سئو کلاه سیاه به ترفندها و روش هایی اطلاق می شود که با فریب الگوریتم های گوگل و برخلاف قوانین موتورهای جستجو باعث افزایش رتبه سایت در کلمات کلیدی مختلف می شود.

ترفندهای سئو کلاه سیاه پس از مدتی کوتاه توسط گوگل شناسایی می شوند و در آپدیت های بعدی الگوریتم ها به گونه ای پیشرفت می کنند که به راحتی قادر به شناسایی اینگونه تخلفات هستند.

فراموش نکنید که اولین هدف گوگل افزایش رضایت کاربران و بهبود نتایجی است که به آنها نشان می دهد بنابراین اگر شما فعالیتی انجام دهید که برخلاف تحقق این هدف باشد، پس باید به زودی منتظر مجازاتی از سمت گوگل باشید!

بنابراین باید سعی کنید از روش های سئو کلاه سفید یا کلاه خاکستری استفاده کنید و از تکنیک های سئو کلاه سیاه به طور جدی دوری کنید. در اینجا ترفندهای مخرب سئو کلاه سیاه را معرفی کردیم تا در فعالیت های سئو وبسایتتان به هیچ عنوان از آنها استفاده نکنید !

black hat

معرفی ترفندهای سئو کلاه سیاه

۱- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی :

همیشه باید نسبت تعداد کلمات کلیدی را به طول محتوایی که می نویسید رعایت کنید. اگر محتوایی کوتاه با تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی هدف نوشته باشید به زودی توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه خواهید شد.

۲- استفاده بی رویه از کلمات کلیدی در توضیحات alt تصاویر :

قطعا نوشتن توضیحات alt برای هر تصویر می تواند به بهبود سئو محتوای شما کمک کند. اما اگر از تعداد زیادی کلمات کلیدی در این توضیحات alt تصاویر خود استفاده کنید در واقع یک عمل سئو کلاه سیاه انجام داده اید و جریمه خواهید شد.

۳- استفاده بیش از حد از لینک های داخلی :

اگر در محتوای خود بیش از اندازه به صفحات دیگر وبسایت لینک دهید در واقع یکی از اشتباهات رایج سئو کلاه سیاه را انجام داده اید.

۴- استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط :

اگر در مقالات خود از کلمات کلیدی نا مرتبط با موضوع مقاله استفاده می کنید نه تنها این کار یک تخلف محسوب می شود بلکه باعث افت شدید CTR برای آن مقاله خواهید شد.

۵- پنهان کردن لینک ها :

اگر در یک صفحه بخشی از متن یا برخی از لینک ها را پنهان کنید یکی از موارد تخلف را مرتکب شده اید.

۶- بهینه سازی بیش از حد هدینگ ها :

همانطور که می دانید استفاده از هدینگ های H1 و H2 و H3 و… می تواند سئو یک محتوا را بهبود دهد. اما باید حواستان باشد که بیش از اندازه از هدینگ ها در محتوای خود استفاده نکنید.

۷- محتوا کپی شده :

یکی از قدیمی ترین ترفندهای سئو کلاه سیاه که به سرعت توسط الگوریتم گوگل پاندا شناسایی می شود.

۸- تولید محتوای خودکار :

استفاده از روش ها و شگردهای تولید محتوای خودکار نیز تخلف محسوب می شود و در صورت مشاهده وبسایت مربوطه جریمه خواهد شد.

۹- استفاده از تکنیک Bait and Switch :

در این تکنیک نویسنده محتوا از کلمات کلیدی نامرتبط با صفحه معرفی محصول و یا مقاله خود استفاده می کنند. مثلا اگر در یک مقاله آموزش سئو به طور متعدد از کلمه کلیدی “خرید آنلاین موبایل” استفاده شود در واقع از تکنیک Bait and Switch در آن استفاده شده است.

۱۰ – استفاده از ترفند Cloaking :

در این ترفند صاحب وبسایت نمایش محتوا را بر اساس آی پی تغییر می دهد. یعنی محتوایی که کاربر مشاهده می کند با آنچه که خزنده گوگل ایندکس کرده کاملا متفاوت است!

۱۱- بازنویسی محتوا :

اگر شما مقالات متعددی را از وبسایت های دیگر کپی می کنید و آنها را بعد از کمی تغییر و بازنویسی منتشر می کنید باید به طور جدی مواظب گوگل پاندا باشید. در بیشتر موارد اینگونه تخلفات قابل شناسایی هستند.

۱۲- نوشتن عناوین جذاب و نامرتبط :

برخی افراد برای افزایش نرخ کلیک (CTR) از عناوینی نامرتبط با محتوا استفاده می کنند که گوگل بعد از مدتی کوتاه و با آنالیز محتوا و رفتار جستجوگران می تواند به راحتی آن را متوجه شود.

۱۳- ایجاد حلقه های وب :

در این ترفند با لینکسازی در چند وبسایت مرتبط، ترافیک ورودی را افزایش می دهند که به راحتی توسط الگوریتم های گوگل قابل شناسایی است.

Web Ring

۱۴- انتشار پست مهمان غیر اصولی :

اگر در پست مهمان شما لینک ها به تعداد زیاد و محتوا بی کیفیت باشد این پست به زودی به عنوان یک محتوای اسپم شناخته می شود و علاوه بر وبسایت مورد نظر می تواند برای وبسایت شما نیز جرایمی را در پیش داشته باشد.

۱۵- ایجاد مزرعه لینک :

یک ترفند لینکسازی قدیمی است که در آن با ایجاد یک شبکه از چندین وبسایت و لینکسازی در آنها سعی می شود تا اعتبار دامنه ها و در نهایت رتبه سایت ها افزایش یابد. دقیقا کاری مشابه تصویر زیر :

Link farm min

۱۶- ارائه محصول رایگان در ازای کامنت های لینک دار :

با پیشرفت الگوریتم های گوگل ترفندهای به کار گرفته شده برای بهبود سئو به روش کلاه سیاه نیز هر روز در حال پیشرفت هستند. یکی از این ترفندها ارائه محصول رایگان به کاربرانی است که نظراتی را به همراه لینک ارسال می کنند.

۱۷- تبادل لینک :

یکی دیگر از روش های سئو کلاه سیاه تبادل لینک بین دو وبسایت است که در گذشته باعث افزایش رتبه هر دو وبسایت می شد و امروز باعث جریمه شدن هر دو وبسایت !

۱۸- ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ :

در گذشته بسیاری از وبمسترها دامنه های منقضی و با اعتبار (DA) بالا تهیه می کردند و به وبسایت خودشان ریدایرکت می کردند. اگر این دامنه مربوط به یک وبسایت مرتبط با وبسایت شما باشد یک تکنیک سئو کلاه خاکستری محسوب می شود. اما اگر از دامنه ای نامرتبط با وبسایت خود ریدایرکت ایجاد کنید قطعا به زودی جریمه خواهید شد !

همچنین در مدلی دیگر شخص با پرداخت هزینه یک ریدایرکت را در وبسایتی دیگر پیاده سازی می کند. برای مثال در یک وبسایت کاربر با زدن دکمه play برای نمایش ویدئو به یک وبسایت دیگر ارجاع داده می شود.

۱۹- استفاده از لینک ها در فوتر :

یکی دیگر از تکنیک های قدیمی استفاده از درج کلمات کلیدی اصلی سایت در قسمت فوتر بود که امروز نه تنها باعث افزایش رتبه نمی شود بلکه ممکن است به کاهش رتبه و جریمه نیز مجر شود. (حتی دیجی کالا نیز در گذشته از این ترفند استفاده می کرد که مدتی است این لینک ها را از فوتر خود حذف کرده است.)

۲۰- خرید بک لینک :

خرید بک لینک ترفندی است که همواره مورد استفاده بوده و هست. بسیاری از وبسایت ها با خرید بک لینک های بی کیفیت و درج رپورتاژ آگهی نامناسب رتبه خود را از دست می دهند و برخی دیگر از وبسایت ها با انجام اصولی این کار رتبه خود را افزایش می دهند. (در سئو کلاه سفید شما باید به دنبال تولید محتوای غنی و با کیفیت باشید که خود باعث بدست آمدن لینک های متعدد می شود. اما می توان خرید بک لینک به طور اصولی را در دسته سئو کلاه خاکستری جای داد و اگر به درستی انجام شود می تواند مفید باشد.)

۲۱- استفاده نادرست از داده های ساختار یافته (Structured data) :

استفاده از داده های ساختار یافته می تواند رتبه شما را در نتایج جستجو به بهترین شکل ممکن افزایش دهد. اما برخی از افراد به تازگی از این ویژگی سوء استفاده می کنند و با استفاده از اسکیما و درج نظرات فیک سعی بر فریب الگوریتم های گوگل دارند که به راحتی فهمیدن این موضوع برای گوگل ممکن است.

۲۲- استفاده از جستجوی خودکار :

در این شیوه که کمی جدیدتر از شیوه های قبلی است، وبمستر می تواند با پرداخت پول به یک سرویس دهنده تعدادی درخواست جستجو برای کلمه کلیدی مورد نظر خود (مثلا روزی ۴۰۰ بار) ثبت کند. پس از ثبت درخواست ربات ها به طور خودکار پس از جستجوی کلمه کلیدی مربوطه بر روی وبسایت مورد نظر کلیک می کنند و چون بارها این حرکت تکرار می شود رتبه وبسایت هدف افزایش می یابد. اما خبر بد اینکه اخیرا گوگل به سادگی این ترفند را نیز می تواند شناسایی کند و احتمالا جریمه های سنگینی را نیز می تواند در پی داشته باشد!

۲۳- ایجاد شبکه وبلاگ خصوصی (PBN)

شبکه وبلاگ خصوصی به مجموعه ای از وبلاگ ها گفته می شود که توسط شخصی برای ایجاد بک لینک های متعدد ساخته می شود. انجام اصولی این ترفند می تواند در افزایش رتبه یک وبسایت به دلیل افزایش تعداد بک لینک ها تاثیرگذار باشد. این روش معمولا با دامنه هایی انجام می شود که دارای اعتبار دامنه هستند. اما به هر صورت هوشیاری گوگل در برابر اینگونه لینکسازی ها بسیار افزایش یافته و اگر در این زمیته تخصص کافی ندارید حتما از انجام آن خودداری کنید!

۲۴- گرفتن بک لینک از سایت های سمی :

وبسایت هایی را که با هدف فروش بک لینک و رپورتاژ ایجاد شده اند و در آنها محتوای با کیفیتی تولید نمی شود را باید وبسایت های سمی نامید. گرفتن بک لینک از چنین وبسایت هایی نه تنها مفید نیست بلکه می تواند به شدت به موقعیت فعلی شما آسیب برساند. بنابراین قبل از ایجاد بک لینک در یک سایت حتما اسپم اسکور (Spam Score) و مطالب آن را بررسی کنید.

گزارش دادن استفاده از سئو کلاه سیاه را به گوگل:

شاید رقیب شما در حال استفاده از یک یا چند مورد از این ترفندهاست و شما مشتاقانه حاضر هستید این موارد را به گوگل گزارش دهید. خبر خوب برای شما این است که می توانید با رفتن به بخش ارسال گزارش سئو کلاه سیاه گزارش خود را ثبت کنید !

نتیجه گیری

در خوش بینانه ترین حالت ممکن می توان گفت استفاده از ترفندهای سئو کلاه سیاه شاید بتواند برای مدتی رتبه وبسایت شما را افزایش دهد اما به زودی شاهد از دست رفتن رتبه و جایگاه خود خواهید بود. بنابراین به جای اینکه سعی کنید لینکسازی های خود را طبیعی جلوه دهید، کاری کنید که به طور طبیعی لینکسازی ایجاد شود و این کار چیزی نیست جر تولید محتوای غنی !

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!