blog org 1346 1603200249 seo ecommerce poonehmedia 1

سئو سایت فروشگاهی

اگر صاحب یک وب سایت فروشگاهی هستید، قطعا بزرگترین چالش شما افزایش بازدید وب سایت و در نهایت فروش آن است. یکی از مهم ترین راه های افزایش بازدید و کاربران وب سایت، موتورهای جست و جو هستند. برای کسب کاربر بیشتر از طریق موتورهای جست و جو نیازمند رعایت اصول سئو سایت است.

سئو سایت فروشگاهی به دلیل گستردگی محصولات و تعداد بالای صفحات(گاهی تا چند هزار صفحه) چالش های مخصوص به خود را دارد و نیاز به اقدامات بیشتری در مقایسه با سئو سایت های دیگر است.

سئو سایت فروشگاهی
سئو سایت فروشگاهی

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

سئوی سایت فروشگاهی فرایند سئو و افزایش بازدید فروشگاه آنلاین شما از طریق صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) است. وقتی مردم به دنبال محصولاتی هستند که شما می فروشید، باید رتبه بالاتری را در اختیار داشته باشید تا ترافیک بیشتری جذب کنید.

شما می توانید از تبلیغات کلیکی ترافیک دریافت کنید، اما هزینه سئو بسیار کمتر است. سئو سایت فروشگاهی معمولاً شامل بهینه سازی عناوین، توضیحات محصول، اسکیما، ساختار لینک داخلی و ساختار ناوبری برای جستجو و تجربه کاربر است. هر محصولی که می فروشید باید دارای صفحه ای اختصاصی باشد که برای جذب ترافیک از موتورهای جستجو طراحی شده باشد.
با این حال، شما نمی خواهید صفحات استاتیک و بدون محصول را در سایت خود فراموش کنید. صفحاتی مانند موارد زیر:

  • صفحه نخست
  • سوالات متداول
  • مقالات وبلاگ
  • قوانین
  • صفحه تماس با ما
  • صفحه درباره ما

چرا سئو سایت فروشگاهی مهم است؟

بسیاری از مردم هنگام نیاز به محصول یا خدمات به سراغ موتورهای جست و جو و به طور خاص گوگل می روند. آن ها به دنبال محصولات، نکات، مقایسه و سایر اطلاعات هستند تا به آن ها در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنند. اگر وب سایت شما در نتایج SERP (نتایج گوگل) نمایش داده نشود، بخش اعظمی از مشتریان خود را از دست خواهید داد. طراحی سایت فروشگاهی بدون سئو، همانند پاساژ زدن در بیابان است!

سئو سایت فروشگاهی
سئو سایت فروشگاهی

با کمک سئو مردم راحت تر می توانند خدمات و محصولات شما را پیدا کنند و می توانید به افراد بیشتری خدمات و محصولات سایت خود را عرضه کنید. سئو سایت فروشگاهی اولین مانع برای دستیابی به مشتریان بیشتر را برطرف می کند. حالا با توجه به اهمیت سئو سایت فروشگاهی قصد داریم نکات لازم برای قرار گیری یک وب سایت فروشگاهی در صدر نتایج گوگل را بیان کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی

در سئو سایت فروشگاهی مانند تمام سایت ها مدیر سئو، کار خود را با تحقیق کلمات کلیدی آغاز می کند. برای رسیدن به مشتریان، شما میبایست کلماتی را که آن ها برای یافتن محصولات و خدمات شما در گوگل سرچ می کنند را پیدا کنید. در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی از کلمات کلیدی طولانی( long tail keyword) غافل نشوید.

برای یافتن کلمات کلیدی می توانید از پیشنهادات گوگل استفاده کنید. همچنین می توانید از تحلیل رقبا کلمات مهم را پیدا کنید. روش کاری این گونه است که وب سایت چندین رقیب خود را مشاهده کنید و صفحات دسته بندی و محصولات آن ها را تحلیل کنید. URL، عنوان صفحه و کلمات به کار در متن توجه کنید. زیرا کلمات کلیدی در این مکان ها جای می گیرند.

به علاوه شما می توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین که برخی از آن ها پولی هستند، کلمات مهم کسب و کار خود را بیابید. این ابزارها عبارتند از:

  • Google keyword planner
  • Ahref
  • Kwfinder
  • Lsigarph

قدم بعدی تعیین صفحات برای هر کلمه کلیدی است. در این مرحله می بایست خیلی دقت کنید. کلمات را درست در سر جای خود قرار دهید. کلمه اصلی کسب و کار خود را در صفحه اصلی و کلمات کلی تر را در صفحات category و کلمات با جزییات بیشتر را در صفحات محصول هدف گذاری کنید.

سئو سایت فروشگاهی
سئو سایت فروشگاهی

دقت کنید که هر چه صفحه هدف گذاری شده به صورت تخصصی روی کلمه ای بهینه شده باشد، شانس رتبه گرفتن آن بیشتر است. از ایجاد صفحات متعدد برای یک کلمه کلیدی خودداری کنید. تمام توان خود در یک کلمه خاص را روی یک صفحه صرف کنید و از ایجاد صفحات با موضوع مشابه خودداری کنید.

در غیر این صورت ممکن است گوگل در تشخیص محتوای اصلی دچار سردرگمی شود و به نوعی صفحات سایت شما با یک دیگر رقابت می کنند. در این حالت کنیبالیزیشن رخ می دهد.
پس برای هر کلمه کلیدی دسته بندی یا صفحه مخصوص به خود را داشته باشید و آن را برای کلمه مدنظر بهینه کنید.

بعد از انجام این مراحل هدف کاربران از سرچ کلمات را مشخص کنید. معمولا اهداف کاربران از سرچ کلمات کلیدی به شرح زیر است:

  • خرید
  • کسب اطلاعات
  • مقایسه
  • دیدن تصاویر
  • ….

هدف گوگل انطباق هر چه بیشتر محتوای صفحه و قصد کاربر از جست و جو است و می خواهد بهترین پاسخ را به کاربران خود نمایش دهد. نوع محتوای صفحه می بایست با هدف کاربر از سرچ کلمه متناسب باشد.

به عنوان مثال اگر هدف کاربری از سرچ کلمه ای خرید محصولی باشد، محتوای صفحه میبایست صفحه محصول و یا صفحه فرود باشد و نوشتن یک مقاله نمی تواند گزینه خوبی باشد و به احتمال زیاد رتبه نخواهد گرفت. برای یافتن هدف کاربران نوع محتوای صفحه اول گوگل را تحلیل کنید و نوع محتوای قالب می تواند محتوای مناسب شما باشد.

ساختار صحیح برای سئو سایت فروشگاهی

بعد از تحقیق کلمات کلیدی و یافتن بهترین کلمات، حال نوبت به ساختار و معماری سایت فروشگاهی می رسد. معماری سایت فروشگاهی شامل نحوه تنظیم ناوبری، صفحات دسته بندی و صفحات محصول است. هدف اصلی معماری سایت این است که بهترین و مناسب ترین صفحات به سادگی در دسترس کاربران قرار گیرد و تعداد دفعاتی که کاربر باید برای یافتن آن ها کلیک کند، کاهش یابد.

2 قاعده کلی برای این کار وجود دارد:

  • ساختار سایت باید ساده باشد
  • هیچ صفحه ای نباید بیشتر از 3 کلیک از صفحات دیگر فاصله داشته باشد.
سئو سایت فروشگاهی
سئو سایت فروشگاهی

معمولا صفحه اصلی سایت، معتبر ترین و قوی ترین صفحه یک وب سایت است. لینک سازی داخلی از یک صفحه به صفحه دیگر قدرت و اعتبار صفحه مبدا را به مقصد انتقال می دهد که قبلا به نام پیج رنک شناخته می شد. بنابراین صفحه اصلی می تواند بیشترین اعتبار ا به صفحات دسته بندی و سپس به صفحات محصول منتقل کند.

صفحه اصلی سایت فروشگاهی شما باید شامل تمام صفحات دسته بندی اصلی و حتی برخی از بهترین صفحات محصول شما لینک داخلی داشته باشد. از منوی سایت با انکر تکست کلمه کلیدی به صفحات دسته بندی لینک بدهید. در صورت نیاز می توانید منو را توسعه دهید و کلمات دیگر را نیز زیر مجموعه کلمات اصلی قرار دهید و به صفحات subcategory نیز لینک بدهید.

چند نکته در مورد سئو صفحه اصلی سایت فروشگاهی

تگ تایتل صفحه اصلی

تگ تایتل یکی از مهمترین عناصر بهینه سازی سئو سایت است. این باید شامل نام کسب و کار شما به همراه عبارت کلیدی اصلی مورد نظر شما باشد. شما باید این تگ عنوان را کمتر از 70 کاراکتر و به گونه ای بنویسید که برای بازدیدکنندگان جستجو جذاب باشد ، زیرا آنها آن را در نتایج جستجو مشاهده می کنند.

توضیحات متا صفحه اصلی

در حالی که این موضوع از نظر رتبه بندی کلمات کلیدی مهم نیست، توضیحات متا برای صفحه اصلی شما توصیف 160 کاراکتری از کسب و کار شما است که در زیر تگ عنوان نیز نشان داده می شود. آن را طوری بنویسید که مردم را تشویق کند که بخواهند از وب سایت شما دیدن کنند.

محتوای صفحه اصلی

محتوای صفحه اصلی شما باید به بازدیدکنندگان کمک کند تا در مورد کسب و کار شما و محصولاتی که ارائه می دهید به صورت واضح و مختصر اطلاعات بیشتری کسب کنند. از بارگذاری بیش از حد اطلاعات در صفحه اصلی خودداری کنید. چند محصول برتر خود را در صفحه اصلی و پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود در نظر بگیرید.

ساختار صحیح لینک سازی داخلی این تضمین را ایجاد می کند که صفحات مهم سایت شما بیشترین ارزش و اعتبار را از صفحه اصلی سایت شما دریافت می کند. همچنین داشتن یک بخش برای قراردادن متن و توضیحات در صفحه اصلی و صفحات دسته بندی می تواند قدرت این صفحات را افزایش داده و شانس رتبه گرفتن آن ها را افزایش دهد.

علاوه بر آن می توانید با داشتن یک وبلاگ در سایت فروشگاهی خود و تولید محتوای بارزش و با کیفیت، از این صفحات نیز به صفحات محصول و دسته بندی لینک داخلی بدهید. این سیاست به طور عکس نیز می تواند صورت بگیرد. یعنی از صفحات دسته بندی و محصول به مقالات وبلاگ خود لینک بدهید و آن ها را تقویت کنید.

سئوی داخلی یا on-page seo سایت فروشگاهی

بعد از تحقیق کلمات کلیدی و بهینه سازی سایت ساختار سایت نوبت به سئوی داخلی این صفحات می رسد. گام های زیر را دنبال کنید.

صفحات محصول را بهینه کنید

صفحات محصول منبع حیات کسب و کار شما هستند، بنابراین شما باید تمرکز زیادی بر روی بهینه سازی آنها داشته باشید. بسیاری از صاحبان فروشگاه های آنلاین به سادگی چند خط متن در مورد هر محصول می نویسند و تصویر یا ویدئویی را منتشر می کنند.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد در صفحات دسته بندی محصولات خود یک متن یا توضیح منحصر به فرد بنویسید. از کپی کردن توضیحات به شدت خودداری کنید و تلاش کنید یک توضیح منحصر به فرد بنویسید. استفاده از کلمات کلیدی هم معنی و نزدیک(LSI) نیز توصیه می شود. توضیحات را با تیتر و پاراگراف و با فونت مناسب بنویسید و توضیحاتی بنویسید که اطلاعات مفیدی به کاربر بدهد.

این اطلاعات شامل بیان ویژگی های محصول، قیمت، نحوه تحویل، نظرات کاربران، تصاویر(استفاده از تگ ALT فراموش نشود!) و حتی ویدئو مناسب و … باشد. شما به اطلاعات بیشتری در صفحات محصول خود نیاز دارید تا گوگل به آن صفحه رتبه بدهد. در اینجا موارد خاصی است که باید روی آن ها کار کنید.

نام محصول
نام محصول شما مهم است. در بیشتر موارد، از آن در تایتل و URL صفحه محصول شما نیز استفاده می شود. به همین دلیل است که ممکن است بخواهید یک عبارت جستجوی رایج یا عبارت کلیدی را به محصولات خود اضافه کنید.

بهینه سازی تصویر
تصاویر بخش مهمی از صفحه محصول شما هستند. لحظه ای خود را جای مشتری بزارید. آیا شما بیشتر از سایتی که محصول را از زوایای مختلف به وضوح به تصویر می کشد خرید میکنید یا از سایتی که از تصاویر بی کیفیت استفاده میکند؟ تصاویر نه تنها برای مشتریان شما مهم هستند، بلکه برای سئو هم مهم هستند.

برای بهینه سازی مناسب تصاویر خود با نام فایل شروع کنید. تصاویر با نام IMG0010.jpg را به صفحات محصول خود اضافه نکنید. در عوض از نام محصول و کلمه کلیدی اصلی مانند east coast-skinny-jeans.jpg استفاده کنید. همچنین، هنگامی که تصاویر خود را به صفحه محصول خود اضافه می کنید، نام محصول و کلمه کلیدی را در متن ALT تصویر وارد کنید.

ویدیو
با افزودن ویدئو به صفحه محصول خود، به مشتریان خود کمک کنید تا نسبت به خرید خود اطمینان بیشتری داشته باشند. این ویدئو می تواند اطلاعات اولیه در مورد محصول شما (مانند تبلیغات تجاری)، ویدئویی در مورد نحوه استفاده از محصول، یا توصیف افرادی باشد که از محصول استفاده کرده اند. انتشار ویدئوها در شبکه هایی مانند YouTube می تواند راهی عالی برای جذب و آموزش مشتریان بالقوه در مورد محصولات شما باشد.

نظرات مشتریان
ثبت و نمایش نظرات کاربران راه دیگری برای افزایش اعتماد مشتری به محصول شما است؛ بنابراین اگر محصول خوبی دارید، حتماً به آنها اجازه این کار را بدهید.

سوالات متداول
آیا مردم در مورد محصولات شما سوال می کنند؟ وجود سوالات متداول ویژه محصول در صفحات محصول و پاسخ به آن ها، کلید تبدیل است.
داشتن یک صفحه پرسش و پاسخ عمومی در وب سایت شما نیز ایده خوبی است. پاسخ به سوالات اساسی در مورد امنیت، حمل و نقل و قوانین بازگشت کالا و وجه، می تواند اعتماد خریدار را افزایش داده و منجر به فروش بیشتر شود.

بهینه سازی Title و Meta description

در بیشتر سایت های فروشگاهی متا تگ های Title و Meta description در بیشتر صفحات تکراری هستند. به دلیل تعداد زیاد صفحات و محصولات مشابه امکان نوشتن Title و Meta description منحصر به فرد برای هر صفحه کاری بسیار دشوار است.

راه حل این کار استفاده از عنوان و توضیحات منحصر به فرد برای صفجات مهم یک سایت فروشگاهی است. صفحات مهم شامل صفحاتی است که کلمات کلیدی مهم و حیاتی در آن ها هدف گذاری شده اند. سعی کنید برای این صفحات توضیحات و عنوان خوب بنویسید. کلمات کلیدی را درعنوان(ترجیحا ابتدای عنوان) و توضیحات به کار ببرید. همچنین اگر مزیت رقابتی دارید(حمل و نقل رایگان، تحویل فوری و ..) حتما آن ها را ذکر کنید. این کمک زیادی به افزایش نرخ کلیک شما می کند.

در مورد تگ H1 حتما توجه داشته باشید که هر صفحه یک تگ H1 جداگانه و منحصر به فرد داشته باشد و هر صفحه تنها یک تگ H1 داشته باشد.
برای یافتن این صفحات می توانید از ابزار Screaming frog استفاده کنید.

بهینه سازی URL

یکی از فاکتورهایی که تاثیر مثبتی بر سئو سایت فروشگاهی دارد، URL های کوتاه و شامل کلمات کلیدی است. مانند

Yourdomain.com/category-shoes
Yourdomain.com/product/women-shoes

نکات و چک لیست بهینه سازی URL

  • تا جای ممکن آن ها را ساده و کوتاه نگه دارید
  • شامل کلمات کلیدی باشد
  • استفاده از – برای جدا کردن کلمات( از space و _ استفاده نکنید)
  • تا جایی که ممکن است شامل پارامتر نباشد.

ساخت بک لینک برای سئو سایت فروشگاهی

در کنار انجام تمام این کارها، سئو سایت فروشگاهی نیازمند یک استراتژی صحیح بک لینک سازی خارجی نیز می باشد. بهترین و مرتبط ترین موقعیت های لینک سازی را پیدا کنید و شروع به ساخت بک لینک، لینک سازی و فعالیت های سئو خارجی(ریپورتاژ آگهی، سوشیال سیگنال و …) کنید.

همچنین از فعالیت در شبکه های اجتماعی غافل نشوید. بک لینک ها سیگنال رتبه بندی دیگری هستند که گوگل از آن ها استفاده می کند. هرچه تعداد پیوندهای بیشتر از سایت های با کیفیت بالا داشته باشید، سایت شما معتبرتر می شود.

سئوکار سیروتا با داشتن سالها تجربه در زمینه سئو سایت فروشگاهی آماده ارائه خدمات به مشتریان خود می باشد. جهت مشاوره سئو و استعلام قیمت سئو سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!