نکات مهم در به‌کارگیری لینک‌های داخلی

نکات مهم در به‌کارگیری لینک‌های داخلی

۱- مطمئن شوید که به همه صفحات و مطالب سایت لینک دهی انجام شده باشد .

هر صفحه یا مطلب جدیدی که در سایت ایجاد می‌کنید بایستی حتماً لینک آن صفحه در حداقل یکی از صفحات دیگر سایت نیز موجود باشد. اگر مطلب یا صفحه جدیدی هیچ لینکی در سایر صفحات نداشته باشد نه کاربران و نه موتورهای جستجو از وجود آن صفحه مطلع نخواهند شد

البته به آن صفحه دسترسی می‌توانند داشته باشند و می‌توانند آن صفحه را باز کنند اما از وجود آن هرگز مطلع نخواهند شد و بنابراین هیچ‌گاه نمی‌توانید انتظار داشته باشید که آن صفحه یا مطلب جدید در بهینه‌سازی سایت شما تأثیرگذار باشد و آن صفحه را نیز در نتایج جستجو مشاهده نخواهید کرد.

به ‌عنوان مثال در شکل زیر ربات گوگل زمانی که به لینک A می‌رسد از طریق لینک دهی‌های داخلی به صفحات B و E نیز دسترسی خواهد داشت

و می‌تواند محتویات آن‌ها را نیز بررسی کند اما چون هیچ لینک دهی به صفحات C و D وجود ندارد ربات گوگل چگونه می‌تواند از وجود این صفحات مطلع شود و آن‌ها را بررسی کند؟

نکات مهم در به‌کارگیری لینک‌های داخلی
نکات مهم در به‌کارگیری لینک‌های داخلی

درصورتی‌که هیچ لینکی به صفحاتی از سایت داده نشده باشد، ربات‌های جستجوگر به آن دسترسی نخواهند داشت.

۲-از کلمات واضح و مرتبط با صفحه مقصد برای لینک دهی ها استفاده کنید .

این موضوع در فصل سوم به‌صورت کامل همراه با نکات مربوطه به آن اشاره شده است و باید برای انتخاب متن‌های لینک شونده (Anchor text) نکات مربوطه را به‌دقت رعایت کنید.

۳- متنوع بودن را در لینک های داخلی رعایت کنید .

نیازی نیست همیشه برای لینک به یک صفحه فقط از یک کلمه یا عبارت استفاده کنید و آن لینک را در تمامی صفحات سایت به‌صورت افراطی استفاده کنید. هرجایی که نیاز است

بر اساس موضوع و کلمه مربوطه به صفحه موردنظر لینک دهی کنید و این لینک دهی در صفحات سایت به‌صورت کاملاً طبیعی انجام شود و مراقب باشید دچار وسواس و بهینه‌سازی بیش‌ازاندازه نشوید که ممکن است توسط الگوریتم‌های گوگل جریمه شوید.

از تکرار بیش‌ازحد یک لینک داخلی با یک عبارت مشخص در صفحات مختلف خودداری کنید.

۴- استفاده بهینه ازصفحه اصلی سایت در لینک دهی های داخلی

مهم‌ترین صفحه سایت، صفحه اصلی یا همان صفحه نخست سایت است. صفحه‌ای که معمولاً بیشترین ورودی‌های مستقیم به سایت را از طریق آن خواهید داشت. منوها و لینک‌هایی که در صفحه اصلی سایت تنظیم می‌کنید

باید مهم‌ترین و اصلی‌ترین صفحات سایت باشند که خود آن‌ها هدایت‌کننده کاربران و موتورهای جستجو به سایر صفحات و مطالب خواهند بود. بنابراین دقت کنید در صفحه نخست به صفحات مهم و اصلی سایت لینک دهی شده باشد و زمانی که شخصی به صفحه اصلی وارد می‌شود با سه کلیک به تمامی صفحات و مطالب سایت هدایت شود.

۵- لینک های داخلی سایت را در فایل های فلش یا در کد های جاوا اسکریپت استفاده ننمایید .

استفاده از فایل‌های فلش یا جاوا اسکریپت هرچند که سایت و نمایش ظاهری سایت را جذاب‌تر می‌کنند اما این نکته را در نظر داشته باشید که درصورتی‌که لینک دهی‌های خود را در داخل کد نویسی های جاوا اسکریپت یا فلش استفاده کرده باشید

ربات‌های جستجوگر قادر به خواندن و دنبال کردن آن‌ها نمی‌باشند. بنابراین لینک‌ها داخلی سایت را به‌صورت طبیعی و صرفاً در داخل کدهای HTML سایت استفاده کنید.

۶- به کارگیری لینک های داخلی به صورت طبیعی

در بین متون مختلف سایت از لینک‌های داخلی به‌صورت کاملاً طبیعی استفاده کنید، هرجایی که نیاز است و در خصوص کلمه یا عبارتی که در متن استفاده کرده‌اید اگر مطلب یا محتوای مربوطه وجود دارد به‌صورت طبیعی به آن صفحه لینک دهی خود را انجام دهید و در این مورد نیز افراطی رفتار نکنید

به‌ عنوان مثال اگر در مطلبی چندین بار به مطلب یا صفحه‌ای اشاره می‌کنید نیازی نیست که برای تمامی موارد لینک دهی انجام شود.

۷- صفحه مقصد ، ارتباط کامل مفهومی و معنایی با کلمه یا عبارت لینک شده داشته باشد .

حتماً صفحه مقصد با عنوان لینک شونده دقیقاً مطابقت داشته باشد. کاربران عنوان لینک را می‌بینند و تصمیم می‌گیرند که روی آن کلیک کنند.

درصورتی‌که صفحه مقصد هیچ ارتباطی با عنوان کلیک شده نداشته باشد باعث نارضایتی کاربر می‌شود و این نارضایتی منجر به خروج یا بستن سریع صفحات سایت می‌شود

و این دقیقاً برای ربات‌های جستجو نیز صادق است، ربات‌ها نیز زمانی که به صفحه‌ای از طریق لینک‌های داخلی هدایت می‌شوند از آن عنوان لینک شونده موضوع صفحه مقصد را متوجه خواهد شد و درصورتی‌که هیچ ارتباطی بین این دو وجود نداشته باشد ممکن است شما را به‌عنوان اسپمر شناسایی کنند.

۸- متمایز کردن لینک های داخلی در محتواهای سایت

لینک‌های داخلی سایت، خصوصاً لینک‌هایی که در بین متون سایت استفاده می‌کنند را توسط رنگ، سایز و یا درشت کردن به نحوی تنظیم کنید که بازدیدکنندگان متوجه شود

که این بخش از متن یک لینک داخلی است و صفحه‌ای مجزا برای آن در نظر گرفته شده است و با کلیک بر روی آن می‌توانند به آن صفحه هدایت شوند.

۹- اجتناب از عنوان های عمومی و بدون معنا

از کلمات و عبارت‌هایی عمومی مانند “کلیک کنید” “بیشتر بدانید” و …. برای عنوان لینک‌های داخلی اجتناب کنید. این نوع عبارت‌ها هیچ کمکی به ربات‌های جستجوگر در تشخیص موضوع صفحات لینک شده نخواهند کرد.

۱۰- مسیر دسترسی به صفحه لینک شده کمتر از سه کلیک باشد

کاربر را مستقیماً به صفحه مقصد موردنظرش هدایت کنید و سعی کنید از ریدایرکت های بی مورد و گیج‌کننده به صفحات متعدد تا رسیدن به صفحه مقصد خودداری کنید.

۱۱- عدم ایجاد لینک های داخلی به صفحه اصلی با کلمات کلیدی

یکی از نمونه کارهایی که مصداق بارز سئو بیش‌ازحد و اندازه است این است که در بین صفحات داخلی و در بین متون مختلف، فقط با استفاده از کلمه کلیدی اصلی مرتبط به موضوع سایت بخواهید به‌طور مستمر به صفحه اصلی سایت لینک دهید. این کار نه‌تنها هیچ کمکی به بهینه‌سازی سایت نمی‌کند بلکه باعث ایجاد یک حس تکراری و خسته‌کننده برای اشخاص نیز خواهد شد.

۱۲- استفاده از ناوبری صفحات

یکی دیگر از انواع لینک‌های داخلی که در سایت می‌توانید استفاده کنید نمایش مسیر صفحه جاری است و کمک می کند تا بازدیدکنندگان نیز تشخیص دهند که صفحه‌ای که در حال مشاهده آن هستند در چه بخشی از سایت قرار دارد و بتوانند با این ناوبری به شاخه‌های بالاتر سایت هدایت شوند.

۱۳- باز شدن لینک های داخلی موجود در متن در یک تب جدید (target=”_blank”)

زمانی که در بین متون سایت به سایر مطالب یا صفحات لینک دهی انجام می‌دهید، ازآنجایی‌که شخص در حال خواندن آن مطلب است، بهتر است صفحه موردنظر با کلیک کردن در یک تب جدید باز شود و شخص بتواند همچنان خواندن مطلب قبلی خود را ادامه دهد و درعین‌حال صفحه جدید نیز در یک تب دیگر برای ایشان باز شده باشد تا بتواند مجدد برای دیدن آن مراجعه کند.

۱۴- استفاده از کلمات کلیدی سایت در لینک های داخلی

یکی از بهترین مکان‌های که می‌توان از کلمات کلیدی سایت استفاده کرد، لینک‌های داخلی است که در بین متون صفحات مختلف استفاده می‌شوند. سعی کنید به‌صورت طبیعی در لینک دهی‌های داخلی خود کلمات کلیدی مربوط به صفحه مقصد را در متن لینک شونده خود به‌کارگیری کنید.

نکات مهم در به‌کارگیری لینک‌های داخلی
نکات مهم در به‌کارگیری لینک‌های داخلی