تگ کنونیکال (Canonical) چیست و کاربرد آن در سئو

تگ کنونیکال (Canonical) چیست و کاربرد آن در سئو

شاید اصطلاح تگ کنونیکال یا “Canonical tag” را زمانی شنیده باشید که قصد بهینه‌سازی سئو سایت خود را داشته‌اید. اما آیا می‌خواهید بدانید که این تگ دقیقا چیست و چگونه باید از آن استفاده کنید تا سایت شما توسط گوگل جریمه نشود؟

از این رو ما در این مقاله قصد داریم تا موضوعاتی نظیر اینکه تگ کنونیکال دقیقاً چیست و چگونه می توان از آن برای بهبود نمایش سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) استفاده کرد را مورد بررسی قرار دهیم و به نوعی راهنمای جامعی برای استفاده از تگ canonical در سئو به شما ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تگ کنونیکال (Canonical) چیست و کاربرد آن در سئو

تگ Canonical چیست؟

کنونیکال، نوعی تگ HTML است و به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که کدام نسخه از یک صفحه سایت، نسخه ترجیحی (بدون www) و کدام یک، نسخه‌ای است که صاحب سایت تمایل دارد تا ایندکس شده و نمایش داده شود.

به‌علاوه تگ کنونیکال به این دلیل مهم است که موتورهای جستجو ممکن است چندین نسخه از یک صفحه، مانند نسخه‌های دسکتاپ و موبایل یا صفحاتی با پارامترهای URL مختلف را مورد بررسی کنند.

به‌علاوه این موضوع باعث سردرگمی موتورهای جستجو و در نتیجه احتمالا باعث افت رتبه وب‌سایت یا حتی جریمه از سمت موتورهای جستجو خواهد شد. ضمنا با استفاده از تگ کنونیکال، شما می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید که کدام نسخه از یک صفحه نسخه ترجیحی (بدون www) است و کدام نسخه‌ها باید به عنوان نسخه‌های تکراری یا جایگزین در نظر گرفته شوند.

تگ کنونیکال (Canonical) چیست و کاربرد آن در سئو

تگ کنونیکال (Canonical) چه کاربردی در سئو دارد؟

تگ کنونیکال ابزار مهمی در سئو به حساب می‌آید، زیرا به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلاتی احتمالی ناشی از داشتن محتواهای تکراری در وب‌سایتتان جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که نسخه دلخواه شما از یک صفحه، در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. در ادامه به چند کاربرد تگ canonical در سئو اشاره خواهیم کرد:

انتقال اعتبار به صفحه اصلی (صفحه کنونیکال شده): هنگامی که چندین نسخه از یک صفحه وجود دارد و هر کدام ممکن است لینک ورودی خود را داشته باشند، استفاده از تگ کنونیکال برای ادغام نسخه‌های فرعی در یک نسخه اصلی، باعث بالا رفتن اعتبار لینک اصلی و در نتیجه بهبود رتبه صفحه مورد نظر در صفحه نتایج موتورهای جستجو خواهد شد.

جلوگیری از مشکل محتوای تکراری یا Duplicate content: اگر چندین نسخه از یک صفحه بدون تگ کنونیکال وجود داشته باشد، این موضوع می‌تواند، مشکلاتی تحت عنوان محتوای تکراری ایجاد کند.

چون ممکن است موتورهای جستجو این نسخه‌ها را به عنوان صفحات جداگانه درنظر بگیرند که می‌تواند منجر به تضعیف رتبه یا جریمه شدن صفحه شود. ضمنا شما می‌توانید با استفاده از تگ کنونیکال مناسب، نسخه‌‌های فرعی را در یک نسخه ترجیحی ادغام و از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری جلوگیری کنید.

تگ کنونیکال (Canonical) چیست و کاربرد آن در سئو

بهبود تجربه کاربری: شما می‌توانید با هدایت کاربران به نسخه ترجیحی یک صفحه، به بهبود تجربه کاربری کمک کنید. ضمنا انجام چنین کاری باعث می‌شود تا کاربران زمان بیشتری در سایت شما یا صفحات مختلف آن فعالیت کنند و به اصطلاح تعامل بیشتری با سایت شما داشته باشند که این موضوع باعث می‌شود تا رتبه سایتتان در صفحه نتایج جستجو بهبود پیدا کند.

ضمنا برای اینکه ارزیابی درستی از وضعیت سئو وب‌سایت خود داشته باشید و برای کسب بهترین جایگاه در صفحه نتایج موتورهای جستجو از استراتژی مناسبی استفاده کنید، صفحه خدمات سئو  سئوکار حرفه ای سیروتا در اختیار شما قرار دارد تا خدمات سئویی متناسب با نیازتان را انتخاب کنید.

چگونه از تگ کنونیکال (Canonical) استفاده کنیم؟

اکنون که به چیستی تگ کنونیکال و کاربرد آن در سئو پرداختیم، بیایید نگاهی به نحوه استفاده از این تگ در وب‌سایتتان بیاندازیم. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

تعیین نسخه ترجیحی صفحه: قبل از اینکه بتوانید از تگ کنونیکال استفاده نمایید، باید مشخص کنید که می‌خواهید کدام نسخه از صفحه، نسخه ترجیحی باشد و این نسخه ترجیحی می‌تواند نسخه دسکتاپ، نسخه موبایل یا نسخه‌ای با پارامترهای URL خاص باشد.

افزودن تگ Canonical به بخش Head صفحه: پس از تعیین نسخه ترجیحی صفحه، می‌توانید تگ canonical را به بخش head کد HTML صفحه اضافه کنید. حال ممکن است این سوال را برای شما ایجاد شده باشد که چگونه با href تگ کنونیکال بنویسیم. در ادامه به این سوال شما پاسخ خواهیم داد.

چگونه با href تگ کنونیکال بنویسیم؟

هماهنطور که در ابتدا نیز گفته شد تگ کنونیکل یک المان HTML است که در قسمت Head صفحه قرار می‌گیرد. در زیر نمونه‌ای از این لینک آورده شده است :

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com/your-preferred-version”>

ویژگی یا Attribute “href” نسخه ترجیحی یا کنونیکال صفحه را مشخص می‌کند. این URL باید نسخه صفحه‌ای باشد که می‌خواهید موتورهای جستجو برای ایندکس و رتبه‌بندی از آن استفاده کنند. البته هنگام استفاده از این تگ دستورالعمل‌هایی را رعایت کنید در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از URL صحیح: تگ canonical باید به نسخه ترجیحی صفحه اشاره کند. از این رو مطمئن شوید که تگ canonical از URL صحیح استفاده می‌کند و URL برای موتورهای جستجو قابل دسترسی باشد.

استفاده از تگ کنونیکال خود ارجاع دهنده (Self-referencing canonical tags): اگر نسخه ترجیحی یک صفحه با خود صفحه یکسان است، از تگ کنونیکال مرجع استفاده کنید. چون شما می‌توانید با استفاده از این تگ به موتورهای جستجو بگویید که این صفحه نسخه متعارف صفحه است.

قراردادن تگ کنونیکال در قسمت head صفحه: تگ‌های متعارف باید قبل از بسته شدن تگ </head> در قسمت head صفحه قرار بگیرند.

استفاده از تغییر مسیر ۳۰۱ به جای تگ کنونیکال برای انتقال دایمی یک صفحه به URL جدید: اگر صفحه‌ای را به صورت دائمی به یک URL جدید انتقال داده‌اید، خوب است به جای تگ متعارف از تغییر مسیر 301 استفاده کنید. درواقع انجام چنین کاری تضمین می‌کند که کاربران و موتورهای جستجو به URL جدید هدایت شوند.

استفاده از تگ کنونیکال برای محتوای صفحه بندی شده (Pagination): اگر سایت شما دارای محتوای صفحه‌بندی شده مانند پست‌های وبلاگ یا لیست محصولات است، برای نشان دادن نسخه ترجیحی محتوا از تگ Canonical استفاده کنید.

درواقع شما می‌توانید با رعایت این دستورالعمل‌ها اطمینان حاصل کنید که تگ‌های کنونیکال شما به درستی پیاده‌سازی شده‌اند و از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری جلوگیری می‌کنند.

البته در مورد آخر کمی اختلاف نظر میان کارشناسان سئو وجود دارد. اما براساس داکیومنت‌های رسمی گوگل، صفحات Pagination را باید روی خود صفحات کنونیکال کرد و این در حالی است که متخصصان سئو معتقدند کنونیکال کردن این صفحات روی صفحه اصلی نتیجه بهتری را حاصل می‌نماید.

زیرا که معتقدند ایندکس شدن صفحات Pagination می‌تواند باعث افت صفحه اصلی و همچنین هدر رفت بودجه خزش به خصوص در مواردی که سایت شما صفحات Pagination زیادی داشته باشد.

به دلیل استفاده و رواج زیاد از سیستم مدیرت محتوا (CMS) وردپرس در ادامه به نحوه استفاده از تگ کنونیکال در WordPress خواهیم پرداخت.

پیاده‌سازی تگ کنونیکال در وردپرس نسبتا آسان است. در ادامه مراحل اضافه کردن تگ کنونیکال به سایت وردپرس با استفاده از افزونه Yoast و Rank math  را به شما توضیح خواهیم داد:

استفاده از تگ کنونیکال با استفاده از افزونه Yaost

تگ کنونیکال (Canonical) چیست و کاربرد آن در سئو

نصب افزونه وردپرس: شما می‌توانید برای اضافه کردن تگ‌های متعارف به سایت خود، از چندین افزونه وردپرس کمک بگیرید که یکی از آن‌ها افزونه محبوب Yoast SEO است.

به همین دلیل برای اضافه کردن تگ‌های متعارف به شما پیشنهاد می‌کنیم تا این افزونه را در وب‌سایتتان نصب کنید و از قابلیت‌های آن برای این منظور کمک بگیرید.

فعال کردن تنظیمات پیشرفته: در افزونه Yoast SEO، به بخش تنظیمات پیشرفته بروید و صفحات تنظیمات پیشرفته را فعال کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا برای پست‌ها و صفحات جداگانه به تنظیمات پیشرفته دسترسی داشته باشید.

ویرایش پست یا صفحه: به پست یا صفحه‌ای که می‌خواهید تگ کنونیکال به آن اضافه کنید بروید و آن را ویرایش کنید.

به تنظیمات Yoast SEO بروید: به قسمت تنظیمات Yoast SEO در انتهای صفحه بروید و روی کلید Advanced کلیک کنید.

افزودن URL کنونیکال: در قسمت Canonical URL، نسخه ترجیحی صفحه را وارد کنید. به‌علاوه در این بخش باید آدرسی که می‌خواهید موتورهای جستجو، ایندکس و رتبه‌بندی نمایند را نیز وارد نمایید.

ذخیره تغییرات: هنگامی که URL کنونیکال را اضافه کردید، تغییرات را در پست یا صفحه ذخیره کنید.

بررسی تگ  canonical: برای بررسی اینکه تگ canonical به درستی اضافه شده است، Source صفحه را مشاهده کنید و به دنبال تگ canonical بگردید. تگ canonical باید در قسمت head صفحه باشد و به نسخه ترجیحی صفحه اشاره کند.

تگ کنونیکال (Canonical) چیست و کاربرد آن در سئو

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید به راحتی تگ‌های متعارف را به سایت وردپرس خود اضافه کنید و از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری جلوگیری کنید. ضمنا برای استفاده از این قابلیت با استفاده از Rank math نیز باید مراحل مشابهی را طی نمایید.

اشتباهات رایج در هنگام استفاده از تگ کنونیکال (Canonical) کدام اند؟

Canonicalization یکی از جنبه‌های مهم سئو است، اما در عین حال می‌تواند پیچیده و گیج‌کننده باشد. در ادامه به برخی از اشتباهات متداول هنگام استفاده از این تگ اشاره خواهیم کرد.

عدم استفاده از تگ کنونیکال: یکی از رایج‌ترین اشتباهات عدم استفاده از تگ کنونیکال است که می‌تواند منجر به ایندکس‌شدن و رتبه‌بندی چندین نسخه از یک محتوا به‌طور جداگانه شود. به‌علاوه این موضوع می‌تواند باعث افت اعتبار و رتبه صفحه اصلی نیز شود.

استفاده از URL های نادرست: یکی دیگر از اشتباهات رایج استفاده از URL اشتباه در این تگ است. اگر از URL ناقص استفاده کنید یا فراموش کنید که پروتکل (http یا https) را اضافه کنید، ممکن است این اتفاق بیافتد. مطمئن شوید که از URL کامل و صحیح در تگ کنونیکال استفاده کنید.

استفاده نادرست از canonicals برای محتوای چند زبانه: اگر محتوای مشابهی در نسخه‌های چند زبانه سایت خود دارید، به جای تگ کنونیکال از تگ hreflang استفاده کنید. تگ hreflang زبان و هدف منطقه‌ای محتوا را نشان می‌دهد و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا رابطه بین نسخه‌های مختلف یک صفحه را درک کنند.

سخن پایانی

در آخر، ما در این مقاله از سایت سئوکار سیروتا، تگ کنونیکال را به عنوان ابزاری قدرتمند برای مدیریت محتوای تکراری و اطمینان از اینکه موتورهای جستجو به‌درستی صفحات وب‌سایت شما را ایندکس و رتبه‌بندی می‌کنند، به شما معرفی کردیم و گفتیم شما می‌توانید با نشان دادن نسخه ترجیحی یک صفحه، از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری جلوگیری کنید.

ضمنا شما می‌توانید با استفاده از این تگ مطمئن شوید که معتبرترین و مرتبط‌ترین نسخه یک صفحه، نسخه‌ای است که در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. پیاده‌سازی تگ‌های متعارف می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد، اما ارزش تلاش برای بهبود سئوی وب‌سایت و اجتناب از جریمه‌های احتمالی موتورهای جستجو را دارد.

درواقع شما می‌توانید با پیروی از بهترین روش‌ها مانند استفاده از URL های صحیح، استفاده از تگ‌های کنونیکال خود ارجاعی و استفاده صحیح از تگ‌ها برای صفحه‌بندی وب‌سایت های چند زبانه، اطمینان حاصل کنید که صفحات وب‌سایت شما به درستی ایندکس شده و توسط موتورهای جستجو رتبه‌بندی می‌شوند.

ضمنا تفاوتی ندارد که از وردپرس یا پلتفرم دیگری استفاده می‌کنید، مهم است که بدانید تگ کنونیکال چگونه کار می‌کند و چگونه آن‌ها را به درستی پیاده‌سازی کنید تا مزایای سئو را برای وب‌سایت خود به حداکثر برسانید.

با پیروی از دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌های ذکر شده در این مقاله، می توانید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است و بازدیدکنندگان سایتتان بهترین تجربه کاربری را خواهند داشت.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!