download 33 1

انکرتکست و اهمیت آن در سئو

بخشی از لینک که برای کاربر قابل‌مشاهده است و می‌تواند بر روی آن کلیک کند را انکر تکست(Anchor Text) می‌گویند. انکر تکست درواقع همان قسمتی از متن می‌باشد که به صفحه وب‌سایت یا متنی دیگر لینک شده است و بهتر است مرتبط با موضوع محتوای مقصد لینک باشد.

موتورهای جستجو با استفاده از انکرتکست خارجی (متنی که صفحات اینترنتی دیگر برای لینک دادن به سایت شما به‌کاربرده‌اند) متوجه می‌شوند افراد چه دیدی نسبت به سایت شما دارند و آن صفحه وب‌سایت شما به چه موضوعی پرداخته است. بنابراین اگر وب‌سایت‌های بسیاری با مجموعه‌ای از عبارات مشابه و مترادف به یک صفحه اینترنتی خاص لینک دهند، آن صفحه می‌تواند رتبه خوبی در نتایج بگیرد. برای آنکه بتوانید به بهترین شکل لینک‌ها را بهینه‌سازی کنید بهتر است ابتدا با انواع انکر تکست آشنا شوید:

  • انکر تکست با انطباق کامل(Exact-match): در این حالت انکر تکست شامل کلمه کلیدی صفحه‌ای است که به آن لینک شده است. به‌عنوان‌مثال زمانی که کلمه UX را به یک صفحه اینترنتی در مورد UX لینک می‌کنیم از این روش بهره برده‌ایم.
  • انکر تکست با انطباق نسبی(Partial-match): در این حالت انکر تکست یک عبارت شامل کلمه کلیدی صفحه‌ی لینک شده می‌باشد. به‌عنوان‌مثال، وقتی عبارت استراتژی‌های UX را به صفحه‌ای در مورد UX لینک می‌دهیم از این روش برای انکر تکست استفاده کرده‌ایم.
  • انکر تکست نام تجاری(Branded): در این حالت از نام برند به‌عنوان انکر تکست استفاده می‌شود.
  • انکر تکست عریان(Naked link): کلمه کلیدی خاصی در متن لینک وجود ندارد و تنها از یک URL به‌عنوان انکر تکست استفاده می‌شود. برای مثال، hamyar.co/course/wordpress/ یک انکر تکست عریان می‌باشد.
  • انکر تکست عمومی(Generic): زمانی که یک کلمه یا عبارت عمومی به‌عنوان انکر تکست استفاده شود. مانند: «اینجا را کلیک کنید»، «ادامه مطلب» و  «بیشتر بخوانید». این نوع انکر تکست می‌تواند به سئو سایت شما صدمه بزند.
  • انکر تکست تصاویر(Image links): زمانی که یک تصویر به آدرسی لینک می‌شود، گوگل متن جایگزین تصویر (خصیصه alt) را به‌عنوان انکر تکست در نظر می‌گیرد.

برای بهینه‌سازی انکر تکست به نکات زیر توجه کنید:

  1. انکر تکست را کوتاه انتخاب کنید. هرچند هیچ محدودیتی برای طول انکر تکست وجود ندارد اما حتی‌الامکان سعی کنید کوتاه و مختصر باشد.
  2. از استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی خودداری کنید. همچنین، از انواع مختلف انکر تکست استفاده کنید تا طبیعی باشد. هرچند استفاده از کلمه کلیدی در انکر تکست هنوز یکی از بهترین روش‌ها می‌باشد اما گوگل توسط الگوریتم پنگوئن، میزان استفاده از کلمه کلیدی در انکر تکست لینک‌های ورودی به سایت را بررسی می‌کند. اگر تعداد زیادی از لینک‌ها به این صورت باشند مشکوک به نظر می‌رسد و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که به‌صورت طبیعی تولید نشده‌اند.
  3. مرتبط با محتوای صفحه‌ی لینک شده باشد. با هوشمندی هرچه بیشتر الگوریتم‌های گوگل، معیارهای بیشتری برای رتبه‌بندی صفحات در نظر گرفته می‌شود. یکی از این پارامترها link relevancy یا مرتبط بودن لینک می‌باشد. هرچه موضوع صفحه وب‌سایتی که در آن لینک می‌دهد با انکر تکست و موضوع محتوای صفحه لینک شده بیشتر ارتباط داشته باشد، امتیاز بالاتری در این فاکتور می‌گیرد.
  4. از انکر تکست عمومی استفاده نکنید.
download 33 1
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!