تبلیغات سئو

تبلیغات سئو


دلایل اصلی افت رتبه سایت در گوگل

افت رتبه سایت در گوگل یکی از اصلی ترین و رایج ترین مشکلاتی است که صاحبان وب سایت ها در زمینه سئو سایت دارند. معمولا افراد هنگامی متوجه افت رتبه سایت در گوگل می شوند که بعد از چند روز، به دنبال سایت خود در صفحات نتایج جستجو می گردند، اما متوجه می شوند که رتبه قبلی خود را از دست داده و به رنک های پایین تری انتقال داده شده اند.

در بیشتر موارد امکان دارد که بتوانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید اما برخی از موقعیت ها از توانایی شما خارج بوده و طبیعتا نمی دانید که دلایل اصلی افت رتبه سایت در گوگل چه مواردی بوده اند.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که هر زمان رتبه سایت شما کاهش پیدا کرد، به هیچ وجه نباید نگران شده و دست به کارهای غیر عقلانی بزنید. در اولین مرحله باید بررسی کنید آیا به طور کلی از روش های صحیح سئو سایت استفاده کرده اید یا خیر. البته طبیعتا این یک موقعیت چالش برانگیز خواهد بود، اما باید بدانید که به معنای پایان دنیا نیست!

معمولا دو دلیل کلی برای پایین آوردن رتبه سایت توسط گوگل وجود دارد:

  • گوگل سایت شما را جریمه کرده است و یا در واقع پنالتی شدن سایت در گوگل برای شما اتفاق افتاده است.
  • وب سایت به طور کلی دارای مشکلاتی است که موجب افت رنک در گوگل شده است.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وضعیت سایت و عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید تا متوجه شوید که چه چیزی در مورد حضور سایت شما در SERP ها مشکل دارد و باید مرتفع شود. در ادامه این مقاله دلایل افت رتبه سایت در گوگل که اهمیت زیادی داشته و معمولا در بین صاحبان وب سایت های مختلف رایج هست را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دلایل اصلی افت رتبه سایت در گوگل
دلایل اصلی افت رتبه سایت در گوگل

 جریمه شدن توسط گوگل به صورت دستی یا الگوریتمیک

پنالتی شدن سایت در گوگل در واقع یک مشکل بسیار بزرگ برای تمامی کسب و کارهای آنلاین است. این مورد معمولا به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و علتش هم این است که گوگل الگوریتم رتبه بندی خود را بروز رسانی کرده و در نتیجه صفحات سایت شما با این الگوریتم بروز رسانی شده گوگل، تطابق نخواهند داشت. بنابراین افت رتبه سایت در گوگل برای بیشتر صفحات شما اتفاق می افتد.

البته دقت داشته باشید که مورد بالا، جزو جریمه های الگوریتمیک گوگل محسوب می شود. پنالتی شدن سایت در گوگل به صورت دستی به این صورت است که یک کارمند این شرکت صفحه سایت شما را به صورت دستی کراول کرده و آن را جزیمه می کند. این مورد معمولا به خاطر وجود شکایت هایی از عملکرد سایت شما اتفاق می افتد و یا اینکه اهداف شما با اهداف گوگل مغایرتی داشته باشند.

حال مسئله ای که وجود دارد این است که چگونه می توان جریمه های گوگل را شناسایی و مرتفع کرد. برای این کار پیشنهاد می کنیم که حتما یک حساب Google Search Console داشته باشید و قسمت مربوط به اخطارهای آن را مورد بررسی قرار داده و مشکلات سایت خود را حل کنید.

سایت شما توسط رقبایتان افت رنک پیدا کرده است

این مورد، برخلاف مشکلی که در بالا آن را مورد بررسی قرار دادیم، با افت رنک کمتری همراه است. طبیعی است که وقتی رقیب شما فعالیت های بهتری برای بهبود رتبه سایت خود انجام دهد و از استراتژی های سئو سایت مناسبی استفاده کند، رنک بالایی از گوگل دریافت خواهد کرد.

بنابراین شما همیشه باید عملکرد رقبای خود را تحت نظر داشته و برای هر کدام از آن ها برنامه ریزی های جداگانه ای داشته باشید. به این صورت می توانید متوجه شوید که رقبایتان از چه استراتژی هایی برای بهبود رتبه سایت استفاده می کنند که مطمئن هستید برای صفحات سایت شما مضر بوده و یکی از دلایل افت رتبه سایت در گوگل می باشد.

بهتر است که استراتژی های بازاریابی محتوای آن ها را در اولویت قرار دهید. چراکه محتوای مناسب می تواند تاثیر بسیار زیادی بر محتوای سایت بگذارد. در نتیجه اگر نمی خواهید که اقدامی جهت پایین آوردن رتبه سایت داشته باشید، بهتر است که از استراتژی های بازاریابی محتوایی استفاده کنید که بسیار خلاقانه و کاربردی باشند.

افت رتبه به واسطه مشکلات مربوط به سئو داخلی نامناسب

اگر شما از روش ها و تکنیک هایی استفاده کنید که مناسب برای سئو داخلی سایت نمی باشند، پایین اورن رتبه سایت تنها یکی از عواقب آن می باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات اینچنینی باید از کلاس های آموزش سئو مناسب استفاده کنید و استراتژی های آن ها را در روند فعالیت های خود پیاده سازی کنید.

ممکن است که لینک سازی شما ساختار خوبی نداشته و یا اینکه شما دارای لینک های داخلی مناسبی نباشید. با استفاده از کنسول جستجوی گوگل به راحتی می توانید این لینک های سایت خود را شناسایی کرده و برای تصحیح آن ها در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید.

دلایل اصلی افت رتبه سایت در گوگل
دلایل اصلی افت رتبه سایت در گوگل

افت رتبه سایت به دلیل از دست دادن لینک ها

این مورد، هم می تواند تاثیر زیادی بر افت رتبه سایت شما بگذارد و هم می تواند که باعث سقوط سایت شما به اندازه دو جایگاه در SERP ها شود. برای بررسی این مورد هم می توانید از Google Search Console استفاده کنید. اگر مشاهده کردید که در 90 روز گذشته با از دست دادن لینک، رتبه شما هم افت کرده است، طبیعتا این مورد در اولویت دلایل افت رتبه سایت در گوگل می باشد.

علت بروز چنین مشکلی این است که کیفیت عملکرد شما به شدت کاهش پیدا کرده و از استراتژی های صحیح در روند فعالیت های خود استفاده نمی کنید. شما می توانید با استفاده از استراتژی های لینک سازی مناسب و یا با به کار گیری اصول لینک سازی طبیعی، این مشکل را برای همیشه از بین ببرید.

زمان زیادی از بروز رسانی الگوریتم گوگل نگذشته باشد

اینکه برخی از صفحات سایت شما بعد از بروز رسانی الگوریتم گوگل، افت رنک داشته باشند، امری بسیار طبیعی است. این مشکل می تواند تاثیری کمی بر افت رتبه سایت شما گذاشته و یا اینکه می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای شما بشود.

نکته مهمی که باید همیشه آن را در نظر داشته باشید این است که فعالیت های شما برای سئو سایت باید همیشه از حدیدترین و بروز ترین اصول آموزش سئو الهام گرفته باشند. در غیر این صورت با یک بروز رساتی الگوریتم گوگل، ممکن است صفحات سایت شما به طور کلی حضور خود در SERP ها را از دست بدهند.

سایت های خبری بسیار زیادی در زمینه سئو سایت وجود دارند که شما می توانید با پیگیری مقاله های آن ها، از بروز رسانی های گوگل مطلع شده و مانع پایین آوردن رتبه سایت شما توسط گوگل شوید. واضح است که اگر با این روش به جلو بروید، گوگل ارزش بسیار زیادی برای سایت شما در نظر خواهد گرفت.

Google Flux یا شار گوگل

Google Flux یا شار گوگل یکی از دلایل افت رتبه سایت در گوگل می باشد که اهمیت بسیار زیادی داشته و در واقع شما نیز خیلی نمی توانید بر روی آن تاثیر بگذارید؛ چراکه این مسئله بسیار غیرقابل پیش بینی و بی ثبات است و به همین دلیل علائم خاصی برای شناسایی آن وجود ندارد.

برای اینکه متوجه شوید آیا Google Flux باعث شده است که رتبه سایت شما کاهش پیدا کند یا خیر، بهتر است که فاکتورهای زیر را بررسی کنید و اگر هیچ مشکلی برای تمامی آن ها نداشته باشید، مطمئنا افت رتبه شما به واسطه Google Flux اتفاق افتاده است:

  • هیچ مشکلی از نظر سئو در صفحه مورد نظر وجود نداشته باشد.
  • لینک سازی بدون مشکل اتفاق افتاده باشد.
  • مشکلی از طرف رقبایتان برای سایت شما ایجاد نشده باشد.
  • گوگل الگوریتم خود را بروز رسانی نکرده باشد.
دلایل اصلی افت رتبه سایت در گوگل
دلایل اصلی افت رتبه سایت در گوگل

هیچ روشی وجود ندارد که شما بتوانید با شار گوگل مقابله کنید. تنها کافی است که چند روزی صبر کرده و منتظر بمانید تا رتبه سایت شما دوباره به وضعیت اصلی خود بازگردد.

در آخر باید بگوییم که برای اینکه به یک صاحب وب سایت قدرتمند تبدیل شوید، باید همیشه از بروز ترین دوره های آموزش سئو استفاده کرده و همچنین مطالعات خود در مورد بهبود رنک سایت را متوقف نکنید. به این صورت همیشه می توانید رتبه های برتر صفحات نتایج جستجو را از آن خود کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!