نگهداری و مدیریت وب سایت

نگهداری و مدیریت وب سایت

نگهداری و مدیریت وب سایت

وب سایت ها هم مانند هر سیستم دیگری باید از آن ها مراقبت و نگهداری شود و در صورتی که لازم باشد، هر چند وقت روی آن تعمیرات صورت گیرد.

نگهداری و مدیریت وب سایت ها بستگی به وسعت و پیچیدگی و نوع طراحی آن دارد و بر این اساس می تواند متفاوت باشد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و توسعه وب سایت ها، بروز رسانی هر وب سایت بیشتر از پیش احساس می شود و باید هر چند وقت تغییراتی روی آن انجام بگیرد. گاهی اوقات ممکن است یک باگ و یا یک حفره امنیتی در سایت ایجاد شود که باید برای حفاظت و تخریب بدافزارها، تغییراتی در سایت صورت بگیرد.

اهمیت نگهداری از وب سایت ها

امروزه تکنولوژی در حوزه برنامه نویسی پیشرفت زیادی کرده است و سیستم های مدیریت محتوایی مبتنی بر وب بسیار زیاد شده اند. بنابراین فرایند نگهداری از وب سایت ها و بروزرسانی آن ها از انحصار متخصصین و متولیان این امر خارج شده است. به گونه ای که بعضی از صاحبان وب سایت ها با داشتن دانش اندک خود در زمینه کامپیوتر و اینترنت، می توانند صفحات وب سایت خود را مدیریت و بروزرسانی کنند.

البته باید توجه کرد که این موضوع بیشتر برای وب سایت های کوچک که طراحی ساده تری دارند، امکان پذیر است. وب سایت های بزرگ و تخصصی نیاز به یک تیم پشتیبانی دارند تا بتوانند وب سایت را به درستی مدیریت کنند.

چرا که با توجه به کمبود وقت مدیران شرکت ها و صاحبان کسب و کارهای مختلف و همچنین نبودن یک متولی محض در شرکت ها برای نگهداری از وب سایت، ممکن است مدیریت و نگهداری سایت فراموش شود. این موضوع در سایت هایی که محتواهای قدیمی دارند و میزان سئو آن ها پایین است، کاملا مشخص است

خدمات نگهداری از وب سایت ها شامل چه چیزهایی می شود؟

یکی از وظایف شرکت های طراحی سایت معتبر، ارائه خدمات نگهداری، پشتیبانی و مدیریت یک وب سایت و ارائه اطلاعات شفاف به مشتریان است. به گونه ای که مشتریان در میان انبوهی از کلمات و اصطلاحات دنیای دیجیتال دچار سردرگمی نشده و بتوانند به راحتی و با آسودگی خاطر، خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنند و از مزایای آن بهره مند شود.

نگهداری، مدیریت و پشتیبانی وب سایت ها دارای بخش های مختلفی است که هر یک از آن ها از یک دیگر به خوبی تفکیک شده اند. در ادامه هر یک از این بخش ها را به طور جداگانه توضیح می دهیم.

گارانتی وب سایت

معمولا زمانی که مشتری با شرکت طراحی سایت برای خدمات نگهداری و مدیریت وب سایت ها قرارداد می بندد، این قرداد گارانتی یک ساله دارد. به این معنا که در طول یک سال شرکت موظف است تا از وب سایت نگهداری کند و مدیریت های لازم را روی آن انجام دهد.

بروزرسانی قالب و هسته نرم افزار وب سایت

احتمالا همان طور که می دانید، همه سایت ها و نرم افزارها و اپلیکیشن ها، شامل دو بخش اصلی پوسته یا همان قالب و هسته هستند. این دو بخش به طور خودکار بروزرسانی نمی شوند و حتما باید فردی وجود داشته داشته باشد تا بتواند با دانش خود تغییراتی روی این بخش ها اعمال کند.

اجرای خدمات به روزآوری وب سایت به محض این که فاز طراحی سایت پایان یافت و محتواهای لازم بارگذاری شدند، بسیار مهم و ضروری است.

در صورتی که این موضوع نادیده گرفته شود، به مرور زمان وب سایت ساخته شده، از استانداردهای روز دنیای وب که همواره در حال ارتقا و پیشرفت است، عقب خواهد ماند.

امکان افزایش امکانات و قابلیت های عملکردی وب سایت

بیشتر کسب و کارها در گذر زمان و با شناخت مشتریان و نیازهای آن ها خواستار یک سری تغییرات و ایجاد امکانات و قابلیت های جدید برای سایت هستند. این امر می تواند به دلیل توسعه کسب و کار و ارائه خدمات جدید برای مشتریان باشد که متعاقبا باید روی وب سایت اعمال شود.

پشتیبانی تلفنی

از جمله خدماتی که معمولا شرکت های طراحی سایت برای سایت های تخصصی و بزرگ ارائه می دهند، پشتیبانی وب سایت است. این موضوع به این منظور صورت می گیرد

که اطمینان برای راهبر سایت و پاسخ به سوالات احتمالی برای مشتریان ایجاد شود. ارتباط موثر با پشتیبانی سایت، باعث می شود تا محتواهای سایت و بخش های مختلف آن بروزرسانی شود و اگر دچار باگی بود به زودی برطرف شود.

به روزرسانی محتوای متنی و چند رسانه ای وب سایت

همان طور که می دانید محتواهای یک سایت یکی از مهم ترین و داغ ترین موضوعات در دنیای دیجیتال است. محتوای سایت به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول آن مربوط به تولید محتوا خدمات دیجیتال مارکتینگ است. بروز رسانی محتواها هم به عهده همان تیم مدیریت و نگهداری وب سایت ها است.

 

ایمن سازی وب سایت

در آخر می رسیم به ایمن سازی و ایجاد امنیت برای وب سایت ها که این موضوع هم به عهده تیم های پشتیبانی و نگهداری از وب سایت ها است. این خدمات شامل اعمال تنظیماتی است که در فاصله های زمانی طولانی تری نسبت به سایر خدماتی که نام بردیم انجام می گیرد.

هزینه مدیریت و نگهداری از وب سایت ها چقدر است؟

معمولا شرکت های طراحی سایت، تعرفه مدیریت و نگهداری از وب سایت ها را به دو صورت ماهانه و دوره ای از شما دریافت می کنند. شما بدون قرارداد هم می توانید در هر ساعت از شبانه روز به صورت ساعتی و روزانه از شرکت طراحی سایت بخواهید تا از سایت شما پشتیبانی کنند و در صورتی که نیاز به کمک آن ها بود، از آن ها کمک دریافت کنید.

در کل فرقی نمی کند به چه صورت از شرکت بخواهید که مدیریت سایت شما را به عهده بگیرند، تنها نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اگر یک سایت تخصصی و حرفه ای دارید و برای آن زحمت زیادی کشیدید و هزینه زیادی کرده اید، از یک تیم قوی و حرفه ای بخواهید تا پشتیبانی و نگهداری سایت شما را به عهده بگیرند.

در این صورت می توانید مواردی که بیان کردیم را روی سایت خود اعمال کنید و از سایر رقبا پیشی بگیرید. شرکت ما دارای برترین تیم های تخصصی پشتیبانی است که شما می توانید در همه زمینه های مربوط به وب سایت ها از آن ها کمک بگیرید.

شرکت هایی که در حوزه طراحی سایت فعالیت می کنند، خدمات خود را به شکل های مختلفی در اختیار مشتریان قرار می دهند. کیفیت خدمات این مجموعه ها بسته به میزان مهارت و تخصص تیم های طراح سایت متفاوت است.

یکی از خدمات ویژه ای که تمامی شرکت های طراحی سایت موظف به ارائه آن هستند، خدمات پشتیبانی و نگهداری از سایت است.

البته ممکن است مدت زمان ارائه این خدمات برای هر شرکتی متفاوت باشد. اما حتما پس از طراحی و راه اندازی سایت، تیم طراح باید برای مدتی وظیفه مدیریت، پشتیبانی و نگهداری از سایت را برعهده بگیرد تا در صورت بروز هر گونه مشکل، آن را سریعا شناسایی کرده و برطرف کند.

نکته مهمی که در خصوص پشتیبانی از سایت باید بدانید این است که این کار را حتما باید خود شرکت طراح انجام دهد. یعنی اگر طراحی سایت خود را به شرکت خاصی واگذار کردید، نمی توانید خدمات پشتیبانی و نگهداری از آن را از شرکت دیگری دریافت کنید.

اما پشتیبانی از سایت دقیقا به چه معناست و شامل چه اقداماتی می شود؟ پشتیبانی یا نگهداری از سایت یعنی کلیه اقداماتی که باعث می شوند سایت همیشه و در هر لحظه بروز باشد و عملکرد روان و قابل قبولی داشته باشد. سایت ها معمولا پس از بروزرسانی ممکن است دچار باگ یا اختلالاتی در عملکرد خود شوند.

پیمایش به بالا