سئو یوتیوب چیست؟

اولین چیزی که همهٔ ما با شنیدن کلمهٔ سئو به آن فکر می‌کنیم، موتورهای جست‌وجویی مثل گوگل و بهینه‌سازی سایت برای آ‌ن‌هاست.

اشتباه هم نیست! چراکه سئو مخفف Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی موتور جست‌وجو است.

ولی آیا تا به‌حال به یوتیوب فکر کرده‌اید؟ جایی که میلیون‌ها نفر روزانه از آن برای یافتن ویدیوهای موردنیاز (چه سرگرم‌کننده و چه آموزشی) استفاده می‌کنند. یا بهتر است بگوییم در آن جست‌وجو می‌کنند.

برای اینکه دیده شوید، لازم است ویدیوها و کانال خود را به‌گونه‌ای آماده کنید که در بین نتایج این جست‌وجوها قرار بگیرید.

سئو یوتیوب چیست؟
سئو یوتیوب چیست؟

پس در جواب به سئو یوتیوب چیست، می‌توانیم بگوییم:

تمام کارها و اقداماتی که برای بهینه‌سازی ویدیو در یوتیوب و کسب رتبهٔ بهتر و به‌تبع آن، بازدید بیشتر انجام می‌دهیم.

بهینه‌سازی ویدیوها هم مثل سئوی سایت، وقت‌گیر است و به منابع کافی نیاز دارد؛ ولی ارزش دارد! به چند دلیل:

اول اینکه بیشتر آدم‌ها، تماشای یک ویدیوی مفید چند دقیقه‌ای را به خواندن متن‌های طولانی ترجیح می‌دهند؛ پس می‌توان روی آن برای جذب مشتری راغب حساب کرد.

دوم اینکه هرچه به صدر نتایج جست‌وجوی یوتیوب نزدیک‌تر باشید، شانس کلیک روی ویدیو هم بیشتر می‌شود و این خودش چند مزیت دارد:

  • ترافیک بیشتری وارد کانال یوتیوب‌ شما می‌شود و می‌توانید این ترافیک را به هر چیزی تبدیل کنید: بازدیدکننده، مشتری راغب، ترافیک سایت و…
  • بازدیدهای ویدیو بیشتر می‌شود
  • درآمد بیشتری کسب می‌کنید

سومین و مهم‌ترین مزیت هم اینکه اگر یوتیوبر تازه‌کار هستید و کانال شما هنوز کوچک است، حجم قابل‌توجهی از بازدیدهای شما از طریق همین موتور جست‌وجو تامین می‌شود؛ پس مهم است که جایگاه خوبی در نتایج داشته باشید تا بازدیدهای بیشتری هم بگیرید.

چهارمین مزیت هم این مسئله است که یوتیوب یکی از دارایی‌های خودِ گوگل به حساب می‌آید. مهم نیست کاربر در خود یوتیوب جست‌وجو کند یا گوگل! اگر ویدیوی شما پاسخ مرتبطی برای آن جست‌وجو باشد، شانس دیده‌شدن دارد.

بنابراین از هر زاویه‌ای که به سئوی یوتیوب نگاه کنید، یک معاملهٔ دو سر برد برای شماست!

کلیت سئو در گوگل و یوتیوب تقریباً یکسان است و فقط در یک‌ سری ریزه‌کاری‌ها با هم فرق دارند. در بخش بعدی، نحوهٔ سئوکردن ویدیوهای یوتیوب را به‌طور مفصل به شما توضیح می‌دهم.

نحوهٔ سئو ویدیوهای یوتیوب در ۴ گام

الگوریتم یوتیوب هم مثل الگوریتم‌‌های گوگل، شامل چندین معیار و ملاک است که جایگاه و رتبهٔ یک ویدیو را در نتایج جست‌وجو تعیین می‌کند.

در ادامه، تمام این فاکتورها را در قالب چهار مرحلهٔ اصلی با هم بررسی می‌کنیم؛ اما قبل از آن یک اصل مهم را همیشه به یاد داشته باشید:

ویدیویی بسازید که در عین مفید و کاربردی‌ بودن، جذاب و سرگرم‌کننده هم باشد و مخاطب را تا آخر دنبال خود بکشاند.

مرحلهٔ اول: لیستی از کلمات کلیدی تهیه کنید

خشت اول در فرایند سئوی یوتیوب، تحقیق کلمات کلیدی است که اگر آن را درست انجام ندهید، دیوار سئو تا ثریا کج می‌رود!

کلمه کلیدی که به آن کیورد هم می‌گوییم، کلمه یا عبارتی است که محتوا را توصیف می‌کند؛ مثلاً دربارهٔ چه چیزی است؟ آموزشی است یا سرگرم‌کننده؟

کاربران مثل همان کاری که در گوگل می‌کنند، کلمه‌ها یا عبارت‌هایی را جست‌وجو می‌کنند که به بهترین نتیجه برسند.

پس با توجه به محتوایی که دارید و چیزی که کاربر جست‌وجو می‌کند، فهرستی از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با خودتان را در مرحلهٔ اول آماده کنید.

سئو یوتیوب چیست؟
سئو یوتیوب چیست؟

برای مثال، به کلمه‌های پرتکرار زیر نگاه کنید:

  • آموزش زبان انگلیسی
  • آموزش زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته
  • آموزش انگلیسی از صفر تا صد
  • یادگیری زبان انگلیسی در خانه
  • چطور زبان یاد بگیرم؟
  • ساده ترین روش یادگیری زبان

این عبارت‌ها می‌توانند بخشی از لیست کلمات کلیدی کانال آموزش زبان انگلیسی باشند.

با تهیهٔ چنین فهرستی، می‌دانید که از چه کلماتی در ویدیوها استفاده کنید تا شانس بیشتری برای دیده‌شدن هنگام جست‌وجوی همان عبارت یا عبارتی نزدیک و مشابه به آن داشته باشید.

حالا این کلمات کلیدی را از کجا پیدا کنید؟ با چند روش می‌توانید لیست کلمات کلیدی‌ را تهیه کنید:

Autocomplete یوتیوب

ابتدایی‌ترین و آسان‌ترین روش، استفاده از پیشنهادهای خود یوتیوب است که عبارت شما را به‌طور خودکار کامل می‌کند.

تنها کاری که شما باید انجام دهید، این است که در نوار جست‌و‌جوی یوتیوب، موضوع مدنظرتان را تایپ کنید. پس از آن، خود یوتیوب یک‌ سری کلمه یا عبارت کلیدی پیشنهاد می‌دهد.

این کلمات کلیدی پیشنهادی، محبوب‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با عبارتی که تایپ کرده‌اید، هستند و بیشترین نرخ سرچ را توسط کاربران دارند.

بررسی رقبا

رقبای شما می‌توانند منبع الهام‌‌بخش خوبی برای پیداکردن کلمات کلیدی باشند! شما می‌توانید به سراغ تجزیه‌وتحلیل ویدیوهای پربازدید و محبوب رقبا بروید و ببینید که:

  • از کدام کلمات کلیدی در تگ، عنوان و توضیحات ویدیو استفاده می‌کنند
  • آیا از کلمات کلیدی متنوعی استفاده می‌کنند؟ (کیوردهای فرعی و ثانویه)
  • نحوهٔ توزیع و استفاده از این کیوردهای فرعی چطور است؟

با بررسی این موارد، دید خوبی دربارهٔ کلمات کلیدی رقابتی و رتبه‌آور پیدا می‌کنید و می‌توانید با هدف‌گرفتن همان‌ها در ویدیوها، خودتان را در نتایج جست‌وجو به کاربران نشان دهید.

 

استفاده از ابزارها

اگر دنبال نتایج دقیق‌تری هستید، می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل keywordtool و ahrefs هم استفاده کنید.

این ابزارها علاوه بر اینکه فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط را به شما می‌دهند، اطلاعاتی تکمیلی از قبیل:

  • کلمات کلیدی پربازدید و تعاملی
  • حجم جست‌وجوی کلمه کلیدی در بازه‌های زمانی ثابت (مثلاً تعداد سرچ‌های ماهانه)
  • میزان رقابت در کلمات کلیدی

را هم برای هر کیورد، در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید خیلی هدفمندتر کیوردهای مناسب و منتخب را لیست کنید.

همچنین می‌توانید کلمات کلیدی خوبی را هم در گزارش «Traffic Source: YouTube search» پیدا کنید. این گزارش تمام عبارت‌هایی را برای یافتن ویدیوهای شما جست‌وجو کرده‌اند، به شما نشان می‌دهد.

نکات تکمیلی

وقتی که لیست خود را کامل کردید، نوبت آن است که مناسب‌ترین کلمات کلیدی را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

چه کیوردهایی مناسب هستند؟

اگر کانال شما فعلاً سابسکرایبرهای زیادی ندارد، بهتر است از کلمات کم‌رقابت استفاده کنید؛ چون همان اول سراغ کلمات رقابتی بروید، تقریباً شانسی برای دیده‌شدن ندارید. (از قدیم هم گفته‌اند که قطره‌قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود)

نکته مهم بعدی این است که همهٔ تمرکزتان را روی بهینه‌سازی ویدیو برای یوتیوب نگذارید و گوشه چشمی هم به گوگل داشته باشید.

اگر ویدیوی شما بتواند به نتایج ویدیویی گوگل راه پیدا کند، ۲ تا ۵ برابر بازدید بیشتری خواهید داشت!

گوگل از نتایج ویدیویی برای این نوع کلمات کلیدی بیشتر استفاده می‌کند:

  • کلمات کلیدی چگونه (طرز تهیهٔ قهوه)
  • آموزشی (آموزش وردپرس، یادگیری زبان انگلیسی در خانه)
  • نقد و بررسی (بررسی میکروفن بویا)
  • کلمات مربوط به تناسب اندام و ورزش (تمرین یوگا)

اگر ویدیوهای خود را بر اساس این کلمات کلیدی هم بهینه کنید، علاوه بر یوتیوب، در نتایج گوگل هم برجسته می‌شوید و ترافیک هدفمندی را از صفحهٔ اول گوگل دریافت خواهید کرد. مطمئن شوید کلماتی را هدف بگیرید که حجم جست‌وجوی قابل‌قبولی داشته باشند تا نتیجهٔ بهتری بگیرید.

در آخر، برای اینکه بتوانید مخاطب را برای کلیک روی ویدیو ترغیب و در ادامه حفظ کنید، به هدف و قصد او از جست‌وجوی عبارت دقت کنید. به این ترتیب، می‌دانید چه محتوایی به او ارائه کنید.

مثلاً کسی که به‌دنبال ویدویی دربارهٔ «طرز تهیهٔ قهوه» است، نمی‌خواهد اطلاعاتی دربارهٔ تاریخچه قهوه بداند.

سئو یوتیوب چیست؟
سئو یوتیوب چیست؟

مرحلهٔ دوم: ویدیویی برای حفظ و نگه‌داشتن کاربران تولید کنید

اصل اول را که یادتان نرفته است؟ باید کاری کنید که کاربران ویدیو را تا انتها تماشا کنند.

برعکس گوگل که از فاکتورهای مختلفی مثل تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها و بررسی عواملی فنی، داخلی و خارجی سایت برای ارزیابی کیفیت و رتبه‌بندی یک محتوا استفاده می‌کند، یوتیوب چنین تجملاتی ندارد!

یوتیوب بارها اعلام کرده که حفظ کاربران مهم‌ترین فاکتور رتبه‌بندی است. یعنی اگر کاربران روی ویدیو شما کلیک کنند، آن را تا انتها ببینند و با آن تعامل داشته باشند (مثلاً کامنت بگذارند، کانال را دنبال کنند و…)، یوتیوب هم رتبهٔ بالاتری به آن ویدیو می‌دهد.

نکته: برای تولید یک ویدیو جذاب به یک استودیوی فیلم‌سازی مجهز به انواع نورها، دوربین‌ها و میکروفون‌های گران‌قیمت نیازی ندارید! (البته ما مخالفتی با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای نداریم ?)

از آن‌ها مهم‌تر، تولید ویدیویی است که برای مخاطب جذاب باشد و او را حفظ کند؛ و هیچ تکنیک و ابزار و روشی به‌اندازهٔ محتوایی که ارائه می‌کنید، نمی‌تواند در حفظ کاربر نقش داشته باشد.

بارها دیده‌ایم که محتوایی ساده که با گوشی موبایل ضبط شده است، بالاتر از ویدیوهای خوش‌رنگ‌ولعاب ایستاده است.

اگر در ویدیو چیز جالبی برای عرضه نداشته باشید، هرقدر هم که روی سئوی آن کار کنید، باز هم رتبهٔ خوبی در نتایج نصیب‌تان نمی‌شود.

این دقیقاً مثل وقتی است که یک غذای بدمزه و غیرقابل‌خوردن را با یک دیزاین عالی در ظروف مجلل سرو کنند!

پس اول به فکر یک محتوای ارزشمند، کاربردی و کاربرپسند باشید و بعد این روش‌ها را برای حفظ مخاطب، در ویدیو انجام دهید:

 

نظرات کاربران

کامنت‌ها و نظرات کاربران در زیر ویدیوها، این سیگنال را به یوتیوب می‌دهد که کاربر احتمالاً از ویدیو خوشش آمده یا حداقل با آن تعامل داشته است.

به همین دلیل، یوتیوب، تعداد کامنت‌ها را به‌عنوان فاکتوری برای حفظ مخاطب در رتبه‌بندی ویدیوها لحاظ می‌کند.

پس حتماً در طول ویدیو، کاربران را به کامنت‌گذاشتن دربارهٔ ویدیو تشویق و سعی کنید پاسخ آن‌ها را بدهید و در کامنت‌ها با مخاطبان تعامل داشته باشید.

 

سابسکرایب‌کردن کانال بعد از دیدن ویدیو

از نظر یوتیوب، اگر کسی بعد از تماشای ویدیوی شما بلافاصله کانال‌ را دنبال کند، یک نشانه بزرگ برای مفید و جذاب‌بودن آن ویدیو است.

پس باید سعی کنید تعداد سابسکرایبرهای کانال‌ را ارتقا دهید؛ چطوری؟

در خلال ویدیو (ترجیحاً اول یا آخر آن) از مخاطب بخواهید کانال را سابسکرایب کند یا آن را در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارد.

کاربران ویدیوهای بی‌کیفیت را برای دیگران نمی‌فرستند. موافقید؟

یوتیوب هم دقیقاً مثل من و شما فکر می‌کند و هرچه میزان این اشتراک‌گذاری‌ها و به‌دنبال آن تعداد سابسکرایب‌هابیشتر باشد، رتبهٔ آن ویدیو را ترفیع می‌دهد.

سئو یوتیوب چیست؟
سئو یوتیوب چیست؟

افزایش نرخ کلیک با تامنیل و تایتل تاثیرگذار و مرتبط

نرخ کلیک (CTR) به‌معنای تعداد کلیک‌ها نسبت به تعداد دفعاتی است که ویدیو به کاربران نمایش داده شده است. هرچه این نرخ بیشتر باشد، بهتر است.

وقتی کاربر یک کلمه کلیدی را جست‌وجو می‌کند، از بین نتایج، روی یکی از آن‌ها کلیک می‌کند. رفتار کاربران در این مرحله، برای یوتیوب خیلی مهم است.

یوتیوب وقتی ببینید که کاربران زیادی روی یک نتیجهٔ واحد کلیک می‌کنند، آن را بهتر از بقیه می‌داند و ویدیو به بالای نتایج جست‌وجو صعود می‌کند.

طول ویدیو

همان‌ طور که محتواهای متنی بلندتر در گوگل، معمولاً رتبهٔ بهتری می‌گیرند، طبق فاکتورهای رتبه‌بندی یوتیوب، ویدیوهای طولانی‌تر شانس بیشتری برای ارتقا رتبه دارند.

بارها در خلال گشت‌وگذار و جست‌وجوها دیده‌ایم که ویدیوهای طولانی رتبهٔ بهتری دارند. نتیجهٔ تجزیه‌وتحلیلی که بالاتر به آن اشاره کردیم هم این موضوع را تایید می‌کند.

مثلاً اگر همین الان کلمه کلیدی «وردپرس» را در یوتیوب را جست‌وجو کنید، می‌بینید که اولین ویدیو، ۵۰ دقیقه است و حدود ۴ برابر پنج ویدیوی بعدی است.

نکته: طول ویدیو همیشه به‌معنای رتبهٔ بهتر نیست و سایر پارامترها هم نقش دارند (هیچ‌کدام از مواردی که بررسی کردیم و می‌کنیم، به‌تنهایی تضمین‌کنندهٔ رتبهٔ بالا نیستند). مثلاً در همین مثال، یکی از ویدیوها ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه است؛ ولی رتبهٔ آن کمتر از ویدیوهای کوتاه‌تر است.

عدد و معیار دقیقی برای مدت‌زمان مناسب برای ویدیو تعریف نشده و راستش را بخواهید، کیفیت آن خیلی مهم‌تر از کمیتش است؛ ولی در کل، بنابر شاخص‌های یوتیوب، ویدیوهای بیشتر از ۲۰ دقیقه معمولاً جایگاه بهتری در لیست نتایج کسب می‌کنند.

 

بخش‌بندی ویدیو (چپتر)

دقت کرده‌اید خواندن کتاب‌هایی که قسمت‌قسمت است و با سرفصل‌های مختلف جدا می‌شوند، چقدر راحت‌تر است؟

بخش‌بندی یا استفاده از قابلیت چپتر در ویدیوهای بلند یوتیوب هم دقیقاً همین کار را می‌کند.

بخش‌بندی موضوعی ویدیو و تقسیم‌کردن آن به قسمت‌های کوچک‌تر، علاوه بر اینکه به کاربر می‌گوید هر بخش از ویدیو دربارهٔ چیست، چند مزیت دیگر هم دارد:

  • کاربر بدون دردسر و به‌سرعت هر بخشی از ویدیو را که می‌خواهد، تماشا می‌کند (چیزی که باعث می‌شود نرخ کلیک افزایش پیدا کند؛ چون کاربر می‌داند می‌تواند جواب خود را خیلی سریع بگیرد)
  • می‌توانید ویدیو را با کلمات کلیدی بیشتری بهینه ‌کنید
  • این بخش‌ها در SERP گوگل ظاهر می‌شوند و به‌طور بالقوه، ترافیک کانال و بازدید ویدیو را افزایش می‌دهند

مرحلهٔ سوم: ویدیو را بهینه‌سازی کنید

سومین مرحله در سئو کانال یوتیوب، هدف‌گرفتن کلمات کلیدی در ویدیو است.

برای اینکه هم به یوتیوب بفهمانید که موضوع ویدیو شما چیست، هم کاربران راحت‌تر بتوانند شما را پیدا کنند، باید در چند جا از آن‌ها استفاده کنید:

 

گفتن کلمه کلیدی در ویدیو

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ ولی یوتیوب از بین حرف‌های شما در ویدیو، دنبال کلمات کلیدی هدف می‌گردد!

آوردن کلمه کلیدی در ویدیو، یکی از معیارهای یوتیوب برای رتبه‌بندی نتایج است. با این کار هم به او کمک می‌کنید که بهتر متوجه موضوع ویدیو ‌شود , هم در کلمات کلیدی مرتبط جایگاه بهتری نصیب‌تان می‌شود.

 

استفاده از کلمه کلیدی مرتبط در تایتل (عنوان) ویدیو

در سئو یوتیوب، عنوان ویدیو علاوه بر اینکه باید ترغیب‌کننده باشد، باید کلمه کلیدی اصلی را هم در دل خود جای داده باشد.

دو نکتهٔ مهم را یادتان نگه دارید:

  • عنوان ویدیو کمتر از ۵ کلمه نباشد
  • کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان بیاورید

 

آوردن کلمه کلیدی در دیسکریپشن (توضیحات) ویدیو

از نوشتن یک دیسکریپشن یا توضیحات ویدیو مفید و بهینه دریغ نکنید!

یوتیوب هرچه بهتر و بیشتر موضوع و مفاد ویدیوی شما را درک کند، شانس بیشتری هم برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر خواهید داشت.

چطور یک دیسکریپشن بهینه بنویسید؟ ساده است:

  • توضیحات ویدیو ترجیحاً کمتر از ۲۵۰ کلمه نباشد
  • حداقل ۲ تا ۴ بار از کلمه کلیدی در توضیحات استفاده کنید
  • حتماً کلمه کلیدی را در همان سطرهای اول (۲۵ کلمهٔ اول) استفاده کنید

توجه: لطفاً تراکم کلمات کلیدی را رعایت کنید و از آن در همه‌جای متن به‌طور طبیعی استفاده کنید.

 

تگ‌ها

استفاده از کلمه کلیدی در تگ‌ها به‌اندازهٔ دو مورد قبلی مهم نیست؛ اما خب بودنش بهتر از نبودن است و کمک می‌کند هم کاربران و هم یوتیوب محتوای موردنظرشان را زودتر پیدا کنند.

بهتر است از هر سه دسته کلمات کلیدی اصلی، ثانویه و فرعی در تگ‌ها استفاده کنید.

مثلاً اگر موضوع ویدیوی شما «آموزش سئو گوگل» است، استفاده از تگ‌هایی مثل «سئو گوگل»، «بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجوی گوگل»، «لینک‌سازی» و «بازاریابی محتوایی» می‌توانند در رتبه‌بندی ویدیو مفید باشند.

برای اینکه ببینید فعالیت‌های شما در این مرحله و مرحلهٔ قبلی تاثیر داشته است، این ۲ گزارش یوتیوب را بررسی کنید:

✔️ گزارش Watch Time

این گزارش مقدار زمانی را که کاربران برای تماشای ویدیو شما وقت گذاشته‌اند، نشان می‌دهد.

هرچه این عدد بیشتر باشد، یعنی کاربران ویدیوی شما را دوست داشته‌اند و با آن تعامل کرده‌اند. همین کافی است که یوتیوب رتبه‌تان را در نتایج ترفیع ‌دهد.

برای دیدن این گزارش مسیر YouTube Studio > Analytics > Watch Time را دنبال کنید.

✔️ گزارش Returning Visitors

این گزارش هم اطلاعات جامعی از میانگین مدت‌زمان بازدید، بهترین ویدیوها از نظر سئو و بقیهٔ شاخص‌های حفظ مخاطب ارائه می‌دهد.

این گزارش را از مسیر Analytics > Audience in Studio پیدا کنید.

 

مرحلهٔ چهارم: ویدیوی خودتان را پروموت کنید

ما تا اینجا دربارهٔ معیارهایی که باعث حفظ کاربر و بهبود تجربهٔ او می‌شوند و مستقیماً در سئو کانال و ویدیوهای شما نقش دارند، صحبت کردیم.

اما برای اینکه بتوانید این شاخص‌های یوتیوب را در ویدیوهای خود ارزیابی و آن‌ها بهینه کنید، اول باید ویدیوهای شما ویو (بازدید) کافی داشته باشند.

برای اینکه در ابتدای راه روی غلتک بیفتید، یک راه بیشتر ندارید: استفاده از فوت کوزه‌گری سئو یوتیوب، یعنی پروموت‌کردن ویدیوها!

به چند طریق می‌توانید بازدیدهای ویدیو را بیشتر و رتبه‌تان را ارتقا دهید:

استفاده از لیست‌های پخش

استفاده از لیست‌های پخش (پلی‌لیست) در یوتیوب یکی از ساده‌ترین کارها برای دریافت بازدیدهای بیشتر است. پلی‌لیست‌ها در یوتیوب، به‌طور خودکار ویدیوها را پشت‌سرهم پخش می‌کنند و این‌طوری کلی بازدید رایگان به ویدیوهای شما اضافه می‌شود.

از طرفی، منِ کاربر که به‌دنبال اطلاعات کافی دربارهٔ یک موضوع خاص هستم، با کمک پلی لیست می‌توانم تمام اطلاعات موردنیازم را یکجا کسب کنم. به این ترتیب، پلی لیست باعث حفظ و ماندن من می‌شود ?

برای استفاده از این قابلیت یوتیوب، کافی است ویدیوهایی را که موضوعات مرتبط یا مشترک دارند، شناسایی و در یک لیست قرار دهید.

مثلاً اگر چهار یا پنج ویدیو دربارهٔ دربارهٔ «روش‌های کسب درآمد اینترنتی» دارید، همهٔ آن‌ها را در یک لیست جمع کنید و در صفحهٔ کانال یوتیوب‌ قرار دهید.

نکته: برای افزایش بازدید ویدیوها، حداقل ۳ پلی‌لیست در صفحه‌تان قرار دهید.

تبلیغات یوتیوب

برای تبلیغات در یوتیوب با هدف جذب سابسکرایب و افزایش بازدید چند گزینه برای انتخاب دارید:

  • تبلیغات در سرچ یوتیوب: این نوع تبلیغ با جست‌وجوی کلمه کلیدی هدف شما توسط کاربر، قبل از تمام نتایج ارگانیک ظاهر می‌شود.
  • تبلیغات در صفحهٔ اصلی یوتیوب: این نوع تبلیغ در صفحهٔ اصلی (هوم) یوتیوب به شکل ویدیو یا بنر تبلیغاتی نمایش داده می‌شود.
  • تبلیغات (in-stream): این تبلیغات هم آگهی‌های ویدیویی کوتاهی هستند که قبل، حین و بعد از تماشای یک ویدیو ظاهر می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش بازدید و دنبال‌کننده‌های کانال، از فرمت «Video discovery ads» استفاده کنید. این بدان معناست که ویدیوهای شما در نتایج جست‌وجوی یوتیوب و همچنین سایر ویدیوهای مرتبط در یوتیوب نمایش داده می‌شوند.

اگر می‌خواهید با تبلیغات در یوتیوب، تعداد بازدید و دنبال‌کننده‌های کانال‌ خود را بیشتر کنید، می‌توانید از سرویس تبلیغات در یوتیوب فرست ادز (زیرمجموعهٔ یکتانت) استفاده کنید.

 

جاسازی ویدیوها در پست‌های بلاگ

پست‌های بلاگ بهترین بستر برای جاسازی ویدیوهای یوتیوب و تبلیغ آن‌هاست.

چه در بلاگ سایت خودتان پست منتشر می‌کنید، چه برای سایت‌های دیگر پست مهمان می‌نویسید، می‌توانید از ویدیوهای مرتبط یوتیوب‌، در خلال متن استفاده کنید. به این ترتیب:

  • پست‌بلاگ جذاب‌تری دارید
  • فهم متن را برای کاربر ساده‌تر می‌کنید
  • و از همه مهم‌تر، ویدیو شما کلی بازدید رایگان و باکیفیت دریافت می‌کند

یک تیر و چند نشان!

برای مثال، اگر در سایت خود مطلبی دربارهٔ «سئو» منتشر می‌کنید، اضافه‌کردن یک ویدیو دربارهٔ «نحوهٔ عملکرد موتورهای جست‌وجو» می‌تواند به بازدیدهای بیشتر آن کمک کند.

 

بهینه‌کردن کانال یوتیوب

به‌جز سئوکردن خود ویدیوها، بهینه‌سازی یا سئو کانال یوتیوب هم به دو شکل، در رتبه‌بندی شما تاثیر دارد:

اول اینکه خود کانال می‌تواند در نتایج جست‌وجو ظاهر و رتبه‌بندی شود.

دوم اینکه یک صفحهٔ شکیل و جذاب در یوتیوب، سابسکرایب‌های بیشتری را هم به همراه دارد و به‌دست‌آوردن سابسکرایبرهای بیشتر، می‌تواند به‌طور غیرمستقیم رتبهٔ شما را بهبود ببخشد.

بهینه‌کردن صفحهٔ کانال‌ دو بخش دارد:

  • به ظاهر صفحه (مثل تصویر پروفایل، هدر و کلاً نمای ظاهری صفحه و ویدیوها) دستی بکشید
  • حتماً کلمات کلیدی مرتبط به کارتان را در بخش «دربارهٔ کانال» یا «دیسکریپشن کانال» اضافه کنید

لینک‌سازی

لینک‌سازی در ترفیع‌ رتبه‌تان در یوتیوب هم به دردتان می‌خورد.

دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت برای کانال و ویدیوها، به یوتیوب نشان می‌دهد که شما در حوزهٔ کاری خودتان یک منبع و مرجع معتبر هستید و ارزشش را دارید که در صدر نتایج حضور داشته باشید.

سئو یوتیوب چیست؟
سئو یوتیوب چیست؟

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

شما برای بهبود سئوی کانال‌، به سابسکرایبر و بازدیدهای بیشتری نیاز دارید؛ پس روی قدرت شبکه‌های اجتماعی دیگر هم حساب کنید و ویدیو‌تان را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید یا از دیگران بخواهید این کار را انجام دهند.

اینستاگرام، لینکدین و توییتر بستر مناسبی برای تبلیغ و اشتراک‌گذاری ویدیو است و معمولاً نرخ تعامل و بازدید ویدیوهای کانال یوتیوب شما را حسابی تکان می‌دهد.

این هم از مهم‌ترین اصول سئو یوتیوب! یک جمع‌بندی سریع داشته باشیم؟

 

ویدیوهای یوتیوب را حتماً سئو کنید!

هرچه رتبهٔ بهتری در نتایج جست‌وجو داشته باشید، شانس دیده‌شدن و کلیک روی صفحهٔ شما بیشتر می‌شود

داستان یوتیوب هم از همین قرار است و رتبهٔ بهتر برابر است با دیده‌شدن و جذب دنبال‌کننده.

کسب رتبهٔ برتر در یوتیوب، آن‌قدرها که فکر می‌کنید سخت نیست! اول باید یک ویدیوی مفید و باکیفیت بسازید و بعد هم طبق فرمول و اصول سئو ویدیو یوتیوب که در این مقاله به شما یاد دادیم، آن را بهینه کنید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!