مراحل سئو سایت
1.انتخاب کلمات کلیدی مرتبط و محبوب
اولین و مهمترین نکته درباره سئو سایت، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و محبوب است. هدف و محتوای سایت را بررسی کنید و بر اساس آن کلمات کلیدی مناسب برای سایت پیدا کنید. اگر کلمه کلیدی مناسب و مرتبط با هدف کسب و کار و یا محتوای سایت شما باشد، موتور جستجو متوجه این موضوع میشود و در ایندکس گذاری بهتر عمل میکند. برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب، نیاز به ابزارهایی دارید که هم به صورت رایگان و هم به صورت غیر رایگان، در دسترس هستند ولی سه روش وجود دارد که بسیار سریع و کارآمد میباشند. برای پیدا کردن و انتخاب بهترین کلمات کلیدی از این سه روش استفاده کنید:
از گوگل کمک بگیرید! خیلی راحت است، ابتدا موضوعی را که مد نظر دارید در جستجوی گوگل بنویسید، میبینید که گوگل، تعدادی عنوان و کوئری مرتبط دقیقا زیر نوشته شما، نمایش میدهد، اینها، دقیقا کوئریهایی هستند که توسط کاربران به تعداد زیاد مورد جستجو قرار گرفته اند.
باز هم از گوگل کمک بگیرید. وقتی یک موضوع را در گوگل سرچ کنید، در قسمت پایین صفحه اول، سرچهای مرتبط و محبوب را نمایش میدهد.
از تکنیک کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید. این تکنیک بسیار کارآمد است مخصوصا برای سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند. با این کار، شاید تعداد بازدید کننده کمتری داشته باشید ولی نرخ تبدیل در صفحه سایت شما بیشتر خواهد بود و همچنین رقیبهای کمتری برای جستجو خواهید داشت.
2.آنالیز رقبا
این مرحله به موازات مرحله اول صورت می گیرد. میتوان گفت این مرحله یک تیر و چند نشان است. با بررسی عملکرد و آنالیز رقبای خود میتوانید ببینید که آنها چه نقاط ضعف و چه نقاط قوتی دارند همچنین اگر آنها روشها و ایده های جدیدی را ایجاد کردهاند، میتوانید بررسی کنید که آیا این ایدهها بازدهی داشتهاند یا خیر.
3.انتخاب عنوان مناسب
اولین چیزی که کاربر از سایت شما در نتایج موتور جستجو میبیند عنوان است. پس بهتر است از عنوانهای خوانا و روان استفاده کنید و صرفا به سئو اهمیت ندهید. ممکن است به خاطر اینکه خواستهاید کلمات کلیدی را در عنوان بگنجانید، عنوان غیر جذابی تولید کنید. به جای این کار یک عنوان جذاب و یکتا انتخاب کرده و توضیحات و کلمات کلیدی بیشتر را در تگ عنوان قرار دهید تا سئو را تقویت کنید.
4.متا مرتبط
بعد از عنوان، توضیحات متا، دیده می شود. یعنی در نگاه کاربران توضیحات متا، مهم است. بعد از اینکه گوگل اعلام کرد که الگوریتم های جستجو دیگر برای رتبه بندی سئو به توضیحات سئو اهمیت نمیدهد، تقریبا همه گروههای سئو، بیخیال این قسمت شدند. اگر برای توضیحات متا، مطالب خوب ننویسید مطمئن باشید که در طولانی مدت میزان کلیک کاربران روی سایت شما در موتور جستجو، بسیار پایین می آید. پس اگر چه توضیحات متا مستقیما روی سئو تاثیر نمی گذارند ولی به شکل غیر مستقیم تاثیر مهمی روی بازدید سایت شما دارند.
5. سئوی داخلی
همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، بهترین کار برای بالا بردن ارزش و رتبه سایت این است که از محتوای یکتا و مفهومی استفاده کنید. این کار به سایت شما شخصیت منحصر بفردی میدهد و به شکلی مناسب برند شما را معرفی میکند. همچنین به دیگر نکات سئو داخلی مانند انتخاب URL مناسب دقت کنید و عنوان بندی مطالب را دقیق انجام دهید.
6.سئوی خارجی
غیر از لینکدهیهای داخلی، میتوانید از لینکهای خارجی استفاده کنید، اگر سایتهایی که به آنها لینک میدهید معتبر باشند در نظر موتور جستجوی گوگل، سایت شما هم معتبر است. پس برای لینک دهی خارجی، از سایتهای قوی و معتبر استفاده کنید. و همچنین دقت کنید که هدف و عنوان سایت شما با آن سایت مرتبط باشد.
7. متن Alt برای تصاویر
برای اینکه به کاربران اهمیت بیشتری بدهید استفاده از متن جایگزین در عکسها یکی از بهترین روش ها است. به این شکل، اگر به هر دلیلی تصاویر، برای کاربر بارگذاری نشدند او میتواند بفهمد که تصویر درباره چیست و منتظر بماند یا نه. همچنین موتورهای جستجو درک متفاوتی از تصاویر دارند که با استفاده ازمتن جایگزین به آنها کمک میکنید که معنای تصاویر را بهتر بفهمند.
8. بالا بردن سرعت بارگذاری
یکی از مهمترین مسائل برای User friendly کردن سایت، این است که صفحات خیلی سریع روی سیستم کاربر، بارگذاری و دیده شوند، برای اینکه سرعت بارگذاری را بیشتر کنید، میتوانیدتصاویر را بهینه و کم حجم کنید و همچنین در صفحه از پلاگینهای کمتری استفاده کنید و در برنامه نویسی Back end، سرعت ارتباط با سرور را بیشتر کنید.
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی