download 2019 12 07T213305.244

پورتال چیست؟

پورتال به معنی دریچه و درگاه است و در مفهوم اینترنتی منظور صفحه وبی است که امکان دسترسی آسان را به کاربر جهت اعلام خواسته هایش می دهد. درواقع پورتال درگاهی است که کاربر را وارد دنیایی از اطلاعات مورد نظر می نمایند. به عبارت دیگر سیستم های ترکیبی هستند که پیدا کردن اطلاعات را برای کاربران آسانتر می نمایند.

در ابتدا پورتال ها درواقع برای جستجو استفاده می شدند ولی به مرور زمان و با گسترش اینترنت، سیستم های پورتال نیز گسترش پیدا کرده و امروزه همه نوع کاری با پورتال می توان انجام داد.
ویژگی های یک پرتال:

  • در دسترس بودن اطلاعات
  • ارتباط با كاربران دیگر
  • دسترسى به برنامه هاى كاربردى مجزا
  • انجام امور روزمره كارى، شهرى، ادارى
  • امنیت و سرعت و دقت بالا
  • امکان جستجو
  • یکپارچگی اطلاعات
  • امکان سفارشی سازی

    اهداف سيستم پورتال:

    • هماهنگ سازی و مجتمع کردن خدمات و اطلاعات درون سازماني و برون سازماني
    • ارتقاء ظرفيت جهت استفاده از اطلاعات و تکنولوژي اطلاعات در بين بخشها و شعبات
    • ساده و موثر کردن ارائه خدمات دولتي درراستاي ايجاد دولت الکترونيکي
    • ارتقاء کيفيت ارائه خدمات به عموم مردم
    • ارتقاء کارايي و اطمينان

      چرا شرکت ها و سازمان ها باید از پورتال استفاده کنند؟

      طبق تعريف سازمان ملل از دولت الکترونيکي (E-Government)، که در آن روند ايجاد دولت الکترونيکي در پنج مرحله تعريف شده است که مرحله اول آن شامل ساخت وبگاه و مرحله دوم ساخت فرم های الکترونیکی می باشد. بنابراين نصب و راه اندازی يک پورتال تا فاز دوم از تحقق دولت الکترونيکي را در بردارد و محقق می نماید. صرف نظر از اینکه یک شرکت یا سازمان (اعم از دولتی و خصوصی) مراجعینی داشته باشد یا خیر، طبیعتاً خدمات و محصولاتی را ارائه خواهند داد. این خدمات و محصولات بهتر است به صورت آنلاین و با هزینه های کمتر ارائه گردد. حال بهترین ابزار برای ارائه خدمات و حتی محصولات به صورت آنلاین، پورتال می باشد. این موارد را می توان به صورت زیر بیان کرد:

      • کاهش هزینه های اطلاع رسانی سازمان ها و شرکت ها
      • دسترسی جامعه هدف بیشتر به اطلاعات به صورت 24 ساعته و همیشگی
      • امکان درج مناقصه و فراخوان در پورتال به صورت آنلاین
      • امکان دسترسی به داشبورد مدیریت جهت دریافت گزارش و مدیریت محتوا
      • جمع آوری اطلاعات توسط جریان کاری و فرم ساز هوشمند به همراه آرشیو آنها
      • جمع آوری اطلاعات توسط نظرسنجی و پرسشنامه
      • استفاده از ساب پورتال (sub portal) جهت استفاده سازمان و شرکت های زیرمجموعه
      • راه اندازی سیستم استخدام و گزینش و آزمون آنلاین جهت کاهش فرآیند حضوری کاربران
      • فروش محصولات و خدمات و دریافت هزینه از کاربران به صورت آنلاین
      • راه اندازی سیستم ثبت شکایات، انتقادات و پیشنهادات
      • تولید محتوای آموزشی و استفاده از ابزارهای هوشمند ماژولار برای اخبار، مقالات، گالری تصاویر

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!