google pigeon

الگوریتم کبوتر گوگل

کشتی نوح را یادتان هست؟ حضرت نوح بعد از اینکه کشتی بزرگ چوبی خود را ساخت، دستور داد که از هر گونه حیوان، نر و ماده آن را وارد کشتی کنند. آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که شاید گوگل هم این قصد را داشته باشد؟

کشتی الگوریتم‌های گوگل پر است از حیواناتی همچون پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و غیره. اما گوگل همه این حیوانات را بی‌دلیل گرد هم نیاورده، در واقع گوگل می‌خواهد کاری کند که کاربران اینترنتی تجربه خوبی را از جستجوی خود به دست آورند. یکی دیگر از این حیوانات یا بهتر بگوییم پرندگان کشتی الگوریتم گوگل، الگوریتم کبوتر گوگل یا Pigeon است.

مطالعه دقیق این مقاله به شما کمک میکند که درک درستی از الگوریتم کبوتر و تاثیر آن بر سئو محلی داشته باشید

الگوریتم کبوتر گوگل دقیقاً چیست؟

الگوریتم کبوتر گوگل
الگوریتم کبوتر گوگل

 

برای اینکه به طور ساده با سازوکار الگوریتم کبوتر گوگل آشنا شوید، لازم است به یکی از جستجوهایی که تا به حال کرده‌اید بیشتر توجه کنید! منظورمان چیست؟ حتم دارم که تا به حال تجربه جستجوی یک کسب و کار محلی را در گوگل داشته‌اید. به عنوان مثال برای من زیاد پیش آمده که عبارت‌هایی همچون “کافی شاپ نزدیک من“، “رستوران نزدیک ولیعصر” را در گوگل جستجو کنم.

نتایجی که گوگل به من نشان داده در اکثر مواقع نیازم را کاملاً برطرف کرده است. اما پشت این نتایج مفید و ارزشمند گوگل که هر جستجو را بر اساس موقعیت مکانی و محلی به من نشان می‌دهد چیست؟ بله! الگوریتم کبوتر گوگل.

موقعیت مکانی یا لوکیشن، معیار جدید گوگل برای رتبه‌بندی

اجازه دهید طور دیگری به قضیه نگاه کنیم. همانطور که می‌دانید سازوکار موتور جستجوی گوگل بر اساس محتواست. در واقع برای گوگل فرقی نمی‌کند که محتوای مورد نیاز شما متن، تصویر، صدا، ویدئو یا چیز دیگری باشد؛ در هر حال گوگل سعی می‌کند همیشه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربر نشان دهد.

پیش از معرفی الگوریتم کبوتر جای خالی نوعی از محتوا احساس می‌شد و آن چیزی نبود جز موقعیت مکانی یا لوکیشن! اما برای اینکه گوگل بتواند از محتوای جدید خود (موقعیت مکانی) به درستی استفاده کند و بهترین نتایج را در اختیار کاربر  قرار دهد، الگوریتمی ساخت و نام آن را کبوتر گذاشت.

جالب است بدانید که کوروش کبیر برای ارسال اخبار محرمانه به نقاط مختلف کشور پهناور خود، از کبوتر استفاده می‌کرده است.

اگر بار دیگر به عنوان این فصل نگاه کنید، متوجه می‌شوید که الگوریتم کبوتر گوگل در سئوی محلی یا لوکال سئو تأثیر زیادی دارد. در واقع معرفی کبوتر گوگل باعث شد که جستجوگران محلی رویه خود را تغییر دهند. اگر چیزی در مورد جستجوگر محلی و لوکال سئو نمی‌دانید، موضوع بعدی ما به این مقوله اختصاص دارد.

سئوی محلی یا Local SEO چیست؟

اگر به یاد داشته باشید، در گذشته یکی سری مجله با عنوان «پیک برتر» در خانه‌ها پخش می‌شد. هدف اصلی این مجله‌ها این بود که شما را با تمام کسب و کارهای محلی و نزدیک به موقعیت شما آشنا کند.

مثلاً تمام رستورآن‌ها، آموزشگاه‌ها و سالن‌های آرایشی نزدیک منزل شما، در این مجله به همراه اطلاعات تماس معرفی می‌شد. این کسب‌و‌کارهای محلی مصداق چیزی است که گوگل امروزه با استفاده از الگوریتم کبوتر در موتور جستجوی خود قرار داده است.

به عنوان نمونه، اگر به دنبال رستورآن‌های نزدیک محل خود باشید، دیگر دوست ندارید مجلات را ورق بزنید تا با این رستورآن‌ها آشنا شوید. تنها کافی است مرورگر خود را باز کنید و هر آن چه که مربوط به کسب‌و‌کارهای نزدیک به موقعیت شما باشد را جستجو کنید.

در این صورت گوگل آدرس تمام آن‌ها را به همراه اطلاعاتی مهم مانند عکس و نظرات مشتریان در اختیار شما قرار می‌دهد. این قدرت سئوی محلی است! به عبارت دیگر؛

سئوی محلی به شما کمک می‌کند کسب و کار خود را مستقیما به همان مشتری یا کاربری که در همسایگی شما زندگی می‌کند، معرفی کنید.

جستجوگر محلی یا Local Searcher کیست؟

فرض کنید کاربری هستید که در منطقۀ تجریش تهران زندگی می‌کند. این کاربر با جستجوی عبارت «استخر در تجریش» انتظار دارد تنها استخرهایی از طرف گوگل به او پیشنهاد شوند که به منطقۀ تجریش نزدیک‌تر هستند.

این کاربر همان جستجوگر محلی یا لوکال سرچر است زیرا در عبارتی که جستجو کرده، منطقۀ «تجریش» را به عنوان محل یا موقعیت مشخص کرده است. در واقع عبارت جستجو شده به یک موقعیت مکانی اشاره دارد که حتی ممکن است از موقعیت فعلی کاربر فاصله داشته باشد.

در بسیاری موارد حتی کاربر موقعیت مکانی مورد نظر خود را در جستجو بیان نمی‌کند ولی عبارتی که جستجو کرده است به یک کسب و کار محلی اشاره دارد. بعنوان مثال کسی که عبارتی مانند “رستوران سنتی” را جستجو می‌کند از نظر گوگل به دنبال نزدیک‌ترین و بهترین رستوران با این ویژگی در نتایج جستجو است و در عمل یک جستجوی محلی انجام داده است.

حالا که با جستجوگر محلی آشنا شدید لازم است ارتباط بین الگوریتم کبوتر و سئوی محلی را بررسی کنیم.

الگوریتم کبوتر گوگل
الگوریتم کبوتر گوگل

 چرا لوکال سئو از اهمیت زیادی برخوردار است؟

طبق آماری که توسط سایت MOZ اعلام شده، میزان جستجوهای لوکال و محلی روز به روز در حال افزایش است. در واقع گوگل با مشاهده اهمیت بالای Local SEO در نزد کاربران، مجبور است تغییراتی را در روند رتبه‌دهی خود بدهد.

ممکن است رتبه سایت شما با یک عبارت کلیدی در جایگاه پنجم باشد ولی با اعمال الگوریتم‌های محلی گوگل، این جایگاه بالاتر یا پایین تر بیاید. این امر به خاطر آن است که وقتی بحث سئوی محلی مطرح می‌شود، بسیاری از عواملی که قبلا در سئو موثر بودند، تاثیر خود را از دست داده و عوامل دیگری جایگزین آن می‌شوند.

زمانیکه عبارت جستجو شده به یک موقعیت مکانی یا یک کسب و کار محلی اشاره دارد، فاکتورهایی مانند فاصله مکانی، ساعت کاری و سهولت دسترسی حتی از میزان اعتبار سایت یا محتوای قرار گرفته در آن مهم‌تر خواهند بود.

الگوریتم کبوتر چطور به این خوبی کار می‌کند؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، لازم است اطلاعاتی در مورد ماهیت کبوتر به شما بگوییم. کبوتر پرنده‌ای است که می تواند جزئیات را بدون در نظر گرفتن جهت گیری فضایی به دقت بررسی کند؛ این همان قابلیتی است که موجب می‌شود موتور جستجوی گوگل نیز از میان هزاران سایتِ ایندکس شده سایت‌های مرتبط و مطلوب را پیدا کند و همان نتایجی را به شما نشان دهد که انتظار دارید. (البته نتایج مفید و ارزشمندی که گوگل به شما نشان می‌دهد بعضی اوقات فراتر از حد انتظار هستند!)

علاوه بر این، عملکرد کبوتران به صورت دسته جمعی باعث تسریع فرآیند جستجو شده و با توجه به قابلیت‌های توضیح داده شده در مورد این الگوریتم، افزایش سرعت نه تنها از کیفیت مطالب ارائه شده کم نمی‌کند بلکه دقت آن را نیز افزایش می‌دهد. به طور مثال اگر عبارت «دانشگاه‌های آلمان» را جستجو کنید، هرگز دانشگاه‌های ایتالیا به شما نشان داده نمی‌شود.

آپدیت کبوتر گوگل چه تغییراتی در سئو ایجاد کرد؟

1-کمک به کسب و کارهای محلی

یکی از تغییراتی که گوگل با معرفی کبوتر آن را هدف گرفته بود، وارد کردن الگوریتمی بود که موقعیت-محور باشد. در واقع گوگل قصد داشت نتایجی که به کاربر نشان می‌دهد را به نحوی سازمان‌دهی کند که نتایج بر اساس محل یا منطقه رتبه‌بندی شوند.

این اقدام گوگل باعث شد که کسب و کارهای محلی دست به کار شوند و سئوی محلی سایت خود را بهبود دهند تا به این ترتیب بتوانند مشتریان هدف خود را راحت‌تر پیدا کنند.

2-شخصی سازی کردن نتایج جستجو

همانطور که می‌دانید، گوگل همیشه سعی کرده نتایج مرتبط و موردنیاز را به کاربران نشان دهد. در گذشته با جستجوی عبارت «استخر» در گوگل ده‌ها نتیجه برای شما ظاهر می‌شد، حالا با کمک الگوریتم کبوتر گوگل، این نتایج به 10 عدد کاهش می‌یابد.

این 10 نتیجه در واقع با توجه به موقعیت مکانی شما شخصی سازی شده‌اند و این باعث می‌شود که کار جستجوی شما راحت شده و سریع‌تر به محتوای هدف خود برسید.

تصویر بالا نتایج جستجو برای عبارت Restaurant در لندن را نمایش داده و تصویر پایین نتایج جستجو برای همین عبارت را برای کاربری که در شیکاگو است نشان می‌دهد.

3-تغییر در ظاهر نتایج Pack

 یکی از مهم‌ترین تغییراتی که با اعمال الگوریتم‌های کبوتر انجام گرفت، تغییر ظاهر صفحه نتایج (SERPs) و به ویژه نتایج پک گوگل بود. برای اینکه متوجه این تغییر شوید، به تصویر زیر نگاه کنید.

با جستجوی عبارت «الکتریکی» گوگل در هر دو عکس نتایجی مشابه را به کاربر نشان داده؛ اما با یک تفاوت بزرگ! در عکس سمت چپ، 7 نتیجه برای او نشان داده شده است.

گوگل اسم این نوع نمایش را “پک هفت‌تایی” گذاشته است که مربوط به دوران قبل از اعمال الگوریتم کبوتر است. اما در عکس سمت راست، فقط سه نتیجه نشان داده شده است که به آن “پک جدید سه‌تایی” بعد از اعمال الگوریتم کبوتر است. نتایجی که در پک 3 تایی می‌بینید با توجه به موقعیت مکانی کاربر بهینه شده‌اند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، بیشترین تأثیر الگوریتم کبوتر گوگل در سئوی محلی یا لوکال سئو بوده است. پس در ادامه همراه ما باشید تا بهترین راهکارهای عملی برای بهبود سئوی محلی سایت را به شما معرفی کنیم.

چه فاکتورهایی برای کسب جایگاه در جستجوی محلی موثر هستند؟

فاکتورهای متعددی توسط الگوریتم کبوتر مورد توجه قرار می‌گیرند که بر نمایش شما در نتایج محلی تاثیرگذار خواهند بود. در اینجا به برخی از مهم‌ترین نکات اشاره می‌کنیم.

1- سایت خود را در نقشه گوگل ثبت کنید

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای نمایش شما براساس موقعیت، درک گوگل از موقعیت فیزیکی کسب و کار شماست. با توجه به تحریم‌های گوگل برای ایران در حال حاضر امکان استفاده از Local Business وجود ندارد ولی می‌توانیم به عنوان یک کاربر موقعیت فیزیکی کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنیم.

این کار هم از طریق نسخه وب نقشه گوگل و هم از طریق اپ موبایل قابل انجام است و برای ثبت یک نقطه جدید شما تنها به یک اکانت gmail نیاز خواهید داشت. دقت کنید که نام، زمینه فعالیت، تصویر، ساعات کاری و اطلاعات تماس را به دقت تکمیل نمایید.

برای اینکار بر روی نقطه مورد نظر خود راست کلیک کرده و گزینه Add a Missing Place را انتخاب کنید. در ادامه همانند تصویر زیر اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را تکمیل کنید.

2- نام، آدرس و تلفن خود را در تمامی صفحات سایت درج کنید

روبات‌های گوگل قابلیت درک شماره تماس و آدرس شما را دارند، به همین دلیل یکی از بهترین فضاهای سایت جهت درج اطلاعات تماس فوتر سایت است که در همه جا تکرار می‌شود. با این کار کبوتر گوگل به راحتی می‌تواند سایت شما را ردیابی کند.

یکسان بودن این اطلاعات با موارد درج شده بر روی نقشه گوگل شانس شما را برای کسب جایگاه بهتر و نمایش در پک گوگل افزایش خواهد داد. علاوه بر اطلاعات قرار گرفته در فوتر سایت پیشنهاد می‌شود سایت شما حتما دارای صفحه تماس با ما باشد که در آن کلیه اطلاعات تماس و موقعیت دقیق شما بر روی نقشه مشخص شده باشد.

3- سایت خود را در وبسایت‌های دایرکتوری (Directory Websites) محلی ثبت کنید

دایرکتوری‌ها، منابعی هستند که فهرستی از سایت‌های مختص به یک بیزینس را با تفکیک شهر یا منطقه به شما نشان می‌دهند. در واقع معرفی الگوریتم کبوتر، در جذب کاربر و افزایش ترافیک دایرکتوری‌ها بی‌نظیر بوده زیرا کاربران بسیاری را با تفکیک موقعیت، راهی این سایت‌ها کرده است.

به عنوان مثال برای رستوران‌ها می‌توان به سایت‌های Fidilio و Foursquare اشاره کرد که امتیازدهی کاربران در این سایت‌ها، حتی در نتایج جستجو نیز نمایش داده می‌شود.

الگوریتم کبوتر گوگل
الگوریتم کبوتر گوگل

4- از نظرات کاربران و پرسش و پاسخ‌ها بهره بگیرید

اگر شما یک صفحه مشخص برای سایت یا تجارت خود در گوگل مپس (Google Maps) ایجاد کرده باشید، کاربران قادر خواهند بود نظراتشان را در مورد کیفیت خدمات شما در آن فضا بیان کنند. یکی از کلیدی‌ترین پارارمترهای موثر بر سئو محلی، همین نظرات کاربران در صفحه گوگل مپ شرکت شما است.

مشتریان و مخاطبین خود را تشویق کنید تا نظر خود را در مورد کسب و کار شما ثبت کنند و سوالات دیگران را در این بخش به خوبی پاسخ دهید.

5- از زبان نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید

اسکیما (Schema) مجموعه‎ای تشکیل شده از اطلاعات کوچک (microdata) است که با اضافه کردن آن‌ها به سایت خود، یک توضیح اضافه‌تر و جامع‌تر به سایت خود اضافه می‌کنید، گوگل هم در نتایج جستجو این توضیحات اضافه را به کاربران نمایش می‌دهد. در واقع با استفاده از زبان اسکیما، شما به زبان خود گوگل با او صحبت می‌کنید. این کار یعنی اینکه الگوریتم کبوتر گوگل هم حرف شما را می‌فهمد و به سایت شما رتبه بهتری می‌دهد.

جمع بندی

 سایت‌های زیادی با اعمال الگوریتم کبوتر، به جایگاه پایین صفحه نتایج سقوط کردند. در مقابل اما سایت‌هایی هم با این آپدیت، رتبه بهتری از گوگل دریافت کرده و شاهد پیشرفت جایگاه خود بودند.

رعایت استانداردهای سئو و شناخت الگوریتم کبوتر به شما کمک می‌کند که در محدوده فعالیت خود با رقبای قدیمی و بزرگِ فعال در اینترنت رقابت کنید. این الگوریتم یک فرصت ایده‌آل برای کسب و کارهای محلی است و می‌تواند نقش بزرگی در موفقیت شما داشته باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!