PageRank در سئو سایت
PageRank در سئو سایت
PageRank در لغت به معنای ” رتبه ی صفحه ” می باشد
و سیستمی است که پایه گذاری آن توسط مشهورترین موتور های جستجو یعنی گوگل انجام شد .
در ابتدا موتور های جستجو به تمام طراحی سایت ها به طور یکسان رتبه می دادند و نتایج جستجو تنها بر اساس محتوا و تگ های متایی که در آن صفحات قرار داشتند ، بود .
با گذشت زمان سیستم PageRank یا همان رتبه بندی صفحات ، موتور های جستجو را و نیز مبحث سئو سایت را دگرگون ساخت و یک فاکتور دیگر به معیارهای سئو و بهینه سازی وب سایت افزود یعنی :
اعتبار طراحی وب سایت
برای اینکه مشخص شود یک طراحی وب سایت تا چه اندازه مهم و معتبر است، گوگل طراحی سایت های بزرگ متعددی را انتخاب کرد، طراحی وب سایت هایی مانند cnn.com و dmoz.org و espn.com .
این دسته از طراحی سایت ها به طور واضح معتبر بودند و گوگل اینگونه دریافت که اگر این دسته از طراحی وب سایت ها به وب سایت دیگری ( مثلا طراحی سایت B ) لینک دهند ، در این صورت طراحی وب سایت B می تواند بخشی از اعتبار آن طراحی سایت را در پروسه سئو سایت کسب نماید و به همین ترتیب اگر طراحی سایت B به طراحی وب سایت دیگری ( مثلا طراحی سایت C ) لینک می داد ، در این صورت طراحی سایت C نیز می توانست بخشی از اعتبار آن را کسب کند و همین طور طراحی سایت کوچکتر نیز.
با استفاده از همین سیستم برای اعتبارسنجی یک طراحی وب سایت و مقوله سئو سایت و بهینه سازی وب سایت ، گوگل توانست به هر طراحی سایت بر اساس اعتبار آن عددی را از ۰ تا ۱۰ تحت عنوان PageRank (یا رتبه ی صفحه ) نسبت دهد. البته سیستم PageRank تا الان بسیار پیچیده تر شده است ولی اینگونه آغاز شد.