Alexa Internet Logo.wine scaled 1 scaled

جایگزین های الکسا

الکسا (alexa.com) سایت‌های اینترنتی را براساس پارامترهایی مانند میزان بازدید رتبه بندی کند و آن را در قالب رنک جهانی و کشوری، جزییات کلمات کلیدی و برترین کلید واژه ها ارائه می‌دهد.

الکسا یک سرویس رتبه بندی سایت در جهان است که بر اساس میزان بازدید و مدت زمان حضور کاربران سایت، اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهد. این اطلاعات اما بر پایه آماری است که وب‌سایت الکسا از کاربران خود (یعنی کسانی که افزونه الکسا دارند یا اکانت آن را خریداری کرده‌اند) اطلاعات وب گردی آنها را جمع آوری و سپس اقدام به رتبه بندی سایت‌ها می‌کند. همین موضوع دغدغه‌ای است که بیشتر مدیران سایت‌ها را نسبت به جمع اوری کامل اطلاعات سایت خود نگران می‌کرد.

 جایگزین های الکسا
جایگزین های الکسا

الکسا چیست؟

سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب، به نام‌های «بروستر کیل» و «بروس گلیت» تأسیس شد. این وب‌سایت محبوب در سال ۱۹۹۹ با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد که این شرکت بزرگ الکسا را گسترش داد و آن را به یک موتور جست جو هوشمند تبدیل کرد. اما بعدها در سال ۲۰۰۸ به دلیل ایجاد مشکلات رقابتی با غولی همچون گوگل، این سایت موتور جست وجوی خود را متوقف کرد و از آن زمان به طور تخصصی به رتبه‌بندی سایت‌های پربازدید و آنالیز آن‌ها می‌پردازد.

  • بیشتر بخوانید: الکسا چیست؟ تاریخچه، مفاهیم و روش‌های بهبود تضمینی

بیانیه الکسا در مورد پایان فعالیت

شرکت الکسا که یکی از زیر مجموعه‌های آمازون است بعد از ۲۵ سال فعالیت طی بیانیه‌ای اعلام کرد در تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ بازنشسته خواهد شد! علت این کار و ابعاد آن هنوز مشخص نیست اما آنچه تا امروز مشخص شده از ابتدای اردیبهشت سال ۱۴۰۱ دیگر هیچ کاربری امکان ثبت نام در سایت الکسا را نخواهد داشت.

در این بیانیه آمده است:

بیست‌وپنج سال پیش، سایت الکسا را تأسیس کردیم. پس از دو دهه کمک به شما برای یافتن و دسترسی به بهترین منابع دیجیتالی، تصمیم دشواری گرفتیم که Alexa.com را در ۱ می ۲۰۲۲ بازنشسته کنیم. از اینکه ما را در طول ۲۵ سال، به منبعی برای تحقیق محتواهای دیجیتالی و بسیاری از خدمات دیگر انتخاب کرده‌اید از شما متشکریم و به آن افتخار می‌کنیم.

پس از انتشار این بیانیه طبق اطلاعات منتشر شده از Semrush، ترافیک وب‌سایت آمازون در حال کاهش مداوم بوده است. بنابراین احتمال دارد که با بسته شدن این سرویس پرطرفدار، محبوبیت آمازون هم تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرد.

 

به گفته بسیاری از متخصصان سئو پایان کار الکسا نقطه عطفی در این حوزه خواهد بود چرا که بسیاری از وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارها از رتبه‌بندی الکسا سو استفاده کرده و با استفاده روش‌های غیرطبیعی اقدام به افزایش رتبه الکسا سایت خود می‌کردند و رتبه الکسا را به عنوان ویترینی از فعالیت خود معرفی می‌کردند. امکان تقلب و بهبود رتبه دغدغه‌ای بود که فضای رقابتی الکسا را تا حدودی تحت تأثیر قرار می‌داد. این تقلب‌های آماری به شکل واضحی در نمودارهای کیفی الکسا مشخص بود.

 

جایگزین الکسا چیست؟

اگرچه اطلاعاتی که الکسا در مورد سایت می‌داد، تا حد زیادی مفید بود اما با پایان کار الکسا باید به دنبال یک جایگزین مناسب برای آن باشیم؛ در ادامه به بررسی چندین ابزار مناسب برای جایگزینی الکسا می‌پردازیم:

  • Ahrefs: بررسی ترافیک سایت، لینک‌های مورد نظر، بررسی و ساخت بک لینک‌های سایت و طراحی استراتژی لینک سازی
  • SimilarWeb: مناسب برای تحلیل رقبا، آنالیز وب‌سایت ها و بررسی بک لینک ها
  • GrowthBar: تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا، پیگیری رتبه بندی سئو
  • Seolyzer: شناسایی مشکلات و خطاهای سایت، KPI های منحصر به فرد و مقایسه صفحات مهم سایت
  • Bing Webmaster: حجم سرچ کلمات کلیدی، مدیریت بک‌لینک‌ها و شناسایی خطاهای فنی سئو
  • HubSpot Website Grader: بررسی عملکرد وب‌سایت، شخصی سازی UX سایت
  • Google Search Console: نمایش رتبه کلمات کلیدی، نمایش مشکلات سایت
  • Google Analytics: مقایسه ترافیک ارگانیک با غیر ارگانیک، شناسایی ترافیک مخرب، مشاهده صفحات پر بازدید
  • UpCity Free SEO Report Card: تجزیه و تحلیل وب‌سایت، نمایش تعداد صفحات ایندکس شده، گزارش بک لینک ها
  • Internet Marketing Ninja: شناسایی لنک های از کار افتاده، شناسایی مشکلات سایت، تجزیه و تحلیل سایت

همانطور که متوجه شدید؛ الکسا رقبای بسیاری دارد. اما هر کاربر با توجه به آنچه نیاز دارد می‌تواند یکی از موارد را جایگزین الکسا کند. هر کدام از ابزارهای گفته شده، دارای نسخه پولی و رایگان هستند که بر اساس نیاز سایتتان می‌توانید از آنها استفاده کنید. بعد از پایان کار الکسا قطعاً بیشتر از قبل نیازمند سایت‌های تحلیلی هستید.

 جایگزین های الکسا
جایگزین های الکسا

چند پیشنهاد برای جایگزین الکسا

  • SEMrush

یک ابزار فوق‌العاده برای آنالیز آنی وب سایت است. ۴ میلیون کاربر در ۱۴۰ منطقه مختلف, در حال حاضر وب‌سایت خود را در این سایت آنالیز می‌کنند.
۵۷۰ هزار دامنه را تا به امروز بررسی کرده است و بیش از ۱۰ میلیارد کلمه کلیدی را بررسی و ارائه کرده است.
درست است که سایت آنالیز SEMrush گران قیمت است اما پس از نام نویسی می‌توانید به مدت ۱ هفته از سرویس دهی این سایت استفاده کنید.

نکات منفی: گران قیمت (پرداخت هزینه به صورت ماهانه و سالانه است) / سرویس دهی به ایران ندارد.
اگر می‌خواهید SEMrush را جایگزین الکسا کنید بهتر است بدانید به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند به درستی وب‌سایت های ایرانی را آنالیز کند.

  • SimilarWeb

یکی ازشرکت های آنالیز وب‌سایت ها می‌باشد. SimilarWeb معتقد است تنها واسطه‌ی ارائه افزونه مرورگرها است. این افزونه به کاربران وب‌سایت های مشابه وبسایتی که در حال مشاهده بودند را پیشنهاد می‌کند.
این وب‌سایت می‌تواند جایگزین الکسا باشد چراکه از نظر دریافت داده‌ها بسیار غنی‌تر از سایر رقبا است و دقت بالایی دارد.

نکات مثبت: ثبت نام در سایت رایگان است / سرویس دهی به ایران دارد.
از سال ۲۰۰۷ تا به امروز فعالیت می‌کند. در حال حاضر یک تیم ۴۰۰ نفره در ۴ کشور بزرگ دنیا هستند.
SimilarWeb شهرت موارد دیگر را ندارد و بسیاری از افراد معتقد هستند که نمی‌تواند جایگزین الکسا رنکینگ باشد. امتحان کنید و تجربه خود را در قسمت نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

  • Ahrefs

Ahrefs یک سرویس فوق‌العاده برای بررسی و ساخت بک لینک‌های سایت است. اما از قابلیت‌های دیگر آن می‌توان, بررسی ترافیک سایت و لینک‌های مورد نظر را نام برد.
برای سئو کارهایی که به دنبال استراتژی‌های لینک سازی و ایده‌های بهبود وب‌سایت خود هستند, مناسب است. برای شروع کار می‌توانید پس از ثبت نام در سایت به مدت یک هفته با ۷ دلار از آن استفاده کنید.

نکات منفی: دقت پایین / سرویس دهی به ایران ندارد / گران قیمت.

  • BuiltWith

یکی از مواردی که برای جایگزین الکسا می‌توان در نظر گرفت BuiltWith است. ابزاری مناسب برای بررسی وب‌سایت ها و کلمات کلیدی می‌باشد.

اطلاعات این سایت به صورت هفتگی به روز رسانی می‌شود. نسبت به الکسا قابلیت‌های کمتری دارد.

نکات منفی: دقت پایین / قابلیت‌های محدود / سرویس دهی به ایران ندارد.

  • Rankwatch

از دیگر ابزارهایی که می‌توان برای جایگزین الکسا رنکینگ نام برد, Rankwatch است. این سرویس با بروز رسانی‌های سریع اطلاعاتی از وب‌سایت را در اختیار کاربران خود می‌گذارد.
در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار کاربر در ۲۵ کشور مختلف از رنک واچ استفاده می‌کنند. قابلیت رنک ترکینگ برای بررسی رتبه سایت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف، بررسی بک لینک ها، بررسی کلمات کلیدی و … را می‌توانید در این ابزار سئو ببینید.

نکات مثبت: دقت نسبتاً بالا / به روز رسانی به صورت روزانه / هزینه‌های مناسب.
می‌توانید به صورت رایگان در این سایت عضو شوید. کار خودتان را با ۱۴ روز رایگان شروع کنید.

جایگزین های الکسا

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!