images 23

اسکیما چیست؟

شاید تصور کنید که گوگل یک هوش مصنوعی همه کاره و بسیار قدرتمند است! تا حد زیادی این تعریف صحیح است اما در نهایت باید در نظر داشت که گوگل یک ربات است و این ربات نمیتواند به اندازه یک انسان از محتوای موجود در سطح وب برداشتی صحیحی داشته باشد. کد های نشانه گذاری اسکیما به گوگل کمک میکنند تا درک بهتری از محتوای دنیای اینترنت داشته باشد و بتواند بهتر از قبل کاربران خود را در پیدا کردن نتایج یاری کند.اسکیما ها، خود کدهایی هستند که توسط وبمستر ها در میان کد های سایت و صفحات مختلف قرار گرفته و اطلاعات بیشتری را در مورد محتوا های هر صفحه به گوگل میدهند تا گوگل علاوه بر درک بهتر، به بهبود سئو سایت مذکور نیز کمک کند.

نشانه گذاری اسکیما یا Markup Schema چیست؟

نشانه گذاری Schema در واقع استفاده از نوعی کد است که شما در وب سایت خود قرار می دهید تا موتورهای جستجو ساده تر به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال شما یک کسب و کار محلی را اداره می کنید، در وب سایت خود به گوگل اعلام می نمایید که کسب و کار شما متعلق به چه محله ای است و ساعت کار فعالیت شما چیست؟

به واسطه این تغییرات و کد نویسی ها، گوگل یا سایر موتورهای جستجو ساده تر شما را پیدا می نمایند و در نتیجه کاربران به سادگی به شما دسترسی پیدا خواهند کرد. در نهایت می توان گفت که این ویژگی در طراحی سایت به موتور جستجو می گوید که محتوای شما دقیقا چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده! به نوعی شما با این ترفند ها می توانید به زبان موتور جستجو با آن ها صحبت کنید تا نتایج بهتری را دریافت نمایید.

اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم باید بگوییم که اسکیما همانند برچسب ها و تگ های HTML عمل خواهد کرد. همانطور که می دانید شما برای اینکه به مرورگر بگویید که متن نوشته شده یک تیتر 1 است از تگ <h1> استفاده می نمایید و به این صورت مرورگر تشخیص خواهد داد که متن دارای این تگ را باید به صورت خاصی نمایش دهد و یا معنی این تگ عنوان اصلی محتواست که از اهمیت خاصی برخوردار است.

نشانه گذاری اسکیما در واقع از میکرو دیتا ها استفاده می نماید تا به موتورهای جستجو هدف نهایی محتوا را اطلاع رسانی کند. برای آن که بخواهید از این ویژگی استفاده نمایید نیاز به یادگیری مهارت جدیدی در حوزه کدنویسی نخواهید داشت. شما حتی می توانید از HTML استفاده کنید. تنها تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که در زمان کار با اسکیما باید از میکرودیتا های اچ تی ام ال استفاده نمایید. البته روش های ساده تر و بدون نیاز به مهارت کدنویسی نیز در طراحی وب سایت به این منظور وجود دارد.

مزیت استفاده از Schema چیست و چرا باید از اسکیما در سئوی داخلی سایت استفاده کنیم؟

نشانه گذاری اسکیما مدت زمان زیادی است که در سئوی داخلی سایت بکار می رود ولیکن این کار در میان سایتهای ایرانی رواج زیادی ندارد. اصولا اگر مزیت و فواید کاری برای افراد مشخص نباشد اقدامی در جهت انجام آن نیز صورت نمی گیرد. در جواب سوال Schema چیست و مزیت های استفاده از آن کدامند باید گفت که بکار بردن کدهای نشانه گذاری اسکیما موجب افزایش بازدید و تعداد کلیک های سایت شما خواهد شد. اینکار از طریق نمایش سایت و مشخصات آن در بالای صفحه نمایش سمت راست لیست جستجوی گوگل نمایان می شود. این کادر حاوی مشخصات در مورد جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر دارای ارزش زیادی است. اندازه کادر بزرگ بوده و بطور مجزا بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود از اینرو کلیه کاربران آنرا می بینند. از طرفی تعداد کلیک ها و بازدید سایت های معرفی شده از طریق این کادر زیاد بوده و کاربران زیادی را به سمت سایت شما هدایت می نماید. به این کادر مشخصات گراف دانش گوگل نیز می گویند.

از دیگر مزیت های استفاده از کد گذاری اسکیما نمایش اطلاعات مفیدی در مورد سایت، مقاله جستجو شده و محتوای آن در فهرست جستجوی گوگل خواهد بود. ستاره های نشان دهنده میزان رضایت کاربران از مقاله و محتوای سایت شما در فهرست گوگل یکی از نتایج نشانه گذاری اسکیما است. همچنین استفاده از Schema Markup به همراه متاتگ های شبکه های اجتماعی مانند اپن گراف در فیسبوک و توئیتر کاردز در توئیتر موجب تاثیر فوق العاده آنها بر روی سئو سایت خواهد شد. نشانه گذاری اسکیما می تواند بجای این دو متاتگ بکار رود ولی این دو متاتگ قابلیت استفاده بجای Schema Markup را نخواهند داشت. با نشانه گذاری Schema اطلاعات کامل و غنی از وب سایت شما هنگام نمایش در فهرست نتایج گوگول منتشر می شوید. این اطلاعات نمایش داده شده می تواند شامل تصویر محصول، زمان نگارش مقاله، تاریخ ویرایش و غیره باشد. بدین ترتیب کاربران به سایت شما توجه بیشتری نموده و تعداد کلیک های سایت افزایش می یابد. از انواع جستجوهای غنی شده می توان به Rich Snippet، Rich Cards، Knowledge Graph و Featured Snippet اشاره نمود که هر کدام یکسری اطلاعات خاص و یا تصاویر مرتبط با موضوع مورد جستجو را به کاربران نمایش می دهد.

آیا اسکیما بر رتبه بندی تاثیر گذار است؟

یکی از سوالات مهم این است که آیا این ویژگی بر روی رتبه بندی سایت تاثیر گذار است یا خیر؟
هیچ مدرک قطعی در رابطه با تاثیر گذاری مستقیم این ویژگی وجود ندارد اما می توان بر اساس شواهد به این نتیجه رسید که معمولا موتور های جستجو سایت های دارای MarkUp Schema را با سرعت بیشتری نمایش می دهند زیرا به راحتی محتوای آن ها را درک نموده اند.
تنها راهی که شما می توانید تاثیر گذاری اسکیما بر روی رتبه بندی سایت خود را مشاهده کنید این است که از این ویژگی برای سایت خود استفاده کرده و نتایج را مورد بررسی قرار دهید.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!