bounce rate defined

ضریب خروج چیست؟

Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش یا نرخ فرار برای یک سایت بسیار مهم است زیرا مشخص می کند که افراد چقدر با محتوای و تجربه کاربری آن سایت ارتباط برقرار کرده اند. ضریب خروج یا نرخ بازگشت یا Bounce Rate چیست؟ به بیان ساده تر نرخ پرش یک سایت به تعداد بازدیدکنندگانی گفته می شود که بدون انجام فعالیتی آن سایت را ترک می کنند.

Bounce Rate یا نرخ فرار عبارت است از کاربرانی که یک صفحه وب را بدون انجام هیچ اقدامی مانند کلیک بر روی لینک ها، پرکردن فرم و… ترک می کنند. اگر شما یک بازاریاب هستید نرخ فرار بالا، بسیار می تواند بر روی فروش شما تاثیر بگذارد و نرخ بازگشت بالا نشان دهنده مشکلات فنی در سئو سایت مانند سرعت بارگذاری بالا باشد.

ضریب خروج چیست؟
ضریب خروج چیست؟

دلایل اهمیت نرخ پرش

ضریب خروج یا نرخ بازگشت برای سایت و رتبه بندی آن بسیار اهمیت دارد. از دلایل اهمیت نرخ فرار پرش یا Bounce Rate می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  1. زمانی که یک بازدید کننده از سایت شما پرش می کند در حقیقت شما یک مشتری را از دست داده اید.
  2. نرخ بازگشت یک عامل موثر در رتبه بندی گوگل است و سایت هایی که در صفحه اول قرار می گیرند Bounce Rate بسیار پایینی دارند.
  3. ضریب خروج بالا نشان دهنده مشکلاتی در محتوا، تجربه کاربری، UI سایت و… است. یعنی به کمک آن می توانید متوجه مشکلات سایت خود شوید.

نرخ پرش میانگین برای یک سایت چقدر است؟

بنابر گزارش Gorocketfuel میانگین نرخ بازگشت برای یک سایت بین 40 تا 50 درصد است. اما این آمار خیلی جامع است و ضریب خروج عادی بستگی به صنعتی که در آن فعالیت می کنید و ترافیک سایت شما دارد. سایت هایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند دارای بیشترین نرخ بانس ریت هستند.

پس اگر به دنبال یافتن نرخ پرش میانگین یا خوب هستید باید سایت خود را با سایت های رقیب مقایسه کنید. از مواردی که می توانند بسیار بر روی ضریب خروج شما تاثیر بگذارند می توان به منبع ترافیک سایت اشاره داشت. با توجه به آمارهای اعلام شده ترافیکی که از سوی رسانه های اجتماعی دریافت می شود بانس ریت بالایی دارند.

( ضریب خروج چیست؟ )

دلیل بانس ریت بالای سایت

برای اینکه شما بتواند نرخ بازگشت سایت خود را کاهش دهید ابتدا لازم است بدانید چرا بازدیدکنندگان سایت شما را ترک می کنند. از دلایل اصلی Bounce Rate بالای یک سایت می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  • صفحه انتظارات کاربران را برآورده نکرده است. مثلا کاربران بر روی خدمات سئو سایت کلیک کرده اند اما به جای آن وارد صفحه اصلی سایت شده اند.
  • UI نامناسب می تواند به شدت نرخ پرش سایت شما را افزایش دهد. مردم ابتدا به طراحی و ظاهر سایت شما توجه می کنند و بعد از آن به محتوای شما اهمیت می دهند.
  • UX بد نیز می تواند ضریب بازگشت سایت شما را افزایش دهد. سایت شما باید ظاهر زیبایی داشته باشد اما کاربران باید بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند.
ضریب خروج چیست؟
ضریب خروج چیست؟

نحوه کاهش نرخ بازگشت سایت

راه های بسیاری برای کاهش ضریب خروج وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  1. سعی کنید در صفحات خود از ویدئوهای مرتبط استفاده کنید. ویدئوها می توانند زمان حضور کاربران را در سایت شما تا 2 برابر افزایش دهند. همچنین استفاده از ویدئوهای مرتبط می تواند بانس ریت سایت را نیز کاهش دهد.
  2. در مناطق مرده صفحات سایت خود از عباراتی مانند سوال این است، به موارد زیر توجه کنید و… به صورت برجسته استفاده کنید.
  3. سرعت بارگزاری سایت خود را کاهش دهید. تجزیه و تحلیل گوگل نشان داده است که سرعت پایین بارگذاری صفحات می تواند Bounce Rate را به شدت افزایش دهد.
  4. محتوای سایت خود را به گونه ای بنویسید که کاربران به سادگی آن را بخوانند و جذب آن شوند. اگر محتوای سایت شما اینگونه نوشته نشود قطعا ضریب خروج شما افزایش می یابد.
  5. از نقشه های حرارتی برای ردیابی، درک رفتار و تعامل کاربران با سایت خود استفاده کنید. این نقشه به شما کمک می کند تا متوجه شوید کاربران تا چه حدی محتوای شما را می خوانند و چقدر بر روی لینک های شما کلیک می کنند.
  6. از لینک های داخلی در صفحات خود استفاده کنید. لینک های داخلی افراد را به صفحات دیگر سایت شما هدایت می کنند و این امر سبب کاهش ضریب خروج سایت شما می شود.
  7. UI و UX سایت خود را بهبود ببخشید تا زمان حضور کاربران را در سایت کاهش دهید و به این ترتیب Bounce Rate سایت خود را کاهش دهید.
  8. محتواهای مرتبط را در سایت خود به یکدیگر پیوند دهید این امر سبب می شود تا کاربران برای کسب آگاهی بیشتر در مورد موضوع بر روی لینک ها کلیک کنند و به این ترتیب نرخ بازگشت کاهش می یابد.

( ضریب خروج چیست؟ )

خروج یا Bounce Rate چیست؟سخن پایانی

ضریب خروج بالا سبب می شود تا سایت شما در نتایج جستجو جایگاه خود را از دست بدهد. پس شما باید با انجام کارهایی مانند افزایش سرعت بارگذاری، لینک سازی داخلی، بهبود UI و UX و… بانس ریت سایت خود را کاهش دهید. از سئو برای بهبود Bounce Rate سایت خود استفاده کنید.

نرخ بازگشت یک عامل مهم در رتبه بندی سایت است و شما برای کسب جایگاه بهتر در گوگل باید آن را کاهش دهید. ابتدا باید دلیل نرخ فرار بالای سایت خود را بیابید و سپس از راهکارهای موجود برای برطرف کردن آن استفاده کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!