شورت کد وردپرس

شورت کد وردپرس

شورت کد وردپرس برنامه ای کوتاه می باشد که با علامت [ آغاز و با علامت ] خاتمه خواهد یافت. Shortcode ها یا همان کدهای کوتاه از ورژن 2.3 وردپرس به بالا به کار گرفته شده است و قابلیت اجرای توابع و همچنین دستوراتی که توسط افزونه های وردپرس (و یا برنامه هایی که در فایل فانکشن functions.php پوسته وردپرس قرار گرفته است) ایجاد شده اند را دارا خواهد بود.

در کل میتوان شورت کدهای وردپرس را امکانی برای بالا بردن سرعت و استفاده ساده و سریع تر در سایت در نظر گرفت. پیشنهاد میکنیم آموزش جامع شورت کد چیست؟ را بخوانید.

شورت کد وردپرس

معرفی انواع شورت کدهای وردپرس

بعضی از شورت کدهای وردپرس عبارتند از:

  • شورت کد پخش موسیقی و یا فایل صوتی [ audio ]
  • شورت کد پخش فیلم و یا ویدیو [ video ]
  • شورت کد تولید لیست پخش موسیقی و یا ویدیو [ playlist ]
  • شورت کد تولید گالری تصویر [ gallery ]
  • شورت کد embed جهت درج ویدیوهای یوتیوب و … [ embed ]
  • شورت کد قرار دادن توضیحات کپشن برای عکس ها [ caption ]

اهمیت استفاده از شورت کد در سایت

شورت کدها دارای اهمیت فراوانی می باشند که در وردپرس تنها با یک آیدی شناسایی‌ خواهند شد و همه فعالیت های آن قطعه برنامه طولانی php را تنها با ساختن یک برنامه کوتاه انجام خواهند داد.

بهره گیری از شورت کد آسان ‌تر از آن خواهد بود که هر مرتبه بخواهید جهت نمایش ویژگی های دلخواه خود چندین خط برنامه نویسی را انجام دهید.

شورت کدها در روند اجرا شدن وب سایت، به برنامه نویسان کمک فراوانی نیز می کند. شورت کدها از آنجایی اهمیت خواهند داشت که شما با استفاده از آن برخی خدمات و ویژگی هایی را به ‌آسانی و همچنین با سرعت در وب سایت خود درج می نمایید.

در صورتی که نه زمان فراوانی از شما گرفته می شود و نه تعداد زیادی خط جهت برنامه نویسی، که موجب سردرگمی‌ شما نیز می گردد.

مزایای شورت کد در سایت

مزیت استفاده از شورت کد، همانطورکه از اسم آن مشخص می باشد، کوتاهی آن خواهد بود.

تعداد کلماتی که استفاده می شود کم است و معمولا شورت کدها با یک سری کلمات مفهومی نیز مشخص خواهند شد.

به طور مثال تشخیص برنامه های سه افزونه که برنامه نویس به طور همزمان از آن ‌ها استفاده می‌ نماید، سخت خواهد بود و امکان دارد که موجب بروز خطایی نیز گردد.

در نهایت تغییراتی در وب سایت ایجاد خواهد شد که مناسب نمی باشد. ولی با استفاده از شورت کد اگر هم خطایی نیز رخ دهد، شما فقط یک خط و یا چند کلمه را حذف یا ویرایش می‌ نمایید.

در آخر اهمیت شورت کد در آسانی استفاده از آن می باشد که در نتیجه مدیریت وب سایت را ساده تر می نماید. شورت کد را فقط ادمین وب سایت مشاهده می ‌نماید و همچنین کاربر ‌سایت خروجی آن شورت کد مربوطه را خواهد دید.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که نباید به دلیل سادگی، در استفاده از شورت کدها زیاده ‌روی نمایید.

یکی دیگر از نکات مهمی که می بایست در استفاده از شورت کدها را نیز به یاد داشته باشید، این مورد خواهد بود که بعد از آپدیت وردپرس ممکن است بعضی از شورت کدها عمل نکنند که شما با ایجاد تغییراتی در آن ‌ها خواهید توانست این موضوع را به آسانی برطرف سازید.

نحوه استفاده از شورت کدهای قالب

امکان دارد که قالب وب سایت وردپرسی شما، از قبل دارای چند شورت کد درون ساخته نیز باشد.

جهت فهمیدن این موضوع می بایست به مکانی که قالب وب سایت خود را خریداری نموده اید مراجعه کرده و مستندات آن قالب را مطالعه نمایید.

یا اگر قالب وب سایتتان دارای یک نسخه نمایشی می باشد ، امکان دارد که صفحه ای در سایت دمو نیز وجود داشه باشد که دارای نمونه هایی از همه شورت کدهای قالب شما خواهد بود.

با بهره گیری از فایل های قالب وب سایت خود خواهید توانست توابع شورت کد آن را پیدا نمایید. فقط کافی است که فولدر قالبتان را پیدا نموده و آن را باز کنید. این فولدر معمولا در مسیر ذیل می باشد.

/wp-content/themes/your-theme-name/

این توابع معمولا در فایل function.php و یا اگر قالب وب سایت تان دارای فولدر includes می باشد، در آن جا قرار خواهد داشت. فایل را باز نمایید و به دنبال عبارت add_shortcode نیز بگردید.

محبوب ترین شورت کدهای وردپرس

در ادامه مهم ترین و محبوب ترین شورت کدهای وردپرس را معرفی میکنیم:

شورت کدهای قالب های معروف مثل: Be، وود مارت، divi، انفولد، اکسترا
شورت کد گرویتی فرم
شورت کد contact form 7
شورت کد های دیجیتس
شورت کد افزونه دکان
شورت کد افزونه پنل های کاربری
شورت کد ثبت نام ووکامرس
شورت کد محصولات ووکامرس
شورت کد لرن دش
شورت کد html، Css برای وردپرس

 

طریقه استفاده از شورت کدهای افزونه

اکثر افزونه هایی که دارای نوعی از محتوا می باشند، (همانند فرم ها و اسلایدرها)، شورت کدی را در اختیار کاربران خود قرار خواهند داد که یا به صورت مورد به مورد و یا کلی پیکربندی می شوند.

این نوع از شورت کدها در طراحی سایت معمولا در سایت توسعه دهندگان آن ها و یا درون مخزن وردپرس افزونه قرار می گیرند که در آن ها توضیحات نحوه عملکردشان ارائه شده است.

نمونه از قرار گرفتن شورت کد در افزونه

شورت کد وردپرس

استفاده از شورت کد در افزونه

آیا استفاده از شورت کد مشکل آفرین است؟

خیر، استفاده از شورت کد به هیچ عنوان مشکلی ایجاد نمیکند. فقط دقت داشته باشید که وقتی از شورت کدی استفاده می کنید که با قالب شما عرضه شده است یا بخشی از یک افزونه است، چنانچه قالب یا افزونه ای را پاک میکنید، دیگر شورت کدهای آن عمل نخواهند کرد و میبایست آنها را از سایت خود پاک نمایید.

موارد استفاده از شورت کدها

به صورت کلی شورت کدها را می توان درون هر برگه و یا متنی در وب سایت استفاده نمود.

و همچنین شورت کدها را می توان داخل ابزارک های متنی وردپرس و یا قالب صفحه سفارشی و به صورت کلی در هر مکانی که بتوان با استفاده از ویرایشگر متنی وردپرس برنامه ای را وارد نمود نیز قرار داد.

بخش های مختلف موارد استفاده از شورت کدها عبارتند از:

  • نوشته ها و برگه های وردپرس
  • ابزارک ساید بار
  • هدر و فوتر وب سایت

اجرای کدهای سفارشی در وردپرس

اگر قصد دارید که برخی از کدهای سفارشی را در پست های سایت خود اجرا نمایید تا پست های مرتبط، تبلیغات بنر، فرم های تماس، گالری ها و … را نیز نمایش دهید، می بایست در این قسمت از API شورت کد وردپرس استفاده کنید.

در حقیقت، وردپرس این قابلیت را به توسعه دهندگان سایت خواهد داد تا کد خود را از طریق یک تابع اضافه نمایند و پس از آن تابع را در وردپرس به عنوان شورت کد وردپرس ثبت کنند. بنابراین کاربران خواهند توانست به آسانی و همچنین بدون در اختیار داشتن دانش کد نویسی از آن استفاده نمایند.

زمانی که وردپرس شورت کد را در مکانی که کاربران آن را قرار داده اند (به طور مثال در یک نوشته و یا برگه وردپرس) پیدا کند، کد مربوط به آن به طور اتوماتیک اجرا می گردد.

ساخت شورت کد در وردپرس

ساخت شورت کد نیاز به دانش برنامه نویسی دارد و خارج از حوصله این مقاله میباشد، در آموزش های بعدی سایت یک شورت کد را تا انتها آموزش میدهیم.

 

سوالات مربوط به شورت کدهای وردپرس

  1. چه زمانی از شورت کد ها در وردپرس استفاده میکنیم؟
    زمانیکه از افزونه هایی که قابلیت استفاده از Shortcode ها را در سایت به ما میدهند از آنها استفاده میکنیم
  2. آیا در تمام سایت ها نیاز به استفاده از شورت کد هست؟
    خیر، فقط در افزونه هایی که امکان فراخوانی شورت کدها داده میشود از شورت کد میتوان استفاده کرد، البته استفاده از شورت کدها را به شدت توصیه میکنیم
  3. روش استفاده از شورت کد در سایت های وردپرسی چگونه است؟
    برای استفاده از شورت کد، کافی است که از دو کد مقابل در برگه یا پست مورد نظر استفاده کنید: [] ، همچنین در سایت وردپرسی شما این قابلیت باید در افزونه های آن فعال شده باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!