download

سئوکار


                                                               طراحی سایت و بازدید بالا را از ما بخواهید

سئوکار
سئوکار

این روزها داشتن وب سایت برای شرکت ها و سازمان ها به یک مساله حیاتی بدل شده است و به همین علت دغدغه داشتن وب سایت بسیار ضروری به نظر می رسد. در این اوضاع و احوال قبل از ایجاد وب سایت سوال های بسیاری در ذهن مطرح می شود؛ سوالاتی از این دست که کار را از کجا شروع کنیم و در چه نقطه یی به انتها برسانیم؟ برای طراحی و پیاده سازی به چه امکاناتی نیاز داریم؟ در صورت نیاز به سازماندهی یک گروه کاری به چه تخصص ها یا توانمندی هایی نیاز خواهید داشت؟ معیار انتخاب افراد جهت مشارکت در گروه چیست و این معیار تا چه میزان متاثر از یک پشتوانه علمی است؟

هر گروه وب دارای الزامات و محدودیت های مختص به خود برای تقسیم وظایف ، مسوولیت ها و پیاده سازی فرآیندها در جهت طراحی و پیاده سازی یک وب سایت است. عناوین رسمی، شرح وظایف و ساختار گزارش دهی می تواند بسیار متغیر باشد.

گروه های وب موفق در یک مساله با یکدیگر مشترک هستند و آن هم وجود مجموعه یی کامل از توانمندی ها و تخصص های مورد نیاز در ساختار گروه و فرآیندهای مربوطه است. تمامی مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز را می توان در ۹ رکن مهم خلاصه کرد. در یک گروه موفق، می توان به سرعت جایگاه و موقعیت هر یک از افراد گروه را نسبت به ارکان اصلی تعیین و مشخص کرد که چه زمانی این پتانسیل ها و توانمندی ها در عمل و در مراحل طراحی و پیاده سازی مفید واقع می شوند. در صورتی که طراحی و پیاده سازی یک وب سایت در تحقق اهداف از قبل تعیین شده خود با مشکل مواجه شود و عملاً دستیابی به آنها دور از دسترس قرار گیرد، علت آن را باید در حذف یکی از ارکان مورد نیاز در ساختار گروه یا فرآیندها جست وجو کرد. به هرحال یک گروه موفق وب باید ارکانی را مد نظر داشته باشد. این ارکان در ادامه مطلب مورد بررسی قرار می گیرد.

۱) بررسی نیاز کاربران؛ طراحی کاربرمحور به این معنی است که بدانیم نیاز کاربران چیست، چگونه فکر می کنند و رفتار آنان به چه صورت است. بررسی نیاز و خواسته کاربران، ما را قادر می سازد یک وب سایت متناسب با نیاز کاربران را به درستی طراحی و پیاده سازی کنیم.

۲) استراتژی سایت؛ تعریف اهداف سایت، یکی از مهم ترین مراحل در چرخه طراحی و پیاده سازی یک وب سایت است که به مهارت های خاص خود نیاز دارد . رسیدن به یک نقطه مناسب درخصوص اهداف سایت، نحوه اولویت بندی اهداف مختلف و ارزیابی موفقیت یک سایت جملگی موضوعاتی هستند که باید توسط استراتژی سایت تبیین شوند.

۳) استراتژی تکنولوژی؛ وب سایت ها از لحاظ به کارگیری فناوری پیچیده بوده و این پیچیدگی می تواند همواره وجود داشته باشد . شناسایی استراتژی به کارگیری فناوری ها برای یک سایت (شامل پلت فورم، استانداردها، فناوری ها و نحوه قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر)، برای موفقیت یک سایت و اجتناب از اشتباهات گزاف، بسیار حائز اهمیت و ضروری است.
۴) استراتژی محتویات؛ محتویات، اغلب علتی است که کاربران را راغب به مشاهده وب سایت شما می کند بنابراین باید به این مساله توجه داشته باشید که چه محتویاتی باید ارائه شود تا انتظار کاربران تامین شود؟ چه میزان محتویات مناسب است؟ شکل یا فرم ارائه محتویات باید به چه صورت باشد؟ قبل از اینکه بتوان محتویاتی را تولید کرد، لازم است به سوالات فوق که مبانی یا اصول استراتژی محتویات را مشخص می کند، پاسخ داده شود.

۵) طراحی مستقل از طراحی فیزیکی و ملاحظات فنی؛ طراحی معماری اطلاعات و تعاملات، اهداف استراتژیک را به یک فریمورک مفهومی در جهت استفاده کاربر ترجمه می کند. طراحی فوق در فرآیند پیاده سازی وب دارای جایگاه و ارزش خاص است.

۶) پیاده سازی تکنولوژی؛ ایجاد یک سیستم فنی منوط به انجام مجموعه یی از فعالیت ها و دانش خاص است؛ زبان ها، پروتکل ها ، کدینگ و اشکال زدایی ، تست و ارزیابی. هر اندازه پیچیدگی یک سایت بیشتر باشد، به کارگیری مجموعه یی از پتانسیل ها در جهت بالفعل کردن اهداف سایت متناسب با استراتژی تکنولوژی ارزش بیشتری پیدا می کند.

۷) تولید محتوا؛ دانستن اینکه چه محتویاتی لازم است به تنهایی کافی نیست و باید بدانیم چگونه آنها را تولید کنیم. جمع آوری اطلاعات خام و اولیه، نوشتن و ویرایش، جایگاه افراد در هیات تحریریه و تایید نهایی یک مطلب جهت انتشار روی سایت، جملگی بخشی از فرآیند تولید محتویات را تشکیل می دهند.

۸) طراحی به هم پیوستن؛ قبل از اینکه abstract design بتواند یک رابط کاربر کامل را ارائه کند باید جزئیات مشخص تری از اینترفیس ها، نحوه به کارگیری امکانات و حرکت بین آنها، طراحی اطلاعات و ویژوال مشخص شود. پرداختن به موارد فوق در این مرحله انجام می گیرد.
۹) مدیریت پروژه؛ نقطه یی که تمامی توانمندی های تاکتیکی را با یکدیگر ترکیب تا نیروی محرکه لازم به منظور هدایت پروژه به سمت جلو را تامین کند، مدیریت پروژه است که انجام صحیح و علمی آن مستلزم به کارگیری مجموعه یی از مهارت ها است. رعایت نکردن اصول علمی در این بخش ، عدم اتمام و تکمیل فعالیت ها در بازه زمانی تعریف شده و افزایش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.

همان گونه که در اوایل مطلب اشاره شد برای طراحی و پیاده سازی یک وب سایت به مجموعه یی از مهارت ها نیاز است که آنها را به ۹ رکن اصلی تقسیم کردیم. آیا این به آن معنی است که هر گروه وب مجبور است از حداقل ۹ نفر برای ۹ رکن اشاره شده استفاده کند؟ پاسخ به سوال فوق منفی است چراکه همواره این احتمال وجود دارد که در گروه افرادی با قابلیت های چندگانه وجود داشته باشند. این موضوع درخصوص توانمندی های استراتژیک ملموس تر و از مصداق بیشتری برخوردار است. به عنوان نمونه، شخصی با قابلیت های فراوان در پیاده سازی فناوری ها می تواند در بسیاری موارد درخصوص استراتژی فناوری نیز در گروه مورد استفاده قرار گیرد.

از طرف دیگر، سازمان های زیادی به این باور رسیده اند که برای تامین یکی از توانمندی های مورد نیاز در گروه وب ممکن است به وجود چندین فرد نیاز باشد. در اکثر موارد نحوه سازماندهی گروه وب و فرآیندها به شرایط خاص یک سازمان بستگی دارد. ولی با تمرکز روی ارکان اشاره شده و انتخاب افراد متناسب با ساختار فوق، این اطمینان ایجاد خواهد شد که هیچ یک از پتانسیل های مورد نیاز و تاثیرگذار در موفقیت یک سایت را از دست نداده ایم.

 ۱۰ راهنمایی برای ایجاد وب سایت موفق و استاندارد
در راه اندازی یک وب سایت چه نکاتی را می بایست مد نظر قرار دهیم؟

قبل از راه اندازی یک وب سایت باید زمانی را به تفکر درباره موضوعاتی اختصاص دهیم ، که در فرآیند طراحی وب سایت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این امر به شما کمک خواهد کرد تا پیش زمینه ای برای طراحی یک وب سایت داشته باشید و این اطمینان را به شما می دهد که بهترین سایت را بر اساس نیازهایتان طراحی کنید.

ده راهنمایی قبل از ساخت وب سایت

در این مقاله با ده مورد از موضوعاتی که پیش از ایجاد وب سایت باید به آنها توجه نمائید آشنا خواهید شد

۱-هدف از طراحی وب سایت
۲-مشخصات مشتریان وب سایت
۳-فرآیندهایی که وب سایت می بایست از آنها حمایت کند
۴-بودجه شما
۵-آرم و نام تجاری مورد نیاز
۶-مطلب، متن ها و تصاویر
۷-آیا قادرید زمانتان را به وب سایتتان اختصاص دهید؟
۸-آیا یک نام دامین دارید؟
۹-چقدر برای شما مهم است که نام سایتتان در بالای نتایج صفحه جستجو باشد؟
۱۰-احتیاجات وب سایت شما در آینده چیست؟

۱- هدف از طراحی وب سایت

در هنگام راه اندازی یک وب سایت اولین پرسشی که باید از خود بپرسید این است که ” هدف از طراحی وب سایت چیست؟” جواب این سوال کاملا واضح است. اگر شما خرده فروش هستید هدف شما فروش محصولاتتان است. اما اگر تمایل دارید که وب سایتی بروشور مانند داشته باشید، طراحی یک صفحه وب برای شما کافیست. این یک شروع خوب است . اما استفاده از افکار خاص تر و ویژه تر، در طراحی یک وب سایت مناسبتر به شما کمک خواهد کرد.

چگونه باید محصولات خود را به فروش برسانید؟ چرا مردم باید از شما بیشتر از رقبایتان خرید کنند؟ برای اطمینان از فروش محصولات و رقابت با سایر فروشنده ها ، وب سایت چه کاری باید انجام دهد؟

بنابراین برای فروش بیشتر محصولات نکات زیر را در اولویت قرار دهید. برجسته کردن طیف وسیعی از محصولاتی که به فروش می رسانید، متقاعد کردن مشتریان برای خرید از شما، ترویج پیشنهاد های ویژه ، تاکید بر این نکته که من قابل اعتماد هستم و تاسیس یک تجارت آف لاین به خوبی یک تجارت آن لاین و تشویق مشتریان برای بازدید مرتب از سایت .

اگر شما وب سایتی با اهدافی که در بالا گفته شد طراحی کنید، قطعا به اهداف خود خواهید رسید. البته ارزیابی شرکت طراح وب سایت شما نیز در این زمینه موثر است.

اگر در اواسط راه متوجه شدید که مسیر خود را اشتباه رفته اید چه خواهید کرد؟ اما اگر قبل از شروع هر کاری اهداف خود را ارزیابی کنید قطعا اشتباهات پر هزینه ای نخواهید داشت.

برای مثال یک مشتری تقاضا دارد که برای او یک وب سایت تجارت الکترنیکی طراحی کنیم. اما هنگامیکه با او وارد مذاکره شدیم، متوجه شدیم که این کار موفقیت شبکه های نماینده آنها را تضعیف خواهد کرد. پس به او این پیشنهاد را دادیم ، وب سایتی طراحی کند تا از اهداف فروش آنها حمایت کند. بنابراین گاهی اوقات یک راه حل واضح ، بهترین راه حل نمی باشد.

۲- مشخصات مشتریان وب سایت

به نظرتان چه کسانی از وب سایت شما استفاده می کنند؟

گاهی اوقات یک وب سایت می تواند فرصتی برای رسیدن افراد به اهدافشان باشد. بازار یابی آن لاین نیز مانند بازار یابی آف لاین قوانین مخصوص به خود را دارد. برای این کار ابتدا هدف خود را از بازاریابی مشخص کنید و هیچ وقت سعی نکنید تا همه افراد را از خود راضی و خوشنود نگه دارید. ظاهر و عملکرد وب سایت شما نیز باید بر اساس خواسته ها و نیازهای مشتری هایتان باشد زیرا
وب سایت برای مخاطبان شما طراحی شده است نه برای شما

۳- فرآیند هایی که وب سایت می بایست از آنها حمایت کند

ترجیح می دهید مردم با شما چگونه تماس برقرار کنند؟ از طریق تلفن یا ایمیل ویا اصلا هیچ تماسی نداشته باشند. آیا مایلید که محصولات خود را به صورت آن لاین به فروش برسانید؟ آیا خودتان وب سایتتان را به روز رسانی می کنید یا ترجیح می دهید یک شرکت طراح وب سایت این کار را برای شما انجام دهد؟ آیا نیاز به یک موتور جستجوگر دارید؟ آیا خدمات آن لاین به مشتریان خود می دهید؟

نیازهای تجاریتان را تجزیه و تحلیل کنید (اهدافی که در بالا یاد آوری شد). به این نکته فکر کنید که وب سایت شما چگونه می تواند از این نیازها پشتیبانی کند؟
به عنوان یک قاعده این مطلب را به یاد داشته باشید که هرچه نیازهای شما بیشتر باشد هزینه شما نیز برای طراحی یک وب سایت بیشتر خواهد شد. البته این بدان معنی نیست که شما از نیازها و خواسته هایتان گذشته و یا آنها را تقلیل دهید. اگر این خواسته ها همان چیزی باشد که وب سایت به آن نیاز دارد در این صورت باعث پیشرفت و کارایی بهتر سایت شما خواهد شد. این بدان معنی است که در مورد نیازهایتان به خوبی فکر کنید.

اگر لیست محصولات شما بیشتر از چند صفحه باشد آیا به یک موتور جستجو گر نیازدارید؟ اگر به طور منظم نوع محصولاتی را که به فروش می رسانید تعویض می کنید، آیا از شرکت طراح وب سایتتان میخواهید که این کار را انجام دهد و یا با توجه به هزینه ای که برای شما در بر خواهد داشت ترجیح می دهید خودتان این کار را انجام دهید؟ برای اینکه بر روی اهداف و فرآیندهای وب سایت خود متمرکز شوید ، باید به فرآیند راه
اندازی وب سایت به همان صورتی نگاه کنید، که به فرآیند استخدام یک کارمند و پیشرفت او نگاه می کنید

.

۴- بودجه شما
یک قانون ساده هنگام راه اندازی وب سایت : عملکرد بیشتر = هزینه بیشتر

قبل از انجام هر کاری باید در مورد بودجه خود فکر کنید.همیشه توابعی وجود دارند که شما بدون آنها قادر به انجام کاری نیستید. برای مثال اگر تمایل دارید که محصولات خود را به صورت آن لاین به فروش برسانید، نباید در سایت خود صحبتی از این مطلب به میان آورید. اما گاهی اوقات انتخاب های بیشتری در پیش روی شماست. اگر قصد شما از طراحی یک سایت ترویج و تبلیغ هتلتان است باید امکاناتی را برای مشتریان در وب سایت خود در نظر بگیرید. به طور مثال آنها باید بتوانند هتل شما را به صورت آن لاین رزرو کنند و یا اینکه با شماره ای که بر روی سایت قرار می دهید تماس بگیرند.

بودجه شما نباید بر اساس هزینه ها باشد. به هر حال این مطلب را هم مد نظر قرار دهید که اگر برای وب سایت خود سرمایه گذاری بیشتری کنید، درآمد بیشتری نیز نصیبتان خواهد شد. برای مثال امکانات رزرو آنلاین هزینه بیشتری برای شما در بر خواهد داشت ، اما با این کار می توانید مشتریان بیشتری برای خود داشته باشید.

در مورد هزینه های جانبی هم فکر کنید. آیا شما به یک لوگو تبلیغاتی احتیاج دارید؟ آیا به رونوشتی از فعالیتهایتان احتیاج دارید؟ آیا می خواهید بیشتر از یک اسم دامین(Domain name) داشته باشید؟ تمامی این کارها هزینه بیشتری برای شما در بر خواهد داشت. اما با یک سرمایه گذاری خوب می توانید یک نام تجاری خوب برای خود داشته باشید. برای مثال اگر وب سایت شما مطالب و رونوشت مناسب و خوبی داشته باشد علاوه بر کسب در آمد بیشتر، هزینه اولیه نیز به شما باز خواهد گشت.

در هنگام راه اندازی یک وب سایت یکی از مهمترین مسائل، تشخیص این نکته است که از وب سایت خود چه می خواهید و بهترین کاری که می توانید انجام دهید چیست؟ اگر می خواهید در وب سایتتان یک نقشه تعاملی داشته باشید ابتدا باید با شرکت طراح وب سایت مشورت کنید و ببینید که آیا انجام این کار نیاز است یا خیر، و اگر لازم است هزینه های آن را برآورد کنید.مطمئن باشید که هر عملکردی از جانب شما، جایگاه خود را در وب سایت پیدا خواهد کرد.

۵- آرم و نام تجاری مورد نیاز

ممکن است در حال حاضر شرکت شما نام و آرم تجاری قدرتمندی برای خود داشته باشد.اما اگر آرم و نامی تجاری ندارید ، شرکت طراح وب سایتتان باید آرم و نامی تجاری برای شما طراحی کند و آن را در وب سایت شما قرار دهد.

یک نام تجاری خوب ، اگر به درستی استفاده شود، احساس اطمینان را در مشتریان بوجود می آورد ، و این اطمینان رابه آنها می دهد که شما یک فرد کاملا حرفه ای هستید.به آرم مک دونالد توجه کنید.(شاید این نام مورد علاقه همه افراد نباشد، اما بسیار قوی و قدرتمند است). موفقیت مک دونالد به دلیل وجود یک آرم تجاری قدرتمند است که در همه جای جهان شناخته شده است. شما در هر نقطه از جهان که باشید به سراغ مک دونالد می روید ، حتی اگر در منزل شخصی خود نیز باشید آن را سفارش می دهید.

احساس شناخت ، اعتماد را به وجود می آورد. همه ما به طور ناخود آگاه بیشتر به افرادی اطمینان می کنیم که قبلا آنها را دیده باشیم. نام تجاری شناخته شده نیز به همین صورت است. اگر شما یک فروشگاه با آرم تجاری شناخته شده ای داشته باشید، به راحتی می توانید محصولات خود را به صورت آن لاین به فروش برسانید. مشتریان به وب سایتی که نامی شناخته شده داشته باشد بیشتر اطمینان می کنند.

شما باید از نام تجاری خود در تمامی قسمتها مانند، سربرگ، یونیفورم کارکنان ، آگهی ها و غیره استفاده کنید. اگر مشتریان آرم تجاری شما را قبلا دیده باشند، مطمئنا بیشتر به شما اطمینان خواهند کرد.

۶- محتوا: متن وتصاویر

محتوا مهمترین قسمت یک وب سایت است

به دو دلیل که در زیر توضیح داده خواهد شد

اول اینکه مشتریان بدانند که در وب سایت شما به دنبال چه چیزی هستند و در واقع شما با تولید محتوا به آنها احترام گزاشته اید و اطلاعات مفیدی را در اختیار آنها قرار داده اید که این موضوع برای مخاطبان شما بسیار ارزشمند است و دیگر اینکه شما نیز این اطمینان را پیدا کنید که موتورهای جستجو گر بهترین جستجو را در وب سایت شما انجام می دهند.معمولا افراد ترجیح می دهند که برای پس انداز بیشتر ، خودشان مطالب وب سایتشان را آماده کنند. اما همانطور که قبلا اشاره شد، محتوا مهمترین قسمت یک وب سایت است که در دراز مدت درآمد بیشتری برای شما ایجاد می کند.

بعضی افراد دست خط زیبایی دارند و به خوبی نیز می نویسند. اما اهمیت استفاده از کلمات کلیدی، عبارات کلیدی، قابلیت استفاده، ضرورت اسکن کردن و غیره ، ضرورت این امر را می رساند که نگارش مطالب یک وب سایت، خود یک هنر است.

اهمیت استفاده از تصاویر نیز نباید دست کم گرفته شود. وب سایت مانند یک رسانه تصویری است که تفاوت تصاویر خوب و حرفه ای با تصاویر بد نباید دست کم گرفته شود. بنابراین برای این کار شما باید از یک عکاس حرفه ای استفاده کنید.

۷- آیا قادرید که زمانتان را به وب سایتتان اختصاص دهید؟

وب سایت یک ابزار بازاریابی است. اما تنها زمانی به عنوان یک ابزار کار می کند که شما به طور مداوم از آن استفاده کنید.
ممکن است شما بهترین وب سایت دنیا را طراحی کرده باشید، اما اگر زمان خود را به آن اختصاص ندهید، قطعا به اهدافتان نیز نخواهیدرسید

شما باید مطالب را به روز رسانی کنید، سریعا به ایمیلها و سوالات پاسخ دهید و به فکر پیشرفت سایت خود به صورت آن لاین و آف لاین باشید. رعایت تمامی این نکات باعث موفقیت وب سایت شما خواهد شد.اطمینان حاصل کنید که یکی از کارمندانتان و یا خودتان مسئولیت انجام این کارها را به عهده می گیرید. برای مثال اگر شما یک فروشنده هستید، چه کسی مسئول پاسخ به ایمیلها و فروش محصولات شما در ایام تعطیل است؟ آیا تمامی ایمیلها دقیقا در همان روز پاسخ داده می شوند؟ هنگامیکه یک محصول جدید را به وب سایت اضافه می کنید، چه کسی صفحات وب سایتتان را به روز رسانی می کند؟

شما باید برای وب سایت خود کارمندی استخدام کنید تا به سوالات پاسخ گوید، سفارشات را بگیرد و به مشتریان سرویس دهد. رعایت تمامی موارد فوق باعث پیشرفت کار شما و صرفه جویی در وقتتان خواهد شد.حالا اگر ایده های تجاری خوبی دارید به فکر طراحی وب سایت و کسب در آمد باشید.

۸- آیا یکDomain name ( اسم دامین ) دارید؟

داشتن یک اسم دامین برای راه اندازی یک وب سایت کاملا ضروری است. گاهی اوقات انتخاب یک اسم کاملا واضح است. مثلا اگر در B.B.C کار می کنید نام انتخابی شما می بایست bbc.co.uk باشد. به هر حال انتخاب یک اسم بسیار ساده هم نیست. برای مثال چرا شما BBC.com را انتخاب نمی کنید؟ ممکن است شخصی به شما پیشنهاد دهد که .com بسیار معتبرتر از .co.uk است. اما انتخاب .co.uk برای شما و BBC بهترین گزینه است. چرا؟ برای اینکه اگر شما در بریتانیا کار می کنید، دانستن این مطلب که BBC توسط مالیات دهندگان انگلیسی سرمایه گذاری می شود و نماینده انگلیس در خارج از کشور است، بسیار ضروری است. بنابراین این کشور تمایل دارد که اصالت و ریشه خود را به دیگران نشان دهد.

اما گاهی اوقات تنها یک انتخاب دارید. برای مثال اگر در آمازون زندگی می کنید و دارای فروشگاه های زنجیره ای چای هستید، برای فروش محصولاتتان باید به جای .co.uk از Amazon.com استفاده کنید.

خوب فکر کنید.به نظر انتخاب somersetteashop.com بهترین گزینه برای شما است. سعی کنید این اسم را همه جا مانند، پشت کارتهایتان، بر روی سربرگهایتان، اتوموبیلتان، کارت تجاریتان و هر جایی که می توانید، به نمایش بگذارید.

البته این نام می بایست با حوزه کاری شما مرتبط باشد و به راحتی به خاطر آورده شود. برای مثال هنگامیکه مردم درباره فروشگاه های زنجیره ای چای آمازون صحبت می کنند، نام somersetteashop.comبه طور ناخود آگاه در ذهن آنها تداعی می شود. البته به جز .com و .co.uk اسامی دیگری نیز مانند، .net و .TV هم وجود دارند. اگر شما یک سازمان و یا یک شرکت غیر انتقایی هستید بهتر است که از .org استفاده کنید. اما .com و .co.uk بیشترین اسامی هستند که مردم به خاطر دارند.

هرگز یک نام شناخته شده را بایک domain متفاوت ترکیب نکنید( مانند Amazon. TV). قطعا مشتریان شرکت آمازون متوجه نخواهند شد که این نام و این محصولات متعلق به شرکت آمازون نیست.

اطمینان پیدا کنید که از نام انتخابی شما قبلا کسی استفاده نکرده باشد، و اگر اینگونه بود از شرکت طراح وب سایتتان بخواهید که آن نام را برای مدت زمان حداقل ۲ سال برای شما خریداری کند. برای اینکه موتورهای جستجوگر بزرگ Domain هایی را که برای یک سال خریداری شده اند به خوبی جست و جو نمی کنند و نام وب سایت شما را همراه با وب سایت های بی ارزش و بی محتوا نمایش می دهند.

۹- آیا برای شما اهمیت دارد که Domain name شما در بالای نتایج صفحات جست و جو باشد؟

چقدر برای شما اهمیت دارد که در هنگام جست و جوی یک نام به خصوص اسم سایت شما در بالای صفحه گوگل پدیدار شود؟آیا این کار ضروری است؟

برای بعضی از شما این کار ضروری است که در این صورت می بایست از یک متخصص حرفه ای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو استفاده کنید. استفاده از این تجارت(SEO) هزینه زیادی در بر خواهد داشت، بنابراین قبل از شروع به هر کاری باید اطمینان حاصل کنید که هزینه اولیه به شما بر می گردد.

اگر سایت شما جزو ۱۰ صفحه اول رتبه بندی شده در گوگل باشد در آمد سالیانه شما ۱۰۰۰۰۰ دلار در سال افزایش پیدا خواهد کرد . بنا براین برای کسب این در آمد نیازمند ۳۰۰۰ دلار سرمایه گذاری در سال هستید. حتی اگر قصد دارید که ۲۹۰۰ دلار در سال سرمایه گذاری کنید، بهتر است که به راه دیگری فکر کنید .

مراقب شرکتهای کلاه برداری باشید که به شما وعده می دهند تا نام سایت شما در ۱۰ صفحه اول گوگل قرار دهند . شاید گوگل را بتوان فریب داد تا نام سایت شما جزو ۱۰ صفحه اول باشد اما با این کار قابلیتهای بسیار زیادی از سایت شما از بین خواهد رفت . حتی پس از مدتی ممکن است گوگل نام سایت شما را در ۱۰ صفحه آخر خود نیز نیاورد.

وجود بسیاری از شرکتهای کوچکتر، به ویژه در زمینه های رقابتی مانند گردشگری، باعث ایجاد ترافیک در صفحات گوگل می شود. لینکهای حمایت کننده که قیمت مناسبی هم دارند( این لینکها که در گوگل ،یاهو و غیره وجود دارند به عنوان صفحات Pay-Per-Click شناخته می شوند) ، ابزار مناسبی برای تبلیغ این سایتها هستند.?

بازاریابی آف لاین که افراد بیشتری را به سمت وب سایت شما می کشاند، به سادگی نوشتن آدرس یک وب سایت در پشت ماشین است. بهتر است که قبل از اقدام به هر کاری واقع بین باشید و راجع به هزینه جست و جو گرهاو استراتژیهای تبلیغاتی خوب فکر کنید و سپس تصمیم بگیرید. حتی اگر با استفاده از صفحات pay-per-click افراد بسیاری از سایت شما بازدید کردند، باز هم این مطلب را بررسی کنید که آیا سرمایه اولیه به شما باز گشته است؟ این امر نشان دهنده موفقیت شما در استفاده از جست و جو گر هاست.

۱۰- احتیاجات وب سایت شما در آینده چیست؟

هنگام راه اندازی یک وب سایت می بایست به چگونگی بسط و گسترش آن نیز فکر کنید. این تمام چیزی است که به آن نیاز دارید.ممکن است شما به یک وب سایت بروشور مانند احتیاج داشته باشید یا با استفاده از تجارت آف لاین محصولات خود را به فروش برسانید. اما باید بررسی کنید که کدامیک از این موارد به گسترش و پیشرفت سایت شما بیشترین کمک را خواهند کرد؟

شما شاید در ابتدا یک یا دو سفارش در هفته داشته باشید که با استفاده از یک سیستم رزرو ساده خودتان از عهده انجام آن بر آیید. اما اگر تعداد آنها به ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ عدد در هفته برسد، چه خواهید کرد؟پس برای اینکه مشتریهای خود را از دست ندهیداز ابتدای راه اندازی وب سایت نیازهای آینده آن را ارزیابی ، تجزیه و تحلیل و بررسی کنید و سایت خود را به روز نگه دارید.

مترجم: خانم نیوشا خلیلی

شرکت سنادیتاخدمات طراحی سایت (طراحی وب) و پورتال خود را، با توجه به نیازهای کارفرمایان، نوع فعالیت و متناسب با بودجه در نظر گرفته شده برای طراحی سایت (طراحی وب) یا پرتال در نظر می گیرد.
در طراحی و ایجاد الگوریتم های پیشرفته بهینه سازی سایت، طراحی سایتهای تمام داینامیک و پرتال، از نرم افزار پیشرفته HTML5 , وساختار کاملا بومی خود به عنوان سامانه مدیریت وب سایت و پورتال استفاده می نماید که متشکل از سامانه (ماژول) هایی است که کارفرما با توجه به نیازهای خود در طراحی سایت یا پورتال، می تواند از آنها بهره مند گردد .

CSS چیست ؟

طراحی سایت ارزان طراحی سایت فلش بهینه سازی وب سایت بهینه ‌سازی موتور جستجو (SEO)
بازاریابی اینترنتی طراحی سایت استاتیک مراحل طراحی سایت نکاتی کلیدی در مورد seo
طراحی پرتال(پورتال) طراحی سایت شخصی افزایش ترافیک سایت مراحل طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت داینامیک تبدیل استاتیک به داینامبک تفاوت وبلاگ با وب سایت چیست؟ وبلاگ چیست؟

طراحی انواع وب سایت های اینترنتی به صورت حرفه ای :

گروه سنادیتا در قالب مجموعه خدمات حرفه ای طراحی وب سایت، علاوه بر طراحی وب سایت مشتریان خود بر مبنای…
طراحی سایت ، طراحی فروشگاه اینترنتی با رعایت استانداردهای سئو :

گروه سنادیتا در زمینه ارائه خدمات فروشگاه اینترنتی از تجارب بالایی برخوردار است.
طراحی سایت داینامیک به صورت اختصاصی و حرفه ای
طراحی سایت فروشگاهی با گرافیک بالا و سفارشی سازی
طراحی پرتال(پورتال)،سایت و وب سایت برای سازمان ها و شرکت ها

طراحی سایت

یکی از سرویس های سنادیتا طراحی و ساخت وب سایت می باشد. اما نکته مهم آن است که کلیه وب سایت هایی که در این مجموعه طراحی می شود داینامیک، با کدهای استاندارد و مطابق با الگوریتم های جدید گوگل بهینه سازی شده است و از این رو این سایت می توانند بعد از مدتی فعالیت دارای رتبه خوبی در موتورهای جستجو گوگل، بینگ و یاهو داشته باشند.

سئو و بهینه سازی سایت

امروزه سئو و بهینه سازی جزء مهمترین فاکتورها در طراحی سایت به شمار می آید. حتی برخی عقیده داریند بهترین روش برای بازاریابی سئو وب سایت می باشد زیرا شخص با یک جست و جو ساده می تواند محصول یا خدمت مورد نظر خود را پیدا کند اما سنادیتا با داشتن تجربه مناسب در امر سئو و بهینه سازی می تواند سایت ها را در موتورهای جستجو به رتبه های بالا برساند.

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی یکی دیگر از خدمات شرکت سنادیتا می باشد که در کنار طراحی حرفه ای سایت ، سئو و بهینه سازی سایت صورت می گیرد.این کار با پیاده سازی سیستم اس ام اس مارکتینگ، بالابردن بازدید و آنالیز آن صورت می گیرد که با این روش شرکت ها می توانند برای بالابردن فروش و یا سود وب سایت خود با سنادیتا همکاری داشته باشند.

برندسازی

در دنیای اینترنت و آنلاین ساختن و به شهرت رساندن یک برند بسیار بسیار آسان تر از برندسازی در دنیای آفلاین می باشد. امروزه مشتریان بسیار سخت گیر تر از قبل شده اند و دوست دارند از برندهای معروف خرید خود را انجام دهند از این رو برندسازی می تواند موفقیت های زیادی را برای شرکت به همراه داشته باشد برندسازی در سنادیتا برای شرکت ها و حتی افراد (بازیگر، خواننده ، اساتید و …) صورت می گیرد.
طراحی سایت نمایشگاهی طراحی سایت همایش
سایت خبری خبرگزاری و نشریات
سایت فروشگاه اینترنتی
برنامه نویسی نرم افزار وب
نرم افزار رزرو تور و هتل
بازاریابی اینترنتی
سابت خبری و خبرگزاری طراحی

مشاوره وب سایت
آنالیز متون و کلمات کلیدی سایت
طراحی سایت شخصی
طراحی سایت استاتیک
طراحی سایت داینامیک
سایت های آماده
پشتیبانی سایت
فروشگاه اینترنتی
طراحی سایت آماده ما

طراحی سایت
طراحی سایت شرکت
بهینه سازی سایت
سئو
طراحی قالب گرافیک سایت
آنالیز و گزارش آمار بازدید کنندگان
باشگاه مشتریان ، کلوب مصرف کنندگان ، هواداران

طراحی سایت * طراحی وب سایت * طراحی صفحات وب * طراحی وب
طراحی پرتال شرکت سنادیتا دارای تیم حرفه ای با استفاده از آخرین تکنیک های طراحی پرتال و افزایش رتبه سایت در خدمت شماست
طراحی سایت ، طراحی وب سایت، طراحی وب، طراحی صفحات وب
شما می توانید با خیالی آسوده طراحی سایت و طراحی وب سایت خود را به متخصصان ما واگذار کنید.متخصصان سنادیتا با داشتن دانش و تجربه بالادر خصوص جدیدترین سیستم ها و استاندار های روز دنیا شما را در امر طراحی سایت( طراحی وب سایت )همیاری خواهند نمود.فناوری اطلاعات آبی از این کهطراحی سایت خود را به ما می پارید بسیار خرسند خواهدشد.

طراحی سایت، طراحی وب سایت
طراحی سایت ، طراحی وب سایتطراحی وب سایت (طراحی سایت) جنبه های گوناگونی دارد.از جمله آنها می توان به ۳ مورد اصلی اشاره نمود:

قالب گرافیکی سایت
برنامه نویسی وب سایت
ورود اطلاعات و تعیین متون
بهینه سازی وب سایت و خدمات پشتیبانی مناسب

شاید جالب باشد که بدانید انتخاب متون مناسب کمک بسیاری به وب سایت شما میکند. در صورتیکه متون مناسب انتخاب شود موتور های جستجوگر به وب سایت شما اعتبار وبژه ای می دهند.همچنین در صورتی که متون کاربردی باشد، کاربران با ورود به سایت شما زمان بیشتری صرف خواندن مطالب می کنند.این مساله نه تنها محبویت سایت شما نزد کاربران بالا می برد همچنین موتور های جستجو این مطالب و در نتیجه سایت شما را در رتبه بالاتری قرار می دهند.
قالب وب سایت شما کمک زیادی در جذب کاربران می کند. در صورتی که قالب مناسب و استاندارد طراحی شود کاربران از مشاهده آن لذت برده و به محبوبیت سایت شما افزوده میشود.قابل ذکر است که قالب گرافیکی سایت از نظر موتورهای جستجوگر تاثیری ندارد .
برنامه نویسی وب سایت شما یکی دیگر از مهمترین مسائل طراحی سایت می باشد. چرا که کاربرپسند بودن سیستم مدیریت ، امنیت سیستم مدیریت و سرعت در اجرای وب سایت کاملا وابسته به برنامه نویسی سایت می باشد.
سنادیتا با داشتن متخصصان در زمینه های طراحی وب سایت ، ورود اطلاعات وبرنامه نویسی تحت وب شما را از ابتدا امر طراحی همراهی می کنند و همیشه آماده ارائه مشاوره رایگان به شما می باشد.

طراحی سایت و طراحی وب سایت خود را به متخصصان امربسپارید. این افراد با آنالیز رقبای شما و با داشتن دانش کافی در موارد طراحی و بهینهسازی سایت به رونق کسب و کار شما کمک می کنند.
مهمترین مساله بعد از هویت اینترنتی برای یک شرکت ، مساله درآمد بیشتر و رونق کسب وکار از طریق سایت می باشد.

آیا تمایل به طراحی وب سایت و طراحی سایت دارید؟همین حالا با مشاورین ما تماس بگیرید : ۰۲۱۴۴۰۵۰۹۰۵

شرکت سنادیتا ارائه دهنده خدمات طراحی وب و طراحی صفحات وب در ایران و تمام نقاط جهان با ۱۰ سال سابقه درخشان.
چرا طراحی سایت حرفه ای سنادیتا؟

طراحی سایت معتبر و استاندار با رعایت تمام قوانین جدید طراحی سایت
رعایت استانداردهای معرفی شده توسط گوگل برای بهنیه سازی سایت برای افزایش رتبه سایت
استفاده از جدیدترین تکنولوژی های موجود برای افزایش سرعت در پیاده سازی و تحویل طراحی وب سایت
آنالیز کامل وب سایت مشتری برای درک بهتر از نیازهای مشتری
تیم حرفه ای طراحی سایت، برنامه نویسی، گرافیست و متخصص بهینه سازی سایت

سوالات متداول طراحی سایت :

تعرفه طراحی سایت شرکت شما چقدر است؟ برای پاسخدادن به این سوال ابتدا باید مشخص شود که سایت مورد نظر شما استاتیک است یا داینامیک.بعداز تعیین این موضوع باید امکانات داخل سایت شما برآورد شود.بعد از این مراحل می توانیمقیمت دقیق را به شما اعلام کنیم

مدت زمان طراحی سایت از شروع تا تحویل به ما چقدر است؟مدت زمان طراحی سایت از ساده ترین سایت ها، ۲ هفته و بستگی به پیچیدگی و امکانات سایتمشتری و همچنین حساسیت شما ممکن است تا ۶ ماه هم به طول انجامد

آیا طراحی سایت های شما استاندارد است؟ بله.در طراحی سایت تمام موارد برنامه نویسی استاندارد، طراحی ساختار استاندارد، ترکیب رنگ طرح وب سایت و تمام موارد دیگر استاندارد می باشد.

آیا سایت های شما بهینه سازی شده هستند؟ بله طراحی سایت های ما تمام موارد بهنیه سازی، تگ های مهم و وب سایت بدون خطا را دارا میباشند.

آیا برای بروزرسانی سایت طراحی شده آموزشی دارید؟بله. بعد از اتمام طراحی سایت و در هنگام تحویل سایت طراحی شده طی جلسه حضوری تمامموارد مورد نیاز آموزش داده می شود.

در صورتی که من خارج از تهران باشم آموزش نحوه بروزرسانیسایت چگونه به من آموزش داده می شود؟ شرکت ما برای تمامی محصولات خود سیدی های آموزشی تصویری تهیه کرده است که با کمک آن سی دی و همچنین راهنمایی های تلفنیبه راحتی قادر خواهید بود نیاز های وب سایت خود را براورده کنید

نحوه پرداخت هزینه طراحی سایت به چه صورت است؟معمولا برای موارد عمومی و طراحی های کوچک که هزینه آنها زیر ۲میلیون تومان می باشد۵۰ درصد به عنوان پیش پرداخت و مابقی یک هفته پس از تحویل سایت دریافت می شود. برایکار های نرمال با هزینه بین ۲ میلیون تومان تا ۷ میلیون تومان طی ۳ پرداخت به صورت:۳۰ درصد پیش پرداخت، ۳۰ درصد در هنگام تحویل سایت و مابقی یک ماه پس از تست دریافتمی شود. مبالغ بالای ۷ میلیون تومان به صورت توافقی در قرارداد ذکر می شود.

آیا طراحی سایت شما شامل پشتیبانی می شود؟ بله.
آیا غیر از طراحی سایت کار دیگری هم انجام می دهید؟کار اصلی شرکت طراحی سایت و بهینه سازی سایت می باشد. اما در کنار این فعالیت ، نرمافزار های تحت وب و ویندوز، کارهای مربوط به شبکه و سخت افزار، مسائل کنترل کیفیت،تبلیغات در گوگل و تبلیغات اینترنتی و بازاریابی اینترنتینیز انجام می دهیم.

آیا تخفیفی برای طراحی سایت دارید؟ بله. در زمانهای خاصی، پکیج های طراحی سایت را با تخفیف ویژه تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه می کنیم.

آیا می توانیم برای طراحی سایت یکی از طرح های زده شده توسط شما را انتخاب کنیم تا هزینه طراحی سایت پایین تر بیاید؟ بله میتوانید بهشرط آن که در قرارداد مشتری ما، طرح اختصاصی ذکر نشده باشد. در صورتی که این نکته ذکرشده باشد شرکت نمی تواند این طرح را جای دیگری استفاده نماید.

آیا در عمل طراحی سایت، طراحی وب سایت،طراحی صفحات وب، طراحیوب با هم فرق دارند؟ خیر می توان گفت از لحاظ عمل همه یکسان هستند. اماعموم ممکن است برداشت های متفاوتی از این کلمات داشته باشد

پرتال خبری

ارسال پیامک تیتر اخبار
گردآوری اتوماتیک اخبار
ارتباطات هوشمند اخبار
ارسال خبرنامه برای اعضا
طبقه بندی مفهومی اخبار
سطوح مختلف تولید و تایید خبر

پرتال B2B

انواع سطوح عضویت
ارتباط صنایع و شرکتها
زیرسایت شخصی اعضا
پوشش تولیدات و نیازها
جستجوگر تخصصی تجاری
ارتباط هوشمند خدمت ونیاز

پرتال تبلیغاتی

کسب رتبه بالا در گوگل
درگاه پرداخت الکترونیک
نمایش تبلیغات ستاره دار
رده بندی تبلیغات در شهرها
نمایش تبلیغات در کلیدواژه ها
نمایش تیلیغات روی گوگل مپ

فروشگاه مجازی

پنل ویژه تخفیفات
پرداخت الکترونیک
امکان فروش انواع کالا
مقایسه کالاها با یکدیگر
جستجوی تخصصی کالاها
انواع ارسال پستی و عادی

پرتال دانشگاهی

پشتیبانی از انواع ایفرم
ارتباطات استاد و دانشجو
راه اندازی ساب پرتال نامحدود
معرفی دانشگاه و دانشکده ها
پوشش اخبار دانشگاه و مقالات
اختصاص فضا به معرفی اساتید

پرتال سازمانی

انتشار اخبار سایت
نمایش چارت سازمانی
پشتیبانی از انواع ایفرم
معرفی مدیران و پرسنل
گردآوری اتوماتیک اطلاعات
نمایش بریده جراید در سایت

طراحی سایت و بهینه سازی وب سنادیتا :

سنا سی ام اس با طراحی سایت و بهینه سازی وب بیش از ۲۰۰۰ شرکت ، سازمان و موسسه ، پیشرو در ارائه خدمات وب به واحدهای تولیدی صنعتی، شرکت های خصوصی بازرگانی، سازمانها و نهادهای دولتی مردمی و دانشگاه ها و موسسات آموزشی می باشد.

مراحل پروژه طراحی وب سایت پرتال سنادیتا :

نیازسنجی تحلیلی و شناخت شأن آنلاین شما:

بررسی اهداف شما از راه اندازی سایت، وضعیت وبسایت فعلی شما، وضعیت فناوری اطلاعات سازمان یا شرکت شما، حساسیت های محتوایی امنیتی شما، مخاطب شناسی و طیف سنجی کاربران شما، پیش بینی میزان بازدید و پیک ویزیت شما در آینده، سرور و پهنای باند و تنظیمات مورد نیاز شما
ده ویژگی برتر نرم افزار Sana CMS :

وب هوشمند (Semantic Web)
SanaCMS ، اولین پورتال وب معنایی در کشور است که الگوریتم های داده کاوی و هوش مصنوعی آن ، متضمن تشخیص هوشمند ارتباط معنایی اقلام اطلاعات شده و ثبت رد پای کاربر منجر به شناخت تیپ شخصیتی کاربر در حوزه محتوایی سایت می شود.
بروزرسانی خودکار (Automatic Update)
بهینه سازی خودکار (Automatic SEO)
مرور روی موبایل (Mobile Browsing
نرم افزار امن (Secure Software)
گرافیک دینامیک (Dynamic Graphics)
مرکز راهنما (Help Center)
آموزش کامل (Full Training)
پشتیبانی متعهد (Complete Support)
صددرصد ایرانی (Iranian Native)

امکانات Sanadata :

ساخت ساب دامین یا زیرسایت
مشاهده سایت در تلفن همراه
نمایش محل روی نقشه گوگل
ارتباط با پایگاه داده سازمانی
معرفی نمایندگی ها و شعب
فرم ساز پیشرفته تحت وب
نظرسنجی یا نظرخواهی
برگزاری مسابقات اینترنتی
پخش صوت با رادیوی اینترنتی
پخش فیلم با تلویزیون اینترنتی
سیستم وبلاگ مدیران و اعضا
سیستم جا به جایی باکس ها
گردش کار سازمان

چگونگی ارزیابی پورتال
در طول چند سال گذشته دستورالعمل های زیادی در خصوص ویژگیها و خصوصیاتی که پورتالها و وب سایتها باید داشته باشند، اعلام شده است .
در اینجا باید به مهمترین تفاوت بین پورتال و وب سایت که تفاوت در هدف و محتوای آنهاست اشاره کرد.در واقع هر وب سایت یک پورتال است اگر از چندین منبع مستقل به این دروازه واحد سازمانی ارسال و انتقال اطلاعات امکان پذیر باشد، به این صورت که منابع لزوما به وب سایت متصل نباشند و کاربران نیز محدودیتی در دسترسی به اطلاعات و سرویسها نداشته باشند.

معیار های ارزیابی پورتال
ارزشیابی سایت ها را می توان با بررسی عوامل زیر دسته بندی کرد:
o پارامتر های کیفی و بازدهی سرور.
o کلاینت ساید، مانند رعایت قوانین و استانداردهای html، css و javascript
o حجم محتویات سایت.
o پارامتر های فنی گرافیکی،
o مطالعه رفتار بیننده سایت.
o ساختار سایت
o رفتاری که سایت در مقابل موتور های جستجو نشان می دهدو چگونگی کنترل خزنده ها توسط سایت. (search engine friendly)
با توجه به موارد ذکر شده، باید چارچوبی کامل و دقیق در نظر گرفت که تمام موارد را شامل شود.
ضرورت ارزیابی اطلاعات
• میزان ارزش اطلاعات و جهانی شدن:در عصر ما افزایش ارزش اطلاعات به عنوان معیار توسعه یافتگی و خمیر مایه توسعه پایدار ملتها شمرده می شود که از پیامدهای بحث جهانی شدن است.به همین دلیل روز به روز به میزان ارزش اطلاعات افزوده می شود.
• رشد تکنولوژی و عمر مفید اطلاعات: رشد سریع شبکه های اطلاع رسانی روند انتشار اطلاعات را تسهیل نموده اند. متخصصان بسیار راحت تر از گذشته در رابطه با موضوعی به تبادل اطلاعات می پردازند و چرخه ی تولید علم به طور باور نکردنی سریع تر از گذشته در جریان است. در نتیجه طول عمر مفید اطلاعات کاهش می یابد.
• جامعه ی اطلاعاتی: مفهوم همه گیر جامعه ی اطلاعاتی درحال شکل گیری است. در جامعه اطلاعاتی کلیه ی تصمیم گیری ها و سنجش ها بر مبنای آگاهی اطلاعاتی صورت می گیرد و سرعت دسترسی به اطلاعات به روز, ارزشمند، صحیح و معتبر بسیار زیاد است. با این اوصاف کاربران قدرت انتخاب بالایی دارند و میتوانند از میان انبوه اطلاعات تولید شده با توجه به نیاز خود به تصمیم گیری های مفید و به موقع بپردازند.

ارزیابی صفحات وب
برای یافتن اطلاعات متناسب با نیازخود باید در دو چیز مهارت داشت:
• دست ها و چشم ها را به تکنیک هایی مجهز کنید که بتوانید مناسب ترین اطلاعات را در کمترین زمان ممکن بیابند.
• این ذهنیت را داشته باشید که با دیدی انتقادی مجموعه ای از سوالات را طراحی و در مواجهه با اطلاعات،آنها را در ارزیابی به کار بگیرید.
در صورتی که کاربر این دو مهارت را داشت،می توان گفت که از مهارت ارزشیابی منابع مرتبط با نیاز خود برخوردار است.
منبع: طراحی سایت نونگار پردازش

ضرورت ارزیابی صفحات وب
از دیرباز تا امروز که در عصر اطلاعات به سر می بریم همواره ارزیابی اطلاعات و تقویت تفکر انتقادی مطرح بوده است. عصر اطلاعات نه تنها از ضرورت آن نکاسته که بر ضرورت آن افزوده است. محتوای اطلاعاتی ممکن است در هر قالبی قرار گیرد. در انواع رسانه ها صرفنظر از نوع محمل، محتوای اطلاعات مورد ارزیابی قرار میگیرد. صفحه وب سندی چندرسانه ایست که در محمل جدید اطلاعاتی یعنی وب قرار گرفته است. موتورهای جستجو با نمایه سازی صفحات وب، بازیابی اطلاعات را در این محیط میسر می سازند. اما محیط مجازی وب ویژگی هایی خاص دارد که آن را از سایر رسانه ها متمایز می کند. به بیانی محیط مجازی وب بر محتوای اطلاعاتی تاثیر می گذارند.
بسیاری از متخصصان اطلاع رسانی و کتابداران بر این عقیده اند که ارائه اطلاعات در صفحات وب از اعتبار آنها خواهد کاست و هنوز فرمت چاپی را ترجیع میدهند این گروه بر این عقیده اند که اطلاعات در شکل چاپی از قابلیت اعتماد بیشتری برخوردار است چرا که مقالات در نشریات علمی پس از بررسی محتوایی چاپ میشوند. بسیاری از اطلاعات با ارزش علمی در شبکه قرار نمی گیرند و کتابخانه ها مجلات علمی معتبری دارند که محتوای اطلاعاتی آنها به صورت تمام متن در اینترنت وجود ندارد. (Standler,2004)این در حالی است که ناشران مجلات علمی به فکر تغییر بستر اطلاعاتی خویش افتاده و در اندیشه فراهم آوری امکان دسترسی تمام متن به مقالات علمی خویش هستند. مزایایی چون قابلیت دسترس پذیری فراوان بدون محدودیت زمانی و مکانی، امکان روز آمد کردن سریع اطلاعات و قابلیت انتقال و کپی برداری سریع و به صرفه از اطلاعات در محیط اینترنت عواملی است که به روند دیجیتالی کردن اطلاعات سرعت می بخشد. در این صورت ارائه خدمات به صورت پولی انجام خواهد شد و نمونه این گونه از مجلات علمی در حال حاضر به صورت الکترونیکی در شبکه مشاهده می شود. (Standler,2004)
نوع محمل اطلاعاتی، در مورد صفحات وب بر محتوای اطلاعاتی آن تاثیر می گذارد لذا به صورت اختصاصی به بیان ضرورت ارزیابی اینگونه منابع پرداخته می شود:
● صفحات وب به سادگی ایجاد میشوند.
● دریافت دامنه و URL آسان است. حتی دامنه هایی که به ظاهر نشانگر مشخصه های خاصی چون org ,edu,… هستند با پرداخت مبلغ ناچیزی واگذار می شوند.
● هر صفحه ایجاد شده بدون هیچ محدودیتی از سوی موتورهای جستجو نمایه و آماده بازیابی می شود.
● این صفحات می توانند یکی از منابع اطلاعاتی محسوب شده و مبنای استناد قرار گیرند.
● نظارتی بر محتوای سایتها و نوع اطلاعات ارائه شده در آنها وجود ندارد. و به بیانی هر گونه اطلاعاتی از طریق صفحات وب ارائه میشود.
● اطلاعات در این صفحات بدون هیچ گونه فیلتری و بدون توجه به ویژگی های کاربران در دسترس گروههای مختلف قرار می گیرد.
● داوری آنگونه که در مورد منابع چاپی مطرح است، در این دست از منابع به چشم نمی خورد.
● دنیای مجازی ارتباطات مبتنی بر وب, اعتماد پذیری را کاهش می دهد. چراکه هویت طراحان صفحات وب می تواند پنهان باشد و یا اطلاعات ارائه شده از سوی آنها کاملا ساختگی باشد.
● اطلاعات ارائه شده در صفحات وب ناپایدار است.
● اطلاعات ارائه شده در وب از نظر محتوایی گاه بیهوده و بالقوه خطرناک و گمراه کننده است.
● به علت آلودگی بیش از حد اطلاعات در وب, میزان جامعیت بازیابی ها بسیار زیاد است نتیجه این آلودگی وجود سرریز اطلاعات است و برای رسیدن به نیتجه مطلوب باید به گزینش دست زد.
● به علاوه روشهای نمایه سازی در وب از کارائی لازم برخوردار نیستند و همواره بخش مفیدی از وب به صورت وب پنهان باقی می ماند.
شاید بتوان از طریق اعمال جستجوی پیشرفته بر غنای محتوایی اطلاعات بازیابی شده افزود اما در هر صورت در نمایه سازی وب، روابط معنایی آنگونه که شایسته است مد نظر نیست و چه بسا موارد بازیابی شده با اطلاعات مورد نظر سازگاری نداشته باشد.حتی با این فرض که موتور جستجو نمایه سازی را به درستی انجام داده باشد، طراحان وب در طراحی خویش ابرداده ها را مد نظر داشته باشند و موارد بازیابی شده مرتبط نیز باشند، لازم است که کاربران مطالب بازیابی شده را با دیدی انتقادی مورد ارزیابی قرار دهند و به این ترتیب بر اعتبار استناد خویش بیافزایند.
لذا کاربران چه به عنوان اعضای جامعه اطلاعاتی در عصر اطلاعات و چه به عنوان مراجعان ساده کتابخانه های قرون وسطی هیچ گاه حق ارزیابی منتقدانه را از خود سلب نکرده اند. ساختار ارائه اطلاعات چه چاپی باشد, چه میکرو فیلم و چه ابزارهای دیجیتالی، کاربران همواره معیارهایی را در ارزیابی های خویش به کار می برند. در مورد منابع الکترونیکی و آنچه در شبکه های پیوسته اشاعه می یابد ضرورت ارزیابی نه تنها کاهش نمی یابد که پررنگ تر خواهد شد و تابع معیارهای ویژه ای است.

ارزیابی صفحات وب
برای یافتن اطلاعات مناسب با نیاز اطلاعاتی از طریق صفحات وب باید در دو چیز مهارت داشت:
● دستها و چشمها را به تکنیک هایی مجهز کنید که قادر به یافتن مناسب ترین اطلاعات در زمانی کوتاه باشند.
● ذهن خود را طوری تربیت کنید که با دیدی انتقادی و حتی بدبینانه مجموعه ای از سوالات را طراحی و در مواجه با اطلاعات بازیابی شده آنها را در ارزیابی به کار بندد.
در صورتیکه این دو فرایند همزمان انجام پذیرد می توان گفت که کاربر از مهارت بازیابی و ارزشیابی منابع مرتبط با نیاز خود برخوردار است.

معیارهای ارزیابی صفحات وب
برخی معیارهای ارزیابی صرفنظر از نوع محمل اطلاعاتی برای انواع منابع چاپی و غیر چاپی صادق اند اما برخی از معیارها اختصاص به نوعی از منابع دارند. اندیشه بنیانی در ارزیابی اطلاعات همچنان ثابت است اما گاهی اتفاق می افتد که با توجه به نوع کاربران, نوع و عمق نیاز اطلاعاتی و موارد استفاده از اطلاعات بازیابی شده برخی از معیارها پررنگ تر و برخی کم رنگ تر است.
محتوای این معیارها حول چند نکته می چرخد. ارزیابی از دو جهت کمی و کیفی باید انجام شود. نوع و ساختار سازماندهی و ارائه اطلاعات در انواع محمل ها به سهولت کاربری و و استفاده موثر می افزادید لذا نباید چنین پنداشت که ساختار و شکل ارائه اطلاعات در کم اهمیت است. در مورد صفحات وب نیز هر دو جنبه محتوای کمی و کیفی مد نظر است.

● هدف را مشخص کنید
آنچه در اینترنت منتشر می شود با هدف و برای مخاطبان خاصی است. شناسایی هدف با دنبال کردن پیوندهایی چون “About us,” “Philosophy,” “Background,” “Biography,” “Who am I,” etc. آشکار می شود. این پیوندها اهداف، دامنه، نوع فعالیت، وابستگی سازمانی و اطلاعات سودمند دیگری را مشخص می نماید. اگر در صفحه بازیابی شده این پیوندها را پیدا نکردید باید با کوتاه کردن URL به صفحه خانگی سایت رفته و در آنجا به دنبال اطلاعاتی از این دست باشید. (Barker,2004) . همواره به خاطر داشته باشید که هدف زیربنای سایر برنامه ریزی ها و طراحی هاست و در تعریف ملاکها و معیارهای گردآوری, تنظیم و ارائه اطلاعات تاثیرگذار است.
راه دیگر برای کشف هدف توجه به دامنه و URL صفحه بازیابی شده است. صفحاتی که با دامنه هایnet,org,edu,gov,mil مشخص می شوند از اعتبار بیشتری برخوردارند. کاربران باید درمورد دامنه های com که تجاری هستند بسیار دقت نمایند. این دامنه برای اهداف تجاری استفاده می شود. دامنه net به سایتهای غیر انتفاعی داده میشود اینکه تا چه اندازه این شرکتهای غیر انتفاعی اطلاعات صحیح ارائه میدهند خود جای بحث دارد(Smith, 2001).
علی رغم تقسیم بندی رایجی که از دامنه ها به عمل می آید در عمل نظارت چندانی بر دامنه های ذکر شده وجود ندارد و با پرداخت مبالغ ناچیزی دامنه ها واگذار می گردد. لذا اگر چه باید در بررسی دامنه و URL صفحه بازیابی شده دقت نمود اما این معیار به تنهایی معیار مناسبی برای رد یا تائید اطلاعات بازیابی شده نیست.

● تعیین میزان پوشش
اطلاعات ارائه شده در صفحات وب گاه بسیار عمیق و گاهی سطحی است. گاه تنها به ارائه لیستی از مطالب تخصصی اکتفا شده است بدون آنکه به دانش عمیق مربوط به آن اشاره ای گردد و گاهی ریزترین مسئله مورد بحث فراوان قرار گرفته است.باید در نظر داشت که طرح سوال،جستجو و بازیابی اطلاعات متاثر از نوع و محتوای نیاز اطلاعاتی، نوع و سطح مخاطبان، دامنه کار یا فعالیتی که به واسطه اطلاعات قصد پوشش دادن به آن را دارند و بسیاری عوامل دیگر است. صفحات وب نیز متاثر از اهداف طراحان آن سطح پوششی خاصی از مخاطبان را مد نظر دارند و پشتیبانی می کنند.
تخمین دامنه اطلاعات مناسب برای جستجوگر می تواند به چندین روش انجام پذیرد یکی از این روشها مطالعه فهرست مندرجات یا نقشه سایت -در صورت وجود- است، روش دیگر مطالعه و بررسی توصیفی است که اغلب سایتها از خود ارائه می کنند. سایتهایی که اطلاعات عمیق و تخصصی تری دارند اغلب امکان جستجو را از طریق موتور جستجوی خود فراهم می آورند در این صورت با انجام جستجویی ساده می توان تا حدی به دامنه اطلاعات ارائه شده و نوع سازماندهی آن پی برد. وجود پیوندهای فرامتنی نیز اگر به درستی برقرار باشند بر عمق پوشش مطالب می افزایند.
در مورد برخی از سایتها که مقالات تمام متن را فراهم می آورند پوشش گذشته نگر نیز اهمیت می یابد. تعیین پوشش همواره بستگی به سطح دانش کاربر و نوع نیاز وی دارد.

● ارزیابی شهرت و اعتبار
شناسایی صاحبان اندیشه, شهرت و اعتبار آنها در ارزیابی صفحات وب از ضروریات است پس:
– حامی صفحه[۴] یا فردی که مسئولیت حقوقی و معنوی سایت را عهده دار است مشخص نمایید.
کاربران باید بتوانند ناشر یا حامی صفحه وب را شناسی کنند به گونه ای که ارزشها ، اندیشه و اهداف وی مشخص شود. این بررسی با مراجعه به بخش هایی از صفحه که با “About Us” or “Mission” مشخص شده اند انجام می شود. حامی صفحه وب باید علاوه بر شماره تماس و آدرس پست الکترونیکی به صورت متمایز مشخص شده باشد (Smith, 2001).
– پدید آور را مشخص کنید.
گاه کاربران در اطلاعات بازیابی شده آنقدر غرق می شوند که پدید آورنده اثر و اطلاعات زمینه ای وی را از یاد می برند و به آن توجهی نمی کنند. در مورد وب سایت سازمانها و بسیاری از سایتهای دیگر امکان دارد که اطلاعات مربوط به پدیدآورنده مطالب ذکر نشده باشد در این صورت اگر امکان آن وجود داشته باشد با ایجاد ارتباط با مدیر سایت می توان [۵]اطلاعات مفیدی به دست آورد به علاوه اطلاعاتی که سازمانها تحت نام تنالگانی خود ارائه می کنند اغلب تحت نظارت کارمندان و متخصصان موضوعی است و در صورت معتبر بودن آن سازمان مشکلی در مورد عدم شناخت پدید آور نخواهد بود. در عین حال مشخص کردن صاحب اندیشه در هر سایتی نشان دهنده دقت نظر و احترامی است که طراحان آن به تفکر انتقادی مخاطبان خویش دارند(Smith, 2001).
در صورتیکه اطلاعات مربوط به پدیدآور مشخص باشد باید دقت داشته باشید که توضیحات کامل باشد و تصویر مناسبی از وضعیت مسئولیت مطالب منتشر شده را مشخص نماید. ارائه آدرس پست الکترونیکی نویسنده مطلبی که مشخصات حرفه ای و تخصصی وی را نمایان نسازد قابل اعتنا نیست. در اینصورت باید با نویسنده مطلب ارتباط برقرار کرد و مشخصات لازم را از او دریافت نمود. (Barker,2004)

● تعیین صحت
گاه اطلاعات ارائه شده در محیط مجازی وب نه تنها صحیح نیست که گمراه کننده و در مواردی مثل اطلاعات پزشکی خطرناک نیز هست لذا در ارزیابی اطلاعات باید بر این جنبه بسیار دقت داشت.
تعیین میزان صحت اطلاعات بازیابی شده مهمترین بخش ارزیابی انتقادی اطلاعات است. اغلب کاربران از روی ظاهر سایت و نوع طراحی آن به ارزیابی می پردازند در حالیکه صرف طراحی مناسب و زیبای سایت دلیلی بر صحت محتوای اطلاعاتی آن نیست. اشتباهات تایپی و گرامری گاه محتوا را قلب می کنند و اطلاعات گمراه کننده ای را منتقل می سازند. پدید آور مطالبی که محتوایی قابل اعتماد داشته باشند کلامش را با استنادها اعتبار می بخشد در صورتیکه مقاله ای علمی فاقد استناد و منابع باشد نباید محتوای اطلاعاتی آن را زیاد معتبر و جدی قلمداد کرد. در مورد سایتها نیز چنین است . اطلاعات ارائه شده در صفحه ای اینترنتی چنانچه با پیوندها مسیری را برای کشف منابع و استنادها فراهم آورد بر اعتبار خویش افزوده است(Smith, 2001).

● روزآمدی
با توجه به رشد روز افزون علم و کوتاه شدن دوره حیات علمی یک اندیشه، لازم است از روزآمدی اطلاعات ارائه شده اطمینان حاصل گردد. توجه به تاریخ انتشار یک صفحه و تاریخ بازبینی آن که اغلب در پائین یا بالای صفحه ظاهر می شود گامی جهت ارزیابی روزآمدی صفحه و اطلاعات آن است. الزاما تاریخ انتشار صفحه و یا تاریخ روزآمدسازی سایت به تنهایی ملاک روزآمدی اطلاعات نیست، فعال نبودن پیوندها نشانی از عدم پویایی و روزآمدسازی سایت است. به علاوه منابع مورد استفاده در متن نیز باید مورد توجه قرار گیرد در صورت کهنه بودن منابع مورد استناد، باید در روزآمدی مطالب ارائه شده تردید کرد. توجه به این مسئله اهمیت دارد که به صرف کهنه بودن منابع مورد استناد نمی توان خط بطلانی بر محتوای اطلاعاتی ، اطلاعات بازیابی شده کشید بلکه باید همزمان به متن آن علم یا رشته، طول عمر مفید اطلاعات در آن موضوع و بار محتوایی مطالب نیز توجه داشت.

● قابلیت دسترس پذیری
– دسترس پذیری در شبکه
دسترسی به منابع اطلاعاتی در اینترنت ممکن است به شیوه های مختلفی محدود شود(از جمله زبان منبع, نیاز به ثبت نام, نیاز به اثبات صلاحیت یا عضویت در یک سازمان خاص)(خادمیان, ۱۳۸۲: ۱۰۲) دسترس پذیری بزرگترین عاملی است که مراجعان کتابخانه ها را به پای میز کامپیوتر کشانده. محیط مجازی وب محدودیت زمانی و مکانی کاربران را از میان برداشته است و با ارائه انبوهی از اطلاعات آنان را در ظاهر از کتابخانه ها بی نیاز ساخته است. اما کاربران غالبا فراموش می کنند که اغلب اطلاعات علمی و مستند در پایگاهها ارائه شده و دسترسی به آنها برای همه ممکن نیست.
از سویی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به طراحی وب سایتهای خود پرداخته و دسترس پذیری اطلاعات را از طریق شبکه ها و پایگاههای پیوسته نیز فراهم آورده اند. حرکت به سوی شبکه ها و کتابخانه های مجازی است. در چنین محیطی که کاربران در معرض انواع اطلاعات قرار گرفته اند و امکان استفاده از اطلاعات ضعیف تر به علت سهولت بازیابی و دسترس پذیری بیشتر وجود دارد باید به کاربران آموخت که کتابخانه ها نیز دسترسی به برخی از منابع اطلاعاتی را فراهم نموده اند و معیارهای ارزیابی منسجمی بر این انتخابها و گزینش ها تاثیر داشته است.
– دسترس پذیری در صفحات یا نحوه ارائه و نظم دهی اطلاعات در صفحه
نحوه ارائه اطلاعات در صفحات وب از اهمیت فراوانی برخوردار است. نوع سازماندهی اطلاعات, تعریف پیوند های فرامتنی, امکان استفاده از جستجو و مرور, میزان تعامل با کاربر و کاربر مدار بودن, سرعت بارگذاری اطلاعات, قابل فهم و ساختارمند بودن ارائه و به بیانی وجود سازماندهی در ارائه اطلاعات دسترسی پذیری را سهولت می بخشد و کاربران را از سردرگمی می رهاند.
نسبت به واژه هایی چون “links,” “additional sites,” “related links,” etc. حساس باشید. پیوند ها را بررسی کنید. ارائه ارجاعات کور، غیر فعال و یا نامربوط از اعتبار اطلاعات ارائه شده می کاهد(Barker,2004).
این بخش از کار به امکانات تکنولوژیکی و مهارت در طراحی این نظامها بستگی دارد و توجه به آن در ارزیابی صفحات وب از اهمیت فراوانی برخوردار است.

● قیمت
هزینه لازم برای دسترسی به اطلاعاتی یکی از مواردی است که به هنگام استفاده از اطلاعات باید به آن توجه داشت. اطلاعات با ارزش پایگاههای اطلاعاتی معتبر دنیا به صورت اشتراکی ارائه می شوند. گاهی استفاده از چکیده و اطلاعات کتابشناختی رایگان است اما برای دریافت متن کامل نیاز به پرداخت وجه هستید. در نتیجه شما باید ارزش نسبی پرداخت هزینه ها را به محتوایی که دریافت خواهید نمود تخمین زده و با این دید که ارزش اطلاعات به محتوای آنهاست تصمیم گیری نمایید.

حرف آخر: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
آنچه بیان شد ضرورت ارزیابی اطلاعات بازیابی شده در وب و گوشه ای از معیارهای آن بود که تنها به عنوان الگویی بیان گردید. این معیارها با توجه به نوع کاربران و هدف از جستجو اولویت می یابند و لازم است به آنها تنها به دید الگویی برای ارزیابی منتقدانه و هوشمندانه اطلاعات توجه شود.
کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی با ایجاد و تقویت مهارتهای اطلاع یابی و تفکر انتقادی در کاربران به آنها می آموزند که از میان انبوه اطلاعات بازیابی شده گهر را از زباله تشخیص دهند و با استناد به منابع معتبر بر اعتبار فعالیتهای تحقیقاتی خویش بیفزایند. آموزش این مهارتها در گرو برنامه ریزی اصولی و مناسب این مراکز است. کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی از طریق آموزشهای مجازی و هدفمند قادر به یاری رسانی به کاربران می باشند و نباید در عصر دیجیتال نقش تعلیم دهندگی خویش را از یاد ببرند.
مهارتهای اطلاع یابی و ایجاد تفکر انتقادی در کاربران کتابخانه از طرق مختلف انجام می پذیرد از روشهای معمول آن برگزاری کلاسهای آموزشی حضوری، تهیه و توزیع بوشورهای آموزشی و ارائه آموزشهای مجازی در محیط وب است. ارائه این آموزش ها مستلزم آن است که کتابداران و اطلاع رسانان ابتدا خود به مهارت ارزیابی و قدرت تفکر انتقادی مجهز باشند. امید آن است که با همت کتابداران و اطلاع رسانان در عصر دیجیتال کاربرانی تربیت شوند که قدرت ارزیابی و تفکر انتقادی را به صورتی اصولی در خویش تقویت کرده باشند و در مفهوم کاربرانی مستقل به بازیابی اطلاعات بپردازند. جامعه اطلاعاتی زمانی تحقق می یابد که تک تک شهروندان به عنوان پاره های جامعه از دیدی تحلیلی و منتقدانه برخوردار باشند و مبنای تصمیم گیری هایشان اطلاعات صحیح و روزآمد باشد.

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *