images 8

سئو on page چیست؟

جذب ترافیک ارگانیک از طریق گوگل و سایر موتورهای جستجو فیلد بسیار پررقابتی است. سئو به یک غول دنیای آنلاین بدل شده است و کسب و کارها بخش زیادی از بودجه ی مارکتینگ شان را به این حوزه اختصاص داده اند.

سئو جنبه های مختلفی دارد. سه جنبه آن کلی تر از بقیه هستد. سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارجی

اما چرا سئو On Page مهم است؟ چون تا زمانی که شما یک محتوای باکیفیت با ساختار باکیفیت نداشته باشید و گوگل از کیفیت محتوای شما آگاه نباشد عملا رتبه ای نخواهید گرفت. بسیاری از کسب و کارها را می بینیم که بیشتر روی لینک سازی خارجی کار می کنند و خود سایت و محتوای داخلی آن غافلند. بله. لینک ها مهمند. اما شما به محتوا نیاز دارید تا دیده شوید و مشتریان شما به محتوای باکیفیت نیاز دارند تا از شما خرید کنند.

با 10 فاکتور مهم سئو On Page آشنا شوید.

1. E.A.T

عبارت E A T در سال های اخیر بیشتر شنیده می شود. این عبارت مخفف سه کلمه Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness است. یک فریم ورک گوگل که متناسب با آن میزان تخصص، اعتبار و اقتدار شما در حوزه ی کاری تان را می سنجد.

گوگل همیشه دوست دارد محتوای باکیفیت، دقیق و بدون مشکل به کاربران نشان دهد تا کاربران دنیای وب بتوانند راحت تر مشکلات شان را حل کنند و به جواب سوال های شان برسند. از این جهت گوگل فاکتوری به نام E A T را وارد کرده است. شما باید به نحوی این تخصص و اعتبار را به گوگل نشان دهید. بحث در این باره بسیار طولانی است اما فاکتورهایی نظیر میزان اعتبار نویسنده های مطالب، فعالیت نویسنده ها در شبکه های اجتماعی، حرف هایی که مردم در شبکه های اجتماعی در مورد برند شما می گویند و مواردی از این دست مستقیما و یا غیرمستقیم روی سئو تاثیر دارند و ناشی از این فاکتور مهم هستند.

2. تگ عنوان

تقریبا همه ی صفحات یک تگ عنوان دارند که بزرگ و با تگ H1 در قسمت بالای صفحه قرار دارد. این تگ عنوان بسیار مهم است و نشان می دهد صفحه ی شما در مورد چه موضوعی است و قرار است چه اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهد.

این تگ عنوان بخش مهمی از محتواست و باید حتما آن را به صورت بهینه قرار دهید تا گوگل موضوع کلی صفحه ی شما را درک کند. سعی کنید از عنوان های غیرتکراری، جالب و قوی استفاده کنید تا بتوانید نظر گوگل و کاربران را راحت تر به مطلب تان جلب کنید.

3. توضیحات متا

توضیحات متا تاثیر مستقیمی روی سئو ندارد. یعنی اهمیتی ندارد که در متا از کلمات کلیدی استفاده می کنید یا نه. تنها تاثیری که متا دارد در نرخ کلیک روی نتایج گوگل است. اگر شما یک متای قدرتمند و متقاعدکننده بنویسید حتی اگر رنک یک گوگل نباشید هم همچنان احتمال دارد کاربران روی لینک سایت شما کلیک کنند تا محتوای شما را بخوانند.

اگر نرخ کلیک بالایی داشته باشید و محتوای شما هم نرخ Return To Serp کمی داشته باشد. گوگل متوجه می شود که محتوای شما کیفیت لازم را داشته است و توانسته است مشکل کاربر را حل کند. چون کاربر روی محتوای شما کلیک کرده است و دوباره به نتایج جستجوی گوگل برنگشته است.

4. هدینگ ها

شما علاوه بر تگ عنوان چندین زیر عنوان یا هدینگ هم دارید. مدیر اجرایی گوگل در توییتر می گوید که ارزش هدینگ ها به اندازه ی متن بدنه است. یعنی حتی اگر کلیدواژه ها را در هدلاین ها هم استفاده کنید عملا تاثیر زیادی نخواهد داشت. برای همین بهتر است هدینگ هایی بنویسید که بدون کلیدواژه های مزاحم مخاطب را کنجکاو کند تا مطلب را بخواند. این هنر شماست و کاربران و و گوگل هنر شما را درک خواهند کرد.

همه ی ما از خواندن متن های کسالت بار و بدردنخور بدمان می آید. حتی اگر یک متن به درستی جواب سوال مان را بدهد اما نگارش آن خسته کننده باشد همچنان به درد نمی خورد و گوگل هم چنین محتوایی را دوست ندارد. چون قدرت و لحن و جذابیت محتوا هم جزو نکات مهمی است که کمتر به آن توجه می شود اما کاربران متن جالب را بیشتر دوست دارند. گوگل هم به متن های جالب رتبه بهتری می دهد.

5. محتوا مبتنی بر سئو

به آن SEO Writing می گویند. یعنی وقتی برای وبسایت تان محتوایی می نویسید باید هم کاربران و هم گوگل را در نظر داشته باشید. سئو تنها پیدا کردن کلیدواژه ها و جایگذاری آن داخل محتوا نیست. شما باید کاربر را هم در نظر داشته باشید. استفاده ی بیش از حد کی وردهای مزاحم حال کاربر را به هم می زند. در ضمن اگر از این کی وردها اصلا استفاده نکند گوگل هم متوجه موضوع و مفهوم کلی محتوای شما نمی شود. (هر چند در آپدیت BERT که برای طبقه بندی کلیدواژه ها بود تاثیر کلیدواژه ها به مراتب کمتر شده است.)

6. Keyword Cannibalization

آدمخواری کلیدواژه ها. جمع کردن کلیدواژه ها در صفحات مختلف، یا استفاده از کلیدواژه ها در تمام صفحات. آیا این استراتژی درست است؟

قبلا گفته می شد که هرچقدر تعداد صفحاتی که با یک کلیدواژه ساخته شده اند زیاد باشد شانس شما برای گفتن این کلیدواژه بیشتر است. اما این کاملا اشتباه است. می توان با قطعیت گفت که نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه روی سئو سایت شما تاثیر منفی دارد.

سئو on page چیست؟

گوگل قابلیتی را به موتور جستجویش اضافه کرده است که به آن Diversity می گویند. یعنی اگر چند صفحه داشته باشید که یک کلیدواژه ی خاص دارند تنها و تنها یکی از آن ها در نتایج گوگل دیده می شود. نکته بد ماجرا این است که صفحاتی که از یک کلیدواژه در آن ها استفاده کرده اید با هم وارد رقابت می شوند. یعنی گوگل نمی تواند تشخیص دهد کدام صفحه باید رتبه ِ ی بهتری بگیرد و قدرت این کلیدواژه روی تمام صفحات شما پخش می شود و شما رتبه ی بسیار بدی خواهید گرفت.

اگر همین الان هم چنین صفحات یا تگ هایی دارید که یک کلیدواژه اصلی دارند بهتر است به جز صفحه ی اصلی و مهم بقیه را No-Index کنید یا از تگ Canonical روی صفحه ی مهم تان استفاده کنید تا این محتوا به عنوان محتوای اصلی روی این کلیدواژه تشخیص داده شود.

7. بهینه سازی محتوا

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا تنها روی تولید محتوای جدید تمرکز دارند. اما فراموش می کنند که محتوای قبلی شان را هم ادیت کنند و موارد لازم را روی آن پیاده کنند. بهینه سازی محتوای قبلی از چند نظر حائز اهمیت است.

  • نیازی ندارید محتوای جدید را از صفر بنویسید و در وقت و انرژی شما صرفه جویی می شود.
  • برخی نکات منقضی شده و یا غیرلازم را از محتوا حذف می کنید.
  • نکات جدیدی به محتوا اضافه می کنید.
  • لینک های جدیدی به محتوا اضافه می کنید.

بهینه سازی محتوای قدیمی استراتژی سئو شما را قدرتمند تر می کند و می توانید استراتژی های لینک سازی داخلی تان را هم روی آن پیاده کنید.

8. بهینه سازی عکس ها

اضافه کردن عکس های خوب راهی است تا محتوای سایت تان را جذاب تر کنید. اما هر عکسی هم مناسب سئو نیست. عکس های با حجم بالا باعث می شوند تا سرعت لود شدن سایت تان کاهش پیدا کند و از این نظر به مشکل خواهید خورد. چون سرعت سایت یکی از موارد تاثیرگذار در سئو سایت است.

باید به عکس های تان متن جایگزین اضافه کنید تا در نتایج جستجوی عکس گوگل دیده شوید. عکس ها باید حتما و حتما با محتوا همخوانی داشته باشند. اضافه کردن عکس های غیرمرتبط باعث می شود تا کاربران شما سردرگم شوند.

9. Engagement یا مشارکت کاربران

اینکه سئو On Page را بهبود ببخشید تنها بخشی از کار است. بخش دوم کار این است که بتوانید کاربران را با محتوا درگیر کنید و آن ها را به مشتری تبدیل کنید. یعنی در وهله ی اول باید یک محتوای متقاعدکننده بنویسید. لینک های داخلی قوی و مرتبط با داخل محتوا قرار دهید. جواب کامنت های کاربران را بدهید و در بحث ها شرکت کنید.

تجربه ی کاربری و ساختار صفحات شما هم در این مسئله تاثیر دارند. باید ساختاری متناسب با پرسونای مخاطب تان بچینید و محتوا را هم متناسب با سوالات و دغدغه های این پرسونای خاص جلو ببرید.

10. معماری سایت

سایت باید ساختاری قدرتمند داشته باشد. این ساختار مستقیما با تجربه ی کاربری در ارتباط است. متخصصین تجربه ی کاربری می گویند که کاربران شما باید با کمترین میزان سردرگمی و کمترین تعداد کلیک به آن چیزی که دوست دارند دست پیدا کنند. اگر سایت شما ساختار قوی و قدرتمندی داشته باشد کاربران به راحتی داخل سایت می چرخند. محتوا را می خوانند و یا اگر محصول و خدماتی نیاز داشته باشند به راحتی پیدا می کنند.

از این نظر باید روی ساختار سایت هم از نظر لینک ها و هم تایتل بار و هدر و فوتر کار کنید و آن ها را بهبود ببخشید تا کاربران راحت تر از سایت استفاده کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!