغییر محتوا بر اساس داده های قبلی کاربر مانند تعامل مشتری، چرخه عمر مشتری و خرید قبلی.
تفاوت محتوای ایستا و محتوای پویا
محتوای ایستا هر جزء در یک صفحه وب است که هر بار که به کاربران تحویل داده می شود و در سرور ذخیره می شود یکسان می ماند. برای مثال، فایل ها و تصاویر HTML می توانند ثابت باشند. محتوای ایستا یا ثابت، مانند روزنامه های منتشر شده است و تمام روز بدون توجه به اینکه چه کسی آن را برمی دارد یکسان می ماند. اما محتوای پویا محتوای وب تطبیقیاست که بر اساس کاربران مانند مکان، دستگاه و زمان بازدید تغییر می کند. یک صفحه وب پویا برای همه یکسان یا ثابت نمی ماند و با کاربرانی که با آن تعامل دارند سازگار است.
ترفند های رایج محتوای پویا
ما تعریف محتوای پویا را در بالا مورد بحث قرار داده ایم و همانطور که می بینید، محتوای پویا کاملاً سازگار با کاربران است. به همین دلیل است که بازاریابی محتوای پویا، دستیابی به مشتریان بالقوه را در سطح فردی تضمین می کند. در نهایت، پیشنهادات شما را شخصی تر می کند و تبدیل های تجارت الکترونیک شما را افزایش می دهد. در ادامه برخی از بهترین نمونه ها و ترفند های وب سایت پویا را برای شروع بازاریابی آنلاین شما آورده ایم.
از محتوای پویا برای ایجاد پنجره های شخصی سازی شده استفاده کنید
پنجره های بازشو روشی موثر برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت به سرنخ ایمیل و مشتریان هستند. بسیاری از سایت های تجارت الکترونیک موفق از پنجره های بازشو پویا برای واکنش به رفتار بازدیدکنندگان، داده های جمعیتی و تعاملات استفاده می کنند. اکثر بازدیدکنندگان قبل از تکمیل خرید یا حتی اضافه کردن یک کالا به سبد خرید، سایت ها را ترک می کنند. اما هنوز هم می توانید بازدیدکنندگانی را که رها می کنند به مشتریان با پنجره های خروجی تبدیل کنید که وقتی بازدیدکننده ای قصد خروج از سایت را دارد نشان داده می شود. می توانید از یک پاپ پ ساز پیشرفته مانند Popupsmart برای هدف گیری سبدهای خرید و در سطوح تقسیم بندی شده تر استفاده کنید.
محتوای پویا پنجره بر اساس داده های جمعیتی
برخی از پاپ آپ های پویا بر اساس اطلاعات بازدیدکنندگان جمع آوری شده از مرورگر تغییر می کنند. به عنوان مثال، پنجره بازشو شما می تواند یک بازدیدکننده را با نام او خطاب کند یا یک کمپین به مکان او ارائه دهد. در برخی موارد، شما حتی می توانید در مورد آب و هوا در محل آن ها نیز صحبت کنید.
بازشوهای رها کردن سبد خرید
پنجره های بازشو سبد خرید مانند پنجره های بازشو با قصد خروج کار می کنند. شما یک پنجره بازشو در صفحه سبد خرید یا تسویه حساب نمایش می دهید تا بازدیدکنندگان را با پیشنهادات یا یادآوری های ویژه تبدیل کنید.
پیشنهادات را با موقعیت های جغرافیایی شخصی سازی کنید
یکی از رایج ترین کاربردهای محتوای پویا، شخصی سازی پیشنهادات ویژه است. به این ترتیب می توانید بهترین پیشنهاد را به مشتری مناسب ارائه دهید. شما می توانید مکان هایی را برای پیشنهادات حمل و نقل رایگان هدف قرار دهید، به خصوص اگر به کشورهای مختلف ارسال کنید. با توجه به اینکه هزینه های حمل و نقل اغلب دلیل رها شدن سبد خرید است، می توانید پیشنهاد خود را بر اساس آن شخصی سازی کنید.
توصیه های شخصی
وب سایت های تجارت الکترونیک پیشرو مانند eBay و Amazon، توصیه های محصول را برای فروش بیشتر، فروش متقابل یا تشویق مشتریان به خرید محصولی که قبلاً مرور کرده اند، شخصی سازی می کنند. ایده این است که محصولات بالقوه ای را که به احتمال زیاد به جای اقلام ثابت خریداری می کنند، توصیه کنید. مطالعه ای توسط Salesforce نشان می دهد که خریدارانی که روی توصیه ها کلیک کرده اند، 4.5 برابر بیشتر احتمال دارد مواردی را به سبد خرید اضافه کنند و 4.5 برابر بیشتر احتمال دارد که خرید را تکمیل کنند.
پیشنهادات بر اساس چرخه عمر مشتری
شما در این روش محتوای پویا باید با مشتریان جدید و بازگشتی، به صورتی متفاوت رفتار کنید. از آنجایی که رفتارهای آن ها متفاوت است، استراتژی بازاریابی شما برای هر یک نیز باید متفاوت باشد. مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد مشتریان بازگشتی سود بیشتری دارند. پیشنهادات ویژه خود را به طور جداگانه برای هر بخش ایجاد کنید. همچنین می توانید به وفادارترین مشتریان خود پاداش دهید.
از محتوای پویا در مرحله آگاهی و توسعه استفاده کنید
ایجاد سرنخ از فعالیت های فراگیر و ایجاد آگاهی یکی از معیارهای کلیدی در موفقیت بازاریابی است. این به معنای CTR بهتر از کمپین های ایمیل شما و ROI بیشتر از کمپین های تبلیغاتی است که دو مورد از پرکاربردترین روش ها هستند. محتوای پویا می تواند نقشی حیاتی در بهبود نتایج برنامه های اطلاع رسانی شما داشته باشد.
ایمیل های پویا
می توانید ایمیل های خود را شخصی تر کنید و کمپین های خود را با تولید محتوا ایمیل به شکل پویا، بر اساس جنبه های خاص مرتبط تر با مشتریان کنید. مثلا:
- خوشامدگویی به مشتریان با نام کاربری
- استفاده از CTA های مرتبط با اقدام درخواستی، مانند تکمیل خرید، یادگیری بیشتر از یک مقاله، تمدید حساب
- شخصی سازی دعوت نامه های رویداد آنلاین بر اساس منطقه زمانی خواننده (تا ثبت نام برای آن ها آسان شود)
- افزودن داده های تکمیلی در محتوای بدنه ایمیل که به صورت پویا بر اساس سابقه حساب کاربری، رفتار و داده های کاربر، مانند سطح اشتراک محصول، تطبیق می یابد.
یک مثال خوب از ایمیل های پویا، استراتژی ایمیل پویا نتفلیکس است. Netflix ایمیل های مختلفی مانند تبلیغاتی برای ثبت نام، آخرین نمایش ها برای پخش، تمدید حساب و غیره ارسال می کند که همه ی این ها بسته به مرحله سفر شما با Netflix و رفتار کاربر است.