عنوان صفحات تان را به صورت منظم بازبینی کنید.
عنوان صفحه باید به صورت مداوم بازبینی و بررسی شود. شما به عنوان هایی نیاز دارید که علاوه بر وجود کلیدواژه های هدف شما برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد تا روی آن کلیک کند و وارد سایت شما شود. برای بازبینی عناوین صفحات تان می توانید از قسمت Performance کنسول گوگل استفاده کنید. تا میزان رتبه بندی و نرخ کلیک آن ها را مشاهده کنید. ابزاری مانند Screaming Frog هم لیستی کامل از این عناوین و داده های مربوط به آن در اختیار شما قرار می دهد که به دردتان خواهند خورد.
بازبینی این داده ها چه کمکی به شما می کنند؟
- می توانید کلیدواژه هایی که ترافیک ورودی سایت شما را تامین می کنند را شناسایی کنید.
- می توانید کلیدواژه های غیرمرتبط به صورت سهوی (غلط املایی و غلط دستوری) و یا کاملا غیرمرتبط به محتوای سایت تان را شناسایی کنید.
بازبینی عنوان صفحه برای شما بسیار راهگشا خواهد بود چون نگرشی جدید در مورد کارکرد صفحات شما می دهد. اگر می بینید برخی صفحات شما خوب کار نمی کنند و آمار ضعیفی دارند. (مثل نرخ کلیک یا موقعیت میانگین خوبی ندارند) می توانید به راحتی آن ها را ویرایش کنید و سپس نتایج این تغییرات را بررسی کنید.
پیشنهاد می شود این داده ها را به صورت مداوم آنالیز کنید. چون شما باید از کمترین پتانسیل ها بیشترین بهره را ببرید. اینکه افراد از طریق چه کلیدواژه هایی سایت شما را پیدا می کنند و نرخ کلیک آن ها در چه حدی است و چگونه با وبسایت شما در تعامل هستند می تواند دید شما را به فعالیت سئو و بازاریابی بازتر کند و ایده های تازه تری به شما بدهد.
این کار به فعالیت شما یک مسیر هم می دهد. به طور مثال اگر موقعیت میانگین شما در کلیدواژه های جستجو شده 7 باشد می توانید روی محتوای خود کار کنید و یا عنوان صفحات را به نحوی تغییر دهید که بتوانید پوشش بهتری روی این کلیدواژه ها داشته باشید.
چگونه عناوین مناسب قرار دهیم؟
۱- عنوان هر صفحه به ازای هر صفحه باید یکتا باشد.از قرار دادن عناوین تکراری در صفحات به شدت خودداری کنید.صفحه گروه های شما (دسته، یا هر صفحه ای که دارای زیر مجموعه است) باید عنوان کلی را در آن بنویسید.اگر زیر مجموعه های آن زیاد است، کلمات کلیدی زیر مجموعه ها را در صفحه گروه(پدر) در عنوان لیست نکنید!
۲- عنوان را حداکثر تا ۶۵ کاراکتر قرار دهید
۳- کلمات کلیدی را به صورت تکراری در عنوان تکرار نکنید! برای مثال ننویسید : خرید ساعت، خرید ساعت مچی، ساعت مچی مردانه و … . در عوض سعی کنید هر کلمه را یک بار بیشتر تکرار نکنید(مگر آنکه مجبور باشید) و اینگونه بنویسید : خرید ساعت مچی مردانه و زنانه.گوگل اکنون هوشمند تر از آن است که با عین عبارتی که در عنوان شما وجود دارد، رتبه بندی انجام دهد.اگر هم برایتان مهم است که کلماتی تکرار شوند، در نظر بگیرید بیشتر از ۶۵ کاراکتر نشود.
۴- از به کار بردن شعار در عنوان خودداری کنید! عنوان هر صفحه که ظرفیت محدودی دارد، باید با دقت و بهترین کلمات در آن به کار برده شود.از درج جمله و عبارت های کلی مثل : با ما رتبه سایت خود را افزایش دهید! با ما تفاوت محصولات را احساس کنید و … به شدت خودداری کنید.
۵- عنوان هر صفحه باید با محتوای همان صفحه مطابقت داشته باشد.اگر عنوان شما، درباره فروش موبایل است و داخل صفحه شما هیچ توضیحی درباره موبایل داده نشده است وقت خود را تلف کرده اید! بهتر است کلماتی که در داخل عنوان شما وجود دارد، در داخل محتوای آن صفحه هم وجود داشته باشند. (همه این موارد را به صورت طبیعی انجام دهید و از تکرار مصنوعی کلمات عنوان در محتوا خودداری کنید)
۶- به کار بردن اسم دامنه یا کاراکتر ستاره (و سایر کاراکتر ها جهت زیبا شدن ظاهر) در عنوان – اشتباه رایجی است که خیلی از سایت ها مرتکب آن می شوند.در دنیای سئو و تجارت های اینترنتی هر سایت یک برند و یک نام دامنه دارد.به کار بردن اسم دامنه که در url شماست کاری بیهوده است و فقط موجب کاهش ظرفیت کاراکتر های عنوان شما می شود.در عوض به کار بردن برند فارسی (که در url وجود ندارد) در انتهای عناوین می تواند مناسب باشد.این مورد هم تا حدودی سلیقه ای است.اگر دوست دارید کاربران دامنه شما را (بجای برند فارسی شما) بشناسند، نام دامنه را در عناوین به کار ببرید!توصیه من استفاده از برند شما در پایان عنوان شماست که با خط تیره یا | از عنوان صفحه جدا شده باشد.
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی