تعریف سئو
امروزه استفاده از راهکارهای بازاریابی آنلاین نقش چشمگیری در توسعه و رشد هر کسب و کاری دارد، سئو سایت از مباحث داغ و پرطرفدار در حوزه دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود، در این مقاله می خواهم به پرسش های سئو چیست؟ تعریف سئو و اهمیت سئو چیست و چرا سئو برای گوگل مهم است؟ و انواع روش ها و تکنیک های سئو و ابزارهای سئو کدامند؟ پاسخ دهیم.
به دنیای سئو وب سایت ها خوش آمدید در این حوزه باید بسیار مطالعه کنید، حساب شده اجرا نمایید، نتایج سئو سایتان را آنالیز و بررسی کنید و این چرخه همیشگی را از یاد نبرید، سئوکار سیروتا خدمات سئو حرفه ای را ارائه می کند، می توانید برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
تعریف سئو چیست؟
سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و یکی از روشهای متداول دیجیتال مارکتینگ در جهت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و افزایش کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت و معرفی محصولات و خدمات شما از طریق بازدید طبیعی موتورهای جستجو گوگل، بینگ، یاهو و … است.
به زبان ساده، سئو ( یا با تلفظ صحیح اس ای او) مجموعه ای از تکنیک ها و دستورالعمل هاست که سبب می شود رتبه سایت شما در کلمات کلیدی خاص بهبود یابد و برای شما افزایش بازدیدکننده و در نتیجه رونق کسب کارتان را بهمراه دارد.
چرا سئو سایت برای کسب و کارها مهم است؟
نرخ پهنای باند اینترنت و تعداد تلفن های هوشمند در ایران افزایش یافته است، ضریب نفوذ اینترنت در سال 1397 به 60 درصد رسیده و تعداد کاربران اینترنت در ایران از مرز 40 میلیون نفر گذشته است. میلیون ها کاربر ایرانی از گوگل برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود، یافتن محصولات و .. استفاده می کنند.
بازار رقابت فروش محصولات و خدمات بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت سئو را آشکار میکند و همه می خواهند در بالاترین رتبه های گوگل قرار بگیرند، و به عبارت ساده می توان گفت :
“هر کجا کاربری حضور دارد، مشتری آنجاست!“
بنابراین اگر صاحب یک شرکت، کارخانه، فروشگاه و هر کسب و کاری آنلاین یا سنتی هستید، در قدم اول به یک وب سایت نیاز دارید و سئو در قدم بعدی میتواند به توسعه و رشد کسب و کارتان کمک کند. همچنین استفاده از سئو سایت در کمپین بازاریابی و کمپین تبلیغاتی بسیار متداول است.
اهمیت سئو سایت در گوگل
گوگل دومین برند برتر جهان ، براساس یک سری الگوریتم های پیچیده بعنوان یک موتور جستجو قدرتمند شناخته می شود، که اطلاعات سایت ها را می خواند و در سرورهای خود ذخیره می کند، سپس نتایج این اطلاعات را براساس کلمات کلیدی و عبارتهای پرسیده شده توسط کاربران در کوتاه ترین زمان ممکن به نمایش می گذارد، درآمد عمده شرکت گوگل از طریق تبلیغات در گوگل ادوردز “Google Adwords”، تبلیغات گوگل ادسنس “Google AdSense” و تبلیغات گوگل ادز “Google Ads” است. که به روش تبلیغات کلیکی آنها را به نمایش می گذارد و به ازای هر کلیک کسب در آمد می کند.
به صورت کلی راهکار بهینه سازی سایت از طریق تبلیغات در گوگل برای ایرانیان در طولانی مدت کم هزینه تر است، تبلیغات در گوگل با پایان بودجه تعیین شده شما در کمپین گوگل ادوردز از نتایج گوگل حذف می شود، اما سایتهایی که با روش سئو به نتایج بالای گوگل دست یافته اند، روند تغییر نتایج آن به کندی صورت می پذیرد. ( در نظر داشته باشید انتخاب روش سئوسایت یا تبلیغات در گوگل به تحلیل نوع کسب و کار شما و هدفتان بستگی دارد و گاهی ممکن است، استفاده از روش هم زمان بهترین راهکار برای شما باشد.)
براساس نتایج سایت رتبه بندی الکسا، موتور جستجوی گوگل در ایران دارای رتبه یک و محبوب ترین سرویس جستجوی آنلاین در جهان به حساب می آید و بیش از 80 درصد ترافیک یک وب سایت از طریق گوگل تامین می شود.
تقریبا هر کاربری اگر سوالی برایش پیش بیاید، بجای جستجو در کتابهای مرجع همچون دایره المعارف، لغت نامه ( یادش بخیر!! چقدر کتاب لغت نامه معین را ورق میزدم تا معنی یک کلمه را پیدا کنم) به گوگل و الگوریتم های معروفش اعتماد میکند و گوگل در کمتر از چند ثانیه بین میلیاردها اطلاعات ذخیره شده، بهترین و نزدیکترین پاسخ را به نمایش می گذارد.
مزایای سئو سایت در دیجیتال مارکتینگ
بهبود رتبه سایت در گوگل را می توان بعنوان یک سرمایه ارزشمند در نظر گرفت، زیرا بالاترین نرخ تبدیل در فضای آنلاین را دارد و به صورت کلی می توان موارد زیر را در نظر گرفت:
- نرخ تبدیل بالا
- نرخ بازگشت پذیری سرمایه بالا ( ROI)
- هزینه کمتر در زمان طولانی
معایب سئو وب سایت در بازاریابی آنلاین
یکی از اشتباهات یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تمرکز تنها بر سئو است، زیرا بهینه سازی وب سایت یک فرایند زمانبر بود و دارای ریسک های بالقوه خود است.
- نیاز به مشاور سئو حرفه ای
- سرمایه گذاری بالا در شروع فعالیت دیجیتال مارکتینگ
- ریسک تغییر الگوریتم های گوگل
- زمان طولانی و عدم قطعیت در دستیابی به نتایج
انواع روش مختلف بهینه سازی وب سایت
گام نخست برای یک سئوسایت موفق، مشخص بودن استراتژی بازاریابی اینترنتی، مشتریان هدف، بودجه کمپین سئو و مواردی از این دست است که بر اساس آن مجموعه ای از کلمات کلیدی و عبارت هایی که در کسب و کار شما و بین رقبا و همکاران بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند، شناسایی و تعیین می شوند، حال می توان سئوسایت را آغاز کرد. به زبان ساده، بهینه سازی بدون داشتن برنامه ریزی و استراتژی صحیح معمولا نتایج خوبی ندارد و گاهی کم کاری و یا حتی استفاده ی بیش از حد از بهینه سازی سایت، سرمایه گذاری شما در این بخش را به هدر می دهد.
صبحت هایی از این دست زیاد می شنوم که “من سایتم رو سئو کردم ولی نمی دانم چرا هیچ اتفاقی نمی افتد!” یا “سایتم رو خیلی خوب سئو کردم ولی چند روزیه از نتایج گوگل محو شدم!”
الگوریتم های پیچیده گوگل یک راز است، ولی متخصصان سئو یا سئو کاران سایت بر اساس تجربه، آزمون و خطا بیش از 205 فاکتور و سیگنال سئو که بر نتایج گوگل تاثیرگذار هستند را معرفی کرده اند. البته با آپدیت الگوریتم های گوگل اثرگذاری هر کدام از این فاکتورها تغییر می کند. از معروفترین الگوریتم های گوگل می توان به الگوریتم پاندا ، الگوریتم مرغ مگس خوار ، گوگل پنگوئن و رنک برین اشاره کرد البته حتی اثرگذاری این فاکتورها در زبان فارسی با انگلیسی تفاوت می کند.
به صورت کلی میتوان بهینه سازی سایت را به دو بخش سئو درونی سایت “On-Site SEO” و سئو برونی سایت “Off-Site SEO” تقیسم کرد و البته عموماً متخصصان بهینه سازی وب سایت ( سئوکار ) براساس تجربه و بازدهی پروژه (نسبت هزینه به زمان) تنها بخشی از این فاکتورهای بهینه سازی وب را اجرا می کنند.
فاکتورهای سئو درون سایتی یا سئو داخلی (On-Site SEO)
سئو داخلی شامل تمامی فاکتورهایی است که از منظر تکنیکی، فنی و محتوایی و بر اساس استاندارد تعیین شده بر روی وب سایت شما اجرا می شود. رعایت این نکات در خصوص بهینه سازی سایت داخلی ضروری است و باعث بهبود عملکرد وب سایت و افزایش رتبه شما در گوگل می شود. بخشی از فاکتورهای سئوخارجی شامل :
- طراحی واکنشگرا (Responsive)
- سرعت بارگزاری سایت
- کیفیت محتوای سایت
- طراحی UI / UX مناسب
- افزایش امنیت سایت با پروتکل HTTPS
- انتخاب عنوان، و متاتگ های مناسب
- انتخاب عنوان ها و زیر عنوان های مناسب
- ساختار لینک داخلی
- ساختار فنی سایت HTML به صورت استاندارد
- ساختار URL استاندارد
- بهینه سازی حجم تصاویر و استفاده از تگ ALT
- …
فاکتورهای سئو برون سایتی یا سئو خارجی (Off-Site SEO)
سئو خارجی به فعالیت هایی که خارج از سایت جهت بهبود رتبه سایت در گوگل صورت می گیرید، گفته میشود. این فعالیت ها شامل لینک سازی یا لینک بیلدینگ (Link Building) و فعالیت در شبکه های اجتماعی می شود. در بهینه سازی کلمات کلیدی و عبارت های پر رقابت عموما از این روشها استفاده می شود. نکات ریز و درشتی در این زمینه وجود دارد که در مقالات آینده بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.
از تکنیک های سئو بیشتر بدانیم
تکنیک های سئوسایت براساس دانش، تجربه سئو کار و بودجه پروژه متفاوت است، در اصل شامل این تکنیک ها شامل اجرای سئوخارجی و سئوداخلی با روشهای متفاوت انجام می شود. این تکنیک ها به دو دسته اصلی تقسیم می شود.
سئو کلاه سفید
شامل کلیه تکنیک ها و روشهای استانداردی است که با توجه به آپدیت و اطلاعیه های گوگل موجب جریمه نمی شوند.
سئو کلاه سیاه
شامل اجرای سئو خارجی و سئو داخلی با استفاده از تقلب و گول زدن موتورهای جستجو را می گویند. که با توجه آپدیت الگوریتمهای گوگل در سالیان اخیر خیلی از روشهای آن عملا منسوخ شده است و اجرای آن در بیشتر موارد موجب جریمه و خشم گوگل یا اصطلاح “پنالتی گوگل” خواهد شد.
سئوکاران حرفه ای اصولا براساس سئو کلاه سفید فعالیت های بهینه سازی سایت را انجام می دهند ولی در بازار داغ رقابت سئو گوگل، گاهی از سئو کلاه سیاه هم استفاده می کنند که به سبک استفاده از این دو تکنیک، سئوکلاه خاکستری گفته می شود.
معرفی مهمترین ابزارهای سئو
مهمترین ابزارهای سئو عموما به صورت تجاری عرضه می شوند، البته تحلیل صحیح و استفاده درست از آن مهمتر از داشتن این ابزارها است، در این بخش معروفترین ابزارهای بهینه سازی سایت را معرفی خواهیم کرد:
ابزارهای آنالیز سئو داخلی سایت OnPage SEO Tool
Screaming Frog: این ابزار کل وب سایت شما را بررسی و از نظر ایرادات سئو ساختاری به شما گزارش می دهد، شاید مهمترین موارد آن لینک های شکسته، لینک های اضافی با محتوای بی کیفیت، حجم کلمات صفحه و … است. اسکرمینگ فراگ بررسی 200 لینک وب سایت را به صورت رایگان انجام می دهد.
WebSite Auditor: این ابزار هم مشابه Screaming Frog به آنالیزسئو می پردازد، البته از نظر ظاهری و امکانات بسیار بهتر است، شاید مهمترین اشکال این نرم افزار، کند شدن سیستم برای آنالیز وب سایت ها بسیار بزرگ است.
وب سایت های Moz – Ahrefs و Woorank نیز این تحلیلهای بهینه سازی سایت را ارائه می دهند. البته ارزشگذاری فاکتورهای سئو داخلی در هر کدام از این نرم افزارهای آنالیز سئو داخلی سایت متفاوت است.
ابزارهای استراتژی کلمات کلیدی در سئو
نخستین ابزار رایگان بهینه سازی سایت و یکی از قدیمی ترین و بهترین های تعیین کلمات کلیدی مهم برای یک وب سایت Keyword Planner گوگل است، یک ابزار سئو رایگان دیگر که شاید باورتان نشود، الکسا است که میتوانید ببینید به صورت تقریبی رقبا در چه کلماتی بازدید مناسب دارند. keywordtool.io و Ahrefs برای زبان فارسی نیز گزینه های تجاری خوبی هستند.
ابزارهای تحلیل سئو خارجی و بک لینک های رقبا
پس از تست و آزمایش های بسیار چهار ابزار تجاری را می توان نام برد. Ahrefs ، MOZ , Majestic SEO و به تازگی الکسا است.
جمع بندی
شما بعنوان فردی که می خواهید بهینه سازی سایتی را برعهده بگیرید، باید بتوانید تحلیل درستی از تغییرات الگوریتم ها داشته باشید و بتوانید نتایج یک کمپین سئو سایت موفق، را آنالیز کنید و در صورت نیاز به اصلاح دوباره و بهینه سازی وب سایت بپردازید. استفاده از ابزار آنالیز سئو سریعترین و بهترین روش برای بررسی نتایج است که از جمله ضروری ترین آنها می توان به گوگل وبمستر و گوگل آنالیتکس اشاره کرد.