سئو مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. از آنجا که گوگل بزرگترین موتور جستجو در دنیاست، سئو بر اساس معیارها و قوانین رتبهبندی گوگل انجام میشود.
هر بار که کلمهای را در گوگل جستجو میکنید با یک لیست بلند از نتایج مرتبط با جستجو مواجه میشوید که اصطلاحا آن را SERP یا Search Engine Results Pages -به معنای صفحه نتایج جستجو- مینامند. بیشتر مخاطبان از صفحه اول نتایج فراتر نمیروند و در همان صفحه به خصوص در سه ردیف اول لیست، به پاسخ سوال خود میرسند و ادامه نتایج را بررسی نمیکنند.
بنابراین شما به عنوان صاحب یک کسبوکار آنلاین باید تمام تلاشتان را بهکار ببرید تا وبسایت شما با کلمات جستجوی مرتبط در صفحه نخست و حتی در اولین ردیف نتایج موتور جستجو گوگل ظاهر و مشتری و فروش شما زیاد شود. سئو در واقع مجموعه تلاشی است که شما برای رسیدن به ابتدای لیست گوگل انجام میدهید.
استراتژیهای سئو :
رویکردهای شما در مسئله سئو میتواند از جنبههای مختلفی بررسی شود.
- برندینگ: حضور گسترده به عنوان برند در سطح اینترنت و شناخته شدن
- بازاریابی مشتری: مناسب سایتهای شرکتی و فروشگاهی
- بازاریابی مخاطب: برای سایت تفریحی و رسانهای
- افزایش بازدید سایت: برای سایتهای خبری
اینها استراتژیهایی است که بر اساس حوزه فعالیت وبسایت خود میتوانید از یک یا ترکیبی از آنها استفاده کنید. بعنوان مثال سایت دیجیکالا از تمام این استراتژیها بطور همزمان بهره میبرد.
دقیقا چه عواملی بر سئو سایت تاثیر دارند؟
اینکه واقعا چه معیارهایی در رتبهبندی سایتها دخیل هستند، مشخص نیست و گوگل مانند گنجی پنهان از آنها محافظت میکند. اینکه یک وبسایت در لیست نتایج گوگل در رتبه بالاتری نمایش داده شود و یا اینکه از رتبه فعلی خود سقوط کند، به رقبای آن وبسایت بستگی دارد.
گوگل تمام تلاشش را میکند که بهترین و مرتبطترین وبسایتها را به کاربران خود عرضه کند. برای این منظور تعداد زیادی پارامتر ارزیابی را مورد بررسی قرار میدهد. هرچه وبسایت امتیاز بهتری در رابطه با این پارامترها بدست آورد، رقبای خود را کنار زده و در واقع باعث سقوط آنها میشود و خودش را به بالای لیست نزدیکتر میکند.
بر اساس تجربه و بررسی سایتهایی که در صفحه اول گوگل نمایش داده میشوند، عوامل زیر را میتوان از مهمترین پارامترهای تعیین رتبهبندی سایت توسط الگوریتم گوگل بیان کرد.
- ساختار قالب
- کیفیت محتوا
- آدرس دامنه
- وضعیت هاست
- کلیدواژه یا کلمهکلیدی
- تجربه کاربری
- لینکهای داخلی
- لینکهای خارجی (بکلینک)
افزونههای سئو برای مرورگرها
- BuzzSumo Extension: آنالیز شبکههای اجتماعی
- MozBar: آنالیز صفحه نتایج جستجو
- Mangools SEO Extension: آنالیز درون سایت
- SEOquake: آنالیز صفحه نتایج جستجو
- SEO Minion: آنالیزهای سئو
- Check my Links: بررسی لینکها
- SEO Nightwatch: رهگیری رتبه کلمهکلیدی
- Lighthouse: آنالیز کدنویسی و عملکرد سایت
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی