5 min 5 1

مزایا و معایب نصب فیلترشکن چیست؟

این روزها و با اوج گیری تحریم ها علیه ایران، بسیاری از سایت های مفید خارجی برای ایرانی ها از دسترس خارج هستند و تنها با نصب فیلترشکن بر روی گوشی یا کامپیوتر می توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل بسیاری از افراد هستند که از فیلترشکن برای دسترسی به سایت ها استفاده می نمایند. ولی نصب فیلترشکن می تواند برخی معایب و مشکلات را به همراه داشته باشد.

در ظاهر استفاده از فیلترشکن نباید مشکل خاصی به همراه داشته باشد و گاهی برای دور زدن محدودیت های وضع شده و نیز برای عبور از محدودیت های ناشی از تحریم می تواند کاربرد داشته باشد.

همچنین در مواردی نیز فیلترشکن را روشی برای مرور امن صفحات وب! توصیف می کنند، اما نباید فراموش کنید که همه این موارد و مزایا فقط در ظاهر است و در باطن فیلترشکن ها نه تنها امنیتی برای کاربر به همراه ندارند، بلکه در بسیاری از موارد از کاربران جاسوسی کرده و ردپای کارهای انجام شده توسط کاربر را نیز ثبت و ضبط می کنند.

مزایا و معایب نصب فیلترشکن
مزایا و معایب نصب فیلترشکن

همچنین بسیاری از سرویس ها و ابزارهای عبور از فیلتر، به عنوان سرور پراکسی عمل می کنند و هیچ اطمینانی وجود ندارد که این سرورها اطلاعات ثبت شده توسط کاربران همچون رمزعبور و دیگر اطلاعات محرمانه را سرقت نکنند.

 

اعتماد به همه مزایای فوق هنگام استفاده از ابزارهای فیلترشکن رایگان حتی سرویس های تجاری نیز با شک و تردید همراه است. (منظور از سرویس های تجاری سرویس هایی است که توسط شرکت های امنیتی ارائه می شود نه سرویس ها و ابزارهایی که توسط برخی افراد سودجو در داخل و خارج از کشور قابل تهیه است)

 

با این توصیف ها باید متوجه شده باشید معایب فیلترشکن برابر است با ناامنی، از دست دادن اطلاعات محرمانه و ثبت همه رفتارهای شما در دنیای مجازی!

ولی در زیر می توان به مهم ترین مشکلاتی که فیلترشکن ها تابحال برای کاربران ایجاد نموده اند ، اشاره کرد.

کاهش سرعت اینترنت

یکی از مشکلاتی که در هنگام استفاده از فیلترشکن برای بسیاری از کاربران به وجود می آید، سرعت اینترنت می باشد، اگر از فیلترشکن های رایگان استفاده می کنید که توسط اکثر کاربران استفاده می شود بدون شک فشار زیادی به سرورهای برنامه وارد می شود و در نتیجه هنگام متصل شدن شما به فیلترشکن سرعت دانلود و بارگذاری محتوا کمی کاهش خواهد یافت.

( مزایا و معایب نصب فیلترشکن )

فیلترشکن ها به عنوان یک واسطه درخواست های شما را دریافت کرده و از سرورهای خود به شما پاسخ می دهند که در صورت افزایش ترافیک سرورهای این نرم افزارها سرعت شما بشدت افت می کند. (سرعت اینترنتی شما کاهش پیدا نمی کند، اما چون سرور فیلترشکن قادر به پاسخگویی و ارسال اطلاعات با سرعت بالا به سمت شما نیست، دریافت فایل هنگام فعال بودن فیلترشکن نیز با کندی همراه می شود)

مصرف بالای پردازشگر مرکزی

فیلترشکن ها به دلیل اینکه پردازش سنگینی را در پس زمینه سیستم عامل شما انجام می دهند و حجم زیادی از حافظه پردازشگر را به خود اختصاص می دهند باعث کاهش سرعت و توان رایانه می شوند.

استفاده زیاد از باتری

همچنین به دلیل پردازش ها و اطلاعات ارسالی، دریافتی بیش از اندازه ای که VPN ها انجام می دهند، خیلی زود شارژ باتری را کم می نمایند و این هم از مشکلات شایع استفاده از باتری می باشد.

مزایا و معایب نصب فیلترشکن
مزایا و معایب نصب فیلترشکن

مصرف بالای اینترنت

اکثر فیلترشکن های رایگان در هنگام اتصال به پروکسی و یا سرورهای آزاد در نقاط مختلف دنیا، درخواست های زیادی را ارسال می نمایند، هرچه تعداد این درخواست ها بالا باشد مصرف اینترنت بیشتری از شما کسر می شود و هرچه ip شما در نقطه دورتری قرار گرفته شده باشد شما هزینه بیشتری برای دسترسی به محتوای داخل کشور خود خواهید داد.

همچنین بسیاری از ارائه دهنگان اینترنت ترافیک نیم بها را فقط برای کاربرانی که iP داخل کشور دارند تخصیص می دهند. و این یعنی که با متصل شدن به فیلترشکن IP شما در خارج از کشور ارائه می شود و حجم بیشتری از اینترنت خود را مصرف خواهید کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!