نمره اسپم یا spam score یکی از مهم ترین ویژگی ها برای سئو سایت است که نشان دهنده امتیاز گوگل به یک سری ویژگی ممنوعه مشترک است که به تمامی سایت ها با این ویژگی ها این امتیاز را تخصیص میدهد.
اولین چیزی که مشاهده می کنید، امتیاز اسپم سایتتان در سمت راست منو است که برای شما آورده شده است:
1-30٪ میزان اسپم پایین
31-60٪ میزان اسپ متوسط
61-100٪ میزان اسپم بالا
Spam Score چطور محاسبه می شود و چه تاثیری روی سئو سایت شما دارد؟
قبل از اینکه به صورت جداگانه به سراغ جزئیات و روش محاسبه ی آنها در مورد پرچم های اسپم (که از این به بعد آنها را Spam Flags می نامیم برویم) باید در ابتدا روند جمع آوری اطلاعات و تعیین Spam توسط سایت MOZ را توضیح دهیم.
سایت MOZ برای تعداد زیادی سایت ها از تعاریف مشخص شده توسط گوگل برای شناسایی و جمع آوری Spam استفاده می کند
- اول از همه، moz به صورت اتفاقی تعداد زیادی از subdomain های Mozscape را که در رتبه بندی Moz، به صورت رضایت بخش ایندکس شده اند را انتخاب می کند.
- سپس تمام subdomain ها را مورد بررسی قرار می دهد و هر کدام که کد وضعیت200 را اعلام نکرد را از لیست خود بیرون می اندازد.
- در پایان Moz 10 ساب دامین شخصی سازی شده و دارای مکان یاب جغرافیایی و کلمان کلیدی استفاده شده در ساب دامین را چک می کند، و هر کدام از این موارد که با هم همخوانی نداشتند را به عنوان ساب دامین اسپم تشخیص می دهد.
سیگنال های تاثیر گذار بر روی spam score یک سایت:
- یکی از عوامل مورد بررسی تاثیر نمره اسپم بر تعداد صفحات یک سایت بوده است زیرا معمولا سایت هایی که تعداد صفحات داخلی کمی دارند نمره اسپم بالایی دارند.
- TLD دامنه های اسپم معمولا به صورت (e.g. .info, .cc, .pl, etc) میباشد.
- طول نام دامنه معمولا شبیه به سایت های اسپم انتخاب شده است.
- نام دامنه شامل اعداد و ارقام است مانند بسیاری از سایت های هرزنامه یا اسپم
- یکی دیگر از ویژگی های سایت های اسپم این موضوع است که از فونت های خاص استفاده نمیکنند به عنوان مثال Google Font API
- عدم استفاده از Google Tag Manager در تمامی سایت های اسپم
- سایت های اسپم به ندرت دارای شماره تلفن های واقعی در صفحات خود هستند
- تقریبا هیچ سایت اسپمی به صفحه LinkedIn مرتبط نیست
- عدم وجود آدرس ایمیل در سایت های اسپم
- عدم استفاده از ssl
- استفاده از کلمات متا کلمات کلیدی که مرتبط با سایت و مطالب سایت نمیباشد.
- Rel Canonical استفاده از یک برچسب non-local rel = canonical اغلب میتواند باعث به وجود آمدن امتیاز spamscore بالا در سایت باشد.
- استفاده از عناوین بسیار کوتاه یا عناوین بسیار طولانی در صفحات سایت
- طول توضیحات Meta که بسیار طولانی یا بسیار کوتاه باشد
- عدم تطابق کلمات کلیدی با برچسب های سایت
- وب سایت های اسپم به ندرت از فاآیکون استفاده می کنند
- عدم اتصال سایت به لینک فیسبوک
- تعداد دامنه های اسپم زیادی که به سایت ما لینک داده اند
- تعداد لینک های دامنه به سایت های اسپم بیشتر از لینک های محتوا باشد.
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی